Carcom Oy  Ateho

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519853 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2220 : 26.03.2021, 15:26:30 »
Investointituki joo on verorahaa, mutta ei sillä koko laitosta makseta.

Eikä koko palkkani mene veroihin, mutta ei se silti ole verotonta :)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2221 : 26.03.2021, 16:06:11 »
Pääsääntöisesti joo. Mites kun akku pitää vaihtaa? Kumpi on edullisempi korjata niin lompakon kuin ympäristön kannalta; uusi akkupaketti vai esim. kunnostettu vaihtomoottori?

Lähtökohtaisesti se akun vaihtaminen ei tapahdu yhtä taajaan kuin polttomoottorin vaihto.

Normaalin sähköauton akun odotettu elinikä on n. 2000 sykliä, jos akuston koko on 75kWh, tarkoittaa tuo 150MWh, joka esim 18kWh/100km kulutuksella tarkoittaa ~833tkm, joka on enemmän mitä autolla tullaan ajamaan - ellei sitten sähköautot muuta autojen elinkaarta. Käytännössähän autojen polttomoottoreita ei kovin paljoa uusita niiden loppuunajamisen takia.

Milloin päästään siihen tilanteeseen, että kapasiteetti ei enää riitä?

Esimerkkinä Tampere ja kuvitellaan että vain 50% väestöllä on täyssähköautot ja pikalatausasemat. Tampereella 2020 lopussa 241 391 asukasta ja tästä 50% on 120 695,5 asukasta.

Autona on hyvin tavallinen 50kW akustolla oleva menopeli ja autoja ladataan enemmän tai vähemmän samaan aikaan, niin mistä yhtäkkiä revitään näiden lataukseen 6,03 Gigawattia  :D Tai kuvitellaan että sähköä olisikin saatavilla niin mites langat? 200kV linjat ei kestä tuollaisia tehomääriä ja sähköyliherkkien määrä kuitenkin räjähtää käsiin kun keskustoihin vedetään 400kV linjat  ::)

Jos autolla ajetaan keskimäärin n. 50km vuorokaudessa, ja jos oletetaan kulutus vähän yläkanttiin 20kWh/100km, tuo tekee vain 10kWh, jos lataus toteuteaan 2kW teholla 5h aikana,  niin vaikka ne kaikki 120k autoa ladattaisiin samaan aikaan tuo on vasta 240MW teho, joka tampereen kokoisessa kaupungissa ei ole mikään ihmeellinen lukema.

Yleisestiottaenhan sähkönkulutus öisin on huomattavasti pienempää kuin päivällä, en nyt löydä mistään pikaisesti tampereen sähkönkulutuksen vuorokausivaihtelua, mutta kaiken järjen mukaan sen vaihtelun pitää olla huomattavasti suurempi kuin tuo 240MW.

E: löysin jonkun vanhan raportin jonka mukaan tampereen vuorokausikulutus olisi keskimäärin 4,8GWh, jos oletetaan että sielläkin toteutuu keskimääräinen 25% kulutuksen lisääntyminen päiväsaikaan tuo tarkoittaisi että öisin olisi karkeasti 1,2GW ylimääräistä kapasiteettia, eli vain ~20% tuosta sähköautojen määrästä.

Tuo kapasiteetti ole ole ongelma.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2021, 16:13:38 kirjoittanut Jule »

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2222 : 26.03.2021, 16:18:24 »
Eilen jakeluyhtiö toi AutoBildin (4/2021) luettavakseni. Koeajossa Toyota Mirai ja sen ohessa huomioita vedystä. Pari lainausta:
Toyota veikkasi väärää hevosta. Ei ole täyssähköautoa tarjolla ja nyt pelataan aikaa. Sekä kerjätään julkista rahaa vedyn tankkausasemien rakentamiseen (1-2 M€/kpl) ja pyörittämiseen. Touhu on kaikkea muuta kuin taloudellisesti kannatavaa.

Vetyauton päästöt ovat 3-4 -kertaiset täyssähköautoon verrattuna ja ne voivat olla myös maakaasukäyttöistä autoa korkeammat maissa, missä sähköntuotanto on saastuttavaa. Siis oikeasti, kun otetaan huomioon myös sähköntuotannon päästöt tuottettaessa vety elektrolyysillä.

Saksan ja Japanin sähköntuotannon ominaispäästö oli liki 500 g/kWh vuonna 2017 ja Japanin tavoitteena on laskea päästöt 370 g/kWh tasolle 2030 mennessä. Tällöin yhden vetykilon tuottaminen aiheuttaa "vain" 55 kWh/kg × 370 g/kWh = 204 g CO2 päästön. Kilolla vetyä ajelee noin 100 km.

Saksassa, Japanissa ja USA:ssa vetyauton päästöt olisivat tosiasiassa pienemmät, jos vety tehtäisiin maakaasusta  :2funny:

https://www.greencarreports.com/news/1110239_energy-use-for-hydrogen-fuel-cell-vehicles-higher-than-electrics-even-hybrids-analysis

Samoin tämä menee Suomessakin. Sähköntuotannon päästö ollut talvella noin 120 g/kWh. Kilo vetyä = 66 g CO2.

Täyssähköauton "päästö" 18 kWh/100 km keskarilla 22 g/km.

Oman autoiluni päästöt Ilmastopaneelin arvoilla (bensa 3003 g/l sis. jalostuksen päästöt, biokaasu 950 g/kg valmistuksen päästöjä, kaasu itsessään hiilineutraalia), bensaa 1,86 l ja kaasua 3,58 kg per 100 km = 90 g/km. Jos lasken vain pakoputkesta tulevat päästöt (2348 g/litra bensaa), niin lukema on 44 g/km. Rekisteriotteessa lukee 108 g/km ja veroja maksellaan sen mukaan  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 26.03.2021, 16:38:24 kirjoittanut insinörtti »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2223 : 26.03.2021, 16:26:29 »
Jos autolla ajetaan keskimäärin n. 50km vuorokaudessa, ja jos oletetaan kulutus vähän yläkanttiin 20kWh/100km, tuo tekee vain 10kWh, jos lataus toteuteaan 2kW teholla 5h aikana,  niin vaikka ne kaikki 120k autoa ladattaisiin samaan aikaan tuo on vasta 240MW teho, joka tampereen kokoisessa kaupungissa ei ole mikään ihmeellinen lukema.

Niin, kaikki perustuu olettamaan. Tämäkin laskutapa on yhtä lailla validi kun oletetaan, että laturit on älylatureita, jotka osaa jakaa kuormituksen tasaisesti eikä "hetikaikkivirtamullenyt". Moniko laturi on tällainen  ??? Manuaalisesti säädettäviä latureita saa melkein jo maitokaupastakin

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2224 : 26.03.2021, 16:35:34 »
Esimerkkinä Tampere ja kuvitellaan että vain 50% väestöllä on täyssähköautot ja pikalatausasemat.

Nyt täytyy kysyä että tiedätkö sinä yhtään mistä puhut.

Käytännössä kukaan ei tarvi pikalatausasemaa omaksi kotiin. Pikalatausta tarvitaan vain tienpäällä silloin kun range ei riitä kotiin/työpaikalle/mökille/turismikohteeseen ilman välilatausta.

Perillä käytetään hidaslatausta joka lähinnä tasaa sähköverkon kuormaa.

Jännä juttu että polttisten kanssakin on pärjätty vaikka tankkauspistooleja on paljon vähemmän kuin autoja. Samasta syystä kaikki sähköautot ei ikinä ole pikalatauksessa yhtä aikaa.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2225 : 26.03.2021, 16:41:33 »
^ täyssähköautojen kanssa kotilataus käytännössä Type2 11 kW maksimiteholla. Saattaa lataushybridikuskien yms. mielestä kuulostaa pikalataukselta, mutta täyssähkärien kanssa sitä edustaa vasta 50 kW laturit.

Töpselilaturit voi unohtaa. Jos iso akku on päässyt lähes tyhjäksi, lataus täyteen voi kestää 2 vuorokautta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2226 : 26.03.2021, 16:46:34 »
Nyt täytyy kysyä että tiedätkö sinä yhtään mistä puhut.

Käytännössä kukaan ei tarvi pikalatausasemaa omaksi kotiin. Pikalatausta tarvitaan vain tienpäällä silloin kun range ei riitä kotiin/työpaikalle/mökille/turismikohteeseen ilman välilatausta.

Perillä käytetään hidaslatausta joka lähinnä tasaa sähköverkon kuormaa.

Jännä juttu että polttisten kanssakin on pärjätty vaikka tankkauspistooleja on paljon vähemmän kuin autoja. Samasta syystä kaikki sähköautot ei ikinä ole pikalatauksessa yhtä aikaa.
Ainakin itse haluan 11 kw latauksen kotiin sitten joskus kun myynnissä on sähköautoja, jotka tavallinen ihminen pystyy ostamaan.

En kyllä ymmärrä miten sähköverkon lisäkuormitus tasaa sähköverkon kuormaa??

Polttikseen saa bensapumpulla rangea noin 500 km minuutissa. Sähköautoon saa järeimmässä pikalatauksessa rangea noin 10 km minuutissa. Kyllä niitä pikalatureita tarvitaan pääteiden varsille jokunen enemmän kuin bensapumppuja, jos kaikki ajavat sähköautolla.

Sähköpulaan tai kantaverkon vahvistustarpeeseen ei usko kukaan. Sen verran hitaasti sähköautoja tulee saataville.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2227 : 26.03.2021, 16:51:35 »
Kaikki autoiluun liittyvät asiat liittyy aina ympäristöön. Mediassa on paljon puhetta että Suomi vähentää päästöjään. Mutta olenko ihan hakoteillä kun väitän että Suomi ei yksin, ei edes melkein, voi pelastaa ilmastoa lämpenemiseltä. Ei ainakaan liikennepäästöjä rajoittamalla. Onkos se niin että Suomen päästöt maailman mittakaavassa ovat promilleluokkaa. Tuosta promillemääräastä vain viidesosa tulee liikenteestä.

Tuttava väitti että ei tarvitsisi sulkea kuin yksi (jätti)tehdas Aasiassa niin Suomen päästöt olisi kuitattu.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2228 : 26.03.2021, 16:52:29 »
Nyt täytyy kysyä että tiedätkö sinä yhtään mistä puhut.

Kyllä, hermothan tuossa menee jos jollain 11kW akkulaturilla latailee  :idiot2:

Jos kerran tien viereen on saatavilla oikea laturi niin miksi sitä ei kotiin saa?

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2229 : 26.03.2021, 17:00:44 »
Kyllä, hermothan tuossa menee jos jollain 11kW akkulaturilla latailee  :idiot2:

Jos kerran tien viereen on saatavilla oikea laturi niin miksi sitä ei kotiin saa?
Se 11 kW laturi on vakiovaruste. 11 ja 22 kW latauspisteet on käytännössä pelkkä liitäntä sähköverkkoon, josta syötetään autolle max 3x16 A tai max 3x32 A 400 V jännitettä ja lataus hoidetaan auton sis. rak. laturilla. Vasta nämä 50+ kW pömpelit oikeita latureita, jotka syöttävät autoon tasajännnitettä.

Löytyy myös välijohtoja, jotka saa kiinni voimavirtatöpseliin.

