Tunnustan tässä kohtaa lukeneeni (ja joskus jopa opettaneeni) tierakenteen mitoitusta yliopistossa. Mielestäni edellä kerroin varsin kiihkottomasti, että ainoastaan rekoilla on merkitystä tierakenteen näkökulmasta. Yhden 76 tonnin rekan kuormitusvaikutus vastaa noin 100.000 henkilöautoa. Tyypillisesti liikennevirrasta on rekkoja noin 10 %. Siten rekat rasittavat rakennetta noin 10.000 kertaisesti henkilöautoihin verrattuna.
Juu, siis tiestön kantavuuden mitoitus menee raskaan kaluston mukaan ja raskas liikenne voi aiheuttaa painumia tiehen. Tätäkin lajia näkee mm. bussiasemien liepeillä ym. paikoissa, joissa raskaan liikenteen määrä on poikkeuksellisen suuri. Mutta noin niin kuin kaikkialla muualla tahdin määräävät henkilöautot nastarenkaineen.
Nastarenkaiden tuhovoima on niin suuri, että vilkasliikenteisillä väylillä pinnoitteen uusimistarve määräytyy yksinomaan henkilöautojen mukaan. Nastarenkaat repivät useamman sata kiloa materiaalia irti joka tiekilometriltä talven mittaan. Tämän voi jokainen ihan omakätisesti todeta sovittelemalla autoaan uriin. Vilkkaimmilla väylillä (esim. kehä I) uraa syntyy talven aikana niin reipasta tahtia, että asvaltointia pitää korjata 1-2 vuoden välein.
Koska elämme Suomessa, niin nastarenkaiden tuhoista ei saa puhua. Reilu 10 vuotta sitten täällä onnistuttiin jopa julkaisemaan tutkimuksia, joiden mukaan nastarenkaat eivät lainkaan kuluttaneet tienpintaa. Missään muualla maailmassa ei moiseen suoritukseen ole kyetty, vaan nastarenkaat todettiin haitallisiksi jo 30-50 vuotta sitten. Vasta Nastaa -tutkimushankkeessa saatiin lopulta samat päätelmät kuin muualla jo viime vuosituhannella.
Ei siis yhtään yllätä, ettei nastarenkaiden haitat sisältyneet opetusohjelmaan. Hys hys vaan haittapuolista, kun piti vähän suosia kotimaista kruununjalokiveä. Nastarenkailla aika pienet markkinat, joten niitä suosimalla annettiin kilpailuetua enemmän kitkarenkaiden valmistukseen pätevöityneitä ulkomaisia valmistajia vastaan.
Eikä nastarenkaiden aiheuttama kuluma ole koko totuus. Nykyisissä polttomoottoriautoissa pakokaasut puhdistetaan niin tehokkaasti, että suurin hiukkaspäästölähde ovatkin renkaat.
https://www.hs.fi/talous/art-2000008863127.htmlIhan viime aikoina otsikoihin ovat nousseet myös renkaista irronneet ja hulevesien mukana vesistöihin päätyvät mikromuovit.
Jos tavan polttomoottoriauto painaa 1,3-2 tonnia ja täyssähköautot 1,6-2,7 tonnin haarukassa, niin aika selvää on, että sähköautoista näitä rengaspäästöjäkin tulee enemmän. Autolehtien testeissä on havaittu, että niissä renkaatkin osaavat kulua vauhdilla…. mutta tästä on sähkäautouskovaiset kovin hiljaa.