Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519942 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2025 : 02.02.2021, 13:43:48 »
Jostain yhteydestä muistan, että polttisauton tuotantokustannus olisi kaikkinensa noin 5000 euroa. Loppu on myynti- ja markkinointikustannuksia sekä katteita eri välikäsille.
Tuotekehityskustannukset?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2026 : 02.02.2021, 14:03:17 »
Lähinnä kai tuo "sähköauto" termin käyttö. Yleensä ihmiset mieltävät sähköautoksi auton jossa ei ole polttomoottoria. Kun sitten auto jossa on 2 littainen tupla-ahdettu bensakone tilastoidaan "sähköautoksi" se tuntuu huijaukselta.
Jos lukee englannin kielisiä julkaisuja niin termi ev ei pidä sisällään muita kuin topicin autoja. Ja niitä oli 2020 vuonna yli puolet uusista Norjassa. Sitten phev autot joita oli siellä 20% uusista. Ainoastaan suomen tilastoissa kaikki töpseli vehkeet laitetaan samaan tilastoon koska niin pienistä luvuista kyse.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2027 : 02.02.2021, 14:09:17 »
Jos lukee englannin kielisiä julkaisuja niin termi ev ei pidä sisällään muita kuin topicin autoja. Ja niitä oli 2020 vuonna yli puolet uusista Norjassa. Sitten phev autot joita oli siellä 20% uusista. Ainoastaan suomen tilastoissa kaikki töpseli vehkeet laitetaan samaan tilastoon koska niin pienistä luvuista kyse.

Siis puhehan oli tuossa insinörtin kommentissa siitä kuinka noista voi Ilta-Sanomat sun muut vetää "kohuotsikoita". Ja joku kysyi mikä siinä asiassa niin kiukuttaa. Siihen vastasin että noissa kohuotsikoissa tuo sähköauto-termin käyttö kiukuttaa. Annetaan tarkoituksella ymmärtää että sähköautot olisivat yleisempiä kuin ne oikeasti ovat kun kategorioidaan kohuotsikoihin kaikki vähänkään sähköistetyt mallit "sähköautoiksi". Ikäänkuin polttikset olisivat kadonneet, vaikka niitä on niissä samoissa autoissa edelleen mukana.

Siinä on suuri ero, esitetäänkö sama tilasto niin että "polttiksia on enää 50% uusista autoista" vai esitetäänkö sama tilasto "polttiksia on yhä 75% uusista autoista". Ensimmäinen on kohuotsikolla haettu valheellinen kuva, jälkimmäinen on todellisempi asiantila.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2021, 14:18:31 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2028 : 02.02.2021, 15:42:03 »
Ainoastaan suomen tilastoissa kaikki töpseli vehkeet laitetaan samaan tilastoon koska niin pienistä luvuista kyse.
Norjan suhteen tuli tosiaan mokattua, en tarkistanut, että siellä EV tarkoittaa täyssähköautoa
https://www.reuters.com/article/us-autos-electric-norway-idUKKBN29A0ZT

Mutta tämä "sähköauto = hybridi" ei todellakaan ole Suomalainen keksintö, vaan yleinen tilastointitapa Euroopassa ja vähän muuallakin.
https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2020
« Viimeksi muokattu: 02.02.2021, 15:44:31 kirjoittanut insinörtti »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2029 : 05.02.2021, 20:15:45 »
Tämähän on ihan mielenkiintoinen laskuharjoitus:
Palkkakustannukset 1,5 x sivukulut huomioiden on noin 190 euroa / moottori
Tuotantolinja maksoi wikipedian mukaan 200 M€ ja jos sitä käytetään 5 vuotta, siitä tulee kustannuksia 62 €/motti. Materiaalikustannukset lienevät jotain 4 €/kg ja auton moottori painaa ehkä 100 kg = 400 €/motti. Tässä on eniten epävarmuutta.
Tekee yhteensä jotain 650 €/moottori.
Eli oikea vastaus moottorin hinnasta lienee jossakin 500 - 1000 euron välillä.

Jostain yhteydestä muistan, että polttisauton tuotantokustannus olisi kaikkinensa noin 5000 euroa. Loppu on myynti- ja markkinointikustannuksia sekä katteita eri välikäsille.

Uuden jenkki v8 moottorin saa kaupasta 1500 dollariin. (Letukan pikkulohko).
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2030 : 06.02.2021, 12:05:30 »
Uuden jenkki v8 moottorin saa kaupasta 1500 dollariin. (Letukan pikkulohko).