Ihan pelkkä virtasyöttö ei kyseessä ole, vaan latausasema juttelee auton kanssa ja tässä voidaan sitten tarpeen tullen vaikka rajoittaa latausvirtaa. Tulevaisuudessa voisi kuvitella, että mukaan tulee kännykkäapilla tms. ohjattava latauksen optimointi - kerrot autolle lähtöajan ja suunnitellun ajomatkan, jolloin appi pyrkiii lataamaan akkuun väh. pyydetyn energiamään mahd. halvalla. Sähkön hinta kun tulee vaihtelemaan nykyistä enemmän, sitten kun sähkö tehdään oman mielensä mukaan toimivilla tuulivoimaloilla.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2230 : 26.03.2021, 17:07:44 »
En kyllä ymmärrä miten sähköverkon lisäkuormitus tasaa sähköverkon kuormaa??
Wanha idea. 40 vuotta sitten suosittiin sähkölämmitystä kahdesta syystä:
  • yösähkölämmitys lisäsi sähkönkulutusta yöllä ja tasasi siten kulutuksen vaihtelua, mikä ei ole kiva juttu voimalaitoksille (lämpövoimalaitokset + ydinvoimalat)
  • sähkölämmitteisiä taloja voitiin käyttää myös "säätövoimana" kun niiden lämmitys voitiin verkkokäskyllä kytkeä pois päältä, jos verkko uhkasi ylikuormittua
Sähköautojen lataukseen saadaan upotettua vaikkapa "ylimääräinen" tuulisähkö yöllä ja jos tuotanto < kulutus, pistetään lataukset tauolle.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2231 : 26.03.2021, 17:27:22 »
Wanha idea. 40 vuotta sitten suosittiin sähkölämmitystä kahdesta syystä:
  • yösähkölämmitys lisäsi sähkönkulutusta yöllä ja tasasi siten kulutuksen vaihtelua, mikä ei ole kiva juttu voimalaitoksille (lämpövoimalaitokset + ydinvoimalat)
  • sähkölämmitteisiä taloja voitiin käyttää myös "säätövoimana" kun niiden lämmitys voitiin verkkokäskyllä kytkeä pois päältä, jos verkko uhkasi ylikuormittua
Sähköautojen lataukseen saadaan upotettua vaikkapa "ylimääräinen" tuulisähkö yöllä ja jos tuotanto < kulutus, pistetään lataukset tauolle.
Juuh... tällainen toiminta edellyttää melkoista standardointia. Ei onnistu samalla aikataululla asetettujen päästövähennystavoitteiden kanssa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2232 : 26.03.2021, 17:27:41 »
Kyllä, hermothan tuossa menee jos jollain 11kW akkulaturilla latailee  :idiot2:

Jos kerran tien viereen on saatavilla oikea laturi niin miksi sitä ei kotiin saa?

Miksi sinä valvot odottamassa latausta, nuku sen aikaa. Tuo 11 kW x 8h unet = 88 kWh.

Jos on kiire eteenpäin niin silloin se pikalataus.

Ja saat sinä sen pikalaturin kotiin jos haluat maksaa siitä pienen auton verran. Käytännössä et sitä tosin mihinkään tarvi. Pitkien yhtäjaksoisten ajojen lataukset voi tehdä siellä julkisella latauspisteellä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2233 : 26.03.2021, 18:02:29 »
... joskus kun myynnissä on sähköautoja, jotka tavallinen ihminen pystyy ostamaan.
Semmonen kirjanen kuin energian aika. Ihan hyvä kirja mutta toistaa loppua kohdi itseään. Siinä otetaan kuitenkin kantaa tuohon "mihin tavallinen ihminen pystyy" jne.
Eli missä menee hyvinvoinnin raja ja oikeus hyvinvointiin? Kolme asiaa on mennyt käsi kädessä länsimaissa aina kivihiilen keksimisestä lähtien: populan määrä, käytetyn energian määrä ja hyvinvointi. Hyvinvointia lisääviä tekijöitä on ollut mm kyky lämmittää koteja.
Kun on keksitty uusi asia joka on parantanut jonkin asian hyötysuhdetta (esimerkiksi kivihiili), ei ole koskaan käynyt niin kuin aina ennustetaan. Eli ei ole tehty "samaa vähemmällä". Enemmän onkin käynyt niin, että jos vaikkapa 1/5 kuluilla tuotetaan sama energia vaikkapa kahvikupin tuottamiseen, niin nyt tehdäänkin viisi kahvikuppia.
Samoin on käynyt vaikkapa työnteon kanssa. Nykyään taidetaan yhden työviikon työ tehdä päivässä vrt. 1900 luvun alkuun, jolloin se työpäiväkin taisi olla lähempänä 14 tuntia kuin kahdeksaa. Silti, länsimaisella nykyihmisella on kovempi kiire kuin koskaan ennen ja osaksi tästä(kin) syystä mm. mielenterveysongelmat ovat "vauraissa länsimaissa" alkaneet kohoamaan uhkaavasti ylöspäin.
Missä syy näihin? Onko se kapitalismi? Mielestäni ei, koska kapitalismin ydinidea on tehdä mahdollisimman paljon mahdollisimman vähällä - eli hyvällä hyötysuhteella. Toki, jos ajattelee tuota kahvikuppi-vertausta, niin siihenhän tämä loksahtaa suoraan.... mutta mitenkäs kasvun laita? Finanssitalouden "lainalaisuudet" edellyttävät tasaista kasvua kokoajan, eikä esimerkiksi suomessa yritystä katsota vakaavaraiseksi, ilman vakaata kasvusuunnitelmaa.
No, voiko mikään kasvaa lopullisesti? Ei... Miksi tähän ei kukaan puutu? Sitä minä en tiedä enkä edes arvaa.

Kierrättämistä on meille kaikille opetettu jo peruskoulussa ja joka vuosi tulee milloin mihinkin mediaan tietoisku kierrättämisestä ja kirpputoreista. Jätteen kierrätys on järkevää ja käytetyn tavaran ostaminen on järkevää, koska miksi ostaa uutta jos vanha kelpaa? Kirpputoriostos on ekologinen vaihtoehto....
....miksi käytetty auto ei ole? :D

Minua jotenkin tympäisee nykyään se, että kaupat on pullollaan muoviin prässättyä roskaa, joka mainostetaan aina edellistä ekologisemmaksi. Ostin keittiöön 2018 LED-polttimon kattovaloon, ettei tarvitsisi heti uusia. Se paloi tuossa joulun alla, oli kyllä särissyt ja tehnyt ihan järkyttävän radiohäiriön jo parin kuukauden ajan (wifi ja radio lakkasi kuulumasta kun laittoi keittiöön valon päälle). Kaiken lisäksi se poltin on ongelmajäte, pitäisi lähteä viemään jonnekkin kierrätyspisteelle.  :D
Viime vuonna vaatekomerosta napsahti hehkulamppu, joka siellä oli kun muutettiin tähän 2018. Kun ruuvasin polttimon pois, oli lampun kyljeen stanssattu valmistuskuukausi ja vuosi, 04/99 (olettaen että tuo on kuukausi/vuosi). Toivottavasti LED ehti kuolettamaan valmistuskustannuksensa toimiessaan, vrt. hehkulamppuun.
Eikä ole ainoa esimerkki. Kun olin 8 vuotias hajosi äitiltä mankeli. Isän kanssa purin tuon mankelin ja sieltä oli mennyt muovirattaan päädystä sokkaura puhki. Korjattiin se virittämällä rautanaula niin, ettei vetopyörän "luistaminen" ollut enään mahdollista, eli mankeli menee jumiin liian paksua tavaraa laittaessa.
6kk myöhemmin alkoi rattaat luistamaan ja koko UPO lähti jätelavalle. Tilalle löytyi kirpputorilta sellainen hernekeiton vihreä, jeesuksen vanha wihrlpoolin tjsp. mankeli.
Se toimii vieläkin, yli 20v myöhemmin eikä ole tarvinnut koskea kertaakaan. :D

Jos käy kaatopaikalla tänäpäivänä (jäteasema, kaatopaikkoja ei ole enään suomessa olemassa), niin joka kerta alkaa v*tuttamaan se hyödyllisen tavaran määrä mitä heitetään menemään ja tilalle ostetaan uusi. :idiot2: Tehtaat huutaa punaisena työntäessään kertakäyttöpaskaa pihalle, voitot pitää maksimoida ja ruletin pyöriä pysähtymättä - muutoin koittaa turmio. Samaan aikaan (ainakin suomessa) autoa tarvitsevaa tai sellaisen omistava ollaan nostamassa hirteen. :D

Esimerkkejä on miljoonia. Vuosi sitten oli lapsella kotitehtävänä kotona tutkia, kuinka paljon kotona on kierrätettyä tavaraa ja näin arvioitiin kodin ekologisuutta. Meidän kolmiossa uutta oli: televisio, äitin ja vanhemman kersan puhelin, yksi kannettava tietokone ja vaatteita. Kaikki loput (eli sängyt, pöydät, kattotuulettimet yms yms yms pesukoneet mitä ikinä keksiikään) oli hankittu joko kirpputorilta käytettynä, tai saatu rikkinäisenä ja korjattu käyttöön. Olen ympäristörikollinen, pesukonekin on A++ luokan kone, jonka korjasin kun ei toiminut. Käyttötunnit oli 0 kun meille tuli. :D

Miten tämä liittyy sähköautoihin ja liikenteen päästöihin...? En laske itseäni mitenkään ihmiseksi, joka pystyisi neutraalisti keskustelemaan mistään autoiluun liittyvästä. Olen autoharrastaja, jonka ensimmäinen sana oli auto ja joka kolmevuotiaana luetteli autojen merkit mitä oli parkkipaikalla parkissa. Raa'asti karjuva kilpamoottori saa pään sisällä kihelmöimään ja kiihdytysrikkaan seoksen tuoksu saa hymyn naamalle. En minä pysty ajattelemaan mitenkään niinkuin tavan tallaaja mitä autoihin tulee.
Mutta mitä olen ollut autojen ja autoilijoiden kanssa tekemisissä mm. työn kautta, niin voin sanoa ettei yksikään "tavis" aja polttomoottorilla muusta kuin pakosta. Jos on mahdollisuus valita sähkön tai polttomoottorin väliltä ilman, että omaa elämää tarvitsee suunnitella 80% uusiksi, niin väitän että 99% ottaa sähköauton. Ei ketään "tavallista" voisi vähempää kiinnostaa varata öljynvaihtohuoltoja sekä käydä roikkumassa letkun nokassa viikoittain, jos kaiken tuon voisi unohtaa ja liikkua lisäksi vielä äänettömästi.

No miksi niitä sähköautoja ei sitten kasva kuin sieniä sateella? Auto on kallis hankinta. Ainakin vielä jokin aika sitten auto oli suomalaisen toiseksi kallein uutena hankittava asia heti asunnon/talon jälkeen, en tiedä onko tilanne jo muuttunut (hääjuhlatkin voivat tänäpäivänä maksaa pitkästi toista sataa tuhatta euroa....). Ja koska se auto on kallis hankinta, niin tässä tulee se vääristymä mikä voi tulla, jos kaikkea lähdetään aina ratkaisemaan vain veroja korottamalla ja näin "ohjaamalla". Sillä nettiauton "tonnin pommi tarpeeseen" -ajelevalla ei ole enään varaa liikkua esim. sinne töihin.
Tähän voi todeta, että "älä asu korvessa", jolloin ohjaamme jo ihmisten valinnanvapautta asuinpaikan suhteen. Kaikki skenaariot tähän liittyen lisäävät sitä hyvinvointiin liittyvää kuilua, jonka toisella puolella ovat paremmin pärjäävät ja toisella puolella "roskaväki".

Minulla ei ole mitään sähköautoa vastaan, mielestäni sellainen on melkein joka mittarilla tämän päivän polttomoottori-rihveliä järkevämpi ratkaisu. Kuitenkin niiden ympärillä vaikuttava hype ja hirveä kiire ajaa koko perkeleen planeetta sähköiseksi seuraavan 10-20 vuoden aikana on vaarallinen juuri edellä kertomieni ongelmien vuoksi.

Muistan kun ala-asteella käytiin läpi sitä, mistä energia tulee. Eli öljy pumpataan maan kuoresta ja kun se poltetaan, niin se on taivaalla. Mietin jo tuolloin, että öljystä pitää päästä eroon ja keksiä sille jokin vaihtoehto - minkä takia tätä ei kukaan puhu enään ääneen? Kehitetään niitä sähkövehkeitä ym., mutta pyritään samalla pääsemään siitä öljystä irti myös muilla keinoilla. Kun siitä päästään, niin sitten seuraava etappi on lopettaa polttaminen (mikä tarkoittaa suoraan sitä, että kaikke elävä katoaa koska mekin olemme käveleviä polttolaitoksia). Itellä yksi tavoite autoilun saralla olisi käyttää sitä bioetanolia, mutta toistaiseksi se ei ole järkevää. Säästöä siitä ei kertyisi, mutta riskeeraisin teknisen toimintavarmuuden tilanteessa, jossa minulla ei yksinkertaisesti ole varaa yllätyskuluihin. ::)
Väistämättä tuli se "ideologialisä" mieleen, kun tänään ajoin polttoainepumpun ohi. Yhdessä yössä oli noussut etanoli 5.5cnt, kun bensakin on yli 1.6€/l (95e10)...

Liika kiirehtiminen yhtään missään asiassa ei ole koskaan hyväksi. Tekniikkaa kehitetään kokoajan ja uusia asioita keksitään joka päivä. Hyvä asia tässä ynpäristö-hössötyksessä on, että noihin asioihin kiinnitetään huomiota. Silti ei mielestäni yhdenkään ihmisen elämänlaadun romahduttaminen ole perusteltua ideologialla (ideologialla tarkoitan tässä sitä, että ei ole ilmastoperusteltua viedä vaikkapa ihmiseltä työpaikkaa tai mahdollisuutta työhön yrittämättä muita keinoja). Tekniikan kehittyessä se kehittynyt tekniikka väistämättä valuu alaspäin ajallaan, mutta pakottamaan sitä ei pysty.

Hirveä avautuminen ilman mitään järkevää. Nykyään kaikki on niin mustavalkoista ihan missä tahansa asiassa. Ilmastossa, autoissa, koronassa, ruuassa... Vituttaa ihan suoraan sanoen.

Miksi sinä valvot odottamassa latausta, nuku sen aikaa. Tuo 11 kW x 8h unet = 88 kWh.
Olen noudattanut Arnold Schwarzeneggerin ohjetta nukkumisessa jo 10 vuotta "Jos nukut liian vähän, nuku nopeammin". Semmonen 4-6h on ihan tarpeeksi...
Mutta eihän se auto liiku aina kun minä en nuku. Tuolla se on nyttenkin seissyt tästä päivästä jo suurimman osan. Tosin närästäisi käydä kääntämässä laturi-kelloa 2h välein tai maksaa euroakaan isompaa vuokraa laturin takia kuin nyt.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2234 : 26.03.2021, 18:08:35 »
Miksi sinä valvot odottamassa latausta, nuku sen aikaa. Tuo 11 kW x 8h unet = 88 kWh.

Ja sitten kun esimerkin mukaan 50%:lla tamperelaisista on sähköverkon kuormitusta seuraavat ja sen mukaan lataustehoa säätävät laturit niin kaikki kiittäävät kun koko yön aikana on tullut akkuun vain 5% lisää kantamaa  :)

Toki pitää muistaa että eivät kaikki lataa tyhjästä täyteen joka yö, vaan juurikin tuollaisia alle 100km siirtymään vaadittavia energiamääriä.

Kaikki pitää kuitenkin mitoittaa pahimman mukaan, koska jos jostain käsittämättömästä syystä esimerkin mukaiset henkilöt kaikki laittavat tyhjät autot töpseliin yhtä aikaa niin kiva selitellä omaisille, että valitettavasti ei nyt riitä hengityskoneeseen virta, kun teidän naapurin pitää päästä aamulla töihin.

Toki tämä on taas ääripää, jos verkko on vaarassa kaatua niin silloin ei ole mitään merkitystä jonkun patteriauton latauksella

 

Elekma  Autoracing