Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519806 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2070 : 21.02.2021, 08:36:40 »
Aika suuri osa päästöistä loppuisi lakkaamalla tilaamasta rojunsa kehitysmaista.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2071 : 21.02.2021, 13:02:41 »
Niin muistelin, että liikenne tuottaisi 25% päästöistä. Siitä leijonan osan tuottavat autot. Lentokoneilla on tuossa jokin rooli, muut kulkumuodot ovat marginaalia.

En tiedä liekö vain sattumaa, mutta nyt kun lentokoneet ovat olleet vuoden maassa, koko pohjoiselle pallonpuoliskolle tuli talvi.

Johtuu tietysti siitä tutkitaanko me koko maailman päästöjä, vai vaan suomen.

Periaatteessahan suomen Co2 päästöistä Fortumin Porvoon jalostamo ja Outokummun yksi ainoa terästehdas tuottavat yhdessä enemmän hiilidioksidia kuin suomen koko liikenne, mutta tuossa on tietysti se että jos liikennettä ei olisi niin eipä sille porvoon jalostamollekaan olisi tarvetta, mutta ilmeisesti se kuitenkin on virallisesti kemianteollisuuden päästö.

Tekniikan maailmassa oli tässä jokin aika sitten ertikkeleita tuosta, mutta en niitä nyt tähän hätään löydä, ja virallisen tilastokeskuksen lähde kasvihuonepäästöille ei mainitse liikennepäästöjä ollenkaan, vaan ne ovat ilmeisesti ympätty siihen suurimpaan energiasektoriin.

(E: Tuon terästehtaan suhteen tuli nyt pieniä epäilyksiä kun en TM:ää löydä, tehdas ei välttämättä ollut outokummin, ja voi olla että verrattiin vain henkilöautoliikenteeseen).

Kun mä vertailen noita eri sivujen käyriä, kokonaispäästöistä ja pelkistä liikenteen päästöistä näyttäisi että liikenteen osuus olisi suomessa karkeasti 20% paikkeilla, ja siitä silmämääräisestä vajaa puolet henkilöautoliikennettä. Tuossa liikennepäästössä ei ole mukana sähköllä kulkeva liikenne, eli junat, ratikat, sähköbussit- ja autot, vaan niiden osalta ne menee siihen yleiseen energiaan.

Suomessa sähköä tuotetaan suhteellisen vähähiilisesti, eli maailmanlaajuisesti hiiltä palaa suhteessa vähemmän liikenteessä.. Tosin äkkiä mä en osaa sanoa miten valtamerilaivojen päästöt lasketaan, liikennettähän ne nimenomaan ovat.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2021, 13:18:14 kirjoittanut Jule »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2074 : 25.02.2021, 14:52:53 »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2075 : 25.02.2021, 15:40:08 »
Uutta merkkiä tulossa Suomeen
https://www.is.fi/autot/art-2000007823956.html
Eikös tämä Maxus tullut jo Suomeen, nyt tulee uusia myyjiä?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2076 : 25.02.2021, 15:53:30 »
Eikös tämä Maxus tullut jo Suomeen, nyt tulee uusia myyjiä?
Itsekkin kun tarkemmin tuota luin niin tainnut viime vuonna jo tulla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2077 : 28.02.2021, 11:17:14 »
Johtuu tietysti siitä tutkitaanko me koko maailman päästöjä, vai vaan suomen.
Jep. Ja tämä lentoliikenteen 2 % osuus on ainakin Euroopassa 3 % ja sekin koskee vain osuutta polttoaineenkulutuksesta. Vaikutus ilmastoon on suurempi, koska lentokoneet tupruttavat ilmakehään myös NOx, hiukkasia ja vesihöyryä (vaikuttavat pilvien muodostumiseen yms.)
https://www.ilmastoapu.fi/kirjoitus/9515

20 % näyttäisi tosiaan olevan liikenteen osuus Suomessa, josta 18 % tieliikennettä, josta reilu puolet hlöautoja - tilastoissa, mutta se ei ole koko totuus. Ensinnäkin numerot ei edes täsmää eli 20 % ei varmaan sisällä ulkomaanliikennettä. Lisäksi sähköautojen kuluttaman sähkön tuotannosta aiheutuvat päästöt kaatuvat energiasektorille ja taitaa myös liikennepolttoaineiden tuotannon päästöt mennä muuhun piikkiin kuin liikenteelle. Eikä kummallisuudet tähän lopu. Suomen ilmastopaneelin laskurissa bensa- ja dieselautoille lasketaan päästöiksi vain polttoaineen palamisesta tulevat suorat päästöt ts. kaikki päästöt öljykentiltä (mm. karkuun pääsevä maakaasu tai kaasun polttaminen soihduissa), polttoaineen jalostuksesta ja jakelusta unohdetaan, vaikka näistä tulee monen kymmenen % selkäreppu päälle. Mutta biokaasulle loogisuuden nimissä lätkäistään 950 g/kg CO2 päästö valmistuksesta.

Edit: ups, onhan siellä valmistuksen päästöt 569-750 g/l myös B/D/biodiesel. Mutta tätä puolta ei yleensä laskelmissa mitenkään huomioida. Samoin jää myös voimalaitosten käyttämän polttoaineen tuotannon päästöt jonkun muun ongelmaksi.

Vaan ei nuo terästehtaidenkaan yms päästöt ole kiveen hakattuja. Suunnitelmia on mm. siirtymisestä vetypelkistykseen, mikä tiputtaisi päästöjä reippaasti. Teollisuuslaitoksen tai polttoaineentuotannon uudistaminen sujuu nopeammalla aikataululla kuin koko autokannan päivitys (mihin ei nykytahdilla riitä 20 vuotta).
« Viimeksi muokattu: 28.02.2021, 11:27:07 kirjoittanut insinörtti »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2078 : 28.02.2021, 12:36:39 »
Ja lyhyellä matikalla, jos tieliikenteestä halutaan päästöjä nopeasti pois kannattaa toimet tehdä raskaan liikenteen puolella. Bussit ja rekat sähköisiksi niin hyöty per yksikkö on isompi - siis, jos polttoaine halutaan korvata sähköllä.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2079 : 28.02.2021, 16:51:39 »
Sähköbusseja on jo pari vuotta ollut ihan oikeasti käytössä ja jakeluliikenteen kuorma-autojakin taitaa jo muutama olla, mutta niiden osalta ollaan lähinnä koekäytön asteella.

Pidemmillä ajomatkoilla ei sähköistä vaihtoehtoa vielä ole, mutta dieselin vaihtoehtona biodiesel sekä nesteytetty biokaasu. Tosin viimeksimainittu koekäytön asteella ja jakeluasemia vain 4 + 5 tulossa lähivuosina?

Kaupunkibusseissa käytössä myös paineistettu maa/biokaasu eli metaani. Ollut jo pitkään. Ruotsissa ja Kaliforniassa luokkaa 30 vuotta ja oli näitä kovasti tulossa pääkaupunkiseudullekin... kunnes rakennettiin maanalainen Kampin terminaali ja joku äkkäsi, että tulipalotilanteessa saattaa kaasubussi tuutata kaasut pihalle varoventtiilistä ja huonolla tuurilla syntyy räjähtävä seos... eli kielto näille. Edelleen kait käytössä joillain linjoilla, mutta vähemmässä määrin. Tosin on näitä muissakin kaupungeissa, viimeksi osui silmään uutinen Lappeenrannnasta. Myös jakelukuorma-autoja tarjolla - Niemi on ilmoittanut hankkivansa uuden kaluston biokaasukäyttöisenä. Muualla maailmassa ilmeisesti aika yleistä, että jätekuorma-autot toimivat biokaasulla, mitä kerätään kaatopaikalta.

Vety ei näytä tällä hetkellä olevan lainkaan autoliikenteen tiekartalla. Pari asemaa oli aikoinaan, mutta niitä ei yhden auton voimin pidetty yllä. Kalliiksi tuli se harharetki. No, nyt on taas yksi merkki masinoimassa äänekästä kampanjaa. Toivottavasti floppaa, koska ei ole mieltä lähteä montaa rinnakkaista järjestelmää rakentamaan.

Saksaan on kovasti puuhattu vedyn tankkausasemia, mutta vaikeudet näkyvät jo. Autokanta ihan olematon ja tankkausasemia pitää olla kahta lajia; toiset tuuttaa vetyä 350 bar paineella mm. bussien käyttöön ja toiset 700 bar paineella henkilöautoille. Eivät tietenkään ole keskenään yhteensopivia ja 700 bar paineellakin kaasumäärät ihan naurettavia - jotain 6 kg vajaan 150 l tankkiin. Eli pitäisi vielä pitkänmatkan liikenteelle tuoda kolmanneksi vaihtoehdoksi nesteytetty vety?

Polttokennosta kun aiemmin mainittiin, niin niitä löytyy myös hiilivedyillä toimivia malleja, joille kelpaa siis metaani/biokaasu. Jota saa 150 l tankkiin pienemmälläkin paineella 16 kg.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2080 : 28.02.2021, 19:05:46 »
litrat ja kuinka paljon x kokoiseen tankkiin ei juuri kerro.. paljonko energiaa saa varastoitua esim. 100l tankkiin.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2081 : 28.02.2021, 21:48:54 »
Ja lyhyellä matikalla, jos tieliikenteestä halutaan päästöjä nopeasti pois kannattaa toimet tehdä raskaan liikenteen puolella. Bussit ja rekat sähköisiksi niin hyöty per yksikkö on isompi - siis, jos polttoaine halutaan korvata sähköllä.

Toisaalta raskaanliikenteen hyötysuhde on jo nykyisellään paljon korkeampi kuin kevyessä, eli hiilipäästö putoaa suhteellisesti vähemmän käytettyyn energiaan nähden.

Käytännössä tuossa on tietysti myös se taloudellinen puoli että kuorma-autot ovat kulutukseen suhteutettuna huomattavasti kalliimpia, valtion tasolla on edullisempaa laittaa paljon sähköhenkilöautoja.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2082 : 01.03.2021, 08:29:27 »
litrat ja kuinka paljon x kokoiseen tankkiin ei juuri kerro.. paljonko energiaa saa varastoitua esim. 100l tankkiin.
Kilot kertovat. http://lipasto.vtt.fi/yksikkopaastot/tunnusluvut/tunnusluvuttie.htm
    - bensiini 42-43 MJ/kg = 11,7-12 kWh/kg (n. 9 kWh/l) (*
    - E85 23,2 MJ/kg = 6,4 kWh/kg (5,0 kWh/l)
    - diesel 43,2 MJ/kg = 12 kWh/kg (10 kWh/l) (**
    - metaani 49,2/55,6 (*** MJ/kg = 13,7/15,4 kWh/kg (1,86/2,1 kWh/l 200 bar paineessa)
    - nesteytetty metaani 53,6 MJ/kg = 14,9 kWh/kg (6,17 kWh/l)
    - vety 120/142 MJ/kg (*** = 33,3/39,4 kWh/kg (1,25/1,48 kWh/l 690 bar paineessa)
    - nesteytetty vety vähän reilu 10 kWh/l

(* etanolin sekoittaminen joukkoon laskee energiatiheyttä ja lisää kulutusta muutaman %
(** biodieselin arvot lähes identtiset fossiiliseen verrattuna
(*** alempi/ylempi lämpöarvo

Vedyn energiatiheys per kilo on kolminkertainen muihin vaihtoehtoihin verrattuna, mutta pienen tiheyden vuoksi per litra tämä on heikoin vaihtoehto.

Dieselin energiatehokkuus on osin näennäistä. Polttoaineen tiheys 10 % bensaa suurempi ja litroissa mitattu kulutus vastaavasti pienempi.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2021, 08:46:21 kirjoittanut insinörtti »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2083 : 01.03.2021, 08:43:24 »
Iso peukku!

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8961
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2084 : 02.03.2021, 20:26:20 »
GM:hän ilmoitti aiemmin samasta, tosin 2035 aikaskaalalla: https://www.is.fi/autot/art-2000007775262.html

Ja nyt Ford sanoo että 2030 pelkkää sähköä: https://www.is.fi/autot/art-2000007808736.html

Alkaa tulla kiire jos meinaa vielä uuden mäntämoottorisen kaupasta ehtiä hakemaan.

Volvo kans: https://www.is.fi/autot/art-2000007834859.html

Volvo Cars ilmoittaa, että se aikoo siirtyä valmistamaan pelkkiä sähköautoja vuoteen 2030 mennessä.

Käytännössä muutos tarkoittaa sitä, että Volvo poistaa vaiheittain mallistostaan autot joissa on polttomoottori, mukaan lukien erilaiset hybridimallit.

Volvon välitavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä 50 prosenttia yhtiön kansainvälisestä myynnistä koostuu täyssähköautoista loppujen ollessa hybridejä.

Vuoteen 2030 mennessä jokainen myytävä uusi Volvo onkin jo sitten täysin sähköinen.


(Aika nopsaan täytyy alkaa täyssähkömalleja julkistumaan jos meinaavat täyssähköjä myydä 50% neljän vuoden päästä.)

 

Ateho  Elekma