Autodiagnoosi  Carcom Oy

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 520303 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1785 : 31.08.2020, 10:49:24 »
Niin, kumma kyllä suko-latauspisteitä myydään.. Tavallinen kellokoneisto tolppa ei ymmärtääkseni kestä ja voi se joku todella vanha pistorasiakin olla väärä, mutta mikä oikeasti kieltäisi tai estäisi, jos ja kun välineet on asianmukaisia.

Käytin sähkäriä tuossa meidän vanhassa hallissa ja nykykilkkeillä ohje oli rajata latausvirtaa sulaketta pienemmäksi ja kaapeloinnit ja rasia uusimalla saisi lisää amppeereita.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1786 : 31.08.2020, 11:55:21 »
Oikeasti, kuka tarvitsee noita latausasemia kun hitaampikin vauhti riittää ja harvat autot edes pystyy ottamaan nopeampaa latausta...
Ne jotka joutuvat tien päällä lataamaan autoa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1787 : 31.08.2020, 13:59:28 »
Jotkuthan ovat sitä mieltä ettei tavallisesta sukosta saisi ladata "jatkuvasti" vaan vain "tilapäisesti". Heidän mielestään on jotenkin parempi kun on boksi josta menee piuha autoon.

Aika vähän taitaa olla nyt myynnissä autoja joissa ei olisi pikalatausta. Semmosia löytyy missä akkua ei jäähdytetä kuin ajoviimalla mutta siitä tulee ongelma latausnopeudelle vasta ajettaessa pitkää siivua isoa tietä +30 kelissä.

Tavallista suko pistorasiaa voi käyttää jatkuvasti, onhan kotona telkkarit, ym. jatkuvasti seinässä kiinni. Ongelma tulee siinä, että sukolla ladatessa lataustehoa täytyy rajoittaa. Vaikka suko pistorasia on mitoitettu kestämään 16A, se ei kestä sitä jatkuvana. Type 2 liittimet taas kestää jatkuvan 16 ampeerin kuorman.

Onko T8:n sukolataus rajoitettu 8 ampeeriin?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1788 : 31.08.2020, 14:37:20 »
Tavallista suko pistorasiaa voi käyttää jatkuvasti, onhan kotona telkkarit, ym. jatkuvasti seinässä kiinni. Ongelma tulee siinä, että sukolla ladatessa lataustehoa täytyy rajoittaa. Vaikka suko pistorasia on mitoitettu kestämään 16A, se ei kestä sitä jatkuvana. Type 2 liittimet taas kestää jatkuvan 16 ampeerin kuorman.

Onko T8:n sukolataus rajoitettu 8 ampeeriin?

Latausjohdossa on valittavissa 6, 8, 10 tai 13 ampeeria.

Jännä tuo "mitoitettu kestämään, mutta ei kestä"... No, mun tapauksessa ulkopistorasian asennus on sähkötaulusta asti uusi veto ja hybridin akkua nyt ei varsin pitkiä aikoja ladatakaan.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4085
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1789 : 31.08.2020, 18:37:21 »
Nonni, nyt on meille tuulipukukansalaisillekin sitten tulossa oikean merkkinen plugari S* https://www.is.fi/autot/art-2000006619485.html

Jaa, eiku ootas...
Lainaus
Hinta 63 609 euroa
:-[
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1790 : 31.08.2020, 18:53:19 »
Jos on virallisen kanavien kautta ostettu lataus töpseli niin ei pitäisi olla schuko pistokkeen kanssa ongelmaa. Internetistä löytyi tämmöinen teksti:
Lainaus
Syksyllä 2016 vahvistettu uusi SFS-EN 62752 –standardi edellyttää, että Suomessa myytävien täyssähkö- ja ladattavien hybridiajoneuvojen sukolatausjohtojen maksimivirta on jatkossa 8 ampeeria pitkäkestoisessa latauksessa. Rajoitus koskee vain tavalliseen kotitalouspistorasiaan kytkettäviä latausjohtoja – erityisellä sähköautokäyttöön suunnitellulla Type 1 tai Type 2 –pistokytkimellä varustetuista latauslaitteista saa ottaa suuremman virran kuten aikaisemminkin

Edit: ja Tukesin dokumentti aiheesta
https://tukes.fi/documents/5470659/6372821/2019-03-12_Sahkoautojen_latausjarjestelmien_standardointitilanne_tukes_Juha_Vesa.pdf

Lainaus
Hidas lataus (lataustapa 2) SFS-EN 61851-1
• Vaihtosähkösyöttö tavanomaisesta maadoitetusta kotitalouspistorasiasta tai voimapistorasiasta liitäntäjohdolla, jossa on tarvittavat suoja- ja ohjauslaitteet (ml. vikavirtasuoja) sisältävä yksikkö
• Latausvirta kotitalouspistorasiasta rajoitettava pitkäaikaisessa käytössä 8 A:iin (pistorasiat usein vanhoja, kuluneita, rikkinäisiä, 10 A suojaus)
« Viimeksi muokattu: 31.08.2020, 18:56:15 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1791 : 31.08.2020, 20:08:26 »
Jotkuthan ovat sitä mieltä ettei tavallisesta sukosta saisi ladata "jatkuvasti" vaan vain "tilapäisesti". Heidän mielestään on jotenkin parempi kun on boksi josta menee piuha autoon.

Aika vähän taitaa olla nyt myynnissä autoja joissa ei olisi pikalatausta. Semmosia löytyy missä akkua ei jäähdytetä kuin ajoviimalla mutta siitä tulee ongelma latausnopeudelle vasta ajettaessa pitkää siivua isoa tietä +30 kelissä.
Taitaa tuollaiset tasavirta ”pikalaturit” olla erittäin harvinaisia normaali kuolevaisten pihoissa. Oma ABB 3x16A AC laturi maksoi asennettuna reilun 1000€, ja sillä saan Hyundain akun ”tyhjästä” täyteen 11h(1x16A), jos se on tyhjäksi täytynyt ajaa. Skoda onkin sitten reilusti 2x  nopeampi kun tukee 2 vaihetta ja akusto on kooltaan 15% pienempi 8)
Jos tällaisen ”pikalaturin” pihaan olisi halunnut joka tukee esim tuota Hundain 50kW pikalatausta, niin asennettuna yli 32000€ :D
Lisänä vielä että sulake koko tuollaiseen DC härveliin taitaa olla vähintään 3x50A
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1792 : 01.09.2020, 19:36:50 »
Ionity laskuttaa(11.03.2020 alkaen K-Lataus-palvelun kautta käytettäessä IONITY-lataamisen hinta on rekisteröityneille asiakkaille 0,95 € / min), joten ei sinne töpselin päähän kannata mitään pientä latausteholta olevaa kulkinetta kytkeä ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1793 : 01.09.2020, 22:31:53 »
Jos epäilyttää normaali pistorasia, niin edullisia vaihtoehtoja on kaksi:
  • latausjohto poikki ja tilalle 3-v pistoke, jonka ammattimies kytkee 1-vaiheiseksi ottamalla käyttöön yhden vaiheen
  • latausjohto poikki ja tilalle puolikiinteä asennus jakorasialla.


Älä tee tätä kotona vaan pyydä ammattilainen tekemään asennukset!

Itse kyllä lataan 10 A virralla 2,5 mm2 johdolla ja 16 A sulake keskuksessa.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1794 : 02.09.2020, 19:19:50 »
Latausjohdossa on valittavissa 6, 8, 10 tai 13 ampeeria.

Jännä tuo "mitoitettu kestämään, mutta ei kestä"... No, mun tapauksessa ulkopistorasian asennus on sähkötaulusta asti uusi veto ja hybridin akkua nyt ei varsin pitkiä aikoja ladatakaan.

Ongelma niissä sukorasioissa on se että niitä on alettu valmistamaan materiaaleista joita ei ollut saatavilla kun systeemi alunperin kehitettiin. Alkuperäinen runkomateriaali oli posliinia, joka ei lämmetessään pehmentynyt ja päästänyt metallisia vastinkappaleita taipumaan.

Muovirunkoisten sukorasioiden pitkäkestoinen virrankesto on ollut ongelma oikeastaan aina, sille on tullut vaan nyt uusi kärsijäkunta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1795 : 04.09.2020, 12:05:24 »
Ne jotka joutuvat tien päällä lataamaan autoa.
Korjataan sanamuoto - kuinka moni tarvitsee tai auto edes huolii nopeampaa latausta. HC käyttäjätkin pääsee varmasti ainakin pikalatauspisteelle.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1796 : 04.09.2020, 13:23:45 »
Korjataan sanamuoto - kuinka moni tarvitsee tai auto edes huolii nopeampaa latausta. HC käyttäjätkin pääsee varmasti ainakin pikalatauspisteelle.
Taitaa uusista sähköautoista kaikki huolia jonkinlaisen pikalatauksen. Mitä tarkoitat pikalatauksella? Sähköauto taitaa olla aika haastava käyttää jos on vain 1-vaihe töpseli käytössä. Pitäisi olla käytännössä aina töpselissä. Itse en edes harkisisi sähköautoa jos ei olisi olisi 3-vaihe töpseliä saatavilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1797 : 04.09.2020, 14:21:12 »
En tiedä, itselle n. 40h tyhjästä täyteen latausaika ei olisi ongelma - auto seisoo niin paljon. Yönkin aikana tulee niin paljon kilometrejä akkuun, että normiajot ajaa kirkkaasti, jos sattuisi edellisenä päivänä menemään kuiviin. Tietty, jotkut nukkuu/on vähemmän kotona/toimistolla ja ajaa enemmän.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1798 : 04.09.2020, 19:42:14 »
Taitaa uusista sähköautoista kaikki huolia jonkinlaisen pikalatauksen. Mitä tarkoitat pikalatauksella? Sähköauto taitaa olla aika haastava käyttää jos on vain 1-vaihe töpseli käytössä. Pitäisi olla käytännössä aina töpselissä. Itse en edes harkisisi sähköautoa jos ei olisi olisi 3-vaihe töpseliä saatavilla.
Pikalatauspisteissä (DC) on aina kiinteät piuhat (CCS/CHAdeMO)

Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1799 : 10.09.2020, 08:29:41 »
Näköjään GM uskoo myös sähköön isoissa avolavoissa. Oli ostanut osuuden Nikola nimisestä firmasta. Jos oikein ymmärtänyt niin tuossa firmassa taustalla mm. Diesel Brothers sarjassa ollut Heavy D. Eli voi tykätä polttomoottorista mutta uskoa että tulevaisuus on sähkössä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Samppasport  Futurez