RallyBaron  Samppasport

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519926 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1770 : 23.08.2020, 17:05:32 »
Niin, kyse vain oli siitä, että onko reilua pakottaa autottomatkin as oy osakkaat ja liikekiinteistöjen asiakkaat rahoittamaan latauspaikkojen rakentamista. Se ei nimittäin ole mitään halpaa lystiä, mikäli velvoitteet asetetaan sellaisina, että menee kiinteistön sähköliittymäkin uusiksi.

Ovathan autottomat ennenkin rahoittaneet autopaikkojen olemassaolon ylipäätään, mikäli autopaikka ei ole erillisinä osakkeina irti asunnosta. 

Latauksen järjestämisen kalleudesta liikkuu paljon essonbaarihuhuja, todelliset kustannukset usein varsin pieniä. Joku 500 auton lentokenttä varmaan nielee paljon kaapelia mutta siinä olisi sitten 500 latauspaikkaa. Tai realistisemmin latauspaikkoja ehkä laitetaan 50 ja kustannukset olikin 10%. Seuraavat 50 sitten kun lataajia alkaa olla enemmän.

Vanhoihin kiinteistöihin (joissa voisi sanoa sähköliittymän menevän "uusiksi") väännetään kait lähinnä oikeudesta teettää omalla kustannuksella lataukseen soveltuva tolppa jossa saattaa olla myös kulutusmittaus. Ei luulisi olevan siltä änkyrältä mitenkään pois, olipa autoton tai bensalenkkari, jos joku itse maksaa latausmuutokset omaan ruutuunsa.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1771 : 24.08.2020, 20:32:07 »
As Oy:ssä moni asia voi olla yksittäisen asukkaan näkökulmasta epäreilua. Hyvä ystävä omisti taloyhtiöstä ison asunnon. Joutui osallistumaan isolla osalla hissien rakentamiseen vaikka hissejä ei rakennettu hänen rappuun.

Mutta käytännössä latauspaikkojen rakennuttaminen vaatii yhtiökokouksessa enemmistön, kokemuksesta voin sanoa että ainakin meillä ei ole tunkoa kokouksissa.

Jos meidän taloyhtiössä tulisi semmoinen remppa että pitäisi pihaa kaivaa, koittaisin ajaa läpi idean että johdotukset tehtäisi silmällä pitäen että joka parkkiruutuun tulisi tarpeeksi vahvat johdot latausta ajatellen. Järkevin ratkaisu on juurikin tuo että otettaisi erillinen liittymä sähköautoja varten.
l
Sun ystävää on ilmeisesti jymäytetty tai hänen portaassa oli jo hissi...

Läheskään aina ei ensimmäisenä tarvita uusia kaapelointeja tai sulakkeita, jos hidaslataus riittää... Älkää nyt hankkiko mitään järeää systeemiä, ne on kuitenkin parissa vuodessa vanhentuneita.

Edit: Esim. Tehomenin e-tolppa on käypä ratkaisu..

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1772 : 25.08.2020, 07:24:18 »
l
Sun ystävää on ilmeisesti jymäytetty tai hänen portaassa oli jo hissi...

Läheskään aina ei ensimmäisenä tarvita uusia kaapelointeja tai sulakkeita, jos hidaslataus riittää... Älkää nyt hankkiko mitään järeää systeemiä, ne on kuitenkin parissa vuodessa vanhentuneita.

Edit: Esim. Tehomenin e-tolppa on käypä ratkaisu..
Siinä oli joku erikoisuus. Se missä heidän asunto oli, oli vanha liikehuoneisto. Monessa as oy:ssä alakerran liikehuoneistoissa on isompi vastike, vaikka tila olisi muutettu asuinkäyttöön. Niin hänen portaassa ei ollut hissiä koska siinä oli vain 2 kerrosta. Muissa rapuissa oli 6 kerrosta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1773 : 25.08.2020, 15:35:51 »
Aa - joo tuo käy järkeen, jos on maantasokerros ja hissistä ei ole hyötyä ja vastikekerroin vielä viimeistelee.. Mutta jos tuossa portaassa on muitakin asuntoja niin sinnekin olisi pitänyt tehdä hissi, yhdenvertaisuus...

