Futurez  Kulkukoira

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519860 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2355 : 07.08.2021, 21:14:40 »
No eipä se sähköauton akkukaan räjähdä jos tekee virhekytkennän, palovammoja tai sähköiskun siitä kyllä voi saada.

Kotilatauksenhan se edellyttää hankki sitten sähköauton tai plugarin.. Tai ainakin se on se jolla siitä saa sen edullisuus hyödyn irti, mutta eihän se nyt mikään kovin merkittävä kustannuserä ole ainakaan omakotitalossa asuvalle. Taloyhtiössä voi tulla vääntöä.
Kuten sanoin, kärjistää voi monella tavalla. ;)

Piti kirjoittaa sähkö ja hybridi, mutta multi-pasking iski jälleen.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2356 : 08.08.2021, 20:49:32 »
Toisaalta, miksi aikoinaan 80 luvulla ostettiin vielä kaasariautoja jos oli ruiskukin vaihtoehto. Nokun uusi tekniikka pelotti eikä sille ollut tekijöitä kuten kaasareille. Ja varaosat oli kalliita.

Todellinen syy oli, ettei ruisku ollut vielä pakollinen (päästöjen takia) ja ruiskuautot maksoivat helvetisti enemmän kuin kaasariversio.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2357 : 08.08.2021, 21:31:08 »
Siis hoovies garagen kanavalla oli haastattelussa jokin toinen gaiffari (ei siis Hoovie ite), jonka uuden karhealla model 3 oli ajanut romusta yli. Normaalisti uudessa autossa olisi kai kasko tuota varten, mutta tuolla sitä ei jonkun sekaannuksen takia ollut.

Ja kyllä tuo suomessakin onnistuisi. Teslahan ei voi todeta muuta kuin että jos tuon teet, niin takuu menee, ja suurin mahdollinen takuunalainen vika olisi juurikin tuo akkupaketin vaihto. Lisäksi käytännössä jos se auto porsii ihan takuuvikana myöhemmin, niin rosiksen kautta viimeistään saa Teslalta omansa pois, ellei ne kykene todistamaan että sen vian aiheutti nimenomaan tuo "itse" tehty fiksaus.

Sinänsä tuo Teslan toiminta on takuuhuoltotapauksissa ihan järkevää, kun ei tarvitse olla joka huollossa akkuspesialistia, vaan vaihdetaan koko paska, ja fiksataan ne akustot keskitetysti, mutta jos sen itse joutuu maksamaan, niin kustannus on ihan järjetön.

(Olenkohan mä tämän jo tässäkin topikissa aiemmin sanonut..? Aiheesta on ollut viimeaikoina keskustelua useammassa paikassa)
mennyt itsellä ohitse haastattelu vaikka viimeiset pari vuotta tuota kanavaa seurannut. Itse tarkoitin tätä autoa
https://www.youtube.com/watch?v=EbrIQioiv8k

Olisiko tämä Rich Rebuils kanavan haastattelu?
https://www.youtube.com/watch?v=vVSw3KSevEc

Edit: Tuossa alussa myös mainitsivat sen että tesla ei anna vaihtaa osaa akusta vaan aina uusi akku. Tämä niissä tilanteissa jossa autossa ei ole enää takuuta voimassa.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2021, 21:35:05 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2358 : 11.08.2021, 20:39:06 »
Edit: Tuossa alussa myös mainitsivat sen että tesla ei anna vaihtaa osaa akusta vaan aina uusi akku. Tämä niissä tilanteissa jossa autossa ei ole enää takuuta voimassa.

Eihän teslalla sinänsä mitään sanavaltaa siihen ole mitä autolle takuuajan jälkeen tehdään, mutta teslan huoltopisteessä eivät vaihda kuin koko akun kerrallaan.. Syy tietysti pitkälti se ettei siellä huollossa ole ketään joka ymmärtäisi sen akun päälle mitään.

Tosin aika hiljaista se on polttisautoonkin mennä merkkihuollossa vaatimaan koneremonttia, siis ylikokolaakereita, ja -pyttyjä jne.. Ja jos sen suostuvatkin tekemään, niin eihän ne oikeasti tee muuta kuin irroittaa koneen ja lähettää sen johonkin muualle rempattavaksi.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2359 : 11.08.2021, 20:59:38 »
Eihän teslalla sinänsä mitään sanavaltaa siihen ole mitä autolle takuuajan jälkeen tehdään, mutta teslan huoltopisteessä eivät vaihda kuin koko akun kerrallaan.. Syy tietysti pitkälti se ettei siellä huollossa ole ketään joka ymmärtäisi sen akun päälle mitään.

