Futurez  Kulkukoira

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519774 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2115 : 13.03.2021, 18:43:04 »
Säiliöauto versus suurjännite(maa)kaapelilinja ?
Veikkaan autojakelua halvemmaksi.

Niin että vetyä tankataan kerran viikossa kun tankkiauto käy kylällä?

Sähköverkkohan menee jo nykyään joka paikkaan, sitä ei tarvitse rakentaa kuin ehkä muutama kymmenen metriä pihalla tyypillisesti.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2116 : 13.03.2021, 19:36:56 »
Miksi sille sähköauton latausasemalle pitäisi suurjännitekaapeli vetää?

Tietysti jos tehtäisiin vain yksi latausasema kaikille suomen sähköautoille, se suurjännite voisi ehkä tulla kyseeseen, mutta kyllä vielä tuollaiset parin megawatin latausasemat menee pienjännitteenä ihan nätisti.

En nyt tiedä onko mitään eritysitä syytä miksi valtion pitäisi tukea minkäänlaisen "aseman" valmistusta, mielestäni riittää se että byrokraattiset esteet niiden pystyttämiselle poistetaan tehokkaasti.


Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2117 : 13.03.2021, 21:33:06 »
Luulis ton veron enempi pelottavan jos kaikilla on sähköauto
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2118 : 14.03.2021, 12:11:18 »
Niin että vetyä tankataan kerran viikossa kun tankkiauto käy kylällä?
Säiliöautoilla se bensa ja dieselikin toimitetaan sinne huoltikselle, miksei sitten vety? Mut ok, olin väärässä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2119 : 14.03.2021, 12:17:32 »
Sähköisissä ole muuta karruttavaa tekijää kuin varastointi ja "tankkaus". Infraa voi rakentaa molempien kanssa ja molemmat maksaa.
Vedyn hyötysuhde on tämänhetken pääasiallisilla tuontantomenetelmillä kymmeniä prosentteja sähköä huonompi.

Jännä nähdä mihin menee. Joku poltettava ego vaihtoehtokin tulee, muuten monessa maassa kasvaa luokkaerot senverran paljon, että harlemikin on lasten leikkikenttä siihen nähden.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2120 : 14.03.2021, 12:54:40 »
muuten monessa maassa kasvaa luokkaerot senverran paljon, että harlemikin on lasten leikkikenttä siihen nähden.

Harlem on tainnut olla paha Hill Street Bluesin aikaan, joka ei muuten kuvannut New Yorkia.. Suomessa saa saman eron esiin kun siirtyy kantakaupungista Kontulan ostarille, joka on huomattavasti mainettaan parempi paikka..

Sähköautot on vielä "rikkaiden" hupia, mutt tilanne muuttuu kovaa vauhtia kun tarjontaa tulee enemmän. Hesarissa oli juttu missä sähköautoja on eniten, juuri siellä missä tulotkin on suurimmat.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2121 : 14.03.2021, 13:23:46 »
Luulis ton veron enempi pelottavan jos kaikilla on sähköauto

Niin, dieselissä on isompi vero kuin polttoöljyssä. Sähkössä on vaan sähkövero ja sitä saa käyttää joko auton lataamiseen tai talon lämmittämiseen..... vielä....

Aina tulee mieleen ne petrooli Saabit ja veron muutokset.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2122 : 14.03.2021, 13:45:57 »
Harlem on tainnut olla paha Hill Street Bluesin aikaan, joka ei muuten kuvannut New Yorkia.. Suomessa saa saman eron esiin kun siirtyy kantakaupungista Kontulan ostarille, joka on huomattavasti mainettaan parempi paikka..

Sähköautot on vielä "rikkaiden" hupia, mutt tilanne muuttuu kovaa vauhtia kun tarjontaa tulee enemmän. Hesarissa oli juttu missä sähköautoja on eniten, juuri siellä missä tulotkin on suurimmat.
Harlem nyt oli ensimmäinen jokapuolella tunnettu mikä tuli mieleen. Jos olisin siihen todennut vaikka "Pupuhuhta" (ollut suomen kolmanneksi vaarallisin lähiö aikanaan), niin ei kukaan olisi ymmärtänyt.

