RallyBaron  Samppasport

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519901 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2835 : 21.06.2022, 19:24:54 »
Huonoja nuo sähköautojen akut kun kestää vain 1.2 miljoonaa kilometriä https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/7b1cc4cc-3e25-4af1-baff-d11c0a67f92c
Toimittajalta kyllä vähän huono tuo akkujen vertaus. Sähkömoottoreita mennyt yllättävän monta.

Eikös noissa model s ole eräänlainen tyyppivika että sen voimansiirtoyksikön laakerit alkaa ääntää. Onko se sitten varsinainen sähkömoottori mikä siellä hajoaa, teslahan vaihtaa koko tekniikan aina.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2836 : 21.06.2022, 20:18:20 »
Nyt se miljardööri on seonnu lopullisesti, meinaan Elon Musk.
Meinaa huollattaa jenkeissä tesloja huoltojampoilla ilman koulutusta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/meniko-elon-musk-jo-liian-pitkalle-hurja-vaite-rapakon-takaa-automyyjia-maaratty-huoltamaan-tesloja-ilman-koulutusta/8454946#gs.494tji
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2837 : 21.06.2022, 20:40:07 »
Eikös noissa model s ole eräänlainen tyyppivika että sen voimansiirtoyksikön laakerit alkaa ääntää. Onko se sitten varsinainen sähkömoottori mikä siellä hajoaa, teslahan vaihtaa koko tekniikan aina.

Jännä juttu tuo laakerivika. Tehtaissa pyörii aika monta taajuusmuuttajalla ohjattua sähkömoottoria 24h/7 pv vuosia. Luulisi, että tuo tekniikka on hallussa tai sitten vaan halppisosat.

Minulla sähköautoissa edelleen kiinnostaa rengaskulumat. Sen verran tiedän, että sähkömoottorin ohjaus on tarkka ja käytännössä ei päästä pyörää luistamaan kiihdytyksissä jos valmistaja on näin määritellyt. Onko sähköautojen rengaskuluma pienempi kuin polttomoottoriauton? Renkaat on ainakin kalliimmat.

Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2838 : 21.06.2022, 21:33:30 »
Siis ei ne käsittääkseni ole moottorin laakerit kun sieltä loppuu, vaan sen "perän", vai miksi sitä alennusvaihteistoa pitäisi kutsua.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2839 : 22.06.2022, 08:58:38 »
Nyt se miljardööri on seonnu lopullisesti, meinaan Elon Musk.
Meinaa huollattaa jenkeissä tesloja huoltojampoilla ilman koulutusta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/meniko-elon-musk-jo-liian-pitkalle-hurja-vaite-rapakon-takaa-automyyjia-maaratty-huoltamaan-tesloja-ilman-koulutusta/8454946#gs.494tji
Minusta tuo on hyvä tavoite että huolto jono olisi alle viikko. Ja kyllä kouluttamatonkin osaa ne renkaat vaihtaa autoon jos on tilat. Ainakaan tuon jutun perusteella eivät olleet joutuneet tekemään mitään vaikeita tehtäviä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2840 : 22.06.2022, 09:50:49 »
Ja kyllä kouluttamatonkin osaa ne renkaat vaihtaa autoon jos on tilat.
Tai sitten ei. Teslan huolto-ohjelmaan kuuluu renkaiden kierrätys 10000 km / 1,5mm välein, kumpi täyttyy ensin, eli paljon ajavalle rengasrumba tulee tutuksi. Kerran vuoteen / 20000 välein tulee lisäksi jarrusatuloiden puhdistus ja voitelu, joka sekin onnistuu -no, ei enää läheskään kaikilta.

Kävin hiljattaina vaihdattamassa uudet kesärenkaat uskollisen palvelijan alle. Seurasin sivusta melko tyypillisen oloisen nykynuoren toimia. Siihen nähden, että hän on ansiotyössä rengasliikkeessä, suoritus oli ala-arvoinen:
-Auto nostettiin helmoista, ei nostopisteistä
-Vanteita ei vaivauduttu pesemään ja käsiteltiin melko huolettomasti, betonilattialla.
-Renkaissa oli venttiilin kohdat merkittynä, eipä osunut kohdalleen.
-Keskireikää ei luonnollisestikaan voideltu -oli toki valmiiksi ok.
-Ruuvit kiinni ilmakoneella ja "momenttihylsyllä", ei momenttiavaimella.
-Ruuvien kiristys järjestyksessä kehää pitkin, ei ristiin.
-Paineet 3 bar.
Tuskinpa se tasapainotuskaan kohdilleen meni ja puukon naarmut vanteessa venttiilin kohdilla jäivät sisälle piiloon, väliäkö niistä >:(.

Tuohon liikkeeseen en vie Teslaani, tai mikä seuraava ajokki sitten lieneekään :).

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2841 : 22.06.2022, 10:53:09 »
Tai sitten ei. Teslan huolto-ohjelmaan kuuluu renkaiden kierrätys 10000 km / 1,5mm välein, kumpi täyttyy ensin, eli paljon ajavalle rengasrumba tulee tutuksi. Kerran vuoteen / 20000 välein tulee lisäksi jarrusatuloiden puhdistus ja voitelu, joka sekin onnistuu -no, ei enää läheskään kaikilta.

Kävin hiljattaina vaihdattamassa uudet kesärenkaat uskollisen palvelijan alle. Seurasin sivusta melko tyypillisen oloisen nykynuoren toimia. Siihen nähden, että hän on ansiotyössä rengasliikkeessä, suoritus oli ala-arvoinen:
-Auto nostettiin helmoista, ei nostopisteistä
-Vanteita ei vaivauduttu pesemään ja käsiteltiin melko huolettomasti, betonilattialla.
-Renkaissa oli venttiilin kohdat merkittynä, eipä osunut kohdalleen.
-Keskireikää ei luonnollisestikaan voideltu -oli toki valmiiksi ok.
-Ruuvit kiinni ilmakoneella ja "momenttihylsyllä", ei momenttiavaimella.
-Ruuvien kiristys järjestyksessä kehää pitkin, ei ristiin.
-Paineet 3 bar.
Tuskinpa se tasapainotuskaan kohdilleen meni ja puukon naarmut vanteessa venttiilin kohdilla jäivät sisälle piiloon, väliäkö niistä >:(.

Tuohon liikkeeseen en vie Teslaani, tai mikä seuraava ajokki sitten lieneekään :).
Kuten sanoit nuo virheet tulee ns "ammattilaisiltakin". Esim. rengaspaineet semmoiset että aina saa tarkistaa. Pitkään Oulussa asioin pienessä liikkeessä. He pistivät auton/rengas valmistajan suosittelemat paineet renkaisiin. Ruuvit myös laitettiin käsin. Avaus tapahtui koneella. Sanoivat että Volvon irtokartiolla olevia pultteja ei saisi kiristää koneella. Renkaat on lattialla aina joka paikassa. Tuollakin kerran oli nurinpäin mutta seuraavana talvena fiksasivat vanteet maalaamossa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2842 : 22.06.2022, 13:31:51 »
Tai sitten ei. Teslan huolto-ohjelmaan kuuluu renkaiden kierrätys 10000 km / 1,5mm välein, kumpi täyttyy ensin, eli paljon ajavalle rengasrumba tulee tutuksi. Kerran vuoteen / 20000 välein tulee lisäksi jarrusatuloiden puhdistus ja voitelu, joka sekin onnistuu -no, ei enää läheskään kaikilta.

Kävin hiljattaina vaihdattamassa uudet kesärenkaat uskollisen palvelijan alle. Seurasin sivusta melko tyypillisen oloisen nykynuoren toimia. Siihen nähden, että hän on ansiotyössä rengasliikkeessä, suoritus oli ala-arvoinen:
-Auto nostettiin helmoista, ei nostopisteistä
-Vanteita ei vaivauduttu pesemään ja käsiteltiin melko huolettomasti, betonilattialla.
-Renkaissa oli venttiilin kohdat merkittynä, eipä osunut kohdalleen.
-Keskireikää ei luonnollisestikaan voideltu -oli toki valmiiksi ok.
-Ruuvit kiinni ilmakoneella ja "momenttihylsyllä", ei momenttiavaimella.
-Ruuvien kiristys järjestyksessä kehää pitkin, ei ristiin.
-Paineet 3 bar.
Tuskinpa se tasapainotuskaan kohdilleen meni ja puukon naarmut vanteessa venttiilin kohdilla jäivät sisälle piiloon, väliäkö niistä >:(.

