Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519825 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2820 : 16.06.2022, 20:25:47 »
Ymmärsin ehkä tämän jutustelun energian varastoinnista väärin mutta kyllä mielestäni sähkön varastointi suuressa mittakaavassa on vaikeaa.

Miksei myös pienessä? Kyllä siinä tuo fysiikka tulee vastaan jos vaikka akkua koitat ladata täyteen. Ei se määräänsä täydemmäksi tule vaikka kuinka yrität kun seinä on tullut vastaan.

Se akku joka sinulla on ei tietenkään lataudu sen enempää kuin siinä on kapasiteettia.

Se sinun akkusi vain on varsin kaukana siitä, mitä fysiikan lait sallisivat energiatiheydeksi.

Vähän sama kuin sinulla olisi 1970-luvun kovalevy johon mahtuu 10 megatavua. Ei sinne mene sen enempää. Mutta fysiikan lait kyllä sallivat tallentaa informaatiota miljoonakertaisen määrän paljon pienempäänkin tilavuuteen.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2821 : 16.06.2022, 21:59:31 »
No nyt ollaan kyllä vielä siellä 1970 luvulla tuossa sähkön varastoinnissa.
Puheet on kovat akkuteknologian kehityksessä mutta eipä vaan paljon etene homma

Muutenhan kaikki uudet täyssähköt olis jo huomenna antiikkia, sinunkin. :)
Siitä vaan yön aikana kehittään keino saada tiheämpää energiaa ja keino sen varastoimiseen mutta siinäkin on se rajansa jossakin niinkuin sanoit. Ei ihminen tosin vielä pysty edes lähelle valonnopeutta matkustamisessa, pitäs pyytää eeteeltä jeesiä näissä sähköhommissakin.

Minä en omalla insinööritasoisella koulutuksellani näistä paljoa ymmärrä kun olen niin saatanan tyhmä. On mullakin joku vahvahko osa-alue jonka katson omalla tasollani jotenkin hallitsevani.
Nyt vaan kaikki akut täyteen kun sähkö on vielä niin halpaa. Vaikkapa tollasilla -70 luvun latureilla joita vaan osaan käyttää. ???
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2822 : 17.06.2022, 09:00:00 »
Kaikki autot on seuraavana päivänä antiikkia.

Ei sitä energiaa ole pakko kemiallisesti varastoida, eikä sillä tavalla missään tapauksessa päästä fysiikan lakien sallimaan maksimiin nähden kuin olemattoman pieneen energiatiheyteen.

Onhan nuo litiumiakutkin kehittyneet lyhyessä ajassa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2823 : 17.06.2022, 16:26:40 »
No onnee vaan kaikille parempia ratkaisuja odotellessa, varatkaa hyvät eväät ja pehmee tyyny, voi mennä enempi kuin yks yö.
Voitte samalla siinä itse varastoida energiaa kemiallisesti... :2funny:

En viitti vääntää enää kun kuitenkin olen väärässä ja muut oikeassa.^ ja alkaa tuo 50 vuotias laturikin jo kuumeneen.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2824 : 17.06.2022, 18:16:47 »
Nykyiselläänhän suurimmat energiavarastot ovat vaan vesialtaita. Laajassa mittakaavassa vesiallas on ihan hyvä energiavarasto.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2825 : 18.06.2022, 17:32:50 »
No nyt ollaan kyllä vielä siellä 1970 luvulla tuossa sähkön varastoinnissa.
No ei todellakaan olla. 70-luvun tekniikka = lyijyakku.

Ei akut sovi pitkäaikaiseen varastointiin eikä suurille määrille energiaa. Enemmänkin vuorokausitason tuotannon & kulutuksen tasoittelua. Lyhytaikaiseen varastointiin käypäsiä ovat myös superkondensaattorit ja kineettiseen energiaan perustuvat varastot (tyhjiössä vispattavat vauhtipyörät). Joku startuppi viimeksimainittuja Suomessakin leipoo.

Pidemmällä aikaskaalalla toimivat pumppuvoimalaitokset. Tosin meillä ei kunnon korkeuseroja maan päältä löydy, niin johonkin kaivokseen moista nyt sovitellaan.

Vetyäkin tyrkytetään energiavarastoksi, mutta tässä kohtaa hinta pomppaa ja hyötysuhde romahtaa. Pienen tiheyden vuoksi vetyä voi varastoida suurempia määriä ainoastaan nesteytettynä, mutta nesteytys syö valtavasti energiaa. Taitaa mennä sellaiset 70-80 kWh elektrolyysiin + nesteytykseen per vetykilo, joten tässä kohtaa hukataan jo lähes 50 % alkuperäisestä energiasta. Sitten takaisin sähköksi joko polttokennossa tai modernissa kombivoimalaitoksessa, niin taas katoaa 30-50 % energiasta ja käteen jää noin 1/3 alkuperäisestä määrästä.

Eräänlaista varastointia voisi harjoittaa teollisuudessakin. Prosesseissa tarvittava vety tehtiin aiemmin maakaasusta. Nyt ei tehdä, kun ei ole maakaasua... Tässäkin pitää siirtyä elektrolyysillä tehtävään vetyyn ja tottakai niitä raaka-aineita, joihin vetyä tarvitaan, tuotetaan varastoon silloin kun sähköä on runsaasti tarjolla ja hinta halpa.

Tuorein idea on synteetttisen metaanin tuotanto. Siinäkin pitää ensialkuun tuottaa elektrolyysillä vetyä, mutta se yhdistetään sitten mikrobien avulla & pienellä energiankulutuksella voimalan piipusta kaapattuun hiilidioksidiin. Tämän pitäisi onnistua ilmeisesti n. 50 % hyötysuhteella. Metaani nesteytetään ja käytetään voimalaitospolttoaineena talven kulutushuippujen aikana. 25-30 % haarukassa lie kokonaishyötysuhde, mutta vetyyn verrattuna tekniikka on halvempaa - metaania (maakaasua) syövät voimalat ja jakeluverkot kun on jo rakennettu ja lisäbonuksena metaani käy myös liikennepolttoaineeksi.

Voi kuulostaa paperinmakuiselta visiolta, mutta pari pientä koelaitosta rakennettiin jo vuosia sitten ja nyt on harkinnassa teollisuusmittakaavan laitokset kolmella paikkakunnalla.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2826 : 18.06.2022, 20:22:00 »
Meneepä tekniseksi tämä keskustelu energian varastoinnista. Litiumioniakku, jota nyt on ainakin omassa hybriidissä, on kehittynyt matkapuhelimien akkukehityksen kautta autoihin.

Puhelimissa oli nikkelikadmium (NiCD), nikkelimetallihybriidi (NiMH) ja litiumioni (Li-on) akkuja. Näistä litiumakut ovat kevyempiä ja energiatiehydeltään parempia kuin nämä aikaisemmat. Ongelma on Li-on akulla, että sitä ei saa vetää tyhjäksi kuten noita aikaisempia akkuja, jotka vaativatkin syväpurkauksen silloin tällöin akun muistin takia eli akku "syö" omaa kapasiteettia. Li-on akun ollessa tyhjä (jätät auton tyhjällä akulla lentokentälle parkkin) ja annat sen olla siellä vaikkapa kuukauden tai kaksi, niin akku tyhjää itsensä ja saattaa jopa syväpurkautua. Tällöin mennään marmorille kysymään uuden akun hintaa.

Mitä yritän sanoa? Unohdin sen jo itse. Kun akkuteknologia kehittyy matkapuhelimien ja tietokoneiden osalla pienissä akuissa ripeästi, niin autojen isot akut saattavat jatkossa olla ihan eri teknologiaa kuin puhelimien. En tiedä, arvaan. Tai sitten ne jatkavat samaa polkua. Aivan varmasti sähköauton omistajille käy kuin minulle, että kun otin ensimmäisen kerran Li-on akun käteen ihmettelin miksi akku on kevyt ja sen kapasiteetti on iso.

Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2827 : 19.06.2022, 14:25:55 »
Akkuja ei kannata pitkäaikaiseen varastointiin käyttää, kun niiden tuotantokapasiteetista & raaka-aineista on muutoinkin pulaa. Parempia käyttökohteita ovat autot ja työkoneet.

Akkuvarastoissa on järkeä vasta sitten, kun on tarjolla runsaasti autoista ja koneista purettuja käytettyjä akkuja. Eikä akuista silti ole suurten energiamäärien varastointiin.

Akuissa on energiaa jotain 0,5 kWh per litra tilavuutta. Jos akulla haluttaisiin kattaa yhden ainoan tunnin sähkökulutus talven pahimman kulutuspiikin (15 GW) aikana, akulla pitäisi olla kokoa 30 000 m³.

1 m³ vettä ja 1 km putouskorkeus = 2,7 kWh potentiaalienergiaa. Kulutuspiikin kattamiseen n. 6 miljoonaa kuutiota vettä. Kaivoksessa (pumppuvoimala) voi putouskorkeus riittää, muttei tilavuus tällaiseen.

Nesteytetyssä metaanissa 5,77 kWh/l, josta voimala saa muutettua sähköksi 50-60 %. Nyt riittää 5000 m³ varasto.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2828 : 19.06.2022, 21:35:50 »
No joko ne autot näillä kulkee?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2829 : 19.06.2022, 23:12:12 »
No joko ne autot näillä kulkee?
Siis millä?

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2830 : 20.06.2022, 14:12:58 »
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2831 : 20.06.2022, 18:30:35 »
Siis millä?
No vaikka vesiputouksella.

Tää keskustelu on yhtäkkiä muuttunut johkin ihmeen sähkönvarastoinniksi.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2022, 20:45:48 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2832 : 20.06.2022, 21:58:32 »
No kyllähän se sähkön varastointi on aika olennainen osa sähköauton toimintaideaa.

Vesialtaaseen on energiaa säilötty tuhansia vuosia, joten onhan se sähköautolle sellaisenaan vähän turhan vanhaa tekniikkaa, mutta ihan hyödyllistä pienen konversion avulla.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2022, 22:09:46 kirjoittanut Jule »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2833 : 21.06.2022, 07:37:26 »
No kyllähän se sähkön varastointi on aika olennainen osa sähköauton toimintaideaa.

Vesialtaaseen on energiaa säilötty tuhansia vuosia, joten onhan se sähköautolle sellaisenaan vähän turhan vanhaa tekniikkaa, mutta ihan hyödyllistä pienen konversion avulla.
varastointi enemmänkin liittyy siihen että millä voidaan sähköä tuottaa eikä niinkään siihen että miten sähköä kulutetaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2834 : 21.06.2022, 13:36:35 »
Huonoja nuo sähköautojen akut kun kestää vain 1.2 miljoonaa kilometriä https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/7b1cc4cc-3e25-4af1-baff-d11c0a67f92c
Toimittajalta kyllä vähän huono tuo akkujen vertaus. Sähkömoottoreita mennyt yllättävän monta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Ateho  Elekma