Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519774 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3345 : 12.12.2023, 19:06:56 »
Jos jokainen okt asuja siirtyisi huomenna sähköautoon, sen vaikutus sähkön hintaan olisi lähes olematon, ja sen vaikutus suomen vuotuiseen sähkön kulutukseen olisi yhtälailla olematon.
En olis ihan noin varma. Suomessa on 1,2 miljoonaa pientaloa. Jos jokaisen omistaja laittaa auton lataukseen 11 kw teholla töiden jälkeen klo 17, niin Suomen sähkönkulutus tuplaantuu. Vaikka vain joka kymmenes laittaa auton lataukseen yhtäaikaa, niin silloinkin kuluu lähes OL3 tuotannon verran sähköä. Vaikea tietysti arvioida, että moniko lopulta lataa yhtäaikaa, mutta ihan merkittävistä sähkömääristä puhutaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3346 : 12.12.2023, 19:11:18 »
Seuraava auto on todennäköisesti täyssähköinen mutta aika paljon jää vielä talliin fossiilisilla toimiviakin:
- moottoripyörä, vene, traktori, ruohonleikkuri, moottorisaha, raivaussaha ja lehtipuhallin.
No, useimmat noistakin saisi jo sähköisinä  :)
Nuo on itellä sähkökäyttöisinä. Saisipa lumilingonkin sähköisenä niin ei siitäkään lähtisi meteliä. Jäisi myös monta liikkuvaa ja hajoavaa osaa pois.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3347 : 12.12.2023, 19:46:28 »
En olis ihan noin varma. Suomessa on 1,2 miljoonaa pientaloa. Jos jokaisen omistaja laittaa auton lataukseen 11 kw teholla töiden jälkeen klo 17, niin Suomen sähkönkulutus tuplaantuu. Vaikka vain joka kymmenes laittaa auton lataukseen yhtäaikaa, niin silloinkin kuluu lähes OL3 tuotannon verran sähköä. Vaikea tietysti arvioida, että moniko lopulta lataa yhtäaikaa, mutta ihan merkittävistä sähkömääristä puhutaan.

Miksi ne noin tekisivät? Ja jos tuollaisen jotenkin onnistuisi masinoimaan, niin se olisi hyvin lyhytaikainen piikki, jonka seurauksena kulutus olisi pitkään vastaavasti pienempi.

1,2 miljoonan sähköauton kokonaiskulutus on loppujenlopuksi aika pieni energiamäärä koko suomen energiasta. Puhutaan suunnileen samasta energiamäärästä joka vapautuu markkinoille kun todetaan taas yksi paperitehdas kanmattamattomaksi ja laitetaan lappu luukulle.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3348 : 12.12.2023, 21:02:42 »
Kyl ne sieltä pikkuhiljaa. Tänä vuonna (joulukuun luvut vielä puuttuu) myydyistä uusista henkilöautoista aavistuksen yli kolmannes, ja käytettynä tuoduistakin yli neljännes oli täyssähköjä.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3349 : 12.12.2023, 21:05:51 »
Sisällä tallissa ilman että on sähköjohto seinässä? Sähkärillä onnistuu.

No sehän se onkin tärkein asia, että suljetussa tilassa pystyy lämmittämään autoa. :tykkää: Ei ihan vielä käännä kelkkaa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3350 : 12.12.2023, 21:51:53 »
 :D sainpas tänne eloo, se oli ton mun heiton tarkotuskin.
Sähkö on arka aihe, onhan se toki sinistä ja sattuukin. :idiot2:

Ite kuulunen noihin jotka ei autoa edes tarvii niin ei kyllä sähkäriäkään tule.
Vaikka auto on vanha niin sillä pitää olla tietty ilo ajaa ja nyt vasta monen turbon jälkeen on sellainen jota voi ajaa eikä vaan rassata jotain kaiken aikaa.
Kulkupuoli ja äänimaailma ihan sopivat.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3351 : 12.12.2023, 22:20:19 »
No sehän se onkin tärkein asia, että suljetussa tilassa pystyy lämmittämään autoa. :tykkää: Ei ihan vielä käännä kelkkaa.

Sitä vaan että sähkärin lämmitys ilman piuhan kytkemistä on vähän eri asia kuin polttiksen savustus ilman lämppärinjohtoa.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3352 : 12.12.2023, 22:46:36 »
Miksi ne noin tekisivät?
Kun pystyvät. Ei varmaankaan kovin usein, mutta jonkun juhlapyhän lähestyessä tai läheisyydessä melkeinpä onnistuvat. Tai jos sähkön hinta sattuu painumaan vaikkapa "hinnoitteluvirheen" takia reilusti miinukselle.

1,2 miljoonan sähköauton kokonaiskulutus on loppujenlopuksi aika pieni energiamäärä koko suomen energiasta. Puhutaan suunnileen samasta energiamäärästä joka vapautuu markkinoille kun todetaan taas yksi paperitehdas kanmattamattomaksi ja laitetaan lappu luukulle.
Keskikulutuksella 20 kwh/100 km ja keskimääräisellä ajosuoritteella 18 tkm vuodessa, kyseinen automäärä kuluttaa 5 % Suomen vuotuisesta sähkönkulutuksesta. En tiedä mitä paperitehdas syö sähköä, mutta tuskin noin paljon. Pari terästehdasta jos suljetaan, niin sitten ollaan tasapainossa. Toisaalta jonkin verran täytyy jalostaa malmia, että saadaan aikaiseksi miljoona sähköautoa. 

Tuskinpa sähköautojen latailulla sähköverkkoa saadaan nurin, mutta minusta on väärin väittää, että sähköautojen tarvitsema energiamäärä olisi mitättämän pieni.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3353 : 12.12.2023, 23:04:48 »
Toisaalta jonkin verran täytyy jalostaa malmia, että saadaan aikaiseksi miljoona sähköautoa. 

Yhtä monta henkilöautoa toisaalla poistuu käytöstä. Ei Suomessa ole kuskeja yhtään isommalle automäärälle, jokainen uusi korvaa entisen.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3354 : 13.12.2023, 01:15:23 »
Sähköautot on niin uusi juttu ja kehittyvä osa autokannasta että jo siksi ei tee mieli ostaa sähkäriä, uusi auto on pian vanhaa tekniikkaa kun uutta tulee koko ajan.
Tämä ei ole pulma varakkaalle mutta koskapa en ole varakas niin polttomoottorilla jatkan vielä toistaiseksi.
Niin, bensa on kyllä kallista mutta silti edukkaampaa ajella ne noin 7500km vuodessa polttomoottorilla mitä ajelua tulee.
Taitaapi olla ekoteko ajella näin vähät kilometrit polttomoottorilla kun miettii paljonko se sähikäisen valmistus puskee sontaa ilmakehään.
Käytetty sähköauto? Ei kiitos.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3355 : 13.12.2023, 08:21:25 »
Kun pystyvät. Ei varmaankaan kovin usein, mutta jonkun juhlapyhän lähestyessä tai läheisyydessä melkeinpä onnistuvat. Tai jos sähkön hinta sattuu painumaan vaikkapa "hinnoitteluvirheen" takia reilusti miinukselle.
Keskikulutuksella 20 kwh/100 km ja keskimääräisellä ajosuoritteella 18 tkm vuodessa, kyseinen automäärä kuluttaa 5 % Suomen vuotuisesta sähkönkulutuksesta. En tiedä mitä paperitehdas syö sähköä, mutta tuskin noin paljon. Pari terästehdasta jos suljetaan, niin sitten ollaan tasapainossa. Toisaalta jonkin verran täytyy jalostaa malmia, että saadaan aikaiseksi miljoona sähköautoa. 

Tuskinpa sähköautojen latailulla sähköverkkoa saadaan nurin, mutta minusta on väärin väittää, että sähköautojen tarvitsema energiamäärä olisi mitättämän pieni.

Ihminen on siitä outo otus että jos kesoililla on halvempaa bensaa kuin essolla, tankataan kesoililla, paitsi jos kesoililla on valtava jono ja on kiire.

Keskiarvoilla laskettuna tuo tietysti aina heittää johonkin suuntaan ja tuollainen yhdenyön muutos edellyttäisi myös yhdessä yössä taoahtuvaa tehtaiden sulkua. Jotain 3-5 paperitehdasta vastaisi suunnilleen tuota energiamää. Pointti kuitenkin se että se energiamäärä on loppujenlopuksi hyvin pieni.

Sama tietysti pätee toisinpäin. Yhden terästehtaan sulkemisella saisi samat hiilidioksidipäästö vehännykset kuin liilenteen sähköistyksellä. Siis tällaisen perinteisen tehtaan joka perustuu kivihiileen.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3356 : 13.12.2023, 08:35:45 »
Tuskinpa sähköautojen latailulla sähköverkkoa saadaan nurin, mutta minusta on väärin väittää, että sähköautojen tarvitsema energiamäärä olisi mitättämän pieni.
Omakotiasujalle tämä realisoituu usein sillä, että lataus sulkee pois muuta kulutusta. Minulla sähkökiuas ja lämmitys on jo käytössä vuorotellen. Kiinteä latauslaite pitäisi kytkeä suunnittelijan mukaan vastaavasti eli joko ladataan autoa tai varataan lämpöä lattialaattaan halvan energian tunteina.