Tuohon liikkeeseen en vie Teslaani, tai mikä seuraava ajokki sitten lieneekään :).
Ei ammattilainen tupella näin mutta kun käyttävät paljon näitä pätkätyöläisiä joiden koulutus on luokkaa kirvesmies.
Kyllä mullakin kerran takavedossa jätkä paukutti pyssyllä niin pitkään että ihan mielenkiinto heräs ja menin kysyyn että eikö meinaa mennä?
Pyörää kun pyöräytti niin renkaassa heittoa n.3 senttiä.
Kysäsin sit että panitko ohjaintapin oikeaan kohtaan kun oli volvon aluvanne ja vain yhdessä asennossa tapille tilaa.
No eihän se pannu. Tappi oli semmonen zetan mallinen kun oli minuutin ampunu.
Herne kiersi kehää pääkopassa mutta ei pudonnu koloonsa... :idiot2:

Aina pitäs vieressä olla neuvomassa, sitten ne sais maksaa mulle. Mut ku ei kehtaa.
Sanon kyllä pomolle samontein jos ei menny niinku strömsössä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2843 : 22.06.2022, 18:54:48 »
Mä kyllä vedän itsekin pultit kiinni sillä momenttivarrella suoraan mutterimopolla. Hemmetin kätevä laite.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2844 : 22.06.2022, 21:25:47 »
Onkohan Teslan huollossa jo vr-lasit auttamassa kouluttamattomia avaamaan oikeat pultit yms.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2845 : 22.06.2022, 22:02:36 »
Joo, varmaan on valtion rautateiden lasit, niillä ratkee kaikki. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2846 : 23.06.2022, 08:37:23 »
Mä kyllä vedän itsekin pultit kiinni sillä momenttivarrella suoraan mutterimopolla. Hemmetin kätevä laite.
Kätevähän se on, mutta momentit ovat mitä sattuu ja kohellettaessa saattavat kierteetkin kärsiä.

Paikallisessa ison ketjun toimipisteessä on aina tehty loppukiristys momenttiavaimella, eikä tuo juuri vauhtia hidasta.
 
Nykyisin saa koneita, joissa momentit ovat toistettavasti kohdillaan ja kalibroinnit mahdollisia. Hinta oli viimeksi kysellessäni vielä liian kallis, kuuden tonnin nurkilla, joten tuottavassa työssäkin mennään perinteisillä avaimilla. Meillä on jonkin verran liitoksia, joista tehdään pöytäkirjat ja niissä olisi digitalisaatiosta iloa, jos arvot saisi vaikkapa BT:llä suoraan raporttipohjalle.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2847 : 23.06.2022, 09:09:18 »
Kätevähän se on, mutta momentit ovat mitä sattuu ja kohellettaessa saattavat kierteetkin kärsiä.

Ei noi pyöränpultit 1Nm tarkkuudella tarvii olla, kunhan pysyvät kiinni. Ei ole löysälle jäänyt.

Tosin mä kyllä säntillisesti jälkikiristän pultit aluvanteissa, mutta ne tuntuu löystyvän hieman vaikka olisi perinteisellä momenttivarrella laitettu.

Sitä mä en tajua miten tuolla kierteen saisi pilalle.. Ehkä jos tuumasella pyssyllä jonkun adapterin kanssa hieroisi, mutta epäilen että tuo varsi menisi kyllä ennemmin poikki kun korkkaisi kierteen.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2848 : 23.06.2022, 12:29:53 »
Taas mennään. Sähköautot vaihtu pyörän kiristykseen. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2849 : 23.06.2022, 14:07:20 »
Taas mennään. Sähköautot vaihtu pyörän kiristykseen. ELK

Minulla sähköautoissa edelleen kiinnostaa rengaskulumat. Sen verran tiedän, että sähkömoottorin ohjaus on tarkka ja käytännössä ei päästä pyörää luistamaan kiihdytyksissä jos valmistaja on näin määritellyt. Onko sähköautojen rengaskuluma pienempi kuin polttomoottoriauton? Renkaat on ainakin kalliimmat.

Tai sitten ei. Teslan huolto-ohjelmaan kuuluu renkaiden kierrätys 10000 km / 1,5mm välein, kumpi täyttyy ensin, eli paljon ajavalle rengasrumba tulee tutuksi. Kerran vuoteen / 20000 välein tulee lisäksi jarrusatuloiden puhdistus ja voitelu, joka sekin onnistuu -no, ei enää läheskään kaikilta.
Tuohon liikkeeseen en vie Teslaani, tai mikä seuraava ajokki sitten lieneekään :).

Ollaan niin lähellä SÄHKÖauton pyöränpulttien kiristystä :)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron