Autoracing  KL-varaosat

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519900 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2445 : 07.09.2021, 10:01:28 »
varmaan hondalta palkattu muotoilija, näyttää lähinnä civicin ja accordin jälkeläiseltä.
Veikkaan että aerodynamiikan ehdoilla suunniteltu.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2446 : 07.09.2021, 10:05:25 »
Veikkaan että aerodynamiikan ehdoilla suunniteltu.

varmasti näin, äkkiseltään katottuna tuli vaan civic mieleen.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2447 : 07.09.2021, 10:41:16 »
Veikkaan että aerodynamiikan ehdoilla suunniteltu.

Näin ihan varmasti.

Vielä ei autotehtaat uskalla kulkea tuotantomalleissaan tuota tietä ihan päätyyn asti. Perusrakenne muistuttaa kuitenkin edelleen polttomoottoriauton vaatimuksien mukaisesti muotoiltua. Esimerkiksi tuon keulan voisi vielä paljon radikaalimmin pistää uusiksi.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2448 : 07.09.2021, 12:22:18 »
varmasti näin, äkkiseltään katottuna tuli vaan civic mieleen.
Viimeistään tarjouksen loppusummasta selviää, onko kyseessä Honda vai Mersu.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2449 : 07.09.2021, 12:28:01 »
Näin ihan varmasti.

Vielä ei autotehtaat uskalla kulkea tuotantomalleissaan tuota tietä ihan päätyyn asti. Perusrakenne muistuttaa kuitenkin edelleen polttomoottoriauton vaatimuksien mukaisesti muotoiltua. Esimerkiksi tuon keulan voisi vielä paljon radikaalimmin pistää uusiksi.
Periaatteessa pisara muoto olisi paras, mutta sitten tulisi haastavaksi kokoon painuvat törmäysvyöhykkeet.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2450 : 07.09.2021, 18:07:19 »
Kattelin tota Merssua ja ihmettelin että mikä ihmeellinen muotioikku nuo keulassa olevat jäätelonsyöntilusikkaa tai muovista lumilapiota imitoivat paneelit ja/tai ritilät on... "joka" vehkeessä nykyään sellaiset.  :2funny:
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2451 : 07.09.2021, 22:52:22 »
Periaatteessa pisara muoto olisi paras, mutta sitten tulisi haastavaksi kokoon painuvat törmäysvyöhykkeet.

Pisaran muoto ei ole aerodynaamisesti pienivastuksinen, vaikka näin usein luullaankin.

Eikä vesipisara ole myöskään pisaran muotoinen.  :D
« Viimeksi muokattu: 07.09.2021, 22:56:42 kirjoittanut Jule »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2452 : 08.09.2021, 13:00:37 »
varmaan hondalta palkattu muotoilija, näyttää lähinnä civicin ja accordin jälkeläiseltä.

Samaa mieltä, mut kelpaisi kunnon farmariperällä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2453 : 08.09.2021, 16:26:19 »
Pisaran muoto ei ole aerodynaamisesti pienivastuksinen, vaikka näin usein luullaankin.
Tämä onkin selvästi uudempaa tietoa ja sinulla on edessäsi iso työsarka harhaluulojen kitkemisessä. Esim. tämä lähteen mukaan pisaran ilmanvastus on lähes 1/10 osa pallon ilmanvastuksesta.
https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/airflow-resistance

Tosin autoon tätä muotoa on haastava rakentaa. Puolikas pisara olisi helpompi, mutta sehän myös muistuttaa aika tavalla lentokoneen siipeä eli tuottaa nostetta.

Kehnosti toimii myös kovin muodikas kiilamainen muoto (hatchback). Jengi kuvittelee, että keulan aurodynaaminen muotoilu olisi se iso juttu. Ei ole. Tylppä esine työntää edellään ilmapatjaa, mikä toimii sitten nätisti "kiilana". Paljon pahempi on muoto, joka hukkaa energiaa tuottamalla "kerrostalon kokoisia" pyörteitä taakseen. Kuten kiilamaiset kappaleet tuppaavat tekemään eikä pallo tai sylinterikään kovin hyvä ole.

Myytinmurtajilla oli tästä taannoin hauska testi. Golfpallossa pinnan pienet kuopat rikkovat ilmavirtausta pallon pinnan lähellä ja estävät ison jättöpyörteen muodostumisen. Myytinmurtajat testasivat ideaa päällystämällä auton savella, johon kaiverrettiin puolipallon muotoisia kuoppia. Ja kas kummaa, kulutus pieneni kuoppien kanssa. Vertailut tietenkin savetettu auto sileällä pinnalla vs. savessa kuopat ja irti kaivettu savi takakontissa, jottei auton massa muuttunut.

Eli siitä jokapojalle ilmainen bensan sähkönsäästövinkki - takokaa kuulapäävasaralla kaikki pellit aerodynaamisemmiksi.  :2funny:

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2454 : 08.09.2021, 16:54:08 »
Tämä onkin selvästi uudempaa tietoa ja sinulla on edessäsi iso työsarka harhaluulojen kitkemisessä. Esim. tämä lähteen mukaan pisaran ilmanvastus on lähes 1/10 osa pallon ilmanvastuksesta.
https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/airflow-resistance

Tosin autoon tätä muotoa on haastava rakentaa. Puolikas pisara olisi helpompi, mutta sehän myös muistuttaa aika tavalla lentokoneen siipeä eli tuottaa nostetta.

Kehnosti toimii myös kovin muodikas kiilamainen muoto (hatchback). Jengi kuvittelee, että keulan aurodynaaminen muotoilu olisi se iso juttu. Ei ole. Tylppä esine työntää edellään ilmapatjaa, mikä toimii sitten nätisti "kiilana". Paljon pahempi on muoto, joka hukkaa energiaa tuottamalla "kerrostalon kokoisia" pyörteitä taakseen. Kuten kiilamaiset kappaleet tuppaavat tekemään eikä pallo tai sylinterikään kovin hyvä ole.

Myytinmurtajilla oli tästä taannoin hauska testi. Golfpallossa pinnan pienet kuopat rikkovat ilmavirtausta pallon pinnan lähellä ja estävät ison jättöpyörteen muodostumisen. Myytinmurtajat testasivat ideaa päällystämällä auton savella, johon kaiverrettiin puolipallon muotoisia kuoppia. Ja kas kummaa, kulutus pieneni kuoppien kanssa. Vertailut tietenkin savetettu auto sileällä pinnalla vs. savessa kuopat ja irti kaivettu savi takakontissa, jottei auton massa muuttunut.

Eli siitä jokapojalle ilmainen bensan sähkönsäästövinkki - takokaa kuulapäävasaralla kaikki pellit aerodynaamisemmiksi.  :2funny:
valmo ja lapset tekee saman asian
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2455 : 09.09.2021, 20:59:05 »
Tämä onkin selvästi uudempaa tietoa ja sinulla on edessäsi iso työsarka harhaluulojen kitkemisessä. Esim. tämä lähteen mukaan pisaran ilmanvastus on lähes 1/10 osa pallon ilmanvastuksesta.

Muotoilin tuon oikeastaan väärin, mutta tarkoitin että pisara ei kuitenkaan ole se kaikkein pienimmän ilmanvastuksen muoto.

Siinä pisarassa ollaan kyllä oikeassa että se jättö on vähintään yhtä tärkeä kuin se etupääkin, mutta pisarassa on jäänyt se etupään muotoilu aika vähälle huomiolle, mutta käytännössä pienin ilmanvastus saadaan tekemällä kappaleesta mahdollisimman pitkä ja sileä.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2456 : 10.09.2021, 10:31:22 »
[
Siinä pisarassa ollaan kyllä oikeassa että se jättö on vähintään yhtä tärkeä kuin se etupääkin
Jättö on tärkeämpi. Tässä se yleinen harha just piilee. Terävä nokka taitaa olla tarpeen vasta ylisoonisilla nopeuksilla.  Arvot edellisen viestin linkitetystä artikkelista.
  • pyöreän levyn vastuskerroin 1,15
  • puolipallon vastuskerroin 0,42 (64 % pienempi kuin levyllä)
  • pisaran vastuskerroin 0,05 (88 % pienempi kuin puolipallolla)

Tosin tässä esimerkissä pisara on hyvin pitkulainen - poikkileikkauksen suhde pituuteen 0,25. Jos jättöreuna on liian jyrkkä, virtaus ei pysy siinä kiinni ja tulee niitä energiaa syöviä pyörteitä.

Tästä hyvänä esimerkkinä puolipallo vs. pallo, kertoimet 0,42 / 0,47. Puolipallolla (kaareva puoli ilmavirtaa päin) siis pienempi ilmanvastus. Siinä terävä reuna tekee "hallitusti" turbulenssia. Palloa taas riivaa se, että "jättöreuna" on alkuun loiva ja jyrkkenee sitten liikaa -> ilmavirtaus pysyy vähän aikaa kiinni ja irtoaa sitten. Tämä on hyvin epästabiilia ja pallon taakse syntyy vaihtelevaa pyörteilyä.

Sama vaiva yleensä autoissakin, hatchbackin takalasi yms liian jyrkässä kulmassa. Ilmeisesti just tästä syystä autojen peräpäähän (mm takapuskurin sivuille) lisäillään pieniä pokkauksia, millä saadaan aikaan hallittu ilmavirtauksen irtoaminen. Tällä siis haetaan samantyylistä vastusta kuin puolipallolla tai peräpäästään katkaistulla pisaralla. Huonompi kuin kokonainen pisara, mutta parempi kuin pallo, kuutio tai kiila, mitä pienemmät autot tuppaavat sivuprofiililtaan muistuttamaan.

Tylpähkö keula taas ei taida olla lainkaan paha - sehän sitten työntää edellään ilmapatjaa, joka toimii "kiilana". Tuntuu jopa oleva hyvä maksimoida tämä efekti -> sähköautoista laitetaan jäähdyttimen säleikkö umpeen.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2021, 10:39:07 kirjoittanut insinörtti »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2459 : 13.09.2021, 15:22:17 »
Näköjään myös 700 ja 200-sarjoissa on pitkäkattoisten ilmanvastuskertoimet pienemmät kuin vastaavien sedankoppaisten  ???

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy