Carcom Oy  Ateho

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 520273 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2655 : 11.03.2022, 21:49:34 »
Itse luulen että autojen nopea kehitys on suurin uhka 10v vanhojen hinnalle, niiden voimalinjojen ominaisuudet voi vaikuttaa vitseiltä siinä vaiheessa.

Juurikin tämä. Moottori-lehdessä on hyvä käyttötesti 10v vanhasta Nissan Leafista. Leaf taitaa olla tällä hetkellä ainoa sähköauto, jonka saa ostettua alle 10k€.
Noinkin "vanhalla" akkutekniikalla ajelu vaatii reilusti urheiluhenkeä, varsinkin talvella :P

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2656 : 11.03.2022, 22:46:19 »
Totta. Sekin tökkii muutaman vuoden ikäisiä katsellessa kun tietää miten paljon parempia saa nyt tilattua.

2014 E-Golf 190km
2017 E-Golf 300km
2021 ID3 539km

Puhumattakaan latausnopeuksista ja talvikäytön ominaisuuksista.

Hinta noissa sanelee millaiseen joutuu tyytymään. Skoda Enyaqia lähtisin koeajamaan jos voisi.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2657 : 11.03.2022, 23:16:48 »
Suomessakin on paljon ajettuja tesloja. Tuon Moottori lehden jutun luin. Käytännössä pikalatausten määrä vaikuttaa. Eli jos vain kotona latailee niin akut kestää todella hyvin. Taisi heidänkin testi Nissanin akut olla vielä hyvät. Kakkos autoksi tuommoinen olisi hyvä. Kyläpyörittely olisi käytännössä ilmaista.

Edit: ja uskon että kunha yleistyvät niin aletaan vanhoja akustoja korjaamaan. Siis että vaihdetaan yksittäisi kennoja. Ja käytettyjä akustoja. Jos miettii vaikka että 10 tonnin auto johon uusi akusto maksaa 10 tonnia taikka 95% kunnossa oleva akusto 2 tonnia?
« Viimeksi muokattu: 11.03.2022, 23:19:37 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2658 : 12.03.2022, 10:31:54 »
Näissä tulee käymään niin että 10v vanhemmat sähköautot ovat paalitavaraa ja sitä ennen niiden arvo romahtaa.

Ei paaliin sen takia että akut olisivat kaikissa huonoja vaan pelko niiden uusimisesta. Ei kannata ostaa 10k€ autoa jos voi joutua tekemään samanhintaisen tai kalliimman remontin.

Toki se perinteinen polttomoottorikin voi hajota mutta niitä pystyy korjaamaan ja vaihtamaan käytettyjä kuka tahansa joka osaa.

Käytetty akkupaketti ei välttämättä kuulosta hyvältä.

Itse olen nyt miettinyt lähdenkö sähköautokaupoille.
 Säästäisin 150-200€/kk E-Upilla ja lähes kaikki ajot pystyisin ajamaan sillä.

Pikainen myynnissä olevien selaaminen & uusien hintatietojen ja voinee huomata että sähkärien hinta tippuu uudesta n.15-20%/v, vastaava polttis 10% (tässä toki hajontaa mutta selvä ero kuitenkin), lisäksi sähkärit jopa vähemmän ajettuja verokki vehkeisiin nähden. Tukee Huikosterin teoriaa.

Moduulien vaihto/yksittäisten kennojen räplääminen tulee olemaan "normaalia" kuten nyt vaikkapa sorapihalla jakopäät  :D Eikä siinä, siksi tuollaisen vanhan varmaan joskus uskaltaisi ostaakin. Nettiin tulee kokoajan lisää tietoa aiheesta ja onhan se selvä että jos pihassa vaikkapa paalia vaille valmis akkuvikainen niin miksei sitä sitten kokeilisi korjata.

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2659 : 12.03.2022, 10:39:56 »
Totta. Sekin tökkii muutaman vuoden ikäisiä katsellessa kun tietää miten paljon parempia saa nyt tilattua.

2014 E-Golf 190km
2017 E-Golf 300km
2021 ID3 539km

Puhumattakaan latausnopeuksista ja talvikäytön ominaisuuksista.
Nuo kilometrilukemat on kyllä jotain teoreettista myyntipuhetta. Käyttäjäkokemuksista todellisuus noilla jokaisella n. puolet tuosta, normaaliajossa. Talvipakkasilla tai moottoritietä ajaessa n. 1/3.

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2660 : 12.03.2022, 12:36:51 »
Sähköautojen hintaa pudottaa mielestäni tällähetkellä ensisijaisesti se että uudemmat sähkärit on niin paljon parempia kuin vanhat, ja samaan aikaan autojen hintataso yleisesti putoaa nyt poikkeuksellisen hitaasti komponenttipulan takia.

Sähköautojen äkilliseen romutusintoon 10k€ arvossa en kyllä usko, tai jos niin tapahtuu, niin se on seurausta sähköautojen radikaalista arvonnoususta jonka takia noita 10k€ auroja kannattaa alkaa romuttaa varaosien takia, kun ihmiset korjauttaa sähköautoja niin innokkaasti.

Käytännössä en usko että sähköauton romuttamoon vienti tulee johtumaan akuista, koska se akku rakenteeltaan simppeli ja muodostuu isosta kasasta halpoja komponentteja (kennoja) jotka on vaan pakattu laatikkoon. Oikeasti koko akun vaihtotarve tulee vastaan vain kun kaikki tai lähes kaikki kennot akustossa hajoavat, ja käytännössä ne ei niin tee, ellei niitä jostain syystä rikota joko mekaanisesti vaurioittamalla tai sitten jollain "virityksellä" jolla se alkuperäinen yksittäisiä kennoja suojeleva rakenne on jostain syystä modattu.

Nuo kilometrilukemat on kyllä jotain teoreettista myyntipuhetta. Käyttäjäkokemuksista todellisuus noilla jokaisella n. puolet tuosta, normaaliajossa. Talvipakkasilla tai moottoritietä ajaessa n. 1/3.

Ihan yhtälailla kuin polttiksenkin kulutus, niin tuo sähköauton ilmoitettu range on tarkoitettu vain vertailuarvoksi, ja käytännössä se voi olla enemmän tai vähemmän.. tosin polttiksessa kyllä ääriharvoin vähemmän, sähkäri voi mennä kylillä pidemmällekin kuin tuo vertailulukema, ja maantiellä pääsääntöisesti vähemmän.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2661 : 12.03.2022, 13:13:29 »
Sähköautojen hintaa pudottaa mielestäni tällähetkellä ensisijaisesti se että uudemmat sähkärit on niin paljon parempia kuin vanhat, ja samaan aikaan autojen hintataso yleisesti putoaa nyt poikkeuksellisen hitaasti komponenttipulan takia.

Sähköautojen äkilliseen romutusintoon 10k€ arvossa en kyllä usko, tai jos niin tapahtuu, niin se on seurausta sähköautojen radikaalista arvonnoususta jonka takia noita 10k€ auroja kannattaa alkaa romuttaa varaosien takia, kun ihmiset korjauttaa sähköautoja niin innokkaasti.

Käytännössä en usko että sähköauton romuttamoon vienti tulee johtumaan akuista, koska se akku rakenteeltaan simppeli ja muodostuu isosta kasasta halpoja komponentteja (kennoja) jotka on vaan pakattu laatikkoon. Oikeasti koko akun vaihtotarve tulee vastaan vain kun kaikki tai lähes kaikki kennot akustossa hajoavat, ja käytännössä ne ei niin tee, ellei niitä jostain syystä rikota joko mekaanisesti vaurioittamalla tai sitten jollain "virityksellä" jolla se alkuperäinen yksittäisiä kennoja suojeleva rakenne on jostain syystä modattu.

Ihan yhtälailla kuin polttiksenkin kulutus, niin tuo sähköauton ilmoitettu range on tarkoitettu vain vertailuarvoksi, ja käytännössä se voi olla enemmän tai vähemmän.. tosin polttiksessa kyllä ääriharvoin vähemmän, sähkäri voi mennä kylillä pidemmällekin kuin tuo vertailulukema, ja maantiellä pääsääntöisesti vähemmän.
Jokseenkin näin^

Millä sähkärillä pääsee edes saman mitä nuo ilmoitetut, tai merkittävästi enemmän?  ???

Oma kommenttini huomoiden että akku käytetään käytännössä kokoajan vain välillä 90-85%->10-15%

E: Ja maantieliikunta lienet aika merkittävä sykli rangea arvioidessa, kaupungissa jonkun verran regeä ja pienet ajonopeudet, yhdistettynä johonkin tyypilliseen työmatkakulkuun, on myös päivittäiset matkat lyhyempiä -> on aikaa ladata.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2022, 13:17:15 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2662 : 12.03.2022, 15:54:36 »
Nuo kilometrilukemat on kyllä jotain teoreettista myyntipuhetta. Käyttäjäkokemuksista todellisuus noilla jokaisella n. puolet tuosta, normaaliajossa. Talvipakkasilla tai moottoritietä ajaessa n. 1/3.
Kyllä mutta eri malleja verratessa lukemat pätee. Todennäköisemmin 300km luvatulla pääsee tuplasti pidemmälle kuin 150km luvatulla vaikka todellisuus olisikin 100km vs 200km.

Samahan kuin puristuspainemittaus. Ei minua yleensä kiinnosta se todellinen lukema vaan sylinterien väliset erot.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2022, 15:56:35 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2663 : 12.03.2022, 16:31:32 »
En muuten uskaltaisi pistää sähköautoa talon yhteydessä olevaan autotalliin. Ei niitä hirveästi pala mutta vastahan yksi rahtilaivallinen sähköautoja paloi viikon.

Odotellaas milloin tulipalo syttyy autoliikkeessä tai parkkihallissa. On niissä huomattavasti suuremmat riskit kuin perinteisessä, vaikka niitäkin palaa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2664 : 13.03.2022, 12:22:03 »
Sähköauton palamisriski on pienempi kuin polttiksen, mutta sen palavan akun sammuttaminen on vaikeaa.

Kotitallissa se syttymisen riski on tilastollisesti pienempi, eikä se syttymisen jälkeenkään mielestäni sen suurempi ongelma ole. Siis talli palaa joka tapauksessa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2665 : 15.03.2022, 14:46:33 »
Ei ole tainnut yhtään autoliikettä palaa sähköauton takia. Veikkaan että tuon laivan tapauksessa lasti lähtenyt liikkeelle ja "kolarin"  johdosta syttynyt palamaan. Aika vähän on kotilatureissa palanut autoja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2666 : 15.03.2022, 14:47:11 »
En muuten uskaltaisi pistää sähköautoa talon yhteydessä olevaan autotalliin. Ei niitä hirveästi pala mutta vastahan yksi rahtilaivallinen sähköautoja paloi viikon.

Odotellaas milloin tulipalo syttyy autoliikkeessä tai parkkihallissa. On niissä huomattavasti suuremmat riskit kuin perinteisessä, vaikka niitäkin palaa.
Uskallat kuitenkin pitää talossa sähköt? Enemmän taloja palaa normi sähkövikojen takia.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2667 : 15.03.2022, 14:59:42 »
Nyt voisi olla se otollinen aika hommata sähkökonversio kitti vanhaan Volvoon, harmi kun ei aika riitä touhuamaan kuntoon  8)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2668 : 15.03.2022, 15:03:38 »
Uskallat kuitenkin pitää talossa sähköt? Enemmän taloja palaa normi sähkövikojen takia.
Totta puhut.

Spotifysta olen nyt kuunnellut sähköautomiehet podcastia. Suosittelen vahvasti jos aihe kiinnostaa.
Nyt voisi olla se otollinen aika hommata sähkökonversio kitti vanhaan Volvoon, harmi kun ei aika riitä touhuamaan kuntoon  8)
Saako niitä jo hankittua/ tehdä suomessa?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2669 : 15.03.2022, 15:04:45 »
Ei ole tainnut yhtään autoliikettä palaa sähköauton takia.
Ei liikettä, mutta tehdas oli vaarassa. Valmet Automotivella U:gissa oli tulipalo akkulinjalla kolme kertaa kahden viikon aikana. Onneksi henkilöstö sai joka kerta kuljetettua palavan akun ulos ennen pahempaa ketjureaktiota. Sanomattakin selvää, että prosessit ovat tarkastelussa..

Palaa niitä dieseleitäkin -varsinkin bemareita- mutta veikkaan, että tulevina vuosina kärvähtää jokunen akkukulkinekin. Onhan näistä jo maailmalla näyttöä.

 

Autoracing  KL-varaosat