Kulkukoira  Proturbo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519778 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2400 : 19.08.2021, 13:46:42 »
Nuo mallikohtaiset kurssitukset ovat edellytyksenä silloin kun ei ole noita tukesin sähkölupia.. Käytännössä siis lähinnä merkkihuolloille luotu systeemi jonka ansiosta ne ei tarvitse sähkölupia. Monimerkkikorjaamolle on jo pienempi vaiva järjestää ne sähköluvat, jottei joka hemmetin automallille tarvii erillisiä kursseja joka ikiselle jannulle tehdä.
Tuo olisi hyvä jos yleisellä sähköluvalla saisi tehdä, mutta jo mitä puliukk0 tässä topicissa kirjoitti on totta niin sähköautoille ei tule monimerkkikorjaamoja koska automerkit kouluttaa ainoastaa omia työntekijöitä. Tästä olisi kiva saada ihan joku virallinen lappu / dokumentti miten menee.
Lainaus
Sähkökomponentteihin ei saa koskea ilman autonvalmistajan mallikohtaista koulutusta
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2401 : 19.08.2021, 13:59:49 »
Tuo olisi hyvä jos yleisellä sähköluvalla saisi tehdä, mutta jo mitä puliukk0 tässä topicissa kirjoitti on totta niin sähköautoille ei tule monimerkkikorjaamoja koska automerkit kouluttaa ainoastaa omia työntekijöitä. Tästä olisi kiva saada ihan joku virallinen lappu / dokumentti miten menee.

Millä perusteella sen sähköauton remppaaminen voitaisiin kieltää sellaiselta taholta jolla on luvat tehdä sähkötöitä?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2402 : 19.08.2021, 14:14:44 »
Millä perusteella sen sähköauton remppaaminen voitaisiin kieltää sellaiselta taholta jolla on luvat tehdä sähkötöitä?

Eikö riitä että valmistaja ilmoittaa ettei autoa saa korjata kuin heidän perehdyttämä henkilökunta?

Sähköautot ja tavan 3-vaihesähkö on kuitenkin kaksi täysin eri maailmaa. Ja tästä tulikin mieleen että tarvitseeko sähköautoja ropaavalla korjaamolla olla mm. sähkötyönjohtaja nimettynä?
« Viimeksi muokattu: 19.08.2021, 14:16:42 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2403 : 19.08.2021, 14:18:15 »
Eikö riitä että valmistaja ilmoittaa ettei autoa saa korjata kuin heidän perehdyttämä henkilökunta?

EU:n ryhmäpoikkeusasetuksella saattaisi olla tähän jotain poikkipuolista sanottavaa?

En nyt ole lakimies, joten en osaa sen tarkemmin yksilöidä tai saatan olla myös väärässä. Mutta kovasti kuulostaisi kielletyltä kilpailun rajoittamiselta tuollainen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2404 : 19.08.2021, 14:19:20 »
Ei valmistaja voi vaatia mitään. Sehän olisi kilpailun rajoittamista.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2405 : 19.08.2021, 14:22:00 »
Eikö riitä että valmistaja ilmoittaa ettei autoa saa korjata kuin heidän perehdyttämä henkilökunta?

Sähköautot ja tavan 3-vaihesähkö on kuitenkin kaksi täysin eri maailmaa

Mikä silloin estäisi kaikkia valmistajia ilmoittamasta mistä tahansa tuotteesta että niitä ei saa korjata kuin heidän perehdyttämä henkilökunta? Siis ihan mistä tahansa tuotteesta.

Sähkölaitekorjauksessa tuo 3 vaihesähkö on kyllä harvinaisempi kuin tasasähköt..

Säännöstöthän ei ota kantaa siihen onko joku riittävän taitava korjaamaan jotain, vaan sitä riittääkö jonkun tahon taidot turvalliseen toimimiseen.  Sähköauto on kuitenkin sähkölaitteena suhteellisen yksinkertainen, jonka takia niitä on ylipäätään mahdollista korjata ilman varsinaisia sähkölupia, pelkällä valmistajan perehdytyksellä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2406 : 19.08.2021, 14:27:48 »
Nyt kun hetken tässä asiaa funtsin, todennäköisesti jossainkohtaa tulee tyyppihyväksyntävaatimukseen jonkinlainen standardi pääkytkin sähköautoihin, ihan pelastustoiminnan takia.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2407 : 19.08.2021, 14:37:38 »
On siellä jo stantardoitu pääkytkin, se millä akusto erotetaan muusta autosta (en nimeä muista, huoltokytkin tjsp tuo oli koulutuksessa).

Ja ainakin muutama vuosi takaperin piti sähkö-/hybridi huoltoja suorittavalla korjaamolla olla nimettynä sähkötyöjohtaja ja ropattavan romun alue piti eristää siten, ettei luvattomat kävele alueelle vahingossa. Tuskin enään nykyään.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2408 : 19.08.2021, 14:38:10 »
Löytyi joku koulutyö aiheesta. 2017 vuonna muuttunut lainsäädäntö näihin liittyen.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/172257/Opinn%C3%A4ytety%C3%B6%20Mika%20Tuovinen.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Lainaus
5.2 Toiminta itsenäisillä korjaamoilla
Ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan kaikilla pitää olla mahdollisuudet harjoittaa korjaamotoimintaa merkistä riippumatta (9).
Autoalan keskusliiton suosituksen mukaan

Työturvallisuuslain mukaan työnantajan on huolehdittava työntekijöiden turvallisuudesta. Mikäli työnantajalla ei ole sähköajoneuvojen korjaamiseen tarvittavia mittalaitteita ja muita työvälineitä ja henkilöstöä ei ole sähkötyöturvallisuuskoulutettu eikä mallikohtaista perehtymistä järjestetty, korjaamolla ei saa korjata sähköajoneuvoja. (8 ) Vaikka itsenäisellä korjaamolla olisi tarpeelliset varusteet ja tutkinnot suorittanut henkilökunta, saattaa korjaustoiminta olla siltikin esteellistä. Joillakin merkeillä on olemassa vaatimuksia, jotka estävät korjaustoiminnan ilman, että työntekijällä on voimassa olevat tutkinnot, sekä mallikohtainen koulutus kyseiseen merkkiin.

Kaikilla valmistajilla on toki olemassa EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen vaatima mahdollisuus käyttää kyseisen merkin korjaamokirjallisuutta maksua vastaan. Näiden tietokantojen käyttö riippuu paljon tietysti siitä, onko korjaamon toiminnan kannalta kannattavaa
ostaa kyseistä palvelua, jos kyseisiä autoja käy korjaamolla vähän. Vaikka korjaamo käyttäisinkin merkin tietokantoja, ei ole välttämättä varmaa, osataanko kuitenkaan havaita viat, joiden korjaaminen vaatii merkkikohtaisia työkaluja tai työmenetelmiä.
Eli laissa taitaa olla porsaanreikä joka käytännössä estää itsenäisiä korjaamoja korjaamasta sähköautoja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2409 : 19.08.2021, 14:53:08 »
Tuossa opinnäyteytössä liiteenä olevassa asiakirjassa ei kuitenkaan mainita muuta kuin että työn tekijällä pitää olla ohjeet, jotka valmistaja puolestaan on velvoitettu luovuttamaan..

Käytäntö voi tietysti olla se että valmistaja on "kieltänyt" ne huoltotyöt, mutta oikeasti sille ei ole juridisia perusteita. Ihan samoinhan aikanaan valmistajat "kielsivät" niiden merkkikohtaisten skannereiden käyttämisen merkkihuollon ulkopuolella.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2410 : 19.08.2021, 22:57:05 »
ropattavan romun alue piti eristää siten, ettei luvattomat kävele alueelle vahingossa. Tuskin enään nykyään.
Kävin tänään Lohjanportin Autossa, ja siinä heti huollon tiskin vieressä oli hybridi työn alla, ympäri oli vedetty n. metrin päähän autosta musta-keltaiset nauhat ettei kukaan vahingossa lähesty ja varoitustarroja oli käytännössä joka ikkunassa.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2411 : 20.08.2021, 11:28:51 »
Kävin tänään Lohjanportin Autossa, ja siinä heti huollon tiskin vieressä oli hybridi työn alla, ympäri oli vedetty n. metrin päähän autosta musta-keltaiset nauhat ettei kukaan vahingossa lähesty ja varoitustarroja oli käytännössä joka ikkunassa.
Vaikuttaa lievästi ylireagoinnilta. Mitenhän ihan perus sähkömies pysyy hengissä, kun ne roplaa 400 voltin jännitteitä kaiken aikaa ilman mitään varoitusnauhoja. Vai onko tuo 400 voltin tasajännite paljonkin vaarallisempaa kuin 400 voltin vaihtojännite? 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2412 : 20.08.2021, 11:32:55 »
Eipä tuommosia virityksiä ole Wetterin huollossa näkynyt, vaikka siellä omamekaanikkojen seassa pyörii asiakkaatkin. Ei meidänkään T8:aa ole lippusiimotettu vaikka jonkun kerran oon koko huollon patsastellu vieressä seuraamassa. Ja monta kertaa ollu plugareita muillakin nostureilla.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2413 : 21.08.2021, 21:01:14 »
Kävin tänään Lohjanportin Autossa, ja siinä heti huollon tiskin vieressä oli hybridi työn alla, ympäri oli vedetty n. metrin päähän autosta musta-keltaiset nauhat ettei kukaan vahingossa lähesty ja varoitustarroja oli käytännössä joka ikkunassa.

Noi on ihan lakisääteiset silloin kun tehdään niitä sähköpuolen remontteja, ja auto on samassa tilassa missä muutkin häärää.

Jos niitä ei siinä olisi, niin jossainkohtaaennenpitää joku oikaisee siitä auton alta ja onnistuu ottamaan sähköoskun päähänsä. Kieltämättä ne on kyllä hassun näköiset.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2414 : 22.08.2021, 00:01:02 »
Vaikuttaa lievästi ylireagoinnilta. Mitenhän ihan perus sähkömies pysyy hengissä, kun ne roplaa 400 voltin jännitteitä kaiken aikaa ilman mitään varoitusnauhoja. Vai onko tuo 400 voltin tasajännite paljonkin vaarallisempaa kuin 400 voltin vaihtojännite?

kyllä iso tasajännite on vaarallisempi kuin vaihtojännite. Liittyy valokaareen. Hybrid auto on käsittääkseni sähkölaite ja sen korjaamiseen lakisääteisesti riittää sähkötyöluvat. Aika hyviä kommentteja tuli tuohon yläpuolelle. Tuskin Volvo lain mukaan voi kieltää auton huoltamista muualla, vaihteiston öljyt yllä edelliseen vaihtui ihan tavallisessa korjaamossa. Jakohinan vaihto meni sitten merkkiliikkeeseen ja merkkiliikkeen hinnalla.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy