Autoracing  KL-varaosat

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519861 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1935 : 15.12.2020, 08:41:25 »
Varmasti koti käyttöö riittää aika hidaskin lataus kunhan ei ole ihan schuko töpseli. J

Supersuko, eli se suko, joka on testattu lataukselle. Tavallinen suko saattaa sulaa..

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1936 : 15.12.2020, 09:17:32 »
Tuo aika perusteinen myös ettei autoa jätetä vain ilmaiseksi seisomaan latauslaitteelle viemään paikkaa.
Maksutavasta samaa mieltä, nykyinen systeemi on järjetön. Aikaperustaiselle on hankala määrittää hintaa joka sopisi sekä 22kW että 3,7kW lataavalle.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1937 : 15.12.2020, 13:38:10 »
Volvon tehtaalta tulee uutta sähköautoa. Ulkonäöllisesti jopa minusta hienompi kuin XC40 P8 tai Polestar 2
https://www.carscoops.com/2020/09/lynk-co-zero-concept-unveiled-previews-upcoming-ev-with-435-mile-range/
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1938 : 15.12.2020, 17:51:40 »
Lataa lataa, mutta pointtina on se, että edelleenkin monessa autossa on vain 1-vaiheinen laturi max. 32A. Kyllä tuollakin saa reilun 7kW tunnissa, jos talossa on 35A sulakkeet.
Taisi uusi tuleva sähkö Lexuskin olla sisäiseltä laturiltaan 1X32A ::)

Tuo yksivaihelataus on tietysi halvempi, mutta saattaa myös johtua hieman siitä missä suunnittelu tapahtuu.. Monessa maassa on käytössä yksivaihesähkö (tai 2 vaiheinen, joka on teknisesti laturin kannalta sama asia).

Tosin niitä on olemassa latausasemia joista saa kahden 16A vaiheen 16A väliltä otettua muistaakseni 6kW latauksen. TArkoitettu juurikin 3 vaihetalouteen jossa tarve latailla noita 1 vaiheen 7,2kW autoja.

Joissain autoissahan tuo 7,2kW muodostuu kahdesta 3,6kW laturista, eli joko 1x32A tai 2x16A riippuen siitä mitä latausasema tarjoaa.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1939 : 15.12.2020, 18:15:30 »
Tuo yksivaihelataus on tietysi halvempi.

Joissain autoissahan tuo 7,2kW muodostuu kahdesta 3,6kW laturista, eli joko 1x32A tai 2x16A riippuen siitä mitä latausasema tarjoaa.
Mulla tuossa Skodassa 2x16A, joten saan latausasemalta hyödynnettyä tuon 7,2kW. Toinen sähikäinen onkin tuolla 1x32A=7,2kW, mitä saan ladattua vain 1X16A 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1940 : 16.12.2020, 12:31:52 »
Mulla tuossa Skodassa 2x16A, joten saan latausasemalta hyödynnettyä tuon 7,2kW. Toinen sähikäinen onkin tuolla 1x32A=7,2kW, mitä saan ladattua vain 1X16A 8)
Noinhan se menee, ja ainakin mun tietääkseni tuo skodakin osaaa ottaa täyden 32A jos on yksivaihelaturi.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1941 : 31.12.2020, 14:43:56 »
https://www.ksml.fi/teemat/3203729

Kartta- ja navigointipalveluja tuottava brittiyhtiö Zap-Map teetti sähkölinjan auton käyttäjille suunnatun mielipidekyselyn. Kyselyn vastauksista paljastuu jo ensimmäisellä vilkaisulla yksi fakta: sähköauton ja lataushybridin käyttäjät ovat erittäin tyytyväisiä valintaansa.

Zap-Map kysyi muun muassa, vaihtaisitko sähkölinjan autosi nyt diesel- tai bensiinimoottoriseen autoon?

Vastausten jakautuma oli tyrmäävä. Vain yksi prosentti vastaajista sanoi haluavansa palata polttomoottoriin. Peräti 91 prosenttia vastaajista valitsi vastauksen "ei kiitos" ja kertoi olevansa täysin tyytyväinen sähkölinjan ajokkiinsa. Loput 8 prosenttia valitsivat vaihtoehdon "ehkä" eli he haluaisivat ensin katsoa, millainen diesel- ja polttomoottorimalli olisi juuri nyt tarjolla sähköisen auton korvaajaksi.

Noin kolme neljäsosaa vastaajista käyttää parhaillaan ensimmäistä omistamaansa/hallitsemaansa sähköautoa, joten hyvin nopeasti näyttävät sähkölinjan autot vakuuttavan käyttäjäkuntansa.

Marraskuun lopulla tehdyn kyselyn mukaan tyytyväisimmät sähköisen auton käyttäjät ajavat Volkswagen ID.3:lla, Kia Niro lataushybridillä tai BMW:n 3-sarjalaisella.

– Tämä mielipidemittaus todistaa, että kun kuluttajat ensimmäisen kerran uskaltavat valita sähkölinjan auton, ei paluuta polttomoottoriin enää taida olla. Se on tietenkin hyvä signaali myös autoteollisuudelle, jonka lähes kaikki resurssit ovat viime aikoina päätyneet sähköisen linjan tuotekehitykseen, sanoo Britannian autoliiton (RAC) edustaja Rod Dennis.

