Samppasport  Futurez

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 520314 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3135 : 28.07.2023, 13:48:33 »
Eikö pitkään aikaan ole tullut uusia mielenkiintoisia sähköautoja?

Koko ajanhan niitä tulee joka merkiltä.

Nyt Wetteri kutsuu BMW i5 -sedanin esittelyyn. Rangea 580 km, nollasta sataan 3,8 s, tehoa 601 hv. Kai tuolla kauppaan kerkiää.

https://www.wetteri.fi/uudet-autot/bmw/tayssahkoinen-uutuus-bmw-i5.html

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3136 : 29.07.2023, 11:41:04 »
Tunnustan tässä kohtaa lukeneeni (ja joskus jopa opettaneeni) tierakenteen mitoitusta yliopistossa. Mielestäni edellä kerroin varsin kiihkottomasti, että ainoastaan rekoilla on merkitystä tierakenteen näkökulmasta. Yhden 76 tonnin rekan kuormitusvaikutus vastaa noin 100.000 henkilöautoa. Tyypillisesti liikennevirrasta on rekkoja noin 10 %. Siten rekat rasittavat rakennetta noin 10.000 kertaisesti henkilöautoihin verrattuna.

Juu, siis tiestön kantavuuden mitoitus menee raskaan kaluston mukaan ja raskas liikenne voi aiheuttaa painumia tiehen. Tätäkin lajia näkee mm. bussiasemien liepeillä ym. paikoissa, joissa raskaan liikenteen määrä on poikkeuksellisen suuri. Mutta noin niin kuin kaikkialla muualla tahdin määräävät henkilöautot nastarenkaineen.

Nastarenkaiden tuhovoima on niin suuri, että vilkasliikenteisillä väylillä pinnoitteen uusimistarve määräytyy yksinomaan henkilöautojen mukaan. Nastarenkaat repivät useamman sata kiloa materiaalia irti joka tiekilometriltä talven mittaan. Tämän voi jokainen ihan omakätisesti todeta sovittelemalla autoaan uriin. Vilkkaimmilla väylillä (esim. kehä I) uraa syntyy talven aikana niin reipasta tahtia, että asvaltointia pitää korjata 1-2 vuoden välein.

Koska elämme Suomessa, niin nastarenkaiden tuhoista ei saa puhua. Reilu 10 vuotta sitten täällä onnistuttiin jopa julkaisemaan tutkimuksia, joiden mukaan nastarenkaat eivät lainkaan kuluttaneet tienpintaa. Missään muualla maailmassa ei moiseen suoritukseen ole kyetty, vaan nastarenkaat todettiin haitallisiksi jo 30-50 vuotta sitten. Vasta Nastaa -tutkimushankkeessa saatiin lopulta samat päätelmät kuin muualla jo viime vuosituhannella.

Ei siis yhtään yllätä, ettei nastarenkaiden haitat sisältyneet opetusohjelmaan. Hys hys vaan haittapuolista, kun piti vähän suosia kotimaista kruununjalokiveä. Nastarenkailla aika pienet markkinat, joten niitä suosimalla annettiin kilpailuetua enemmän kitkarenkaiden valmistukseen pätevöityneitä ulkomaisia valmistajia vastaan.

Eikä nastarenkaiden aiheuttama kuluma ole koko totuus. Nykyisissä polttomoottoriautoissa pakokaasut puhdistetaan niin tehokkaasti, että suurin hiukkaspäästölähde ovatkin renkaat.
https://www.hs.fi/talous/art-2000008863127.html

Ihan viime aikoina otsikoihin ovat nousseet myös renkaista irronneet ja hulevesien mukana vesistöihin päätyvät mikromuovit.

Jos tavan polttomoottoriauto painaa 1,3-2 tonnia ja täyssähköautot 1,6-2,7 tonnin haarukassa, niin aika selvää on, että sähköautoista näitä rengaspäästöjäkin tulee enemmän. Autolehtien testeissä on havaittu, että niissä renkaatkin osaavat kulua vauhdilla…. mutta tästä on sähkäautouskovaiset kovin hiljaa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3137 : 29.07.2023, 12:27:38 »
Kyllähän tuo nastarenkaiden kuluttava vaikutus tiedetään, mutta ei kyse ole yksinomaan negatiivisesta asiasta. Se nasta myös tuo säästöjä tien talvikunnossapitoon, terveydenhuoltoon ja myös ympäristön rasitukseen. 

Terveydenhuollon rahallisten säästöjen lisäksi, sille lasketaan myös painoarvoa joka ei ole vain euroissa mitattavissa.