Tosin aika hiljaista se on polttisautoonkin mennä merkkihuollossa vaatimaan koneremonttia, siis ylikokolaakereita, ja -pyttyjä jne.. Ja jos sen suostuvatkin tekemään, niin eihän ne oikeasti tee muuta kuin irroittaa koneen ja lähettää sen johonkin muualle rempattavaksi.
Siis on heillä juurikin tuo sananvalta. Nykyisen säädöksen mukaan sitä sähköautoa ei saa huoltaa kuin virallisen koulutuksen saanut mekaanikko. Eli käytännössä merkkiliikkeen korjaaja. Silloin Tesla sanelee mitä tehdään. Tesla muutenkin vähän v*ttupää. Esim. vakuutusyhtiön lunastama auto punainen vaate eikä siihen saa myydä edes varaosia ilman että auto on heillä kalliissa tarkistuksessa todettu turvalliseksi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2360 : 11.08.2021, 21:22:54 »
Mersu:

- Neljän vuoden päästä myynnistä 50% täyssähköjä ja hybridejä, panostukset polttomoottoritekniikkaan liki nollassa, kaikki uudet alustat vain täyssähkömalleja.
- 2030 mennessä myynti pelkkiä täyssähköjä tai ainakin lähestulkoon.

Rakentaa kahdeksan akkutehdasta, joista neljä Eurooppaan ja yksi jenkkeihin.

https://www.nbcnews.com/business/autos/mercedes-benz-go-all-electric-2030-n1274708

Liittyiskö mitenkään tähän:

https://www.electrive.com/2021/06/11/mercedes-delivers-first-ecitaro-g-with-solid-state-batteries/

eli mesellä valmiit speksit parempiin akkuihin mitä nyt? Ei, en tiedä sähköautoista mitään...

--

"If I die... I die..." <- joku

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2361 : 15.08.2021, 16:07:25 »
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

Tämä tuskin kenellekkään tuli yllätyksenä. :) Eli täyssähköauto ei ole vaihtoehto ennen merkittävää kehitystä.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2021, 16:09:46 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2362 : 15.08.2021, 16:46:58 »
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/

Tämä tuskin kenellekkään tuli yllätyksenä. :) Eli täyssähköauto ei ole vaihtoehto ennen merkittävää kehitystä.

Ei nyt välttämättä niin kovin ihmeellisestä loikasta ole enää kyse että sähköautot tuohonkin käyttöön sopivat. Nykyisellään vain tietynlaiseen käyttöön.

Mutta tuo latauspisteiden sijoittelu parkkipaikoilla voi olla haaste, kuten tuossa jutussakin kuvattiin. Vaatii käytännössä aina vaunun irrottamisen. Omaa hybridiä olen ihan kokeilun vuoksi pari kertaa ladannut kärry perässä. Tuossahan liitin on edessä, joten joskus onnistuu kärryn kanssa suoraan latauspaikkaan ajaminen, varsinkin jos pystyy olla välittämättä siitä, että kärry jää pysäköintalueen iajoväylälle.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2363 : 15.08.2021, 17:58:41 »
Ei nyt välttämättä niin kovin ihmeellisestä loikasta ole enää kyse että sähköautot tuohonkin käyttöön sopivat. Nykyisellään vain tietynlaiseen käyttöön.

Mutta tuo latauspisteiden sijoittelu parkkipaikoilla voi olla haaste, kuten tuossa jutussakin kuvattiin. Vaatii käytännössä aina vaunun irrottamisen. Omaa hybridiä olen ihan kokeilun vuoksi pari kertaa ladannut kärry perässä. Tuossahan liitin on edessä, joten joskus onnistuu kärryn kanssa suoraan latauspaikkaan ajaminen, varsinkin jos pystyy olla välittämättä siitä, että kärry jää pysäköintalueen iajoväylälle.

Sitä loikkaa odotellessa.

Teslan latauspisteitä on mielestäni sijoitettu siten, että niiden viereen ajetaan auto. Tällöin ei tarvitse veivata edes takas. Tähän kun yhdistetään riittävästi tilaa, latausongelma on ratkaistu.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2364 : 15.08.2021, 18:06:17 »
Siis on heillä juurikin tuo sananvalta. Nykyisen säädöksen mukaan sitä sähköautoa ei saa huoltaa kuin virallisen koulutuksen saanut mekaanikko. Eli käytännössä merkkiliikkeen korjaaja. Silloin Tesla sanelee mitä tehdään. Tesla muutenkin vähän v*ttupää. Esim. vakuutusyhtiön lunastama auto punainen vaate eikä siihen saa myydä edes varaosia ilman että auto on heillä kalliissa tarkistuksessa todettu turvalliseksi.

Ei se nyt ihan noin mene.

Jos tarjoat kaupallisesti huolopalveluja sähköautoon, niin sulla pitää olla joko sähköluvat, tai mekaanikolla mallikohtainen koulutus. Sähköluvaksi riittää kaiken järjenmukaan pekkä S3, Tesla ei voi tehdä muuta kuin kieltäytyä siitä mekaanikoiden koulutuksesta, tosin epäilenpä vahvasti että "nyrkkipajoille" ei pahemmin noita merkkikohtaisia koulutuksia koskaan tulla hommaamaan, vaan asiaa lähestytään S3 lupien kautta, jotka tuskin mitenkään aivan ylivoimaisiksi osoittautuvat ihmiselle joka sähköauton tekniikan päälle ymmärtää.