Zap-Mapin mukaan kyselyyn vastasi yli 2 000 sähkölinjan auton omistajaa/haltijaa.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1942 : 31.12.2020, 15:15:25 »
Kyllä nyt ollaan lähellä - listoilta ei ihan vielä löydy sitä "omaa"

https://www.allinone.fi/uudet-autot?segmentti=sahkoautot

iX3 ja Mersun EQC on lähimpänä, Etron varasijalla - joku lisäporkkana yrityksille niin sitten voisi jo taipua. Pian tullee enemmän Volvonkin sähkömalleja ja sitten voi olla jo vaikea olla hankkimatta.

TOK: Linkki ehjätty, ei muuta  O0
« Viimeksi muokattu: 31.12.2020, 15:57:34 kirjoittanut TOK »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1943 : 31.12.2020, 19:41:50 »
Eilen kokeilin peogeotin sähköpakua ja mielipiteitä:
+ lämmintä tulee tasan heti. Tämän takia lämmöt voi asettaa melko alas, koska korkeintaan minuutin jälkeen hytissä on tasainen lämpö eikä palele
+ hiljaisuus, ah. Kun puhaltimen laittoi nollille, pystyi kuulemaan kaiken mitä auto tekee ja kuiskaamalla keskustelemaan (alle 60kmh nopeuksia)
+ kiihtyvyys ja sutimisen esto. Kiihtyi aika laimeasti, muttei polttomoottoriversiolle tuntunut ainakaan lumessa häviävän. Sutimisen esto erittäin sivistynyt. Oma jalka ei parempaan pääse.
- toimintamatka. 330km lupaa valmistaja, mutta lyhyen koeajon perusteella edes 150km jää haaveeksi talvella taajamassa. Lämmitys täysille ja kolme kiihdytystä, oli 220km ennuste pudonnut alle 150. Toki, testiajaminen ja tahallinen rasittaminen ei vastaa normiajoa.

Toimintasäteen takia tuo tippuu pois tarjouskilvasta, jossa siis etsitään taajama-alueelle pyörimiseen pakettiautoa. Normaali päiväkilometrit vaihtelevat 15-100km väliin, mutta auton on oltava liikennöitävissä HETI kun hätäinen tarve tulee. Tämän vuoksi tämän hetkisessä portterissa pidetään tankki aina vähintään puolillaan.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1944 : 31.12.2020, 21:04:31 »
- toimintamatka. 330km lupaa valmistaja, mutta lyhyen koeajon perusteella edes 150km jää haaveeksi talvella taajamassa. Lämmitys täysille ja kolme kiihdytystä, oli 220km ennuste pudonnut alle 150. Toki, testiajaminen ja tahallinen rasittaminen ei vastaa normiajoa.

Toimintasäteen takia tuo tippuu pois tarjouskilvasta, jossa siis etsitään taajama-alueelle pyörimiseen pakettiautoa. Normaali päiväkilometrit vaihtelevat 15-100km väliin, mutta auton on oltava liikennöitävissä HETI kun hätäinen tarve tulee. Tämän vuoksi tämän hetkisessä portterissa pidetään tankki aina vähintään puolillaan.

Jos pystytte pitämään autoa töpselissä ajoa odotellessa, niin esilämmitys töpselivoimalla vähentää lämmityksen viemää rangea selvästi.

Sähköautoissa minusta vähän liikaa tuijotetaan ajotietokoneen ennustetta jäljelläolevista kilometreistä. Tippuuhan se lukema polttiksessakin ajon mukaan. Jos vaikka wanhanliiton V70:llä maantieajon päälle kurvaa täyttämään tankin, rangea on sen jälkeen 1000 km. Ajapa pätkä kaupunkia niin ajotietokone näyttää enää 600 km. Eikä kukaan itke että mihin hävis 400 km kun ajoin 25.

Tuossa jos on lähdetty kylmällä autolla, kylmällä akustolla ajamaan niin varmasti lämmitys ja kiihdyttely haukkaavat wattia huolella. Kilometriä kohti meni siis paljon. Ei se tarkoita että seuraavat 100 km kuluu yhtä paljon.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1945 : 31.12.2020, 21:25:55 »
Lämmitetty ja laturissa oleva auto oli. -2 oli lämpötila.

Aina voi olla laturissa (toistaiseksi valovirta), kuten portterikin on kokoajan lämmössä, mutta jos hälyjä tulee vaikka neljänä päivänä peräkkäin 60km päähän, niin range loppuu valitettavasti kesken.

Ja jos paikallepääsy estyy, niin siinä ei auta selittelyt. Sitten tippuu päitä.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1946 : 31.12.2020, 22:03:09 »
jos hälyjä tulee vaikka neljänä päivänä peräkkäin 60km päähän, niin range loppuu valitettavasti kesken.

Eikö sillä ole lainkaan lepoaikaa? Kait valovirrallakin ladaten sais 120 km rangea joka yö? Tai jos se on vaan päivisin ajossa niin onhan sillä 16h aikaa latautua, akku täynnä joka aamu?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1947 : 31.12.2020, 23:55:05 »
Noniin, nyt kun pääsen kirjoittamaan kuiviin sisätiloihin...
Eikö sillä ole lainkaan lepoaikaa? Kait valovirrallakin ladaten sais 120 km rangea joka yö? Tai jos se on vaan päivisin ajossa niin onhan sillä 16h aikaa latautua, akku täynnä joka aamu?
On sillä, ei se mikään taksi ole. Tavara-auto, jonka pääasiallinen toimenkuva on suorastaan järkyttävä ajomäärä:10km joka arkipäivä (pakollinen).
Mutta, tuon lisäksi (tuohon päälle) tulee 2-3 päivänä viikossa 140km:n reissu. Tämäkään ei tosin vielä venettä kaataisi.
Lisäksi kiireinen tavaran haku hoidetaan ko. härvelillä, eli ajoa saattaa tulla "välittömästi" tarpeen iskiessä 20-60km.

Yksinään nuo ei venettä kaataisi ja itseasiassa juuri tuommoisten melko lyhyiden pyrähdysten takia on otettu pari sähkövaihtoehtoa mukaan harkintaan. Täydellistä ajoa juuri sähkölle, 70% lähitaajamassa.

Ongelmatilanne voi iskea sitten, kun kaikki ei menekkään suunnitellusti ja pitää toimia nopeasti. Tällöin voi tulla komennus sinne 60km:n päähän, sitten haetaan tavaraa ja ajetaan takaisin sinne. Yhteensä voi helposti tulla se 200km tuommoisella hätäkeikalla.

JOS akku ei ole täydessä latingissa, niin tuota ei voi silloin käyttää tuollaiseen tilanteeseen. Miksi akku ei olisi latingissa? Vaikkapa useamman reissun jälkeisen päivän jälkeen.

Sinänsä kaikki autoa testanneet (sitä käyttävät) tykkäsivät kaikesta siitä vaivattomuudesta ja helppoudesta (yhtä lukuunottamatta), mikä tuon kanssa oli ilmiselvää. Todennäköisesti nyt tehdään niin, että odotellaan josko saataisiin kunnon pakkaskelejä, jolloin sama härveli otettaisiin ns. "uusintaotteluun" testiin ja simuloitaisiin tuollainen kaaospäivä.


Itse epäilen, ettei tuo muodostuisi ongelmaksi. Kuitenkin tuollainen "kaaosteoria" on erittäin harvinainen eikä nyttenkään aina ole se ainoa "firman auto" käytössä jos se kaaospäivä sattuu kohdalle (portteri on senverran epäluotettava paska, että on aika usein huollossa). Ajoprofiili on sellainen, ettei tuollaiseen pitäisi missään nimessä mitään polttavaa tekevää ottaa ajokiksi. :D


Lisään vielä loppuun oman testilenkkini, jolla sain toimintamatkan tippumaan reilusti: kaasu pohjaan, kiihdytys pitkälle, täys jarrutus. Kaasua, lämmöt täysille, pyörittelyä, jarruttelua. Ylämäkeen kaasulla pitämistä (ei jarrulla), ylämäkeen kiihdyttämistä. Oma 1.4 bensamoottori veisi tuommoisella ajoprofiililla varmaan 20-30l/100, eli eipä senkään toimintamatka olisi tankki täynnä kuin ~200.... ::)

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1948 : 01.01.2021, 10:24:53 »
Eikö lämpötolpan tilalle pysty asentamaan latausasemaa? Vaikkei tarjolla olisi kuin 1x16 A, sekin tulpaa lataustehon verrattuna "töpselilaturiin".

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1949 : 01.01.2021, 10:33:35 »
Eikö lämpötolpan tilalle pysty asentamaan latausasemaa? Vaikkei tarjolla olisi kuin 1x16 A, sekin tulpaa lataustehon verrattuna "töpselilaturiin".
Voi ja näin toimitaankin mikäli sähkömalliin päädytään.
Tarvittaessa saa myös voimavirtaa jokapaikkaan (kolme eri osoitetta), eli kunnon latausasemankin, mutta toki hinta nousee.

Eihän tuo ole rehellisesti kuin asenteesta enään kiinni. ;)

Jos itse autoa miettii, niin minulle lievä pettymys oli ns. "päälleliimattu" fiilis. Eli polttomoottorin tilalle oli laitettu sähköistyksen tarpeet. Autosta löytyi edelleen polttoaine ja adblue luukut. Epäilisin sähköautoilla olevan enemmänkin menekkiä, jos valmistajat uskaltaisivat vain panostaa ja sijoittaa jo lähtökohtaisesti sähköiseksi suunniteltuihin malleihin. Kun pohjasta puuttuu pakoputken ja polttoainetankin vaatimat ripustukset ja tila (vaikkakin akusto vie omansa), niin se antaisi hieman enemmän mahdollisuuksia ja vapaita käsiä rakenteiden muotoiluille ja täten myös tilan hyödyntämiselle.

 

Elekma  Autoracing