Kulkukoira  Proturbo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519802 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2250 : 28.03.2021, 13:30:22 »
Ja sitten kun esimerkin mukaan 50%:lla tamperelaisista on sähköverkon kuormitusta seuraavat ja sen mukaan lataustehoa säätävät laturit niin kaikki kiittäävät kun koko yön aikana on tullut akkuun vain 5% lisää kantamaa  :)

Sähköautojen latauksesta tulee ongelma vain jos jokaiseen tupaan tökätään se sähköauto lataukseen siinä 16-19 välillä kun tullaan askareista kotiin. Noille kellonajoille ajoittuu tällä hetkellä se energian kulutus piikki. Kun odotetaan muutama tunti on energian kulutus pudonnut viidesosalla, jolloin voidaan kytkeä ne sähköautot lataukseen, jolloin energian kulutus nousee taas jotain 10% luokkaa.

Tällä hetkellä tuolla sähkäreiden latauksella ei vielä ole käytännön merkitystä, määrät ovat niin pieniä. Käytännössä se latauspiikki saadaan siirrettyä myöhäisemmäksi hyvin yksinkertaisesti rahalla. Sähkönsiirtoyhtiö kun siirtyy tehopohjaiseen laskutukseen, niin se saa ihmiset lataamaan sen autonsa silloin kun muu kulutus notkahtaa, osa automatisoi latauslaitteen, osa vaan ajastaa sen latauksen.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2251 : 28.03.2021, 13:54:18 »
Sähkönsiirtoyhtiö kun siirtyy tehopohjaiseen laskutukseen, niin se saa ihmiset lataamaan sen autonsa silloin kun muu kulutus notkahtaa, osa automatisoi latauslaitteen, osa vaan ajastaa sen latauksen.
Kuinkahan moni oikeasti muuttaa käyttäytymistään. 90% ei tee mitään, 5% automatisoi, 5% ajastaa?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2252 : 28.03.2021, 13:56:06 »
Kuinkahan moni oikeasti muuttaa käyttäytymistään. 90% ei tee mitään, 5% automatisoi, 5% ajastaa?
90% narisee kuluista, 5% pohtii vaihtoehtoja, 5% kehuu tyytyväisenä?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2253 : 28.03.2021, 16:14:52 »
Kuinkahan moni oikeasti muuttaa käyttäytymistään. 90% ei tee mitään, 5% automatisoi, 5% ajastaa?
Kyllähän se on ihan siitä kiinni kuinka kireällä se rahastusruuvi on.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2254 : 28.03.2021, 19:37:42 »
Luulisi olevan aika helppo tehtävä kertoa sähköautolle mihinkä aikaan kannattaa ladata? Ja jopa kertoa paljonko tarvitaan rangea huomenna?


1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2255 : 28.03.2021, 20:27:51 »
Luulisi olevan aika helppo tehtävä kertoa sähköautolle mihinkä aikaan kannattaa ladata? Ja jopa kertoa paljonko tarvitaan rangea huomenna?

Onhan noissa erilaisia toteutuksia. Teslassa on ainakin se normaalilataus vain 90% asti, ja sille pitää erikseen sanoa jos haluaa että akku ladataan täyteen, mutta mitään syytähän sitä ei ole ehdointahdoin tuon vajaammaksi jättää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2256 : 28.03.2021, 22:14:26 »
Luulisi olevan aika helppo tehtävä kertoa sähköautolle mihinkä aikaan kannattaa ladata? Ja jopa kertoa paljonko tarvitaan rangea huomenna?

Väitän, että Porschen hybrideissäkin on puhelinapplikaatiossakin tuo latauksen hallinta. Toimii se mun mielestä autostakin. Pitää tarkistaa joskus.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2257 : 29.03.2021, 05:59:48 »
Omat sähkärit lataan pääasiassa yöaikaan. Sekä autoista että latausasemasta löytyy ajanhallinta koska latauksen haluaa käynnistyvän 8)
Molemmista autoista löytyy myös 10% stepeillä akunvaraustason mihin latauksen haluaa lopettaa. 100% molemmissa antanut olla.
Latausasemasta löytyy vielä virransäätö 6-16A, jos esim. talvella lämmityskaudella kovemmilla pakkasilla 25A pääsulake alkaa olemaan kovilla, niin säätää latausasemasta virtoja pienemmälle latausaseman sovelluksella.

Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2258 : 29.03.2021, 09:40:36 »
Vielä kun tuo saadaan automaatiksi.. Akkua tuskin kannattaa ladata "liian" nopeasti, ettei turhaan lämpene ja elinikä lyhene?

Jos tuo värkki ymmärtäisi hinnan ja kalenterin se alkaisi ohjaamaan verkon kuormituksen lisäksi myös käytettävät eurot ja sähkön hintaan liittyvät ennusteet, joskin sähkö taitaa olla vielä liian halpaa, että järjestelmät yleistyisi..

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2259 : 29.03.2021, 09:48:14 »
Vielä kun tuo saadaan automaatiksi.. Akkua tuskin kannattaa ladata "liian" nopeasti, ettei turhaan lämpene ja elinikä lyhene?

Jos tuo värkki ymmärtäisi hinnan ja kalenterin se alkaisi ohjaamaan verkon kuormituksen lisäksi myös käytettävät eurot ja sähkön hintaan liittyvät ennusteet, joskin sähkö taitaa olla vielä liian halpaa, että järjestelmät yleistyisi..
Luulisi että noitakin jo löytyisi. Samaa itsekkin miettinyt että olisi SPOT sähkö soppari ja latauslaitteelle määriteltäisi seuraamaan sähkön hintaa ja lataisi halvalla sähköllä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2260 : 29.03.2021, 09:57:21 »
Vielä kun tuo saadaan automaatiksi.. Akkua tuskin kannattaa ladata "liian" nopeasti, ettei turhaan lämpene ja elinikä lyhene?

Jos tuo värkki ymmärtäisi hinnan ja kalenterin se alkaisi ohjaamaan verkon kuormituksen lisäksi myös käytettävät eurot ja sähkön hintaan liittyvät ennusteet, joskin sähkö taitaa olla vielä liian halpaa, että järjestelmät yleistyisi..
Kotioloissa tuota ”liian” nopean lataamisen ongelmaa ei ole, kun käytännössä 16A maksimi.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2261 : 29.03.2021, 10:30:16 »
Vielä kun tuo saadaan automaatiksi..
Onhan noita. Meillä on Volkkarin markkinoima Elli.eco laturi seinässä, ja siinä vaihekohtainen automaattinen virranrajoitus. Vaatii laturin lisäksi virta-anturit pääsyötölle.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2262 : 29.03.2021, 11:03:17 »
Huomioiko tuo sinun kalenterin mukaan arvioidun tarvittavan matkan ja sähkön hinnan latauksen suunnittelussa?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2263 : 29.03.2021, 13:04:14 »
Huomioiko tuo sinun kalenterin mukaan arvioidun tarvittavan matkan ja sähkön hinnan latauksen suunnittelussa?
Toki jos viimeiset sentit kuluttaja haluaa nipistää, niin tuollaisella kikkailulla voi säästä tuosta sähkön myyjän hinnasta jopa puoletkin. Tosin sähkönmyynnin osuus taitaa pyöriä siin 1/3 osaa kokonaishinnasta.
Sähkönsiirto mihin ei kilpailemalla pysty on monessa hallitseva osuus. Itsellä myynti 3,98snt/kW ja kiinteä siirtohinta 5,24snt/kW Eli yöllä ladattuna maksaa 9,22snt/kw 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2264 : 29.03.2021, 13:40:34 »
Nykyasennuksessa laturi huomioi vain syötön maksimivirrat jotta pääsulakkeet pysyy varmasti ehjinä. Auton päässä on sitten määritelty tälle latauspaikalle minimilataustaso johon akut ladataan heti, yösähkö kellonajan mukaan, ja arvioidut lähtöajat milloin kabiinin pitää olla sopivan lämpimänä ja akut tankattuna. Meidän talouden ajoprofiileilla auto kannattaa ladata kotilatauksessa aina "täyteen" yön aikana.

Säätö lennosta vaatis pörssiä seuraavan keskuskoneen ja ohjauksen sieltä. Muu talotekniikka täällä on niin vanhaa ja ei-säädettävää, ja kulutus huipussaan lämmityskaudella, etten ole jaksanut askarrella. Yö/päivä hinnoittelu riittää toistaiseksi.

 

Autoracing  KL-varaosat