Eikä ne sitä varmasti millään omakustannehinnalla myy, vaan mukaan lasketaan kaikki ylimäärinen vaiva mitä irtona myytävien moottorien kanssa tulee + kate ja verot. Tosin jos tuo $1500 on jokin jenkkikaupan ilmoittama myyntihinta se on veroton. Siellä on alvillisen hinnan ilmoittamissääntö päinvastainen kuin eu:ssa.

E: niin joskus reipas 10v sitten eräs morjestatuttu hommasi uuden Fordin "isolohkon" jenkeistä, se maksoi jotain 3xxx€ kotiin toimitettuna.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2021, 12:07:21 kirjoittanut Jule »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2031 : 06.02.2021, 13:53:39 »
Tämähän on ihan mielenkiintoinen laskuharjoitus:
Palkkakustannukset 1,5 x sivukulut huomioiden on noin 190 euroa / moottori
Tuotantolinja maksoi wikipedian mukaan 200 M€ ja jos sitä käytetään 5 vuotta, siitä tulee kustannuksia 62 €/motti. Materiaalikustannukset lienevät jotain 4 €/kg ja auton moottori painaa ehkä 100 kg = 400 €/motti. Tässä on eniten epävarmuutta.
Tekee yhteensä jotain 650 €/moottori.
Eli oikea vastaus moottorin hinnasta lienee jossakin 500 - 1000 euron välillä.

Jostain yhteydestä muistan, että polttisauton tuotantokustannus olisi kaikkinensa noin 5000 euroa. Loppu on myynti- ja markkinointikustannuksia sekä katteita eri välikäsille.

Hauska anekdootti moottorimaailmasta, Fordin Zetecin tuotekehityskustannukset olivat huomattavasti suuremmat kuin samaan aikaan julkistetun Fordin F1 moottorin.

Samoin kun vertaa Volvon tinamoottoria johonkin oikeaan suursarjamoottoriin, löytyy paljonkin halpuutettuja yksityiskohtia.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2032 : 07.02.2021, 18:26:34 »
Hauska anekdootti moottorimaailmasta, Fordin Zetecin tuotekehityskustannukset olivat huomattavasti suuremmat kuin samaan aikaan julkistetun Fordin F1 moottorin.

Samoin kun vertaa Volvon tinamoottoria johonkin oikeaan suursarjamoottoriin, löytyy paljonkin halpuutettuja yksityiskohtia.

Jossin VAG-konsernin moottorissa oli mennyt materiaalinsäästö niin pitkälle että lopputuloksena lohkot halkeilivat. Tähän korjauksena sai sit mm. Diesel-Geekiltä jotain "vahvistuslappuja" millä sit tuettiin laturin kannaketta jne... Tarpeeksi kun niitä patoja tekee alkaa se 10 gramman painonsäästökin näkymään lompakossa  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4084
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2033 : 12.02.2021, 09:18:20 »
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2034 : 12.02.2021, 10:49:48 »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2035 : 12.02.2021, 12:36:04 »
Voisi melkein sanoa että hienompi kuin konserni-sisar on  S*
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/362e0c3a-bfcc-452d-a7ce-f4dcd6da6875
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2036 : 13.02.2021, 11:29:09 »
Vielä ei ole edes kypsynyt Skodaan, joka alkoi oikeasti olla jo häiritsevän hyvä. Volvon Kiinalainen omistus toimi kuten toivoin, sama ilmiö kuin Jagge + intialaiset. Nyt pitäisi sitten pystyä taipumaan pois perinteisestä brändi-ja valmistusmaapalvonnasta

https://www.hs.fi/autot/art-2000007800417.html


Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2037 : 13.02.2021, 15:13:06 »
Volvon Kiinalainen omistus toimi kuten toivoin, sama ilmiö kuin Jagge + intialaiset.

Valmistetaanko Jaguareja Intiassa?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2038 : 13.02.2021, 15:33:34 »
Valmistetaanko Jaguareja Intiassa?
Eiköhän tuossa ajettu takaa sitä että jaguaarin insinööreille on virrannut hirmuinen kasa intialaista rahaa, aivan kuten volvollakin.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2039 : 13.02.2021, 15:34:33 »
Joo, mutta aika monen kritiikki Volvoa kohtaan on että niitä valmistetaan Kiinassa.

 

Carcom Oy  Ateho