Kulkukoira  Proturbo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519862 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3090 : 01.03.2023, 22:19:55 »
Ok! Kiitos.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3091 : 02.03.2023, 09:42:22 »
Tuossa yhden työkaverin kansss juttelin, jolla ei ole rahaa kuin 5000e laittaa autoon.. Se ostaa kuitenkin näillä hinnoilla yli 1000e kuukaudessa naftaa. Jos se vastaavan ajoon varovasti laskettuna ostaisi 250e sähköä, se voisi maksaa 9000e vuodessa pätkää, ts sillä olisi kyllä varaa yli 50000e sähköautoon.

Tietysti jos maailman tai elämäntilanne muuttuu radikaalisti, tuon dieselin voi heittää seisontaan, jolloin siinä ei ole enää kuluja, sähkärin pätkä jatkaisi juoksemistaan.

Myös käytännön ongelmia sähköllä kyllä tulisi rangen takia ainakin pakkasilla. Tuollaista naftamäärää varten pitää jo vähän taittaa taivaltakin.

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3092 : 02.03.2023, 10:19:26 »
Tuohan on aika perinteinen ajattelumalli, tonni kuussa dieseliin ja x määrä rahaa vanhan auton korjauksiin on ihan ok, kunhan ei ole autolainaa. :D Jos nyt ei jotain ihan älytöntä autoa osta niin kyllä siitä pätkällä olevasta autostakin eroon pääsee, etenkin sähkäristä.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3093 : 02.03.2023, 13:09:10 »
Tuossa yhden työkaverin kansss juttelin, jolla ei ole rahaa kuin 5000e laittaa autoon.. Se ostaa kuitenkin näillä hinnoilla yli 1000e kuukaudessa naftaa. Jos se vastaavan ajoon varovasti laskettuna ostaisi 250e sähköä, se voisi maksaa 9000e vuodessa pätkää, ts sillä olisi kyllä varaa yli 50000e sähköautoon.

Myös käytännön ongelmia sähköllä kyllä tulisi rangen takia ainakin pakkasilla. Tuollaista naftamäärää varten pitää jo vähän taittaa taivaltakin.
Tuo 500l/kk dieseliä vastaa n. 100000km/v kilometrejä tai sitten autonsa kuluttaa aivan liikaa kilometreihin nähden, myös aika pitkiä päiväsiirtymiä. Mitä on uuden sähkärin arvon alenema jos sillä ajetaan 100k/v?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3094 : 04.03.2023, 18:49:29 »
Tuo 500l/kk dieseliä vastaa n. 100000km/v kilometrejä tai sitten autonsa kuluttaa aivan liikaa kilometreihin nähden, myös aika pitkiä päiväsiirtymiä. Mitä on uuden sähkärin arvon alenema jos sillä ajetaan 100k/v?

N. 320km työmatkana, en nyt enää muista kulutuslukemia, mutta 1-sarjan diesel bemaria parempaa autoa kulutuksen suhteen tuskin tuohon motari/kehätie käyttöön löytyy. Sähköautossa range tulee kyllä ongelmaksi.

Ja eihän tuollaisesta 5000e autostakaan ole jäljellä kuin kilohinta muutaman vuoden jälkeen, joten ei tuolöa sähkärinkään jälleenmyyntiarvolla ole tuossa laskutavassa mitään merkitystä, kaikki on kuitenkin enemmän kuin nykyisellään.

E: siis tuo n 1000e oli mitä työkaveri sanoi ostavansa dieseliä kuussa, ja nafta oli silloin vähän kalliimpaa kuin nyt, varsinaista päivittäistä tai kuukausittaista kokonaisajomäärää en tiedä
« Viimeksi muokattu: 04.03.2023, 18:55:49 kirjoittanut Jule »

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3095 : 05.03.2023, 19:49:48 »
Mikä systeemi lie sähköautoilijoilla tuossa jonottamisessa jos kaikki laturit on käytössä?
Miten varmistaa että jonotusjärjestys säilyy?

Eipä tuohon jonottamiseen näytä olevan etikettiä vaan jokainen tyylillään mutta toivotaan ettei mene samanlaiseksi kuin länsinaapurissa.

https://is.fi/autot/art-2000008803239.html

https://www.sahkoautoblogi.fi/latausetiketti-ja-jonottaminen
XC60 D4 AWD -16

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3096 : 05.03.2023, 20:23:58 »
On Suomessakin taksikuski nimeltä Tarzan joka ei väistä ketään ;)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3097 : 09.03.2023, 07:55:03 »
Aamun IS kertoi TÜV:n sähköautojen katsastustilastoista. Zoe, Leaf, i3 ja Model 3:n aineisto oli määrältään riittävä ja hännänhuipuksi näistä päätyi Model 3, joka oli myös ikäkautensa huonoimmassa päässä 8,9% hylkäyksillä, taakse jääneistä mainittiin pari Daciaa ja VW Sharan.

Eivät nämä taida niin huolettomia ja vähävikaisia olla, kuin on annettu ymmärtää? Teslan huoltoverkosto ei edelleenkään ole kaksinen, lämin talli olisi tarpeen, jos tuollaiseen vaihtaisi ELK.

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3098 : 09.03.2023, 09:29:41 »
En nyt lähtisi Teslan perusteella vielä hirveästi koko sähköautokantaa arvostelemaan. Niissä ei ole minkäänlaista huolto-ohjelmaa, eli oletettavasti jarrut ja muut alustan osat pomppaa katsastuksessa, kun niitä ei ole huollettu kertaakaan. Maalaisjärjellä ajateltuna itsessään sähköautot on teknisesti kyllä sen verran yksinkertaisia, että niiden luulisi olevan pakostakin huolettomampia. Hajoavia osia on noin miljoona kappaletta vähemmän, ei ole vaihdelaatikkoa, jakopäätä, öljynsyöntiä, tukkeutuvia hiukkaspönttöjä, katkeavia hihnoja yms.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3099 : 09.03.2023, 09:31:48 »
Huollostahan se katsastustilasto muutenkin kertoo, ei ole prosentit hirveän ylentäviä 20v vanhalle V70:lle vaikka ei niissä _vikoja_ juuri ole
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3100 : 09.03.2023, 09:43:38 »
Aamun IS kertoi TÜV:n sähköautojen katsastustilastoista. Zoe, Leaf, i3 ja Model 3:n aineisto oli määrältään riittävä ja hännänhuipuksi näistä päätyi Model 3, joka oli myös ikäkautensa huonoimmassa päässä 8,9% hylkäyksillä, taakse jääneistä mainittiin pari Daciaa ja VW Sharan.

Eivät nämä taida niin huolettomia ja vähävikaisia olla, kuin on annettu ymmärtää? Teslan huoltoverkosto ei edelleenkään ole kaksinen, lämin talli olisi tarpeen, jos tuollaiseen vaihtaisi ELK.
Sähköautot on huonoja kun lähivalot ja sumuvalot on yksinä syinä hylkäyksille.

Tuo että jarrut on ongelma on tunnettu ongelma. Monessa paikkaa neuvotaan että aina välillä pitäisi tehdä voimakkaampi jarrutus.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3101 : 09.03.2023, 10:10:51 »
En nyt lähtisi Teslan perusteella vielä hirveästi koko sähköautokantaa arvostelemaan. Niissä ei ole minkäänlaista huolto-ohjelmaa, eli oletettavasti jarrut ja muut alustan osat pomppaa katsastuksessa, kun niitä ei ole huollettu kertaakaan.
No eihän se ihan noinkaan ole -vaikka niin taidetaan yleisesti olettaa?
Lainaus Teslan sivulta:

    Jarrunesteen tarkistus kahden vuoden välein (vaihda tarvittaessa) tai jarrunesteen vaihto kahden vuoden välein, jos autoa käytetään hinaukseen.
    ..
    Puhdista ja voitele jarrusatulat vuosittain tai 12 500 mailin (20 000 kilometrin) välein, jos autolla ajetaan suolatuilla teillä talvisin
    Vaihda renkaiden paikkoja aina 10 000 kilometrin välein tai kun ero urasyvyydessä on vähintään 1,5 mm sen mukaan, kumpi täyttyy ensin.
..
Takuu ei kata akun jäähdytysnestesäiliön avaamisesta koituvia vahinkoja.
...
Yllä kuvatut huoltovälit perustuvat tyypillisiin ajotapoihin ja -tilanteisiin. Model 3 -autoa on kuitenkin tavallisesti huollettava tarpeen mukaan. Huoltotarve määräytyy useiden tekijöiden mukaan, joita ovat muun muassa ajotapa, ajoneuvon käyttö ja ympäristön olosuhteet. Yllä kuvatut huoltokohteet voivat edellyttää osien vaihtoa määritettyä huoltoväliä useammin tai harvemmin. Yllä olevaa luetteloa ei myöskään pidä tulkita kaiken kattavana, eikä se sisällä kuluvia osia, jollaisia ovat esimerkiksi tuulilasinpyyhkijät, jarrupalat, pienjännitteinen lyijyakku (mallikohtaisesti) jne.
...
Muiden kuin Teslan hyväksymien huoltoasentajien aiheuttamat vahingot tai virheet eivät kuulu takuun piiriin.


Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3102 : 09.03.2023, 10:15:52 »
Niin, Teslan sivuilta myös:

Usein kysyttyä
Onko ajoneuvo huollettava vuosittain?
Tesla-ajoneuvo ei vaadi vuosittaista huoltoa eikä säännöllisiä nesteiden vaihtoa. Tarkista ajoneuvosi viimeisimmät huoltosuositukset omistajan käsikirjasta.

https://www.tesla.com/fi_fi/support/vehicle-maintenance

Eli jos autoon ei syty jotain vuosihuollosta herjaavaa valoa, niin jääkö sitten huoltamatta kunnes katsastaja niin sanoo tai joku oikea vika tulee päälle.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3103 : 09.03.2023, 10:34:12 »
Tuo että jarrut on ongelma on tunnettu ongelma. Monessa paikkaa neuvotaan että aina välillä pitäisi tehdä voimakkaampi jarrutus.
Jarrujen "herkistely" olisi hyvä tehdä käyttövoimasta riippumatta, mutta taitaa jäädä enimmäkseen tekemättä?

Ajatus siitä, että Teslan suorituskykyisiä, painavahkoja autoja on liikenteessä suurehkolla todennäköisyydellä kehnoilla jarruilla, ei mielestäni ole väheksymisen arvoinen asia.

Poissa ocram

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3104 : 09.03.2023, 10:50:53 »
Jarrujen "herkistely" olisi hyvä tehdä käyttövoimasta riippumatta, mutta taitaa jäädä enimmäkseen tekemättä?

Ajatus siitä, että Teslan suorituskykyisiä, painavahkoja autoja on liikenteessä suurehkolla todennäköisyydellä kehnoilla jarruilla, ei mielestäni ole väheksymisen arvoinen asia.

Vielä kun ottaa huomioon ettei ne jarrut kovin kummoiset ole kunnossa ollessaankaan.
Polestar 2 PPP, aiemmin liuta Volvoja

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo