Proturbo  Autodiagnoosi

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519819 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2910 : 01.08.2022, 09:32:36 »
Jos joku sanoo sähköautoilun olevan helppoa on täysin väärässä ja ei ole koskaan oikeasti ajanut pidempää aikaa tai vaihtelevaa reittiä.

Silti ajan sähköautolla vaikka välillä ketuttaa kuin pientä oravaa. Toisinaan kyllä olen jo matkalla ostamaan D4 (2.4l) awd v60 takaisin.

Joku jo mainitsikin sähköautoihin tulee käyttövoimavero mutta koska? Ja varmasti on suurempi 10v päästä kuin nykyinen kiisselivero.
Ei omat sähköautokokemukset kyllä ihan tuollaisia ole olleet. PK-seutu - Etelä-Pohjanmaa väliä tullut sahattua parillakin erilaisella sähköautolla ja vielä enemmän hybrideillä.

Lainaus
1. (oma edellinen sähköauto Zoe) moottorin vikavalo syttyi, yhteys paikalliseen merkkiliikkeeseen. Huollossa kukaan ei osaa korjata ja heidän mielestään täysin toimiva peli. Itse vikakoodit ulos ja pajalle näyttämään rivit, ”ei täällä tälläistä ollut” (auto seisoi liikkeen pihassa). Sähkömoottori, laturi ja ILP vaati vaihdon. Korjauskustannus 15k. Korjaaja tuli ranskasta osien kanssa.
On näitä vastaavia tapauksia myös polttiksissa/hybrideissä. Omaan ex-D6:een tehtiin melkein 10k€ remontti viime vuonna

Lainaus
2. Peltivanteet EV kumeilla 185/50x15 alla ja ostin tilalle stillauto  vanteet ja kiinalaiset kumit 205/45x16 rangesta hävisi 35%.
Noin iso muutos näkyy jo ihan varmasti. Ihan samalla tavalla kasvaisi polttoaineen kulutus bensa/diesel autossa
Lainaus
3. Lataaminen kuullostaa helpolta, töpseli kiinni, ”pieni odottelu” ja liikkeelle. Todellisuus kalastuspakillinen tägejä, 10 sovellusta ja kädet ristissä. Osaan käy tägit ristiin mutta maksaa hunajaa, esim ionity k-latauksen äpillä 90senttiä minuutti, ionityn sovelluksella 60senttiä ja Plugsurfing 30 senttiä jos kampania vielä voimassa. Lataus siis voi maksaa esim 30e, 20e tai 10e. Lataukset myös kwh, kwh+min tai min hintaisia. Osalla latureista lataaminen kestää max 20min ja osasta 2 vuorokautta. Vaikka laturi kertoisi lataavansa x todellisuudessa tulee yleensä y. Välillä reissussa tuntuu että paikallisen Teboilin kahvikoneen päälle laittaminen vaikuttaa lataukseesi. Lisää esimerkkejä elävästä elämästä, ei onneksi ollut juuri kiire kotiin/hakemaan lasta tarhasta. Ullan pakarille nopea pysähdys lisää virtaa ja kahvi mukaan. ”Kappas laturi täynnä” vihdoin sain kiinni mutta lataa 150kwh sijaan vain 40. Pysähdys muuttui 10min sijaan 45min, ei muuta kuin soittoa tarhaan.
Itellä neljä tagia ja saman verran appeja puhelimessa. Ainakin tähän asti pärjännyt mainiosti niillä plus kotilaturilla.
Lainaus
4. Varmista mieti ja varmista kymmenen kertaa toimiiko laturi varsinkin jos on ainoa paikkakunnalla.
Onneksi tällaisia tilanteita ei ole tapahtunut itsellä kertaakaan, nykyään noita latureita on sen verran paljon tarjolla ettei tarvitse yhden varassa olla
Lainaus
5. Totu tunteeseen ”tankki tyhjä”, rangea todella vähän suhteessa dinoon. Valmistaja ilmoittaa esim 400km todellisuus jossain 300km tienoolla tästä hyötykäytössä (10-80% varaus) enään 200km
Tämän ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä joka on vähänkin seurannut sähköautojen kehitystä. Sanoisin itse, että totu suunnittelemaan matkasi eri tavalla.
Lainaus

6. Esimerkki elävästä elämästä. Pakkasta 25 matkana Tampere-Vantaa, vauhti 135km/h paitsi kehä ja hlinna keskustan kohta, autona polestar. Akusta lähti 45%. Takaisin samana päivänä vauhtia 80-90 lumimyräkässä jouduin lataamaan kaksi kertaa jotta pääsin kotiin. Sade, tuuli, matkaseura ja nopeus määrittää rangen ei tehtaan ilmoittama lukema.
Ja kenelle tämä tuli yllätyksenä? 35km/h ylinopeutta tuossa pakkasessa ja noissa olosuhteissa. Ihan samat luonnonlait nostattaa kulutusta myös polttiksissa.
Lainaus
7. Kuka prkle piilottaa laturit. Harvemmin on mitään selkeää merkkiä laturien sijainnista. Ihan itse saa etsiä varsinkin kun on tottunut suuriin katoksiin ja tienvarsikyltteihin. Tähän löytyy taas kerran sovellus jonka avulla saa edes kuvallisen havainnon jonka ehkä sisäinen Sherlock ratkaisee.
Ostoskeskuksissa latureita on välillä vähän hankalampi löytää, muuten ei noita hankaluuksia ole hirveämmin esiintynyt.
V60 T8 -19

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2911 : 01.08.2022, 09:45:59 »
Tarkotan että lämppärit kyllä fyysisesti on asennettu mutta niitä ei saa käyttöön kuin sovelluksella ja se maksaa ihan rahaa.
Nyt ainakin briteissä joku firma joka noita hakkeroi, ei kai se kauaa kestä kun sen muutkin tekee.
https://www.hs.fi/talous/art-2000008942510.html

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/bmw-laskuttaa-kuukausimaksua-penkinlammityksesta-raivostuneet-asiakkaat-turvautuvat-hakkereiden-apuun/1260c0f5-e6ca-42b5-adba-143a011af020
Tesla ollut iät ja ajat. Esim. ratin lämmitin niissä ollut aina, mutta aktivoidaan softalla. Ottaisinko itse riskiä uuden auton kanssa 350€ takia ja pistäisi piraattisoftaa autoon. Jos tulee ongelmia niin äkkiä huomataan huollossa ettei autossa olekkaan enää virallinen softa. Tuo että ne lämmittimet on siellä on ihan logisinen syy. Tulee halvemmaksi tehdä yhdenlaisia pehmusteita.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2912 : 01.08.2022, 10:37:11 »
Tesla ollut iät ja ajat. Esim. ratin lämmitin niissä ollut aina, mutta aktivoidaan softalla. Ottaisinko itse riskiä uuden auton kanssa 350€ takia ja pistäisi piraattisoftaa autoon. Jos tulee ongelmia niin äkkiä huomataan huollossa ettei autossa olekkaan enää virallinen softa. Tuo että ne lämmittimet on siellä on ihan logisinen syy. Tulee halvemmaksi tehdä yhdenlaisia pehmusteita.

Olikos se 1960-lukua kun IBM toimitti tietokoneita niin että niissä oli kyllä ladottuna montakin CPU:ta sisälle, mutta niitä aktivoitiin vain se määrä mistä asiakas halusi maksaa. Ei siis uusi keksintö.

Mersussa piti maksaa extraa takapenkin sivuturvaverhoista  ???  Penkinlämppärit oli kai jossain paketissa. Sentään kiinteällä ostohinnalla kaikki paitsi lataukset käytön mukaan.

Poissa Ballishi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2913 : 01.08.2022, 12:32:12 »
Tarkennuksena.
Nyt alla XC40 p8, kilometrejä tullut kolmella eri sähköautolla noin 100 000.
Edit:nykyinen peli luovutettu vuoden vaihteessa ja nyt 43 000 mittarissa.


Omat ajot hyvin vaihtelevalla reitillä itselle uusilla alueilla. Nykyään alkaa olemaan latureita huomattavasti paremmin kuin 4 vuotta sitten.

Vakio reiteillä ei ongelmia latauksen kanssa kun tietää mitkä laturit ovat ruuhkaisia, vikaherkkiä tai muuten vaan sijainnin vuoksi kierrettäviä.
Itse yritän aina laittaa auton töpseliin kun vaan voi, kaupat, kahvilat ja huoltoasemat jottei tarvisi pysähtyä erikseen laturille.
Lainatakseni omaa tekstiä ei tule yllätyksenä talvella reilulla pakkaskelillä isolla nopeudella ajaessa range vaan jos tulee lähes puolet hiljempaa lumisateessa ja joutuu kaksi kertaa lataamaan matkalla joka kuitenkin vain 189km.
Kaikki tämä on vain ennakointia mutta aina ei voi kaikkea ennakoida.
Ero dinon ja potkulaudan rangella on merkittävä vaativissa olosuhteissa. Dinolla kuitenkin selviää 500km vaikka olisi kamala keli ja anoppi vielä kyydissä. Omia normaaleja päiviä tekee kaksi tai kolme yhdellä tankkauksella.

Yleisesti normaali työpäivä sisältää siirtymän kotoa 190-250km josta päivän aikana siirtymiä eri työmaille 100-150km puhelinsoitolla, tämän päälle sama 190-250km siirtymä kotiin illaksi. Aikaa ei ole liiaksi miettiä erikseen reittejä, latureiden sijainteja saati aikaa jolloin kannattaa siirtyä. Liikkuminen helpottuu jatkuvasti lisääntyvien latureiden ja lisääntyvän paikallistuntemuksen.

Jos on aikaa ja ajelee vain pääteillä voi tosissaan pärjätä kahdella/kolmella tägillä/sovelluksella.
Alkuun menin sovelluksien voimalla mutta yllättävän usein on yhteysongelmia ja vain tägillä saa latauksen käyntiin jonka vuoksi oli pakko ottaa myös nämä käyttöön.

Ajaminen helpottuu jatkuvasti ja on varmasti tulevaisuutta yhä useammalle. Tekniikka on vielä suht uutta ja kehitys asteella. Vaikka annankin kritiikkiä en silti vaihtaisi.
 

« Viimeksi muokattu: 01.08.2022, 12:43:12 kirjoittanut Ballishi »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2914 : 01.08.2022, 16:35:49 »
. Kertaakaan ei ole tarvinnut laturille jonottaa, joskus sentään nähnyt toisenkin auton yhtäaikaa samalla latauskentällä.

Mutta en mää olekaan ajanut kuin 800 km päiväsiirtymiä.

Kai tuo on tuurista kiinni..

Käytiin kaverin kanssa asuntomessuilla Leafilla. Ajettiin mennessä akku tyhjäksi (~8%), joten kotiin lähtiessä se piti ladata.

1. latauspiste oli käytössä ja vieressä toinen auto jonottamassa.

2. laturi paikallisessa k-kaupassa oli vapaa, kun vaan ensin löydettiin se. Tarkoitus oli syödä ja antaa auton sillä aikaa latautua, mutta ei ollut syömälää siellä. Pullo vissyä ostettiin ja lähettiin muutaman minsan venailun jälkeen.

3. laturi abc pihassa, oli ~8 teslan laturia, yksi kauhtuneesta dymoyekstistä päätellen vuosi sitten hajonnut laturi ja yksi käytössä oleva. Siinä käytössä olevassa oli joku mersu kiinni ja kun nissanin töpseli on erilainen sen pystyi laittamaan myös kiinni ja jonottamaan omaa vuoroaan, joten siinä autolla ei tarvinnut odotella.

Olihan noista latailuista tietysti oma vaivansa, ja ylimääräistä ajeluakin, mutta kyllähän tuo kuitenkin tuli yli puolensataa euroa halvemmaksi tuo reissu vrt diesel.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2915 : 01.08.2022, 16:58:54 »
Kai tuo on tuurista kiinni..

Tai siitä että en oo liikkunut ruuhka-Suomessa. Mutta siis latureista alkaa olla jo hyvä tarjonta pohjoisessakin.

Olihan noista latailuista tietysti oma vaivansa, ja ylimääräistä ajeluakin, mutta kyllähän tuo kuitenkin tuli yli puolensataa euroa halvemmaksi tuo reissu vrt diesel.

Kattelin tuossa äsken että yhden 832 km reissun sähköjen hinnaksi tuli suunnilleen 5 snt/km ja toisaalta kilometrikorvaus on 46 snt/km... Aika paljon kyllä pitäs km-korvauksella suhata että maksaisi EQC:n että ei tuolla nyt rikastu. Mutta vielä vähemmän siihen sähköön menisi halvalla pikkukinnerillä jonka hankintakulun saa kohtuu vähälläkin ajolla jo alle tuon km-korvaustason.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2916 : 01.08.2022, 17:29:54 »
Kattelin tuossa äsken että yhden 832 km reissun sähköjen hinnaksi tuli suunnilleen 5 snt/km ja toisaalta kilometrikorvaus on 46 snt/km... Aika paljon kyllä pitäs km-korvauksella suhata että maksaisi EQC:n että ei tuolla nyt rikastu. Mutta vielä vähemmän siihen sähköön menisi halvalla pikkukinnerillä jonka hankintakulun saa kohtuu vähälläkin ajolla jo alle tuon km-korvaustason.

Toisaalta pahasti on säädöt metsässä jos tuo 46snt/km menee pelkkään  polttoaineeseen.

Eihän sen km korvauksen ole tarkoitus olla pelkkä bensaraha.

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2917 : 02.08.2022, 21:05:46 »
Mites se vitsi meni jos tietokonevalmistaja alkaa valmistaa autoja?  :2funny:
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2918 : 02.08.2022, 21:07:11 »
Avomaimo osti töpsöli Mersun 250cla e
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2919 : 03.08.2022, 12:13:26 »
Ite tässä nyt ajellut keväästä asti XC60 T8:lla ja onhan tuo näppärää, kun viikkokaudet pääsee pelkällä sähköllä. Asennutin (taloyhtiössä) autokatokseeni kwh-mittarilla varustetun supersukon, jolla on mahdollista ladata maksimissaan 16A virralla. On tässä jo katseltu koko ajan sivusilmällä täyssähköjä, mutta ei oikein mieleistä meinaa löytyä. Volkkarin id3 & id4, Ford Mach-E, XC40 P8 ja Polestar 2 on tullut ajettua. Noista Polestar 2 olisi selkeä voittaja, jos siinä olisi isompi takakontti. XC40 oli myös ihan hyvä, mutta en ole koskaan oikein tottunut ko. auton sisustan ulkonäköön. Polestarissa oli minusta viimeistellymmän ja yhtenäisemmän oloinen sisusta. Ford ja Volkkarit eivät taas tuntuneet yhtään hintaisiltaan autoilta, säästetty väärissä paikoissa kuten Fordin halpaa muovia oleva "vaihteenvalitsin". Eiköhän tuolla T8:lla tule ajeltua ainakin ensi vuoteen asti, tai enintään 2 vuoden Selekt-takuun päättymiseen saakka.

Mutta kyllä tuo lataustouhu vaatii vähän perehtyneisyyttä, eli en yhtään ihmettele jos joku 70v sukulaispappa hieman vieroksuu sähköautoja. Polttomoottorilla riittää, että osaat valita oikean värisen pistoolin, kun taas latauksissa pääset kikkailemaan kännykkäsovellusten, tagien ja jos vaikka minkä tilpehöörin kanssa. Itselleni nuo ei ole ongelma, mutta ymmärrän kyllä jos ne hieman hirvittää.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2920 : 06.08.2022, 14:12:44 »
Ihan samalla tavalla kasvaisi polttoaineen kulutus bensa/diesel autossa
...
Ihan samat luonnonlait nostattaa kulutusta myös polttiksissa.

Paitsi ettei nosta läheskään samassa suhteessa. Ja sehän johtuu ihan vain siitä, että laitteen kokonaishyötysuhde on perusajelussa polttiksessa jo aluksi niin paljon huonompi, että olosuhteiden huononeminen tai kovemmat vastusvoimat vaan parantaa hyötysuhdetta niissä. Luonnonvoimien kumoaminen hukkuu "kohinaan", kun sähkiksissä se näkyy suoraan kulutuslisänä.

Nuo rengasjutut oli mielenkiintoinen huomio, kuvaa hyvin sitä, miten paljon hyvä range perustuu pieniin ajovastuksiin ja sen ylläpito on tietenkin kalliimpaa ja vaatii vähän vaivaa. Eräänlainen harrastushan nuo sähkikset vielä on, mutta pitäähän harrastuksia olla.

Tankkasin tässä hiljattain jossain Hämeenlinnan tienoilla ABC:ltä dieseliä rapiat 50 litraa ja pelkkään lorotteluun meni noin 10 minuuttia. Että ei se ihan aina ole helppoa polttiksillakaan  :)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2921 : 06.08.2022, 15:13:24 »
Tankkasin tässä hiljattain jossain Hämeenlinnan tienoilla ABC:ltä dieseliä rapiat 50 litraa ja pelkkään lorotteluun meni noin 10 minuuttia. Että ei se ihan aina ole helppoa polttiksillakaan  :)
Jossain on vikaa jos lorotteluun noin kauan meni. Vanhemmiten se range kyllä lyhenee kun pitää tiheämmin lorotella.
Vai tarkoitatko tankkausta? :2funny:

Sallittakoon(ko) tällainen pieni kevennys näin vakavamielisessä jutustelussa.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2922 : 06.08.2022, 15:52:13 »
Swedish Electric Car Championship Ystad-Haparanda 1630 km, parhaalla meni aikaa 18.22 ajetaan nopeusrajoituksia noudattaen. Googl Mapsin mukaa nonstoppina ajettuna 17:30 tuntia.

https://teslaclubsweden.se/ystad-haparanda-lika-snabbt-med-elbil-som-avgasbil/

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2923 : 07.08.2022, 12:21:33 »
Meni sähköauto neitsyys ja kävin koeajolla Enyaqilla. Ihana S*
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2924 : 07.08.2022, 13:43:57 »
Eräänlainen harrastushan nuo sähkikset vielä on, mutta pitäähän harrastuksia olla.

Kuuluu noita menevän paljon ajaville työkäyttöön.

 

Futurez  Kulkukoira