Proturbo  Autodiagnoosi

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519978 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2010 : 30.01.2021, 09:03:32 »
Tuohon otsikon kysymykseen vastaus: Ollaan lähellä. Ihan hetken kun odotellaan, niin sähköauto on edullisempi kuin polttomoottoriversio.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2011 : 30.01.2021, 12:18:27 »
Tuohon otsikon kysymykseen vastaus: Ollaan lähellä. Ihan hetken kun odotellaan, niin sähköauto on edullisempi kuin polttomoottoriversio.
Toivottava suunta, mutta rohkenen epäillä vielä hetken aikaa, koska raaka-aineet.
Tosin, akut on kehittynyt jonkin verran, niiden "käyttö" on kehittynyt jonkin verran ja eiköhän tuo kierrätyskin tuossa ala pikkuhiljaa paranemaan vuosien aikaan. Ja kait josssain vaiheessa keksitään muunkinlaisia akkuja. En tiedä.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2012 : 30.01.2021, 22:55:08 »
Toivottava suunta, mutta rohkenen epäillä vielä hetken aikaa, koska raaka-aineet.
Tosin, akut on kehittynyt jonkin verran, niiden "käyttö" on kehittynyt jonkin verran ja eiköhän tuo kierrätyskin tuossa ala pikkuhiljaa paranemaan vuosien aikaan. Ja kait josssain vaiheessa keksitään muunkinlaisia akkuja. En tiedä.

Auton valmistajat haluavat investointinsa takaisinmaksuajan mahdollisimman lyhyeksi. Ihan jokainen. Lisäksi uutuusarvosta auton myyjät haluavat osansa. Se pitää tuotannon prosessin hiomisen lisäksi hintoja korkeammalla. Auto teknisesti sähköautona on helpompi valmistaa ja minulla on kutina siitä, että polttomoottori osineen ja apulaitteineen on kuitenkin kalliipi valmistaa, tosin tuotantoprosessia on hierotty A-mallista lähtien ja siinä ovat etenkin japanilaiset kunnostautuneet leanin muodossa. Sähkömoottori ja taajuusmuuttaja ovat aika yksinkertaisia laitteita. Akku tuossa kokoluokassa on tietysti vähän uutta tärisevään autoon. Veikkaan, että perheauton saa parin vuoden kuluttua perusmallina 25 000 - 30 000 €:n hintaan useammalta toimittajalta.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2013 : 30.01.2021, 23:01:31 »
Auton valmistajat haluavat investointinsa takaisinmaksuajan mahdollisimman lyhyeksi. Ihan jokainen. Lisäksi uutuusarvosta auton myyjät haluavat osansa. Se pitää tuotannon prosessin hiomisen lisäksi hintoja korkeammalla. Auto teknisesti sähköautona on helpompi valmistaa ja minulla on kutina siitä, että polttomoottori osineen ja apulaitteineen on kuitenkin kalliipi valmistaa, tosin tuotantoprosessia on hierotty A-mallista lähtien ja siinä ovat etenkin japanilaiset kunnostautuneet leanin muodossa. Sähkömoottori ja taajuusmuuttaja ovat aika yksinkertaisia laitteita. Akku tuossa kokoluokassa on tietysti vähän uutta tärisevään autoon. Veikkaan, että perheauton saa parin vuoden kuluttua perusmallina 25 000 - 30 000 €:n hintaan useammalta toimittajalta.
Polttomoottorissa ei varmaankaan se itse moottori niin maksa (toki metallin muokkaus ja valaminen syö aika rutosti energiaa), vaan suunnittelu apu-/saastelaitteineen.

Tuo perheauton saaminen tuohon rahaan voi olla mahdollista hyvinkin, jos akkuja riittää.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2014 : 31.01.2021, 14:03:22 »
Perusmoottori maksaa autotehtaalle muutaman satasen. 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2015 : 31.01.2021, 20:32:29 »
Perusmoottori maksaa autotehtaalle muutaman satasen.

En usko. Moottoriin käytetty materiaali saattaa tuon maksaa, mutta työstöt ja valut maksaa varmasti kokoonpanotöineen enemmän.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2016 : 01.02.2021, 21:35:55 »
En usko. Moottoriin käytetty materiaali saattaa tuon maksaa, mutta työstöt ja valut maksaa varmasti kokoonpanotöineen enemmän.

Tuskinpa valmistuskustannus sille perusmoottorille menee yli 1000e, eli kyllä se on satasissa se hinta, mutta eihän tuo ole kuin murto-osa siitä valmiista moottorista. Kaikki moottoriin liitettävät, ohjaus- ja apulaitteet antureineen maksavat kyllä enemmän kuin se perusmoottori.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2017 : 02.02.2021, 08:11:02 »
En usko. Moottoriin käytetty materiaali saattaa tuon maksaa, mutta työstöt ja valut maksaa varmasti kokoonpanotöineen enemmän.

2020 valmistettiin 90 000 000 henkilöautoa. Tuotantomäärät ovat vaan niin käsittämättömän suuria ja valmistusmenetelmät kehittyneitä. Dieseleissä maksaa ruiskutuslaitteisto.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2018 : 02.02.2021, 10:49:41 »
Kai se perusmoottorin valmistuskin jotain maksaa, tai jostain syystä esim. Volvolla käyttävät samaa lohkoa kaikissa moottoreissa (VEA-koneet). Taitaa myös kehityskulut olla aika kalliita. Jos jotain dokkaria katselin niin yksittäisen mekaanisen katkaisijan kehittäminen sisustaan on aika kallista lystiä. Tästä syystä on halvempaa kehittää käyttöliittymät sinne näyttöön eikä fyysisiä nappuloita.

Sähköautoissa se hyvä puoli että esim. akustot on tosi hyvin modulaarisia. Samat kennot käy eri kokoisiin akustoihin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2019 : 02.02.2021, 11:18:31 »
Tuotantolinjan rakentaminen maksaa miljoonia toisensa perään. Korimuotit yms. tyyliin sata tonnia kappale ja tarvitaan ne prässitkin yms. Moottorissa satoja osia, joten pitkälle automatisoidun kokoonpanolinjan aikaansaaminen ei käy ihan käden käänteessä.

Itse olen kuullut tavisauton moottorin hinnaksi 500 € ja koko auton 3000 €. Siis materiaalikuluista puhuttaessa. Mutta myyntihinta on 10x materiaalikustannus, koska sillä pitää kattaa myös suunnittelu, viranomaishyväksynnät, tuotantolinja rakentaminen, jakeluketju (sis. jokaisen välikäden katteet "korkoa korolle" periaatteella) ja varaosahuollon järjestäminen.

Massatuotannossa yksikköhinnan pitäisi puolittua, kun tuotantomäärä 10-kertaistuu. Tähän on monta syytä
- oppiminen, työt opitaan ajan mittaan tekemään tehokkaammin
- määrien kasvaessa automaatioaste kasvaa (ei naputella peltejä vasaralla muotoonsa jne.)
- kun raaka-aineita ostetaan suurempia määriä, hinta laskee (on muskeleita kilpailuttaa toimittajat verille)

Sähköautoja valmistetaan vielä kovin pieniä määriä, joten kustannukset ovat kovat. Teslakin pääsi vasta vuosi sitten voitolliseksi, mutta VW ja useimmat muut taitavat edelleen tehdä tappiota.

Sähköautoja myydään tappiolla kahdesta syystä
  • näin vältetään valmistajakohtaiset sakot liian suurista keskim. CO2 päästöistä
  • oikotietä onneen ei ole, vasta kokemuksen karttuessa ja tuotantomäärien kasvaessa saadaan hinta painettua kilpailukykyiseksi
Periaatteessa homma ok, paitsi ne akut, jotka lienevät sähköauton kallein osa. Jos akkumineraaleista tulee pulaa, niin siihen ei auta tuotantomäärien kasvattaminen. Pitäisi saada kierrätys toimimaan paremmin tai pitää kehittää uudenlaista akkukemiaa.

Näitä uutisia mullistavista akuista on tullut joka vuosi viimeiset 30 vuotta. Aika harva oikeasti tuotantoon pääsee. NiCd ja sen sukulainen NiMh taisivat olla kukkulan kukinkaana 20 vuotta, nyt on Li-Ionin vuoro.

Akuille olisi muitakin ottajia kuin henkilöautot. Esim. jakeluliikenne kaupungeissa sekä työkoneet. Erityisesti sisätiloissa ja kaivoksissa pakokaasuista eroon pääsy olisi valtava etu.

Edit: Ei se sähkömoottorinkaan teko niin suunnattoman helppoa ole. Kestomagneettimoottoreissa ne kestomagneetit ilmeisesti varsin kalliita. Myös käämityksen teko on aika haastavaa/aikaa vievää, mikä lausutaan "kallista". Itselleni oli aikoinaan yllätys vierailla sähkömoottoritehtaalla. Sitä aina kuvittelee, että nykyään kaiken suoltaa automaattinen tuotantolinja, mutta isot (satoja kilowatteja) oikosulkumoottorit naputellaan pitkälti kasaan käsityönä.