Sehän tuosta sähköistymisestä erikoista juuri nyt tekee, että he keillä on siihen mahdollisuus, pääsevät siitä myös nauttimaan. He keillä ei ole siihen mahdollisuutta, mutta on jokatapauksessa hoidettava ne työ-/kauppareissut jollain, joutuvat raipattavaksi.

Eli jos on varaa (tällähetkellä) maksaa itsensä ulos raippauksesta, niin pääsee siitä pois ja on hyvä ihminen. Jos ei ole, niin maksat enemmän (käyttämisestä). Sairasta. :D

Minäkin toivon että teknologisiin ongelmiin löytyy ratkaisu ja tuollaista erojen repeämistä ei tapahdu.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2123 : 14.03.2021, 14:23:10 »
Mitähän luokkaa on tuommoisen huoltoasema-tyyppisen pikalatauspaikan rakennus- ja ylläpitokulut?
Onko se pelkkää palvelua tällä hetkellä vai onko latausmyynti jopa kannattavaa jossain päin?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2124 : 14.03.2021, 14:27:15 »
Säiliöautoilla se bensa ja dieselikin toimitetaan sinne huoltikselle, miksei sitten vety? Mut ok, olin väärässä.

Bensa-asemasta kun vedyn tankkaamiseen kätevästi hyödyntyy asfaltoitu piha ja mainostolppa. Säiliöt ja pistoolit menee "vähän uusiksi". Samoin se säiliöauto.

Vety on lähinnä ajateltavissa yhdenlaisena akkuteknologiana. Se pyörittäisi viime kädessä samaa sähkömoottoria kuin litiumakkukin. Mutta vetyä ei oikein mistään tule sen halvemmalla kuin paikallisesti erottaa sähköllä vedestä. Samasta syystä kuin vedyn tankkaus autoon ei ole käytännöllistä, sitä ei oikein saa varastoitua asemankaan tankkeihin eikä säiliöautoihin. Haihtuu aika nopeaa tai tiheys on naurettavan pieni. Kokonaisuus on siis hyvinkin sama kuin sähköautossa, energia vaan varastoituu erilaisella kemialla autossa:

sähköverkko --> laturi/vetygeneraattori -- > akku/vetytankki --> sähkömoottori --> vetävät pyörät.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2125 : 14.03.2021, 15:22:59 »
Bensa-asemasta kun vedyn tankkaamiseen kätevästi hyödyntyy asfaltoitu piha ja mainostolppa. Säiliöt ja pistoolit menee "vähän uusiksi". Samoin se säiliöauto.

Vety on lähinnä ajateltavissa yhdenlaisena akkuteknologiana. Se pyörittäisi viime kädessä samaa sähkömoottoria kuin litiumakkukin. Mutta vetyä ei oikein mistään tule sen halvemmalla kuin paikallisesti erottaa sähköllä vedestä. Samasta syystä kuin vedyn tankkaus autoon ei ole käytännöllistä, sitä ei oikein saa varastoitua asemankaan tankkeihin eikä säiliöautoihin. Haihtuu aika nopeaa tai tiheys on naurettavan pieni. Kokonaisuus on siis hyvinkin sama kuin sähköautossa, energia vaan varastoituu erilaisella kemialla autossa:

sähköverkko --> laturi/vetygeneraattori -- > akku/vetytankki --> sähkömoottori --> vetävät pyörät.
Nimenomaan ja boldasin tuosta sen kohdan, joka tökkii vedyn yleistymisessä rajusti. Sisäpaisti esimerkiksi jenkeissä taitaa vedyn tuotanto pohjautua maakaasun pilkkomiseen tai jotain sinne päin, mitä tässä jokin aika sitten luin.
Jos vety tuotetaan vaikka tuuli, aurinko tai ydinenergialla, se on ympäristöystävällistä. EI jos sen tuotantoa varten poltetaan jotain.

Ylläpitokulut millä tahansa polttoaine -asemalla on isommat kuin sähköasemalla, ainakin arvioisin näin. Sähköä se asemakin tarvitsee, toki liittymät johdotus ym. on pikkuisen järeämmät sähköasemalla. Joku vetyasema vaatii aika tarkkaa valvontaa ja säiliöiden tarkastamista - bensa/diesel asema on tässä paljon helpompi.

Odotan Porschen polttoaineita. Luulenma, että vedyn marssi loppuisi, kun synteettinen polttoaine tulisi markkinoille. VTT:llä on muuten protot testissä, joilla ilmakehästä otetaan CO2:sta ja siitä tehdään jotain. Hyötysuhteesta ei mitään tietoa.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2126 : 14.03.2021, 17:56:07 »
Vetyyn en ole sen kummemmin perehtynyt, mutta käsittääkseni se nesteytetään kuten maa- tai biokaasu. Nesteytetty vety kuljetetaan kuten maakaasu asemalle ja jaetaan samoin pistoolin kautta kuin nykyisiin kaasuautoihin.

No kun en tiedä, niin joudun olettamaan.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2127 : 14.03.2021, 18:27:31 »
Vetyyn en ole sen kummemmin perehtynyt, mutta käsittääkseni se nesteytetään kuten maa- tai biokaasu. Nesteytetty vety kuljetetaan kuten maakaasu asemalle ja jaetaan samoin pistoolin kautta kuin nykyisiin kaasuautoihin.

No kun en tiedä, niin joudun olettamaan.
Vedyn nesteytys vaatii vain aivan jumalattoman paineen (en itseasiassa edes löytänyt nopeasti hakemalla painetta, jossa kerrottaisi vedyn nesteytyminen paineen mukaan) tai pirullisen jäähdytyksen (-253°C). Tämä asettaa sekä varastoinnille, kuljetukselle, tankkaukselle ja rakenteille tiettyjä erikoisvaatimuksia "normaaliin" nestekaasuun verrattuna.
Hiljattain tosin uutisoitiin jostain kemiallisesta lällingistä, johon vetyä voitaisiin varastoida.

Pelkkänä kaasuna vedyn haihtuminen materiaalien läpi voi muodostua ongelmaksi, jos jakeluketju tai varastointiaika on pitkä.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2128 : 14.03.2021, 18:29:23 »
Ruotsissa Mariestadissa on (8 / 2019) maailman ensimmäinen omavarainen vetykaasu tankkausasema jossa vetykaasu valmistetaan paikanpäällä, kaikki mitä tarvitaan on vesi ja aurinko.  9kr /100 g hinta, täys tankillinen reilu 500kr, jolla ajaa noin 700 km.

Ei toi halpa ole ollut, toki EU on tukenut osan, joten ihan kunnan veronmaksajien lompakosta ei kaikki ole mennyt.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/folj-med-till-varldens-forsta-sjalvforsorjande-vatgasmack
« Viimeksi muokattu: 14.03.2021, 19:56:57 kirjoittanut gubbe »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2129 : 14.03.2021, 19:12:12 »
Käytännössähän 90% vedystä tehdään maakaasusta, eli kyse on siten fossiilisesta polttoaineesta, joka toki palaa puhtaasti.

Sähköllä vetyä voidaan tietysti myös tehdä, mutta liikkumisen kannalta olisi ekologisempaa käyttää se sähkö akun kautta sinne sähkömoottoriin, lähinnä vain ylijäämäsähköllä tehtävä vety on ekologista, muuten se on lähinnä ideologista.

Sillä vedyllä päästäisiin nyt samoihin tankkausnopeuksiin kuin parhailla sähköautoilla, mutta tosiaan koko vetyinfra puuttuu, mutta mun mielestä tuokaan ei ole se vedyn pahin ongelma.

Vedyn ongelma on se että se on äärimmäisen syttymisherkkää. Eli sen lisäksi että se edellyttää kaasusäiliön joka mitoitetaan jollekin 1500barin paineelle, se kaasusäiliö pitää suojata niin että sellaista kolaria ei ole olemassakaan joka saisi sen säiliön hajoamaan, koska sen säiliön hajoaminen käytännössä automaattisesti saa aikaan räjähdyksen - tosin jokin 700bar paineesta vapautuva kaasu, vaikka olisi ihan ilmaakin saa jo aikaan helvetin rumaa jälkeä.

Jotkin sähköautojen akkupalot on pelkkää viihdettä tuon vedyn rinnalla.

Vedyntankkausasema sinänsä ei ole sen kalliimpi ole kuin tavallinen bensa-asemakaan. Miljoona on tietysti helposti selällään, noihin nähdenhän sähköautjen latausasemat ovat pikemminkin edullisia.

 

Kulkukoira  Proturbo