Autopuolella taasen oltava jokaisella jarrupalankin vaihtajalla SFS6002 sähköturvallisuuskurssi(?) jotta saa edes hybrideihin vaihtaa öljyjä tai sähköautoon jarrupaloja.
Ainakin näin on mulle mainostettu asiaa.
Sähkökomponentteihin ei saa koskea ilman autonvalmistajan mallikohtaista koulutusta, esim. V60 D6 hybridin jakopäätä ei saisi kukaan muu kuin tälläinen mekaanikko tehdä.
Siinähän ilmeisesti otetaan korkeajännitekaapeli kompurasta irti ja sitä ennen tehdään auto tietenkin jännitteettömäksi?
Mutta sfs kurssilla saa kyllä niitä jarrupaloja vaihtaa, oikeastaan sen sfs kurssin lisäksi pitää työnjohdolla olla ensiapukurssi käytynä.
Lienee sähkötyöturvallisuuskurssi, joka on näitä samoja päivän kursseja kuin ensiapu, tulityö yms korttikurssit joista pääsee läpi kaikki jotka eivät ole kokeen aikanaan niin kännissä ettei omaa nimeään pysty kirjoittamaan.
Nuo mallikohtaiset kurssitukset ovat edellytyksenä silloin kun ei ole noita tukesin sähkölupia.. Käytännössä siis lähinnä merkkihuolloille luotu systeemi jonka ansiosta ne ei tarvitse sähkölupia. Monimerkkikorjaamolle on jo pienempi vaiva järjestää ne sähköluvat, jottei joka hemmetin automallille tarvii erillisiä kursseja joka ikiselle jannulle tehdä.
Tuosta en kyllä ole 100varma että koskeeko tuo tosiaan jarrupaloja yms mekaanisia palikoitakin, en kyllä näe mitään syytä miksi koskisi, legendaa tietysti liikkuu kaiken näköistä, mutta jos ihan oikeasti pykäliä mennään katsomaan, niin ei ne nyt ihan niin mahdottomia ole.
Todennäköisesti tuo ensiapukurssivaatimuskin tulee jo missä tahansa autohuollossa jo vakuutusyhtiön vaatimuksesta.