Kulkukoira  Proturbo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519809 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2265 : 29.03.2021, 14:37:02 »
Toki jos viimeiset sentit kuluttaja haluaa nipistää, niin tuollaisella kikkailulla voi säästä tuosta sähkön myyjän hinnasta jopa puoletkin.
Pörssisähkön tyypillinen hintavaihtelu tänä talvena on ollut sellainen, että halvimmat tunnit (yleensä 0-6 ja viikonloput) ovat parin-kolmen sentin luokkaa, ja kalleimmat ovat siellä kymmenen sentin huitteilla (ja joskus paljon ylikin). Jos koko viime vuotta katsoo, niin halvin pörssisähkötunti oli -0,21 c/kWh ja kallein oli 31,55 c/kWh. Kikkailulla voi siis joskus säästää paljon enemmänkin kuin puolet.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2266 : 29.03.2021, 19:49:56 »
Pörssisähkön tyypillinen hintavaihtelu tänä talvena on ollut sellainen, että halvimmat tunnit (yleensä 0-6 ja viikonloput) ovat parin-kolmen sentin luokkaa, ja kalleimmat ovat siellä kymmenen sentin huitteilla (ja joskus paljon ylikin). Jos koko viime vuotta katsoo, niin halvin pörssisähkötunti oli -0,21 c/kWh ja kallein oli 31,55 c/kWh. Kikkailulla voi siis joskus säästää paljon enemmänkin kuin puolet.
Siksi itsellä kiinteä 3,98snt/kWh 0€/kk maksulla, niin ei tarvi kikkailla 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2267 : 30.03.2021, 10:18:07 »
Onhan noita. Meillä on Volkkarin markkinoima Elli.eco laturi seinässä, ja siinä vaihekohtainen automaattinen virranrajoitus. Vaatii laturin lisäksi virta-anturit pääsyötölle.

Toimiiko tuo vaihekohtainen rajoitus vain volkkarin kanssa, vai miten pirussa se on toteutettu.. Mun tietääkseni tuo type2 johdossa käytettävä signalointisysteemi ei tule vaihekohtaisen virran asetusta, vaan ohjeistus on aina kaikille vaiheille yhteinen.

Yleensähän nuo systeemit toimii niin että se suurinta sähköä kuluttava vaihe rajoittaa kaikkien vaiheiden tehon siihen rajoitettuun.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2268 : 30.03.2021, 16:21:49 »
En itseasiassa tiedä syöttääkö laturi _oikeasti_ vinokuormaa autolle, enkä miten auton BMS selviää tilanteesta jos niin tehdään. Voi hyvinkin olla että mennään heikoimman lenkin mukaan. Laitan skoopin kiinni seuraavilla pakkasilla, jos muistan. :D

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2269 : 30.03.2021, 19:38:56 »
En itseasiassa tiedä syöttääkö laturi _oikeasti_ vinokuormaa autolle, enkä miten auton BMS selviää tilanteesta jos niin tehdään. Voi hyvinkin olla että mennään heikoimman lenkin mukaan. Laitan skoopin kiinni seuraavilla pakkasilla, jos muistan. :D

Sitä voi spekuloida tai skoopata!
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2270 : 12.04.2021, 21:09:46 »
Tuossa satuin katsomaan yhden videon vetyautoista ja siinä oli noista jakeluasemista / niiden rakennuskustannuksista. Jenkeissä ja monin paikoin Euroopassakin yhden tankkauspisteen rakentaminen maksaa 1-2 miljoonaa Euroa. Tuo taitaa olla syy miksi sähköautot päihittänyt vetyautot.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2271 : 12.04.2021, 21:26:57 »
Tuossa satuin katsomaan yhden videon vetyautoista ja siinä oli noista jakeluasemista / niiden rakennuskustannuksista. Jenkeissä ja monin paikoin Euroopassakin yhden tankkauspisteen rakentaminen maksaa 1-2 miljoonaa Euroa. Tuo taitaa olla syy miksi sähköautot päihittänyt vetyautot.
Tuon lisäksi se, että vedyn varastoinnin, kuljetuksen jne. hyötysuhde on naurettava sähköön verrattaessa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2272 : 12.04.2021, 21:47:54 »
Uusi Mercedes-benz EQS. Tuon koelaudan jälkeen joku Tesla näyttää aika halvalta viritykseltä kanttisen näytön kanssa
https://www.youtube.com/watch?v=jUvPB3ZEyRs
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2273 : 12.04.2021, 22:12:18 »
Uusi Mercedes-benz EQS. Tuon koelaudan jälkeen joku Tesla näyttää aika halvalta viritykseltä kanttisen näytön kanssa
https://www.youtube.com/watch?v=jUvPB3ZEyRs

Niin no, Tesla ON halpa tuohon verrattuna...

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2274 : 12.04.2021, 22:16:08 »
Niin no, Tesla ON halpa tuohon verrattuna...
Tuo on kyllä totta. En ole speksejä tavannut, mutta uskon että Teslan Model S taitaa olla vielä range kuningas uudella mallilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2275 : 13.04.2021, 18:58:06 »
Tuon lisäksi se, että vedyn varastoinnin, kuljetuksen jne. hyötysuhde on naurettava sähköön verrattaessa.

Kyllähän vetyauton tekeminen on ihan mahdollista, mutta eihän niissä ole mitään järkeä.

Ainoa hyvä puoli joka vetyautossa on verrattuna sähköautoon on se että sen vedyn tankkaaminen on nykytekniikalla nopeampaa kuin akun lataus ja on samalla selvä että akun latausnopeus tulee paranemaan nykyisestä, mutta vedyn huonot puolet ei juuri muutu.

Kerrataan nyt muutama vedyn huono puoli:
-Äärimmäisen syttymisherkkä kaasu. Siis aivan omaa luokkaansa, jopa siinä määrin että se helposti vaikuttaa itsekseen syttyvältä.
-Vetyä valmistetaan käytännössä maakaasusta, joka tekee siitä fossiilisen polttoaineen. Vetyä voidaan tehdä myös sähköllä, mutta täysin alyvapaata puuhaa, koska sen valmistuksen hyötysuhde on huono.
-Matala energia tiheys - käytännössä tietysti itse kaasun tiheys on pieni. Vaatii siis erittäin korkean paineen, tai äärimmäisen matalan lämpötilan säilytyksessä, joka tekee kaasun säilytysastiasta räjähdysherkän. Tästä syystä vetyajoneuvojen massa kasvaa, kun sen kaasusäiliön ympärille pitää tehdä sellaiset suojarakenteet että se pullo saa hajota vasta kun ihmiset on kuolleet jo jokatapauksessa ja vedyn aiehuttamien sivullisten tuhojen arviointi on vaikeaa suhteessa siihen varsinaisen ajoneuvon aiehuttamiin vaurioihin.
-Vedyn varastointi vaatii paljon energiaa, koska se pitää pumpata korkeaan paineesen tai jäähdyttää, jonka takia vedyn hyötysuhde polttoaineena romahtaa.
-Vedyn jakeluverkoston rakentaminen on vielä kalliimpaa kuin maakaasun jakeluverkon rakentaminen -  eikä jakeluverkkoa käytännössä ole ollenkaan. Sähkön jakeluverkkohan on jo olemassa, tarvitaan vain niitä pikalatauspisteitä.

Ylijäämäsähköähän on ehdotettu käytettäväksi vedyn tuottamiseen, joka nyt ei sinänsä ole mitenkään älyttömän pöljä ajatus, vaikkakaan ei se sen tehokkaampi tapa ole varastoida ylijäämäsähköä kuin esim sen muuttaminen potentiaalienergiaksi vesivoimaloissa. Se vety kannattaisi kuitenkin sekoittaa tavallisen maakaasun sekaan, jossa se poltettaisiin muun maakaasun seassa, jolloin ei tarvitsisi murehtia sen varastoimisesta, maakaasua kuitenkin poltetaan jatkuvasti jossainpäin maakaasuverkostoa.

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2276 : 13.04.2021, 22:52:45 »
Tuossa satuin katsomaan yhden videon vetyautoista ja siinä oli noista jakeluasemista / niiden rakennuskustannuksista. Jenkeissä ja monin paikoin Euroopassakin yhden tankkauspisteen rakentaminen maksaa 1-2 miljoonaa Euroa. Tuo taitaa olla syy miksi sähköautot päihittänyt vetyautot.

Se uutisoitu tahnahommelihan helpottaisi tankkauspisteiden kalleutta... Ehkä joskus tulevaisuudessa sitten:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c099382a-85fd-4a4b-a623-f8908c90b2d3

varmaan jo vanha linkki... sori siitä
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2277 : 14.04.2021, 09:37:14 »
Kyllähän vetyauton tekeminen on ihan mahdollista, mutta eihän niissä ole mitään järkeä.

Sääliksi ihan käy noita autoilun ja liikenteen kehitysmaita, kun meillä tätä viisautta riittää :)

Lainaan itseäni ja epävarmaa lähdettä: Tällä hetkellä pelkästään teollisuuden sivuvirtojen hukkaan heitettävällä vedyllä liikkuisi 20 000 vetyautoa. EU-maista kahdella edelläkävijällä, Suomella ja Portugalilla ei ole ainuttakaan  vedyn jakeluasemaa. Rikkaalla Suomella on varaa puhaltaa päästötöntä energiaa taivaan tuuliin ja haihatella uusiutuvien perään. Suomi lienee ainoa myös EU-maa, jossa rakennetaan uusia jätteenpolttolaitoksia?

Saksassa -liikkumisen ja tekniikan takapajulassa- vetyasemia on enemmän, kuin Suomessa TB-asemia. Tavoite on 400 asemaa vuonna 2025. Miksi?

Norja, jolla on sekä öljyä, että puoli-ilmaista sähköä, rakentaa vetyverkkoa pääteiden varsille. Ovatpa typeryksiä ELK

Myös täällä pohjoisessa, älyliikenteen luvatussa ihmemaassa, puuhastellaan mm polttokennojen kanssa eri tahoilla. Lähes 15 vuotta sitten rakensimme jo konttikokoluokan prototyyppejä. Ongelmana oli materiaalien saatavuus tänne "saareen" ja ammattikoulutuksen alasajo, eli ammattitaitoisen työvoiman puute. Maa on täynnä keskinkertaisia insinöörejä, mutta TIG-hitsaria ei löydy rahallakaan.

Suomessa osataan rakentaa LNG-terminaaleja ja jakeluasemia, miksi emme osaisi rakentaa niitä myös vedylle?

Vetyä valmistetaan maakaasusta, koska sitä on tarjolla. Vetyä voidaan valmistaa myös alumiinista, joka on sangen yleinen aine maaperässä. Myös ydinvoimala voisi sivutuotteena valmistaa vetyä, niissä on sekä sähköä että lämpöä. Vaihtoehtoisia prosesseja on lukuisia.

Vetysäiliö on käsittämätön suuri riski, toista on lähes auton kokoinen akkupaketti tai hehtolitra bensiiniä sangen ohutpeltisessä säiliössä. Pelastushenkilöstö toki välttelee myös autoissa olevia räjähteitä ja jopa kaasujousia.

Voi olla, että henkilöautoissa vety hylätään. Toyota saavutti käsittämättömän menestyksen differoitumalla hybriditeknologiaan. Suomikin on pullollaan hybridejä, joista ei kriittisesti tarkasteltuna ole mitään iloa, paitsi myyjälle. Onneksi tekniikka niissä toimii luotettavasti.

Onneksi olemme sekä koulutuksen että hallinnon mallimaa. Ja rikas! Näen myös luonnollisena, että ajoneuvojen paikannusjärjestelmiä kehittävän yrityksen avainhenkilö istuu liikenteen suuntaviivoja laativan uuden yhtiön hallituksessa.

Eihän kosketusnäytössäkään ollut mitään järkeä ;)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2278 : 14.04.2021, 11:21:22 »
Kukaan ei ole kiistänyt vetyä suoraan. Sen jakelun hyötysuhde on vain kehno vrt. sähköön ja verrattaessa vetysäiliötä LNG tai bensiinisäiöiöön, on vetysäiliö vikaantuessaan kertaluokkia isompi riski.

Tosin, vety haihtuu todella nopeasti.

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2279 : 14.04.2021, 12:08:37 »
Nestemäisestä polttoaineesta reformerin kautta polttokennokelpoista (hiili)vetyä kehittävän polttokennon kun saisi kehitettyä riittävän hyväksi ja halvaksi. Ruotsalaiset ovat aika pitkällä tässä.

https://news.cision.com/powercell-sweden-ab/r/world-s-first-hydrogen-electric-flight-of-a-commercial-airplane-uses-fuel-cell-system-from-powercell,c3203113





XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

 

Ateho  Elekma