Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519905 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2460 : 14.09.2021, 08:37:12 »
Nyt oli video tullut jossa Tyler Hooverin Model S akku ongelmaa käydään läpi ja korjausta. Ei ollut ilmaista sekään, mutta 5 tonnia vs yli 20 tonnia
https://youtu.be/T7Q0nNkQTCo
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2461 : 14.09.2021, 15:51:00 »
Mielenkiintoisia!

Jännä huomio, 855 on pienempi ilmanvastus kuin 854, jota ei kyllä silmällä uskoisi.

Varsin jännä on P1800ES.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2462 : 15.09.2021, 22:41:36 »
Mitä epäilette, onko se "tulevaisuuden polttoaine" autoissa sähkö vai vety?
Eikö Volvokin mersun kanssa ala panostamaan vetyyn rekka puolella?
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2463 : 16.09.2021, 09:26:48 »
Mitä epäilette, onko se "tulevaisuuden polttoaine" autoissa sähkö vai vety?

Vety on sähkövarasto.  :juhau: Muuten hyvä energiavarasto mutta vielä paljon hankalammin käsiteltävä kuin litiumioniakku.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2464 : 16.09.2021, 09:38:31 »
Mitä epäilette, onko se "tulevaisuuden polttoaine" autoissa sähkö vai vety?
Eikö Volvokin mersun kanssa ala panostamaan vetyyn rekka puolella?

En tiedä tulevaisuudesta, mutta Volvo toi juuri täyden sarjan "sähkörekkoja" myyntiin.

https://www.volvotrucks.fi/fi-fi/trucks/alternative-fuels/electric-trucks.html

Toinen vaihtoehtoinen polttoaine on tietysti metaani. Volvon kuorma-autoissahan on hieman poikkeuksellinen järjestelmä jossa poltetaan hieman dieseliä ja loput metaania.

https://www.volvotrucks.fi/fi-fi/trucks/alternative-fuels/gas-powered-trucks.html

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2465 : 16.09.2021, 10:47:53 »
Mitä epäilette, onko se "tulevaisuuden polttoaine" autoissa sähkö vai vety?
Eikö Volvokin mersun kanssa ala panostamaan vetyyn rekka puolella?

Kuten TOK tuossa sanoikin, vastakkain ei ole sähkö ja vety. Vastakkain on akku ja vety eli kyse on energian varastoinnista. Vetytekniikassa voimansiirto on aina sähköinen.

Mutta vedyn tuotantoon, varastointiin ja jakeluun liittyy niin paljon haasteita, että tuskin tullaan vetyä isossa mittakaavassa näkemään henkilöautoissa. Raskaassa kalustossa nähdään jos nähdään.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2466 : 16.09.2021, 11:56:41 »
Samaa mieltä. Henkilöautoissa pienet litiumakut riittää lähes kaikille. Raskaaseen kalustoon pitäisi akkuja olla tonneja eikä niitä ehdi latailemaan. Vety toimii siinä tarkoituksessa paljon paremmin.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2467 : 16.09.2021, 13:38:55 »
Samaa mieltä. Henkilöautoissa pienet litiumakut riittää lähes kaikille. Raskaaseen kalustoon pitäisi akkuja olla tonneja eikä niitä ehdi latailemaan. Vety toimii siinä tarkoituksessa paljon paremmin.

Toki ne vetytankit tuppaavat myös painamaan, melkoisia paineastioita kun ovat. Toyota Mirai on parin tonnin painoinen auto eli samoissa lukemissa kuin akkuautot. Toki raskaassa kalustossa päästään mittakaavaetuihin asiassa.

V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4084
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2468 : 16.09.2021, 14:22:32 »
Toki ne vetytankit tuppaavat myös painamaan, melkoisia paineastioita kun ovat. Toyota Mirai on parin tonnin painoinen auto eli samoissa lukemissa kuin akkuautot. Toki raskaassa kalustossa päästään mittakaavaetuihin asiassa.

Saman pituinen Volvo V90 T8 painaa suunnileen saman verran, Hyundai Nexo puolisen metriä lyhyempänä 100-200kg vähemmän, ovat siis melko isoja autoja kaikki.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2469 : 16.09.2021, 16:39:48 »
Keuruulla alkoivat tekemää akku kuorma-autoja. Muistaakseni 8 tonnia tulee lisäpainoa
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2470 : 17.09.2021, 00:23:35 »
Vedystä H2 voi tehdä metaania CH4.
Mistä hiili C? Hiilidioksidista!

Ja sen voi polttaa moottorissa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2471 : 17.09.2021, 08:08:46 »

Mutta vedyn tuotantoon, varastointiin ja jakeluun liittyy niin paljon haasteita, että tuskin tullaan vetyä isossa mittakaavassa näkemään henkilöautoissa.
Koska palstalla on politiikkaa koskeva hyvä linjaus, tyydyn suosittelemaan vilkaisua esimerkiksi sivustolle https://h2.live/

Moni asia on ratkaistavissa, jopa melko yksinkertaisesti, kunhan järki ohittaa aatteet.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2472 : 17.09.2021, 10:11:17 »
Koska palstalla on politiikkaa koskeva hyvä linjaus, tyydyn suosittelemaan vilkaisua esimerkiksi sivustolle https://h2.live/

Moni asia on ratkaistavissa, jopa melko yksinkertaisesti, kunhan järki ohittaa aatteet.

Foorumilla linjauksen mukaisesti on täysin sallittua keskustella politiikasta silloin kun se liittyy foorumin aihealueeseen. Eli autoihin ja liikenteeseen. Mistä tässä asiassa mitä suurimmassa määrin on kyse. :)

Tosin oma kantani tässä ei ole mitenkään poliittinen vaan ihan vaan käytännöllinen: pääosin taloudellinen ja tekninen, perustuen siihen mitä aiheesta olen lukenut.

Saksassa on toki vetytankkauspisteitä, johtuen pitkälle siitä että siellä 2016 lähdettiin tätä tukemaan merkittävästi. Mutta sitten samalla saksalaisilta isoilta autovalmistajilta kuulemme mm. tällaisia uutisia: https://electrek.co/2020/04/22/daimler-ends-hydrogen-car-development-because-its-too-costly/

Lainaus
[Hydrogen fuel-cell cars] are at least twice as expensive to build as an equivalent battery-powered car in the manufacturing. As a result, sales prices are not reflective of the cost.

Ja sitten jos mietitään sitä vedyn tuotantoa, mikäli tavoitteena on päästä eroon fossiilisista niin elektrolyysillä sitä vetyä pitäisi tuottaa. Henkilöautomittaluokassa ei vaan ole mitään järkeä sähköllä ensin erottaa sitä vetyä ja sitten tankata sitä autoihin joissa polttokennossa sitten muutetaan taas sähköksi. Paljon tehokkaampaa on pistää se sähkö suoraan akkuun.

Raskas liikenne, lentoliikenne, laivat, teollisuus...tuolla on paljonkin käyttömahdollisuuksia vedylle. Keski-euroopassa myös vaikkapa pientaloissa kun kaasuputket tulee valmiina ja niitä voitaisiin hyödyntää vedyn jakelussa.

Sitten nämä power to fuel (sähköpolttoaine) -jutut ovat oma lukunsa. En tunne asiaa kovin hyvin, mutta niissä voisi jotain ollakin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2473 : 17.09.2021, 10:46:44 »

Tosin oma kantani tässä ei ole mitenkään poliittinen vaan ihan vaan käytännöllinen: pääosin taloudellinen ja tekninen, perustuen siihen mitä aiheesta olen lukenut.

Ihan mielenkiinnosta itsekin seuraan tapahtumia, etten olisi aivan luulojen varassa ja tunteiden vietävänä. Saksassa esimerkiksi Teslan Superchagereita on parikymmentä, johon verrattuna vedyn jakeluverkosto on sangen laaja ja lisää rakennetaan edelleen. Yhteisön alueella kehitystä ohjataan poliittisilla päätöksillä ja voimakkailla sanktioilla, mikä minua  hieman epäilyttää. Edellä mainittu Tesla on osoittanut, että vapaaehtoinen innovatiivisuus vie pitkälle.

Meillä taas niukkaakin niukemmat resurssit pakko-ohjataan vihreään siirtymään, vaikka mielestäni on panostettava kokonaisvaltaiseen kehitykseen ja tuottavuuteen. Hyvinvointivaltio pitää huolen sekä omistaan että ympäristöstään, mutta nyt rakenteet rapautuvat ja velkaantunut maa on valmis kiinalaisten poimittavaksi.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2474 : 17.09.2021, 11:20:10 »
Saksassa esimerkiksi Teslan Superchagereita on parikymmentä, johon verrattuna vedyn jakeluverkosto on sangen laaja ja lisää rakennetaan edelleen.

Ainakin Teslan kartasta katsomalla niitä on reippaasti enemmän, en löytänyt suoraa lukua mutta vilkaisulla yli 50 ja lisää näköjään tulossa kymmeniä.

Tässä toki pitää huomata se, että sähköautoja (myös Tesla) ladataan kotona ja työpaikoilla. Vetytankkaus kotona taitaa olla vasta protoasteella.

Unohtamatta sitä, että sähköautojen latauspisteitä toki ylläpitää nippu muitakin toimijoita kuin vain Tesla.

Lainaus
Yhteisön alueella kehitystä ohjataan poliittisilla päätöksillä ja voimakkailla sanktioilla, mikä minua  hieman epäilyttää. Edellä mainittu Tesla on osoittanut, että vapaaehtoinen innovatiivisuus vie pitkälle.

Poliittinen päätöksenteko liikenteessä ohjaa pääosin fossiilisista poispäin. Mm. Kaliforniassa tätä ohjausta on tehty erittäin paljon, minkä yksi tulos Palo Altossa kotipaikkaansa pitävän Teslan menestys. :)

Euroopassakaan ei sinänsä sanella mihin teknologiaan pitäisi siirtyä. Liikenteen CO2 päästöjä ohjataan alaspäin, mutta tekniikka siihen jää pitkälle toimijoiden itsensä valittavaksi.

Autovalmistajat ovat aika pitkälle tiensä valinneet ja se ei ole vety.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2021, 11:42:59 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Carcom Oy  Ateho