Kuulemma polttomoottoreilla kW maksaa vähemmän kuin sähkömoottoreilla. Tai näin oli ainakin parikymmentä vuotta sitten. Johtuen juuri näistä tuotantomääristä.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2021, 11:29:54 kirjoittanut insinörtti »

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2020 : 02.02.2021, 11:27:40 »
Volvon Skövden mootoritehtaalla ollut 2018 noin 2000 henkilöä töisssä. 2018 Volvon myytiin noin 640 000 kpl, Volvon ja mediatietojen mukaan. Tästä voi sitten arvioida jotain suuntaa työkustannuksista, jos autonrakentajan keskipalkka 2020  brutto ollut
33 100 kr kuukaudessa ilman sivukuluja tilastokeskuksen mukaan

https://www.volvocars.com/se/om-volvo/foretaget/karriar/kontor-och-fabriker/skovde
« Viimeksi muokattu: 02.02.2021, 13:23:17 kirjoittanut gubbe »

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2021 : 02.02.2021, 11:53:48 »
^ tuotannon pitää olla 100 000+ kpl vuodessa, jotta pitkälle automatisoidun tuotantolinjan rakentaminen kannattaa.

Reilut 10 vuotta sitten sähköautoja oli koko maailmassa 17 000 ja kokonaismäärä nyt 5 miljoonaa, ehkä vähän päälle. 2019 myytiin 2,1 miljoonaa "sähköautoa", mutta näistä suunnilleen puolet on lataushybridejä, jotka tilastoissa kirjataan sähköautoiksi. Sitten voikin IS sun muut vetää kohuotsikoita, miten Norjassa enää puolet uusista autoista on varustettu polttomoottorilla  :peetu:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/maailman-sahkoautomaara-lisaantyi-muutamalla-prosentilla-latausasemien-kymmenilla/c6cbfcb7-fc0c-4373-a1e8-093faebfb991

Valmistajia on paljon, joten harva taitaa vielä päästä lähellekään 100 000 auton vuosituotantoa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2022 : 02.02.2021, 12:01:59 »
Reilut 10 vuotta sitten sähköautoja oli koko maailmassa 17 000 ja kokonaismäärä nyt 5 miljoonaa, ehkä vähän päälle. 2019 myytiin 2,1 miljoonaa "sähköautoa", mutta näistä suunnilleen puolet on lataushybridejä, jotka tilastoissa kirjataan sähköautoiksi. Sitten voikin IS sun muut vetää kohuotsikoita, miten Norjassa enää puolet uusista autoista on varustettu polttomoottorilla  :peetu:
Mikä noin ahdistaa Norjan luvuissa? ??? 2020 vuonna Norjassa 54% uusista autoista oli sähköautoja, lataus hybridejä oli 20%. Eli uusista autoista siellä ilman töpseliä oli vain reilu 25%.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2023 : 02.02.2021, 12:09:17 »
Mikä noin ahdistaa Norjan luvuissa? ??? 2020 vuonna Norjassa 54% uusista autoista oli sähköautoja, lataus hybridejä oli 20%. Eli uusista autoista siellä ilman töpseliä oli vain reilu 25%.

Lähinnä kai tuo "sähköauto" termin käyttö. Yleensä ihmiset mieltävät sähköautoksi auton jossa ei ole polttomoottoria. Kun sitten auto jossa on 2 littainen tupla-ahdettu bensakone tilastoidaan "sähköautoksi" se tuntuu huijaukselta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2024 : 02.02.2021, 13:38:45 »
Volvon Skövden mootoritehtaalla ollut 2018 noin 2000 henkilöä töisssä. 2018 Volvon myytiin noin 640 000 kpl, Volvon ja mediatietojen mukaan. Tästä voi sitten arvioida jotain suuntaa työkustannuksista, jos autonrakentajan keskipalkka 2020  brutto ollut
33 100 kr kuukaudessa ilman sivukuluja tilastokeskuksen mukaan

https://www.volvocars.com/se/om-volvo/foretaget/karriar/kontor-och-fabriker/skovde
Tämähän on ihan mielenkiintoinen laskuharjoitus:
Palkkakustannukset 1,5 x sivukulut huomioiden on noin 190 euroa / moottori
Tuotantolinja maksoi wikipedian mukaan 200 M€ ja jos sitä käytetään 5 vuotta, siitä tulee kustannuksia 62 €/motti. Materiaalikustannukset lienevät jotain 4 €/kg ja auton moottori painaa ehkä 100 kg = 400 €/motti. Tässä on eniten epävarmuutta.
Tekee yhteensä jotain 650 €/moottori.
Eli oikea vastaus moottorin hinnasta lienee jossakin 500 - 1000 euron välillä.

Jostain yhteydestä muistan, että polttisauton tuotantokustannus olisi kaikkinensa noin 5000 euroa. Loppu on myynti- ja markkinointikustannuksia sekä katteita eri välikäsille. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo