Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519833 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3255 : 09.10.2023, 17:31:59 »
On se voinut ollakin, joku Performance malli ja kupla-aikaan ostettu eli keväällä 2022. Leimalle vienyt ehkä takuun vuoksi, että saa vikalistan. :D

Eikun jutussahan sanotaan, että ostettu keväällä 2021. Hyvinkin maksoi Model 3 tuolloin tuollaisia lukemia.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2023, 17:33:42 kirjoittanut Rytkonen »
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3256 : 09.10.2023, 17:46:43 »
Jep, yleensä käytetyt autot osataan kuitenkin hinnoitella euron tarkkuudella, eikä senttien. Vai onko Teslan hinta/arvo määritelty jo sekunnin tarkkuudella, kun hinnat vatkavat kuin tauti :2funny:
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3257 : 10.10.2023, 12:44:12 »
« Viimeksi muokattu: 10.10.2023, 13:17:18 kirjoittanut JJJ »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3258 : 10.10.2023, 18:08:05 »
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bensin-och-dieseldrivna-bilar-forbjuds-i-centrala-stockholm--an4nkd

Bensa ja diesel kielletään Tukholman ytimessä vuoden päästä.
Eipä tuo vaikuta härmäläisen elämään millään muotoa. Toki Suomessa toistetaan perässä suurin osa ruotsalaisten kotkotuksista.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3259 : 10.10.2023, 19:04:36 »
Ei kai sinne ytimeen tarviis mennä minkään sortin autolla. Nyt ne sit menee nokivasaroilla sen ytimen reunalle ja tukholman ydin pelastuu! P>
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3260 : 10.10.2023, 19:54:15 »
Eipä mene kauaa, kun joku puunhalaaja ehdottaa samaa sääntöä myös Hesan keskustaan. Nastarengaskieltohan siellä jo oli männä talvena, mutta sen valvonta taisi olla hieman haastavaa :D
V60 twin engine D5 AWD 2017

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3261 : 10.10.2023, 20:31:44 »
Muistakaas pojat että pienhiukkaset, niin piipuista, pakoputkista ja asfaltin pinnasta ei lennä kauas mutta aiheuttaa keuhkosyöpää ja muita keuhkotauteja. Niin on ihan kiva että ilma on hengitettävää alueella jossa on paljon ihmisiä ulkona.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3262 : 10.10.2023, 21:19:57 »
Muistakaas pojat että pienhiukkaset, niin piipuista, pakoputkista ja asfaltin pinnasta ei lennä kauas mutta aiheuttaa keuhkosyöpää ja muita keuhkotauteja. Niin on ihan kiva että ilma on hengitettävää alueella jossa on paljon ihmisiä ulkona.
Jaa, sähköautot ei kuluta lainkaan asfalttia? Pakoputkea ei niissä ole, joten kait sillä perusteella ihmiset Tuhkolman keskustassa elävät jatkossa vähintään satavuotiaaksi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3263 : 11.10.2023, 08:01:49 »
Onkohan tuossa paino oikein? Aika kevyt yhdistelmä noin pitkäksi
https://www.is.fi/autot/art-2000009912617.html
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3264 : 11.10.2023, 08:18:15 »
Onkohan tuossa paino oikein? Aika kevyt yhdistelmä noin pitkäksi
https://www.is.fi/autot/art-2000009912617.html

Oikeat tietolähteet kertoo: Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 68 tonnia
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3265 : 11.10.2023, 09:07:07 »
Onkohan tuossa paino oikein? Aika kevyt yhdistelmä noin pitkäksi
https://www.is.fi/autot/art-2000009912617.html

Facen sähköautoryhmässä tuon kamppeen kuski avasi miksi sallittu vain tuon verran massaa:

Lainaus
Suurin sallittu yhdistelmämassa tällä on 68 tonnia. Sitä ei taida varsinaisesti rajoittaa niinkään itse sähkövoimalinja kuin se, että auto on 6x2 alustalla eli vain yhdellä vetoakselilla, joka rajaa kokonaismassan tuohon. En huomannut tuota tästä kirjoitetuista lehtijutuista silloin, kun auto vielä oli Volvon koeajokiertueella ja kuvissa auto näytti äkkivilkaisulla telivetoiselta, kun on paripyörät teliakselillakin. Yli 68-tonnisessa pitää 20 % yhdistelmämassasta kohdistua vetäville akseleille, kun 68-tonnisessa riittää vielä 15 %. Yhden vetävän akselin suurin tieliikenteessä sallittu massa on 11,5 tonnia, joten ilman telivetoa 68 tonnin ylitys ei onnistu.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3266 : 11.10.2023, 11:37:44 »
Ei tuohon nyt saisi kuin maksimissaan n. 4,5 tonnia lisää kokonaismassaa vaikka vetäviä olisikin enemmän. Johtuu kuljetettavasta rahdista olisiko tuolle minkäänlaista tarvetta

Päällisinpuolin tuossa autossa ei kyllä mitään ihmeellistä ole, kuvittelisin että noita vastaavia 68t yhdistelmiä on dieselinä liikkeellä vaikka kuinka paljon.

E: huomasin tässä että mulla käynyt virhe tän kanssa. Kahdella vetävällä akselilla kokonaispainoa saisi 9 tonnia lisää 77 tonniin asti.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2023, 13:10:35 kirjoittanut Jule »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3267 : 11.10.2023, 14:32:07 »
Päällisinpuolin tuossa autossa ei kyllä mitään ihmeellistä ole, kuvittelisin että noita vastaavia 68t yhdistelmiä on dieselinä liikkeellä vaikka kuinka paljon.

Ilmeisesti minimaalisin modauksin tehty kiisseliversiosta. Mm. vaihteistossa on tarpeettoman monta pykälää joita ei sitten vaan käytetä.

Suorituskyvyssä lähinnä käyttömukava kuskille, akuston takia pitempi akseliväli tekee kivemman ajaa maantiellä ja sitten terminaalissa pehmeämpi veivata sähkön ansiosta.

Pointti onkin siinä että kiisseliä tämä ei käytä eli saadaan raskaastakin liikenteestäkin savukoneet pois.

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3268 : 11.10.2023, 14:43:17 »
Mitenkäs tuollaisen rekan patteri ladataan, kun savukoneilla vedetään 1000km päivässä, eli kuski vaihtuu välillä ja auto liikkuu 24/7.
V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3269 : 11.10.2023, 15:45:57 »
Mitenkäs tuollaisen rekan patteri ladataan, kun savukoneilla vedetään 1000km päivässä, eli kuski vaihtuu välillä ja auto liikkuu 24/7.

Lainaus
Kilometrejä tänään tuli mun vuorossa joku 150 ja akkuvarausta siihen kului noin 60 %

- - taisi sanoa nettokapasiteetin olevan peräti vain 375 kWh. - - akku täyttyy ainakin tolla meidän terminaalin 150 kW laturilla ihan tappiin saakka täydellä teholla. Vantaan terminaalin 240 kW Kempowerilla en vielä itse ole päässyt käymään.

150 km työvuorossa, ei tuo nyt ihan tauotonta aja. Suunnilleen 6h seisontaa ja 2h maantietä. Lataustarve 60% × 375 kWh / 150 kW = 1,5 h per työvuoro tuolla hitaalla laturilla, tai vajaa tunti nopeammalla.

Jos tuo kilometrien vähyys johtuu lastauksen kestosta (lataaminen ei ainakaan noin kauan ole vienyt), niin latauspömpeli varmaan sijoitetaan terminaalilla laituriin jolloin auto on ladattu sillä välin kun kuorma tekeytyy.

Tietysti noita ensimmäiseksi laitetaan sellaisille reiteille joissa suurteholaturit löytyy ja reitin mitat soveltuu.

 

Proturbo  Autodiagnoosi