Tesla voi kyllä kieltäytyä myymästä varaosia, mutta ei ne senkään kanssa ihan hirveän vahvalla juridisella pohjalla ole, viimeistään tarvikemarkkinat tuonkin korjaavat.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2365 : 15.08.2021, 22:32:39 »
Siis on heillä juurikin tuo sananvalta. Nykyisen säädöksen mukaan sitä sähköautoa ei saa huoltaa kuin virallisen koulutuksen saanut mekaanikko. Eli käytännössä merkkiliikkeen korjaaja. Silloin Tesla sanelee mitä tehdään. Tesla muutenkin vähän v*ttupää. Esim. vakuutusyhtiön lunastama auto punainen vaate eikä siihen saa myydä edes varaosia ilman että auto on heillä kalliissa tarkistuksessa todettu turvalliseksi.

Ihan vaan varmistan että ymmärsin oikein. "Nykyisen säädöksen mukaan sitä sähköautoa ei saa huoltaa kuin virallisen koulutuksen saanut mekaanikko." Eikös tuo tarkoita, että autoa saa huoltaa vain sähköalan koulutuksen saanut automekanikko. Toisin sanoen, Teslan voi huoltaa esimerkiksi Kian huollossa huoltomiehen toimesta, joka on saanut tarvittavat sähköalan koulutukset esim. Kian sähköautoja varten.

Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2366 : 16.08.2021, 13:14:18 »
Ihan vaan varmistan että ymmärsin oikein. "Nykyisen säädöksen mukaan sitä sähköautoa ei saa huoltaa kuin virallisen koulutuksen saanut mekaanikko." Eikös tuo tarkoita, että autoa saa huoltaa vain sähköalan koulutuksen saanut automekanikko. Toisin sanoen, Teslan voi huoltaa esimerkiksi Kian huollossa huoltomiehen toimesta, joka on saanut tarvittavat sähköalan koulutukset esim. Kian sähköautoja varten.

Se kian huollossa toimiva kaveri voi huoltaa niitä sähköautomalleja joihin sillä on se valmistajan/maahantuojan koulutus, eli teslaa ei saa huoltaa. Ja mekaanikolla ei tarvitse olla varsinaista sähköalan koulutusta, vaan vain se mallikohtainen kurssi.

Jos huoltoliikkeellä on S3 sähköluvat, niin silloinhan ne saa vapaasti räplätä mitä sähköautoja huvittaa.

Ja noihan koskee vaan tilanteita jossa sille sähköpuolelle tehdään jotain, kyllä sinne jarrupalat saa vaihtaa kuka vaan.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2367 : 16.08.2021, 13:32:10 »
Jos huoltoliikkeellä on S3 sähköluvat, niin silloinhan ne saa vapaasti räplätä mitä sähköautoja huvittaa.
Eli jos olisi tämä https://www.seti.fi/sahkopatevyydet/sahkopatevyys-3 takataskussa niin saisi ropata noita sähköautoja ihan vapaasti?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2368 : 16.08.2021, 17:34:39 »
Joo, sähkölain kannaltahan sähköautot ovat verkkoon kytkettäviä sähkölaitteita, joita tuolla S3 luvalla saa korjailla.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2369 : 16.08.2021, 22:35:26 »
Joo, sähkölain kannaltahan sähköautot ovat verkkoon kytkettäviä sähkölaitteita, joita tuolla S3 luvalla saa korjailla.

Autopuolella taasen oltava jokaisella jarrupalankin vaihtajalla SFS6002 sähköturvallisuuskurssi(?) jotta saa edes hybrideihin vaihtaa öljyjä tai sähköautoon jarrupaloja.

Ainakin näin on mulle mainostettu asiaa.

Sähkökomponentteihin ei saa koskea ilman autonvalmistajan mallikohtaista koulutusta, esim. V60 D6 hybridin jakopäätä ei saisi kukaan muu kuin tälläinen mekaanikko tehdä.
Siinähän ilmeisesti otetaan korkeajännitekaapeli kompurasta irti ja sitä ennen tehdään auto tietenkin jännitteettömäksi?

Mutta sfs kurssilla saa kyllä niitä jarrupaloja vaihtaa, oikeastaan sen sfs kurssin lisäksi pitää työnjohdolla olla ensiapukurssi käytynä.

Nykyään ei sentään tukesille tarvitse soittaa kun tekee auton jännitteettömäksi ja kun kytkee takaisin jännitteet. Siitäkään kovin montaa vuotta ole ku näin piti tehdä.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Futurez  Kulkukoira