Onneksi latauspisteitä voi tehdä vaikka yksi kerrallaan, kunhan kaikille tarjotaan sama mahdollisuus ja nyt ei kannata katsoa 100% käyttöasteeseen vaan täyttää tämän hetken kysyntä.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1774 : 25.08.2020, 19:05:10 »
Ovathan autottomat ennenkin rahoittaneet autopaikkojen olemassaolon ylipäätään, mikäli autopaikka ei ole erillisinä osakkeina irti asunnosta.
Hienosti olet sisäistänyt periaatteen saavutettu etu. Koska joskus ennenkin on kustannusjako tehty tyhmästi, niin asiantilan korjaamiseksi ei saa tehdä mitään.

Vanhoihin kiinteistöihin (joissa voisi sanoa sähköliittymän menevän "uusiksi") väännetään kait lähinnä oikeudesta teettää omalla kustannuksella lataukseen soveltuva tolppa jossa saattaa olla myös kulutusmittaus. Ei luulisi olevan siltä änkyrältä mitenkään pois, olipa autoton tai bensalenkkari, jos joku itse maksaa latausmuutokset omaan ruutuunsa.
Niin, halpaa on, kun riittää löäpötolpan korvaaminen lataushärvelillä. Näitä saa laiteltua muutaman, mutta lysti loppuu pian. Siellähän on kuitenkin pitkä rivi tolppia yhden 25 A paukun perässä, joten loppuu teho hyvin äkkiä kesken. Ei wanhoissa taloissa ole kaapelointia mitoitettu kestämään kuin pelkät lohkolämmittimet (n. 3 A per auto) ja silloinkin varmaan oletuksella, ettei joka iikalla ole naru kuitenkaan kiinni.

Siinä käy sitten sillai, että parille ensimmäiselle annetaan lupa laittaa se 500 € latauspiste omalla kustannuksellaan ja kun seuraavat 5, 10 tai 15 haluaa myös, niin kieltää ei voi, koska yhdenvertaisuus. Sitten pääseekin yhdenvertaisuuden nimissä kaikki osakkaat maksamaan sähköremonttia. Mutta sehän jo todettiin reiluksi ja järkeväksi.

Paljon fiksumpi olisi tämä ratkaisu, missä joku ulkopuolinen palveluntarjoja rakentaa latauspisteet ja hankkii niille erillisen sähköliittymän. On paljon nopeampi tie kuin kierrättää tarveselvityksiä, suunnittelua yms. yhtiökokousten kautta, mihin vierähtää helposti pari vuotta. As Oy pääkeskusta kun aletaan ronkkimaan, niin siinä tulee äkkiä pullataikinaefektiä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1775 : 25.08.2020, 19:19:26 »
Paljon fiksumpi olisi tämä ratkaisu, missä joku ulkopuolinen palveluntarjoja rakentaa latauspisteet ja hankkii niille erillisen sähköliittymän.

Onko sitä sitten joku kieltänyt? Jos välttämättä haluaa ylimääräisen välikäden siihen väliin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1776 : 26.08.2020, 21:46:34 »
Tämä oli ihan hyvä video. Puhutaan vain noista patteriautoista, mutta Toyotan sähköautoon saa parissa minuutissa reilu 100km rangea lisää
https://www.youtube.com/watch?v=GaIW5CQQ3Zo
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1778 : 27.08.2020, 16:17:51 »
Jos vain saavat tuotteistettua niin ratkaisisi monta ongelmaa
https://tekniikanmaailma.fi/tuhoutumaton-akku-joka-kestaa-lataa-itse-itsensa-ja-kestaa-tuhansia-vuosia-kuulostaa-uskomattomalta-mutta-tallainen-timanttiakku-on-nyt-kehitteilla/?fbclid=IwAR3aTP53A4Xex-O9TZ7IjgcMCvd5PtNzcyFChBLX3qRGMSbBIyt2tikHYFI

Saattaa olla mikroelektroniikkaan oiva kampe, mutta noinkohan tehot riittää isompiin laitteisiin.

Äkkiä laskien puhtaasta hiili-14:stä tehty timantti tuottaa hajotessaan noin 5 milliwattia per kuutiosentti. Eli litraa kohti 5 wattia. Sadan litran bensatankin kokoinen akku tuottaisi 500 wattia, eli jos auton käyttösuhde on 5% ajasta ajoa niin ajamaan pystyisi 10 kilowatin keskiteholla. Sen aikaa kun superkonkka purkautuu, sitten odotellaan.

Hieno idea, mutta nähdäkseni tarvitaan korkea-aktiivisempaa ydinjätettä jos meinaa autoa liikuttaa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1779 : 29.08.2020, 09:35:16 »
Pesukadun päässä jututin yhtä Tesla model S omistajaa. Oli nyt kahdessa vuodessa ajanut 60tkm, mittarissa nyt 120tkm. Ainoa korjaus ollut ovenkahva, tarvike korjaussarjalla muutama kymppi. Sähkö maksaa kuulema 1.5€ per 100km. Aika halpaa menoa kyllä. Kuulosti mun D5 rallatus jotenkin antiikkiselta kun se lähti siitä äänettömästi
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1780 : 29.08.2020, 13:36:49 »
Pesukadun päässä jututin yhtä Tesla model S omistajaa. Oli nyt kahdessa vuodessa ajanut 60tkm, mittarissa nyt 120tkm. Ainoa korjaus ollut ovenkahva, tarvike korjaussarjalla muutama kymppi. Sähkö maksaa kuulema 1.5€ per 100km. Aika halpaa menoa kyllä. Kuulosti mun D5 rallatus jotenkin antiikkiselta kun se lähti siitä äänettömästi
Jos olisin upottanut rahaa paljon autoon, niin olisi vaikeaa tunnustaa ongelmia. Tuskin kulkee tuolla hinnalla, jos ei lataa jatkuvasti ilmaiseksi työpaikalla. Teslassa ilmeisesti auton valmistustehdas vaikuttaa oleellisesti auton laatuun ja sieltä löytyy sekä maanantai- että perjantai- malleja. Jäisin vielä odottelemaan Teslan  kansanmallia eli alle 30 000 € Suomessa.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1781 : 29.08.2020, 17:43:18 »
Tuskin kulkee tuolla hinnalla, jos ei lataa jatkuvasti ilmaiseksi työpaikalla.

10 snt/kWh ja 15 kWh/100 km. Tesla on sähkönkulutuksen suhteen sieltä pieniruokaisesta päästä, vaikkei ole pienin koriltaan.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1782 : 30.08.2020, 14:13:35 »
Ja en nyt tiedä kannattaako okt-asujia sähköauton latauksesta kadehtia vaikka muuten ehkä.

Kalevassa 18.8. näköjään mainittu 1973 rakennetun taloyhtiön parkkipaikkaremontti jossa tehtiin joka ruutuun 1-vaihelataus jonka saa 11 kW kolmivaiheeksi töpselin vaihtamalla, joka ruudulla oma tolppa ja tolppakohtainen kulutusmittaus, oma sähköliittymä P-alueella. Tämä revohka 41 ruudulle makso noin 50 k€ josta ARA avustaa 17 k€ eli asuntoa kohti kustannus noin 800€.

Samassa jutussa mainitaan että omakotitaloonhan latausaseman saa noin 1500 eurolla asennettuna.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1783 : 30.08.2020, 22:36:44 »
Oikeasti, kuka tarvitsee noita latausasemia kun hitaampikin vauhti riittää ja harvat autot edes pystyy ottamaan nopeampaa latausta...

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1784 : 31.08.2020, 00:51:03 »
Oikeasti, kuka tarvitsee noita latausasemia kun hitaampikin vauhti riittää ja harvat autot edes pystyy ottamaan nopeampaa latausta...

Jotkuthan ovat sitä mieltä ettei tavallisesta sukosta saisi ladata "jatkuvasti" vaan vain "tilapäisesti". Heidän mielestään on jotenkin parempi kun on boksi josta menee piuha autoon.

Aika vähän taitaa olla nyt myynnissä autoja joissa ei olisi pikalatausta. Semmosia löytyy missä akkua ei jäähdytetä kuin ajoviimalla mutta siitä tulee ongelma latausnopeudelle vasta ajettaessa pitkää siivua isoa tietä +30 kelissä.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron