Carcom Oy  Ateho

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519830 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1875 : 06.12.2020, 12:21:14 »
Olen samaa mieltä, mutta niinhän se nyt menee että autolija maksaa veroituksellaan vähän kaikkea muutakin. Miksi? En tiedä. Varmaan helpointa?
Jostain tämä raha on otettava, mistä?

Jos nyt ihan suoraan sanon niin tuo on ehkä kaikkein järjettömin perustelu hirttäytyä fossiilisiin polttoaineisiin. "Aina on bensaa verotettu niin bensaa pitää olla, muuten ei oo verotuloja!!1" VMP.

Ihan mitä tahansa on vara kiristää saman verran kuin polttoaineveroista jää pois. Vähätuloisimmat vähiten omilla autoilla ajelee joten ehkä ei alviin laiteta, mutta tuloverotuksessa on mahdollisuus kohdistaa tuloluokan mukaan ja kyllähän kiinteistöverotkin kohdentuu enemmän niihin jotka väljemmin asuu jne.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1876 : 06.12.2020, 13:27:17 »
Sähköautot vapautettu ALV:stä, eikä tarvitse maksaa ruuhkaveroja Norjassa.

Suurempiin Hybrideihin ja poltttomoottoriautoihin nousee esityksen mukaan vero aika hyvin 2021, minkä joutuu ostaessa maksamaan. Esim. Volvo XC90 T8 nousua 42 125 NOK, veroa tulisi yhteensä 129 220 NOK. Volvo XC40 P8 AWD Recharge 0,00 NOK.

Linkissä listattu kaikki autot, verot, esitetyt verokorotukset ja nykyiset hinnat.

https://www.bilnytt.no/ShowAnnualDiff.aspx?show=more

E: Ruotsissa valtio tukee 70 000 SEK sähköauton ostajaa.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2020, 17:23:11 kirjoittanut gubbe »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1877 : 06.12.2020, 14:05:09 »
Jos nyt ihan suoraan sanon niin tuo on ehkä kaikkein järjettömin perustelu hirttäytyä fossiilisiin polttoaineisiin. "Aina on bensaa verotettu niin bensaa pitää olla, muuten ei oo verotuloja!!1" VMP.

Ihan mitä tahansa on vara kiristää saman verran kuin polttoaineveroista jää pois. Vähätuloisimmat vähiten omilla autoilla ajelee joten ehkä ei alviin laiteta, mutta tuloverotuksessa on mahdollisuus kohdistaa tuloluokan mukaan ja kyllähän kiinteistöverotkin kohdentuu enemmän niihin jotka väljemmin asuu jne.

No jos haluaa asian tahalleen ymmärtää väärin taas... Ei se polttoaineveroitus (tai käyttövero) ole sama, kuin koko maan laajuinen latausinfra.
Kuten sanoin en ole sähköautoilua vastaan edelleenkään (enkä puhu sitoutumisesta fossiilisiin vaikka niin vihjailet), vaatii vaan "vähän" suurempaa panostusta jos kaikilla on se sähkölaite latauksessa töiden jälkeen... :)

Mutta jätetään asia tähän kun et halua ymmärtää pointtiani mitenkään...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1878 : 06.12.2020, 16:19:24 »
Mielenkiinnosta kysyn, miten valtio toteuttaa sähköauton käyttöverotuksen? Vastaus nykyisen kaltaisesti ei ole mahdollisuus. Siirretäänkö latausinfran rakennus samoihin kuluihin vai kuka sen maksaa? Jos siirretään sähköautojen veroitukseen, ei kukaan niillä aja kun maksaa enemmän kuin polttomoottoreilla...  ???

Nämä ne asiat mitkä omassa mielessä pyörii, enkä ole sähköautoja vastaan.
Lähinnä sähköauto ei vaan ole mahdollista perusduunarille vielä pitkään aikaan (vitun kalliita) TAI jos asut vaikka PK seudulla kerrostalossa (lataus mahdotonta ilman sähköverkko muutoksia).

Eiköhän se latausinfran rakennuskustannus norjassa ole mennyt hyvin pitkälti kuten polttoaineen jakeluinfra, eli käyttäjät maksaa. Tuolla valtio on niin avokätisesti tukenut tuota sähköautoilua, että en kyllä nä että julkisesti olisi ollut mitään tarvetta tukea velä latausinfraa, vaikka eiköhän se tuolla norjassakin käytännössä mene niin se ensisijainen lautauspaikka on kotona.

Perusduunarihan yleensä kuitenkin ajelee niin miten on edullisinta, ja kyllähän se kehitys siihen suuntaan viettää että jossainkohtaa se sähköauto on se edullisin vaihtoehto, käytännössä se tietysti ottaa useamman vuoden aikaa, vielä hyvän aikaa ollaan kuitenkin tilanteessa että sähköautojen kysyntä ylittää tarjonnan, joka pitää kuitenkin käytettyjen hintatasoa yllä.

Nuo kerrostalojen latauspaikkojen puute nyt on kuintenkin käytännössä täysin mitätön ongelma, joka ratkeaa kyllä viimeistään kysynnän myötä, kaikkein hankalin tilannehan on autoilijalla jolla ei ole vakituista paikkaa säilyttää autoaan.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1879 : 06.12.2020, 16:21:37 »
erusduunarihan yleensä kuitenkin ajelee niin miten on edullisinta, ja kyllähän se kehitys siihen suuntaan viettää että jossainkohtaa se sähköauto on se edullisin vaihtoehto, käytännössä se tietysti ottaa useamman vuoden aikaa, vielä hyvän aikaa ollaan kuitenkin tilanteessa että sähköautojen kysyntä ylittää tarjonnan, joka pitää kuitenkin käytettyjen hintatasoa yllä
Pitkä on matka vielä siihen, että ostan 420 eurolla sähköauton, jossa on vielä leimaakin jäljellä, korjaan havaitut viat ja katsastan, ajan vajaa 30tkm ja vien uudestaan katsastukseen.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1880 : 06.12.2020, 16:33:44 »
Pitkä on matka vielä siihen, että ostan 420 eurolla sähköauton, jossa on vielä leimaakin jäljellä, korjaan havaitut viat ja katsastan, ajan vajaa 30tkm ja vien uudestaan katsastukseen.
No, suunnilleen yhtä pitkä aika kun sen nyt 420e ostamasi auton alkuperäisestä valmistusajankohdasta.

Tosin käytännössä se akusto on sähköautossa osa joka pitää arvonsa niin hyvin että todennäköisesti nuo muutaman satasen vehkeet yksinkertaisesti katoavat markkinoilta.

Laitteen luonteesta johtuen sä tuskin olet 420 eurolla voinut ajaa sillä autolla 30tkm, tuossa hintaluokassahan auton hankintakuluhan on se pienin kuluerä, käytännössä 90% kuluista muodostuu sen käytöstä, varsinkin kun mitään arvonalenemaa ei enää tapahdu. Vaikka tulevaisuudessa polttis ja sähköauton käyttökulut tuskin pysyvät nykyisellä tasollaan, niin se on selvä että polttis tulee olemaan aina kalliimpi käyttää, ellei jokin laaja kriisi muuta yleistä maailmantilannetta epätoivottavan radikaalisti.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1881 : 06.12.2020, 17:38:05 »
Pitkä on matka vielä siihen, että ostan 420 eurolla sähköauton, jossa on vielä leimaakin jäljellä, korjaan havaitut viat ja katsastan, ajan vajaa 30tkm ja vien uudestaan katsastukseen.

Kustannukset siirtyy ajamisesta hankintaan.

Jos tuo 420€ pommi on joku pikkuauto joka kuluttaa vaikka 5 litraa sataselle ja lörsän hinta on 1,40 €/litra niin ostit löpöä 2100 eurolla tuossa 30 tkm matkalla. Sähköauto veis ehkä 15 kWh/100 km eli sähkönhinnalla 10 snt/kWh tulee 450 € tuolla 30 tkm matkalla. Säästöä 1650€. Todennäköisesti ostat usealla satasella vähemmän kuluvia osia siihen sähkikseen, öljynvaihdoista alkaen. Reilulla parilla tonnilla joku iänvanha vm. 2020 ruoska luultavasti irtoaakin 15 vuoden päästä.

Relevanttia uusien autojen markkinoiden osalta on kuitenkin verrata niitä uusia autoja keskenään mitkä on nyt myynnissä.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1882 : 06.12.2020, 21:50:15 »
Mulle käy ihan vallanmainiosti, että nostetaan jostain mikä ei liikuta mua yhtään.
Näinhän kaikki ajattelee. Nostetaan vaan veroja, kunhan ei koske minuun. Nerokasta. Jos kaikkien toive toteutuu, niin kuka ne verot maksaa?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1883 : 07.12.2020, 09:28:47 »
Relevanttia uusien autojen markkinoiden osalta on kuitenkin verrata niitä uusia autoja keskenään mitkä on nyt myynnissä.
Puhelimella lainailu vaikeaa, mutta isoilta osin olen samaa mieltä. Tuon pätkän lainasin koska...
Tosi on, että 20v päästä jos valitsen 15v auton, niin edullisia (alle tonni-kaks) sähköautoja ei ole. Tai jos on, epäilen miissä olevan jonkin muun kuin jarruvian.
Tosin, ostaisinko 20v päästä 15v vanhan polttomoottoriauton....en. Päästölaitteistot ym ovat monimutkaistuneet niin paljon, että toimintavarmuus ja korjauskustannukset ovat täysi mysteeri. Rehellinen sähköauto on toimintavarmempi, ajatteli asiaa mitnepäin vain. Ainoastaan hidas tankkaaminen on miinus. Ja toki talvella lämmitys lyhentää toimintamatkaa, polttomoottorin hukkalämpö käytetään kabiiniin (polttomoottorin kokonais-hyötysuhde paranee).

Ajele sinä vain xxk€ pommillasi. Omaani en pommiksi laske, oli takajarrut jumissa ja korjauskustannukset korjaamolla olisivat ylittäneet auton arvon. Ostin auton 420 eurolla, uusin jarrut 80 eurolla ja muutamia polttimoita muutamalla kympillä. Alatukivarret 49 eurolla ja katsastus 35 eurolla.
Tuon jälkeen kaikki tekemäni on ns "ylimääräistä" mitä olen tehnyt harrastamisen ilosta (eli samat tekisin esim sähkölle)

Toki, polttomoottori on edelleen kuluvampi ja vikaherkempi. Kohta olisi taas öljynvaihto, tulpat, suodattimet, jakopää ja pakoputken yksi liitos pitäisi uusia. Kaikki kohteita mitä ei sähköautossa ole enkä keksi ns. "Vastaavaa" vikakohdetta sähköisestä voimlinjasta.

Vaikka laskisi käyttökulut tämän hetken verotuksen mukaan, niin kannattaa aina muistaa ettei kovinkaan monella autoa pakosti tarvitsevalla ole varaa sijoittaa 2 tonnia tai enempää autoon. Tai toki voi aina näin uskotella ja ottaa lainaa, mutta näistä 1-2 tonnin auton omistajista 90% oli ihan tarpeeseen hankkineet sen autonsa eikä enempää ollut laittaa kiinni, silloin kun olin autokorjaamolla töissä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1884 : 07.12.2020, 09:52:38 »
Tosi on, että 20v päästä jos valitsen 15v auton, niin edullisia (alle tonni-kaks) sähköautoja ei ole. Tai jos on, epäilen miissä olevan jonkin muun kuin jarruvian.
Miksi ei olisi? Just tuossa katsoin huvikseen niin Nettiautossa halvimmat Priukset oli luokkaa 3-4 tonnia, kyseessä 15-16v ikäinen eco auto. Okei ei ole sähköauto mutta eipä moni 2000-luvun alussa uskonut että ne on ajettavassa kunnossa 15v ikäisenä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1885 : 07.12.2020, 10:42:37 »
Miksi ei olisi? Just tuossa katsoin huvikseen niin Nettiautossa halvimmat Priukset oli luokkaa 3-4 tonnia, kyseessä 15-16v ikäinen eco auto. Okei ei ole sähköauto mutta eipä moni 2000-luvun alussa uskonut että ne on ajettavassa kunnossa 15v ikäisenä.
Hybridi eri asia kuin sähköauto.
Sähköautosta en usko siksi, että ellei voimalinjassa (tai tietenkin autossa muuten) ole jotain ajoa estävää todella arvoituksellista vikaa, on auton arvo enemmän kuin tuon 2-3 tonnia. Ihan jo akkumetallien takia.
Toivon toki, että olen väärässä.

Löytyyköhän maailmalta vielä paljon mk1 Priuksia? Niitä ei ainakaan eurooppaan ole tuotu ja käsittääkseni yhtä luotettava kuin tuo täällä laukaisumallina toiminut mk2. Ainakin viime talvelta on jokin siperian pakkasten starttivideo moisesta tullut vastaan.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1886 : 07.12.2020, 12:51:52 »
Hybridi eri asia kuin sähköauto.
Sähköautosta en usko siksi, että ellei voimalinjassa (tai tietenkin autossa muuten) ole jotain ajoa estävää todella arvoituksellista vikaa, on auton arvo enemmän kuin tuon 2-3 tonnia. Ihan jo akkumetallien takia.
Toivon toki, että olen väärässä.

Löytyyköhän maailmalta vielä paljon mk1 Priuksia? Niitä ei ainakaan eurooppaan ole tuotu ja käsittääkseni yhtä luotettava kuin tuo täällä laukaisumallina toiminut mk2. Ainakin viime talvelta on jokin siperian pakkasten starttivideo moisesta tullut vastaan.
Onha normaalinkin auton arvo enemmän kuin joku 500€ jos lasketaan mitä sen metallien arvo on romuihmiselle. Kaivoin lähinnä tuon Priuksen koska ensimmäisiä oikeita hybridejä joilla on ikää se +15v.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1887 : 07.12.2020, 13:21:12 »
Top Gearissa Clarkson otti hyvin kantaa hirvitykseen nimeltä Prius aikoinaan...
« Viimeksi muokattu: 07.12.2020, 13:22:54 kirjoittanut Dave »
a car you can believe in

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1888 : 07.12.2020, 16:29:43 »
Sukulaisellahan tosiaan tuli Priukseen öljynkiertohäiriö jo 200tkm kohdalla mutta sähköissä ei ikinä ollut probleemaa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1889 : 07.12.2020, 17:44:51 »
Onha normaalinkin auton arvo enemmän kuin joku 500€ jos lasketaan mitä sen metallien arvo on romuihmiselle. Kaivoin lähinnä tuon Priuksen koska ensimmäisiä oikeita hybridejä joilla on ikää se +15v.

Sähköautossa sen akuston arvo on merkittävä ihan akkuna, jonka takia niitä romumetallin hinnalla ostettavia sähköautoja tuskin tulee kovin nopsaan markkinoille.

Tosin eipä tänäpäivänä henkilöauton romuarvo ole oikeastaan mitään. Auton purkukustannukset muodostavat kuitenkin kaupallisessa toiminnassa merkittävän kulun, joka täytyy myös kattaa sillä romumetallilla. Nykyinen raudan hinta on sen verran heikko ettei varsinainen romumetalliarvo toimi minkäänlaisena arvonmäärittäjänä käytetylle autolle.

Varaosina siitä tietysti voi helpostikin saada enemmän kuin mitä auto maksaa, ja kyllähän jotkut tuota harrastavatkin.

 

Samppasport  Futurez