Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519818 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3120 : 17.07.2023, 08:52:16 »
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/cb1b46e9-2062-4fb3-8b9f-741b6bdb666b
 O0
Jännä että 300 kiloa painavampi auto kuluttaisi tietä yli 2 kertaa enemmän. Mistään ei löytynyt linkkiä tuohon tutkimukseen. Kaikki uutiset vain referoivat tuota Britti lehteä. Missään ei kerrottu että miten tuo on tutkittu ja mikä tuo luku on.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3121 : 17.07.2023, 08:59:59 »
Jännä että 300 kiloa painavampi auto kuluttaisi tietä yli 2 kertaa enemmän. Mistään ei löytynyt linkkiä tuohon tutkimukseen. Kaikki uutiset vain referoivat tuota Britti lehteä. Missään ei kerrottu että miten tuo on tutkittu ja mikä tuo luku on.

Jep, kaikki nyt ajamaan micralla tai kansantalous romahtaa. Ökyviisioviset kiellettävä lailla.  ::)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3122 : 17.07.2023, 09:59:07 »
Jännä että 300 kiloa painavampi auto kuluttaisi tietä yli 2 kertaa enemmän.

Turvasana on "pintapaine"  ;)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3123 : 17.07.2023, 10:49:09 »
Vanha nyrkkisääntö tiensuunnittelussa on, että kuorman rasitusvaikutus on pyöräpainon lisäys potenssiin neljä. Tämä on ainakin sata vuotta vanha viisaus. Jännä, että ovat keksineet sen uutena asiana. Esim. pyöräpainon nousu 400 kg > 500 kg tarkoittaa rasitusvaikutuksen kaksinkertaistumista.

Pintapaine sähköautoissa on myös suurempi, koska suuremmat rengaspaineet. Tätä kautta tulee myös suurempi rasitusvaikutus.

Henkilöautojen ominaisuuksilla ei ole juurikaan merkitystä, jos samalla tiellä liikennöi rekkoja. Rekkojen rasitusvaikutus on niin paljon suurempi. Toki kun katsotaan kauas tulevaisuuteen, kun pääosa autoista on painavia sähikäisiä, niin ei näytä hyvältä tiestön kannalta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3124 : 20.07.2023, 21:44:12 »
Henkilöautojen ominaisuuksilla ei ole juurikaan merkitystä, jos samalla tiellä liikennöi rekkoja. Rekkojen rasitusvaikutus on niin paljon suurempi. Toki kun katsotaan kauas tulevaisuuteen, kun pääosa autoista on painavia sähikäisiä, niin ei näytä hyvältä tiestön kannalta.

Niin. Kun otetaan laskelmaan mukaan säiliöautot joilla bensa ja löpö viedään huoltoasemalle, vertailu näyttääkin toisenlaiselta.

https://sahkoautuus.blogspot.com/2023/07/kuluvatko-tiet-enemman-sahkoautojen.html

Nimittäin yli sata vuotta vanha totuus on sekin, että sähkö tulee töpselistä.  ;)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3125 : 21.07.2023, 09:43:28 »
Niin. Kun otetaan laskelmaan mukaan säiliöautot joilla bensa ja löpö viedään huoltoasemalle, vertailu näyttääkin toisenlaiselta.

https://sahkoautuus.blogspot.com/2023/07/kuluvatko-tiet-enemman-sahkoautojen.html

Nimittäin yli sata vuotta vanha totuus on sekin, että sähkö tulee töpselistä.  ;)
Blogin kirjoittaja katsoo asiaa vain yhdestä näkökulmasta. Ikäänkuin sähkö syntyisi ilman raskaan kaluston kuljetuksia.

Tunnustan tässä kohtaa lukeneeni (ja joskus jopa opettaneeni) tierakenteen mitoitusta yliopistossa. Mielestäni edellä kerroin varsin kiihkottomasti, että ainoastaan rekoilla on merkitystä tierakenteen näkökulmasta. Yhden 76 tonnin rekan kuormitusvaikutus vastaa noin 100.000 henkilöautoa. Tyypillisesti liikennevirrasta on rekkoja noin 10 %. Siten rekat rasittavat rakennetta noin 10.000 kertaisesti henkilöautoihin verrattuna. Rasituksella viitataan päällysteen alapinnassa vaikuttaviin vetojännityksiin, joiden perusteella (joissakin maissa, ei nykyisin Suomessa) päällystepaksuus mitoitetaan. Mitoitus perustuu oletettuun liikennemäärään, jonka laskemiseksi eri painoiset ajoneuvot skaalataan tuon neljännen potenssin säännön mukaan. Henkilöautojen vaihtuminen painavammiksi edellyttäisi periaatteessa hieman paksumpaa päällystelaattaa. Ero on kuitenkin paksuutena luultavasti vain millimetrin osia eli käytännössä merkityksetön. Suunta on kuitenkin oikein, eli sähköautot rasittavat enemmän tierakennetta.

Taas kun katsotaan asiaa pikkuisen omien tarkoitusperien ulkopuolelta, niin huomataan, että asia on paljon monimutkaisempi ja Suomessa ehkä jopa erilainen muuhun maailmaan verrattuna. Suomessa päällysteitä uusitaan lähinnä kulumisen takia (vaikka tierakenne on jo kauttaaltaan rikki, eikä toimi enää suunnitellusti). Kuluminen on seurausta nastarenkaiden käytöstä. Sähköautoilijat valitsevat todennäköisemmin hiljaiset kitkarenkaat. Suomessa henkilöautoista aiheutuva tienpitotarve todennäköisesti siis vähenee, kun liikenteestä suurempi osa käyttää kitkarenkaita.

Tiestön kannalta suurin katastrofi on se, että rekat alkavat kuljettaa mukanaan 10.000 kg akustoja. Toivottavasti synteettinen polttoaine tms. kevyempi tekniikka kehittyy nopeasti.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3126 : 21.07.2023, 12:30:03 »
Blogin kirjoittaja katsoo asiaa vain yhdestä näkökulmasta. Ikäänkuin sähkö syntyisi ilman raskaan kaluston kuljetuksia.

Suomen merkittävimmät sähköntuotantotavat ovat ydinvoima, tuulivoima ja vesivoima. Näitten tuotannosta ja sähköautoihin jakelusta syntyy rekkakuljetuksia kuinka paljon per MWh?

Turve on tainnut olla eniten maantiekuljetuksia sisältävä sähköntuotantotapa Suomessa. Se on tunnetusti loppumassa lyhyen ajan sisään, ja hyvä niin.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3127 : 21.07.2023, 12:52:32 »
Esim. tuulivoimalan rakentaminen vaatii   rekkakuljetuksia (tien rakentamista, kiviaineksia, betonia yms.) sen verran paljon, että koko pitäjän nestemäiset polttoaineet voisi kuskata samalla dieselin määrällä ja tiestön rasituksella luultavammin pidemmäksi aikaa kuin mikä on tuulivoimalan käyttöikä. Käyttöiän päätteeksi jää jäljelle vaikeasti kierrätettäviä tuulivoimalan lapoja, jotka ovat käytännössä ongelmajätettä.

Ei nämä ole kovinkaan yksiselitteisiä asioita. Aina "unohtuu" laskuista joku olennainen parametri, jotta asiat näyttävät omiin tarkoitusperiin paremmalta.

Muita näkökulmia ovat esim. maisema-arvot, sähkön tuotannon vaihtelut ja siitä seuraava hintavaihtelu, yms.

Suurimmassa osassa maailmaa sähköautojen ruokaa tehdään kuitenkin kivihiilestä, ei uusiutuvista lähteistä. En vastusta sähköautoja, mutta valitettavasti ne eivät pelasta maailmaa niin tehokkaasti kuin usein annetaan ymmärtää.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3128 : 21.07.2023, 13:36:21 »
Esim. tuulivoimalan rakentaminen vaatii   rekkakuljetuksia (tien rakentamista, kiviaineksia, betonia yms.) sen verran paljon, että koko pitäjän nestemäiset polttoaineet voisi kuskata samalla dieselin määrällä ja tiestön rasituksella luultavammin pidemmäksi aikaa kuin mikä on tuulivoimalan käyttöikä.

Ehkä jos ajattelee sen "pitäjän" olevan se asumaton korpi jossa se mylly jauhaa, niin eipä siellä paikanpäällä juuri polttoaineita kulu. Mutta se voimalan tuottama sähkökin käytetään muualla.

https://tuulivoimayhdistys.fi/tietoa-tuulivoimasta-2/tietopankki/tuulivoiman-ymparistovaikutukset

Lainaus
Tuulivoimaloiden kuljetusten ja rakentamisen aikaiset hiilidioksidipäästöt ovat noin 10 g/kWh

Yhdellä kWh:lla liikkuu sähköauto 5-10 kilometriä eli tuulisähköllä ajettaessa 1-2 g/km. Suuruusluokkaa sadasosa polttomoottoriauton ajonaikaisesta päästöstä.

Löpölogistiikassa jos käyttää säiliöauton kulutuksena 30 L/100km ja sitä säiliöautolla ajoa on 2 x 145 km per 10 000 L (kuten em. laskelmassa käytetty) ja tankattavien autojen kulutus 7 L/100km niin pelkästään siitä tankkausasemille jakelusta tulee saman verran säiliöauton CO2-päästöjä kuin tuulivoiman rakentamisesta. Päälle sitten öljyntuotanto, kuljetus, jalostaminen, sen bensa-aseman olemassaolo, unohtamatta että se itse polttomoottorilla ajaminen päästi jo 100x sen tuulivoiman verran.

Suurimmassa osassa maailmaa sähköautojen ruokaa tehdään kuitenkin kivihiilestä, ei uusiutuvista lähteistä.

Se nyt on kaikille selvää että siitä pitää päästä eroon. Mutta edes mustimpien sähköntuottajamaiden sähköjalanjälki ei tee sähköllä ajamisesta polttomoottoria huonompaa. Puhumattakaan siitä että Suomessa käytettävän sähköauton sähkö ei tule USAsta eikä Puolasta -- eikä pääsääntöisesti akutkaan Kiinasta, kun sitä kiinalaisen akkuvalmistuksen jalanjälkeä aina kauhistellaan. Japanialaisia ja korealaisia tänne enimmälti tulee.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3129 : 21.07.2023, 13:54:06 »
Eikö pitkään aikaan ole tullut uusia mielenkiintoisia sähköautoja?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3130 : 21.07.2023, 14:46:58 »
Niin. Kun otetaan laskelmaan mukaan säiliöautot joilla bensa ja löpö viedään huoltoasemalle, vertailu näyttääkin toisenlaiselta.

https://sahkoautuus.blogspot.com/2023/07/kuluvatko-tiet-enemman-sahkoautojen.html

Nimittäin yli sata vuotta vanha totuus on sekin, että sähkö tulee töpselistä.  ;)
Tuossa blogin laskuissa on varmaan ideaa mutta suureet taitaa olla hieman pielessä.

*Tuleeko johonkin tankkiasemalle vielä polttoainetta 145km matka pelkällä kuorma-autolla ja vieläpä 3akselisella? Massatkin todennäköisesti ovat hieman suuremmat.
*Akselimassojen suhdetta ei voi laskea ihan noin suoraan, taitaa kuorma-auton paripyörän pinta-ala/akseli olla hieman suurempi kuin sen henkilöautoverokin? (pintapaine)

Lisäksi tieverkostolla lienet aika paljon tiestöä missä ei kuljeteta polttoainetta mutta henkilöautoliikennettä kylläkin on voimalähteestä riippumatta. Osa tiestöstä (pääväylät) voidaan siten rakentaa kestämään rasitus mutta niillä joita ei ole (vielä) rakennettu, tulee asiaa tulevaisuudessa tarkistaa. Hyvänä esimerkkinä yksityistiet ja routa-aika. Olkoonkin, vaikka pääväyliltä jäisi kaikki fossiilista kuljettavat raskaat pois, paljonko lie %-osuus koko raskaasta liikenteestä ja sen merkitys asiaan? Ehkä melko pieni...

Kuten jo mainittua, asia ei ole kovin yksinkertaisesti -jos ollenkaan, laskettavissa, on monta näkökulmaa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3131 : 21.07.2023, 15:43:30 »
Tuossa blogin laskuissa on varmaan ideaa mutta suureet taitaa olla hieman pielessä.

Varmaan voi tarkentaa, tuohan oli lähinnä pintaraapaisu. Suuruusluokka on kuitenkin niin törkeä että pitäisi suunnilleen todistaa kaikkien huoltoasemien sijaitsevan satamissa tai rautatien vieressä, jotta saisi painettua huoltoasemakuljetusten roolin pienemmäksi kuin sähkisten ja polttisten massaero.

*Tuleeko johonkin tankkiasemalle vielä polttoainetta 145km matka pelkällä kuorma-autolla ja vieläpä 3akselisella?

Esim. Kuusamon Nesteeltä on aika pitkästi lähimmälle rautatielle tai satamaan. Turistit tankkaa Kuusamossa aika paljon.

Yhdistelminähän kuljetuksia tietysti paljon tehdään. Akselimassojen kannalta se tarkoittaa karkeasti samaa kuin kaksi reissua vetoautolla.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3132 : 21.07.2023, 16:05:40 »
Varmaan voi tarkentaa, tuohan oli lähinnä pintaraapaisu. Suuruusluokka on kuitenkin niin törkeä että pitäisi suunnilleen todistaa kaikkien huoltoasemien sijaitsevan satamissa tai rautatien vieressä, jotta saisi painettua huoltoasemakuljetusten roolin pienemmäksi kuin sähkisten ja polttisten massaero.
On laskelmassa oikean suuntaisia piirteitä, mutta laskentatavassa ei nähdä metsää puilta. Polttoainekuljetukset tehdään valtaosin päätieverkkoa pitkin, joka on mitoitettu raskaille kuljetuksille. Suomessa valtaosaa tiestöstä ei ole mitoitettu mitenkään ja tiet kestävät vain vaivoin nykyiset kuormitukset. Kuten aiemmin sanottu, rekkojen sähköistyminen olisi tiestön kannalta katastrofi. Henkilöautojen massojen kasvu on paljon pienempi paha, mutta haitallista kuitenkin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3133 : 21.07.2023, 22:56:50 »
Ainakin tien pinnoitteen urautumista aiheuttavat henkilöautot, ei raskaskalusto. Tuon voi jokainen itse todeta, urat ovat henkilöauton raideleveydellä, tai kuorma-autot eivät oikein mahdu ajamaan urassa, miten tuota nyt haluaa katsoa. 

Tuo lienee kuitenkin eri asia kuin rasitus tiepohjalle, jota tuossa kuitenkin on laskettu, ja viidaan todeta että raskaalle kalustollw riittävän tukeva tie kestää kyllä isommatkin henkilöautot.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3134 : 22.07.2023, 17:05:07 »
Nevs Emily GT nousee Saabin tuhkasta. Valmistetaan Saabin vanhalla tehtaalla Trollhättanissa.

https://www.saabplanet.com/nevs-emily-gt-to-rise-from-the-ashes-of-saab-a-triumph-of-hope-and-resilience/
« Viimeksi muokattu: 22.07.2023, 17:22:49 kirjoittanut gubbe »

 

Kulkukoira  Proturbo