Mutta alkuperäiseen uutiseen kuuluen, tiennpinnan ja tien rungon kuluminen on kaksi toisistaan erillistä tekijää, eikä sähköauton massa edusta merkittävää ongelmaa kummassakaan.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3138 : 29.07.2023, 12:56:18 »
Koko ajanhan niitä tulee joka merkiltä.

Nyt Wetteri kutsuu BMW i5 -sedanin esittelyyn. Rangea 580 km, nollasta sataan 3,8 s, tehoa 601 hv. Kai tuolla kauppaan kerkiää.

https://www.wetteri.fi/uudet-autot/bmw/tayssahkoinen-uutuus-bmw-i5.html

Joo lähinnä kun täällä lähinnä olkiukkoillaan sähköautojen haittapuolilla, kesken ihmisten jotka viimeisenä semmoisen hommaa, niin mietin että miten itse autot kehittyy yhä. Teslakuskeja eniten tunnen ja ne on olleet tyytyväisiä vehkeisiinsä, yksi haki nimenomaan Model 3:n Saksasta kun pelkäsi käytetyn Model S:n ilmajousien hajoamista. Entisellä v70 R:n omistajalla on Model S Plaid ja se on kuulemma parasta mitä isot autot tällä hetkellä on. Rengaskulut vaan kovat. Napajäätiköt ei kuitenkaan sula niiden renkaiden takia, mutta onhan siinä tiestölle ja auton huoltamiselle haastetta kun vääntävissä autoissa on 1000kg akkuja aina kyydissä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3139 : 29.07.2023, 22:41:05 »
Ei siis yhtään yllätä, ettei nastarenkaiden haitat sisältyneet opetusohjelmaan.
Korjaan nyt kuitenkin sen verran, että nastarenkaiden tietä kuluttava vaikutus on varsin hyvin tiedossa ja kuuluu opetukseen. Tierakenteen mitoitukseen se ei kuitenkaan vaikuta. Ja rekat mitoitusta dominoivat. Päällysteissä käytettävät kiviainekset pyritään toki valitsemaan siten, että päällyste kestäisi nastarengaskulutusta hyvin. Jokainen voi tietysti itse arvioida, miten hyvin siinä on onnistuttu...

Viittasit myös päällysteen deformaatioon, joka aiheuttaa urautumista liikennevaloristeyksissä ja bussipysäkeillä. Sekään ei ole varsinaisesti tierakenteen mitoitusperuste. Ajonopeus vaikuttaa urautumuseen koska bitumi on viskoosinen aine (neste). Päällyste ikään kuin virtaa pois kuorman alta hitaissa nopeuksissa, kun päällyste on tarpeeksi kuuma. Bitumin viskositeetin valinta on kompromissi deformaation ja pakkashalkeilun välillä.

Jos ajelee maakunnissa, niin siellä huomaa, että nastarengaskulutus on paljon pienempi ongelma suhteessa tierakenteen kestämiseen. 3 ja 4 numeroilissa teillä on monessa paikassa sellaiset rekkaurat, että heikompaa hirvittää. Erilaisilla teillä on siis erilaiset vaurioitumismekanismit. "Turha" kuorma ei ole kuitenkaan lähtökohtaisesti eduksi.

No, eipä tämä liity enää juurikaan sähköautoihin, niin jätän tähän.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3140 : 02.08.2023, 09:26:09 »
Jännä että 300 kiloa painavampi auto kuluttaisi tietä yli 2 kertaa enemmän. Mistään ei löytynyt linkkiä tuohon tutkimukseen. Kaikki uutiset vain referoivat tuota Britti lehteä. Missään ei kerrottu että miten tuo on tutkittu ja mikä tuo luku on.

No paskapuhettahan se olikin.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/44057973-1a93-4443-bf41-7de8bf6dc0c3

Lainaus
Tuo The Daily Telegrapihin artikkeli on kuitenkin nyt osoittautunut virheelliseksi. Leedsin yliopiston ulkoisen viestinnän päällikkö Mia Saunders kertoo, ettei yliopisto ole tehnyt jutussa kuvattua tutkimusta, jonka mukaan sähköautot aiheuttaisivat polttomoottoriautoja yli kaksi kertaa enemmän kuoppia tiehen.

– Kuoppatarina ilmestyi ensimmäisen kerran Daily Telegraphissa. Teille aiheutuneita vahinkoja analysoivat Daily Telegraphin datatoimittajat. He kuitenkin ottivat tietoja Leedsin yliopiston tutkijoiden pari vuotta sitten julkaistusta paperista, jossa oli tarkasteltu sähkö- ja polttomoottorista vapautuvia ilmassa olevia hiukkasia

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3141 : 09.08.2023, 18:05:10 »
Ihan ei pelkästään sähköautoihin liity mutta mielenkiintoinen video kun ei välitä hoonosta suomesta.
https://www.youtube.com/watch?v=ojt8mSJmfmc

Kunnon Pelle Peloton hommaa ja näköjään onnistuu tuo range päivitykset vanhoihinkin autoihin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3142 : 15.08.2023, 12:05:17 »
Aika äkkiä on kapasiteettia hävinnyt
https://www.is.fi/autot/art-2000009784735.html
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4085
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3143 : 15.08.2023, 12:15:09 »
Aika äkkiä on kapasiteettia hävinnyt
https://www.is.fi/autot/art-2000009784735.html

Se on kuitenkin vaan sata kilsaa pois maksimikantamasta, lisää sähköä saa nopeasti pikalaatamalla lisää. Tinkii vaan akkutestin jälkeen auton hinnasta akkukapasiteetin menetyksen verran hintaa alas ;)
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3144 : 15.08.2023, 18:35:25 »
Eikös se akku ollu heikentynyt 79 km verran, kun uutena sillä pääsi teoriassa 503 km mainitulla 14,8 kwh/100 km kulutuksella?

Minusta tuo on varsin hyvä tulos, kun asiaa peilaa minkä tahansa muun mööpelin akun suorituskyvyn laskuun.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3145 : 15.08.2023, 21:28:40 »
Toisaalta, eikö tuo nyt ole aika odotettavakin tulos kun on jatkuvasti pikaladattu?

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3146 : 16.08.2023, 07:28:08 »
^ kummasti vaan jatkuvan pikalataukset mahd. haitallisuus lakaistaan maton alle, kun hehkutetaan, että patteriauto kannattaa ostaa, vaikkei ole latauspaikkaa kotona eikä työpaikalla. Lataus hoituu kätsysti ostoskeskuksen pikalaturista kauppareissun aikana ja sähköverkkokin kiittää, kun kasvatetaan illan (yleensä klo 19 maissa) kulutushuippua entisestään.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3147 : 17.08.2023, 11:06:07 »
sähköverkkokin kiittää, kun kasvatetaan illan (yleensä klo 19 maissa) kulutushuippua entisestään.

Se huippu tosin toistaiseksi näkyy vain pörssihinnassa, kokonaiskulutus on varsin tasainen. Tuota "huippua" tekevät eniten ne jotka ajaa pluginilla kotiin ja ottavat sen 2h latausta ilman ajastuksia heti kotimatkan jälkeen. Täyssähköä ei yleensä tarvi ladata joka päivä eikä latausta ole mitään järkeä tehdä klo 18 jos ei ole erityisesti menossa johonkin illempana.

Tesloissa sanottiin ennen olevan pikalataus tehty niin, että regulaattorit ohitetaan kokonaan. Sellainen nyt ei tee hyvää akustolle. Lienevätkö nyttemmin normaaliavaruudessa.

Toinen että ei jatkuvasti lataisi 100% asti jos ei samantien aja vajemmaksi.  Pääsääntöisesti kuuluu ihmisillä olevan pitkäikäisiä akustot, saahan kaiken tietenkin yrittämällä rikki.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3148 : 17.08.2023, 14:54:53 »
Onneks vetyautot on halpoja ja kestäviä
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/saksalaismiehen-vetyautoon-iski-paha-vika-mutta-todellinen-jarkytys-oli-korjauksen-hinta-valmistajakin-yrittaa-keksia-vaihtoehtoja/8757826#gs.3yul2b

Lainaus
Valmistajan mukaan kennot on suunniteltu kestämään vähintään 10 vuotta tai 5 000 käyttötuntia.
Ja uudemmassa mallissa polttokenno maksaa enää vain 40 tonnia :buck2:
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3149 : 18.08.2023, 09:59:08 »
Tesloissa sanottiin ennen olevan pikalataus tehty niin, että regulaattorit ohitetaan kokonaan. Sellainen nyt ei tee hyvää akustolle. Lienevätkö nyttemmin normaaliavaruudessa.

Kaikissa autoissahan se pikalataus tapahtuu niin että akku kytketään suoraan siihen pikalaturiin.

Se voi olla että tesla ei tee sitä kennojen tasapainotusta pikalatauksessa, mutta se tasapainotus on hidasta hommaa, eikä sitä pikalatauksessa ole järkevää tehdä.

Voi tietysti olla että nykyään tuo tasapainotus tehdään myös pikalatauksen lopussa koska onhan niitä joitain autoja joita vain pikaladataan.

 

KL-varaosat  Race.fi