Tässä maailman- ja sähkömarkkinatilanteessa en lähde kasvattamaan pääsulakkeita ja vaihtamaan johtimia tuhdinpiin.

Onneksi seuraavan kymmenvuotiskauden ajokeista ensimmäinen on jo pihalla, Hilux polttelee fossiilista vielä pitkään.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3357 : 13.12.2023, 16:01:15 »
Omakotiasujalle tämä realisoituu usein sillä, että lataus sulkee pois muuta kulutusta.
Päinvastoin - muu kulutus rajoittaa lataustehoa. Pääkeskukselle virtamittaus, josta viesti latauspömpelille. Jos max teho (tarkemmin ottaen vaihekohtainen virta) uhkaa ylittyä, käsketään lataustehoa pienemmäksi.

Tarkoittaa tietysti, että asennuksia tarvitaan sinne keskuksellekin + kaapeli väliin eikä latauspöpelikään voi olla mikään koko netin halvin tai voimavirtatöpseliin kytkettävä versio... mutta mitään ufotekniikkaa tämä ei ole.

PALJON vaikeampi tilanne on rivi- ja kerrostaloissa. Vaikka olisi asunnoissa kiukaat, niin pääkeskus ja kaapeloinnit on suunniteltu sillä ajatuksella, ettei ikinä ole samanaikaisesti joka kämpässä kulutus tapissa (kiuas päällä JA kinkku uunissa). Sama pätee myös pysäköintialueen sähköstykseen jos ja kun on tolppakohtaiset kellot 2h aikarajoituksella. Oletettu on, että vain pieni osa lämmityksistä on samanaikaisesti päällä.... Jos vaan laitetaan latauspömpelit ja himmaillaan tehoja, niin se latausteho voikin näillä virityksillä jäädä ihan onnettomaksi, jopa alle sen 1,5-2 kW mitä lohko- ja sisätilanlämppärit haukkasi. Koska latausajat hybrideilläkin tyyliin 5 h eli päällekkäisyyttä tulee enemmän.

Ei muuten riitä edes kauppakeskuksissakaan sähköliittymät kuin kouralliseen latauspisteitä. Ja ylipäätään varsinainen ekoteko latailla kauppakeskuksessa just illan pahimman kulutuspiikin aikana....

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3358 : 13.12.2023, 16:31:55 »
Ei se tilanne nyt niisä rivareissakaan huono ole. Jos taloyhtiössä on joka kämpässä sauna, siellä on liittymässä sen verran löysää että autot latautuu. Paljon tiukemmalla taloyhtiön liittymä on kaukolämpökerrostalossa jossa ei ole asuntosuanoja.

Ne parkkipaikkojen mitoitukset on tietysti alakanttiin, kun ne on mitoitettu vain niille lohkolämmittimille, eikä siellä kapasiteetti riitä siihen että jokaisella olisi sähköauto, kun usein ei riitä edes sisälämppäriin.

Isolla parkkipaikalöa kuitenkin riittää mitoitusperusteeksi 2kW latausteho per auto, koska yhtalailla se autojen päivittäinen energian kulutus vaihtelee.

Kauppakeskuksessahan se latauskulutus tulee aina normaalin kulutuksen päälle, kotilataajalla se kulutus tapahtuu lähtökohtaisesti silloin kun muu kulutus on pientä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3359 : 13.12.2023, 16:53:30 »
Omakotiasujalle tämä realisoituu usein sillä, että lataus sulkee pois muuta kulutusta. Minulla sähkökiuas ja lämmitys on jo käytössä vuorotellen. Kiinteä latauslaite pitäisi kytkeä suunnittelijan mukaan vastaavasti eli joko ladataan autoa tai varataan lämpöä lattialaattaan halvan energian tunteina.

Noita "kämppä jäähtyy sillä aikaa kun kiuas on päällä" -kytkentöjä tehtiin vielä 80-luvulla, ajatuksena siinä oli pikemmin sähköverkon kuormitus kuin että kiinteistön oma sähköjohdotus ei sitä kestäisi. Noista kytkennöistä luovuttiin sittemmin kun todettiin ettei niille ole tarvetta.

Meilläkin sähkökiuas kytketty noin, mutta 11 kW latausasema tohottaa kyllä huoletta sähkökiukaan ja sähköuunin kanssa yhtäaikaa eikä se haittaa ketään eikä mitään. Vähiten kiinteistön 3 x 25 A pääsulakkeita.

 

KL-varaosat  Race.fi