Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519816 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3360 : 13.12.2023, 19:03:45 »
Noita "kämppä jäähtyy sillä aikaa kun kiuas on päällä" -kytkentöjä tehtiin vielä 80-luvulla, ajatuksena siinä oli pikemmin sähköverkon kuormitus kuin että kiinteistön oma sähköjohdotus ei sitä kestäisi. Noista kytkennöistä luovuttiin sittemmin kun todettiin ettei niille ole tarvetta.

Meilläkin sähkökiuas kytketty noin, mutta 11 kW latausasema tohottaa kyllä huoletta sähkökiukaan ja sähköuunin kanssa yhtäaikaa eikä se haittaa ketään eikä mitään. Vähiten kiinteistön 3 x 25 A pääsulakkeita.


Me asutaan 2004 rakennetussa suorasähkölämmitteisessä rivitalossa. Kiukaan kun kääntää päälle, niin pattereista putoaa käyntilupa pois. Sinänsä ei haittaa, kun kiuas on lämmennyt tässä asutun 16 vuoden aikana ehkä kymmenen kertaa ja vuodesta 2010 päälämmönlähteenä on toiminut ilmalämpöpumppu.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3361 : 13.12.2023, 19:10:36 »
Päinvastoin - muu kulutus rajoittaa lataustehoa. Pääkeskukselle virtamittaus, josta viesti latauspömpelille. Jos max teho (tarkemmin ottaen vaihekohtainen virta) uhkaa ylittyä, käsketään lataustehoa pienemmäksi.

Tarkoittaa tietysti, että asennuksia tarvitaan sinne keskuksellekin + kaapeli väliin eikä latauspöpelikään voi olla mikään koko netin halvin tai voimavirtatöpseliin kytkettävä versio... mutta mitään ufotekniikkaa tämä ei ole.

PALJON vaikeampi tilanne on rivi- ja kerrostaloissa. Vaikka olisi asunnoissa kiukaat, niin pääkeskus ja kaapeloinnit on suunniteltu sillä ajatuksella, ettei ikinä ole samanaikaisesti joka kämpässä kulutus tapissa (kiuas päällä JA kinkku uunissa). Sama pätee myös pysäköintialueen sähköstykseen jos ja kun on tolppakohtaiset kellot 2h aikarajoituksella. Oletettu on, että vain pieni osa lämmityksistä on samanaikaisesti päällä.... Jos vaan laitetaan latauspömpelit ja himmaillaan tehoja, niin se latausteho voikin näillä virityksillä jäädä ihan onnettomaksi, jopa alle sen 1,5-2 kW mitä lohko- ja sisätilanlämppärit haukkasi. Koska latausajat hybrideilläkin tyyliin 5 h eli päällekkäisyyttä tulee enemmän.

Ei muuten riitä edes kauppakeskuksissakaan sähköliittymät kuin kouralliseen latauspisteitä. Ja ylipäätään varsinainen ekoteko latailla kauppakeskuksessa just illan pahimman kulutuspiikin aikana....

En ole laskenut, että montako latausasemaa meidän rivitaloyhtiön syöttö kärsisi lisätä. MuTuna voisin heittää että ei montaa. Autopaikat on taloyhtiön sähkömittarin takana, ei huoneistokohtaisesti. Latausasemat vaatisi oman kaapeloinnin pääkeskukselta ja toiseen autokatokseen joutuisi kaivamaan kaapelin maahan.

Eli vaikka liittymässä olisi varaa edes yhdelle latausasemalle, jää se yksikin asema laittamatta kustannusten takia.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3362 : 13.12.2023, 19:49:55 »
Päinvastoin - muu kulutus rajoittaa lataustehoa.

 :)
Eli kun pakkasyönä varataan lämpöä lattian massiivilaattaan ja pesukoneet tekevät taloustöitä halvan sähkön aikaan, jää latausteho olemattomaksi.

Omat talo on rakennettu -90 luvulla ja konsultoitu latauskysymyksessä verkkoyhtiötä, joka myös hyväksyy talon sähköjärjestelmän. Täällä asiat tiedetään toki paremmin, mutta valitettavasti en saa täältä kuittausta katselmuspöytäkirjaan :).

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3363 : 13.12.2023, 19:55:36 »
Noita "kämppä jäähtyy sillä aikaa kun kiuas on päällä" -kytkentöjä tehtiin vielä 80-luvulla, ajatuksena siinä oli pikemmin sähköverkon kuormitus kuin että kiinteistön oma sähköjohdotus ei sitä kestäisi. Noista kytkennöistä luovuttiin sittemmin kun todettiin ettei niille ole tarvetta.

Meilläkin sähkökiuas kytketty noin, mutta 11 kW latausasema tohottaa kyllä huoletta sähkökiukaan ja sähköuunin kanssa yhtäaikaa eikä se haittaa ketään eikä mitään. Vähiten kiinteistön 3 x 25 A pääsulakkeita.
3x25A sähköliittymän teho on pikkasen rapia 17kW, jos sulla on 11kw sähköauto ja 6kw kiuas, niin se liittymä on siinä. Tietysti jos talossa on öljy/kaukolämpö, tms ei sähkölämmitys, niin eihän tuo ongelmia tuota. Liesi ei käytä kovin merkittävää määrää sähköä, käytännössä ne ovat kiuas ja lämmitys johon sähköä talossa menee

Sähkölämmitys on enemmän tai vähemmän pakko kytkeä jonkinlaisen tehonrajoituksen alle. Pieni uudehko talo ja pieni kiuas ei sitä välttämättä edellytä, mutta jos kiias tai talo on yhtään reilumpi, niin joko tehoa on rajoitettava tai isompaa sähköliittymää peliin.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2023, 20:07:26 kirjoittanut Jule »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3364 : 13.12.2023, 19:57:01 »

 :)
Eli kun pakkasyönä varataan lämpöä lattian massiivilaattaan ja pesukoneet tekevät taloustöitä halvan sähkön aikaan, jää latausteho olemattomaksi.

Noinhan siinä voi käydä, mutta haittaako se?.. Tosin käytännössä nuo osittain varaavat lämmitykset on yleensä mitoitettu vähän pienemmille tehoille kuin varsinainen varaava lämmitys.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3365 : 13.12.2023, 20:55:25 »
Eli kun pakkasyönä varataan lämpöä lattian massiivilaattaan ja pesukoneet tekevät taloustöitä halvan sähkön aikaan, jää latausteho olemattomaksi.

Jos sillä latausteholla keskellä yötä on oikeasti merkitystä, niin lataus varmaan suoritetaan DC-pikalatauksena jolloin se on muutenkin 10x nopeampaa kuin kotitöpselistä.

Pääsääntöisesti "yön yli" lataukselle riittää että se ottaa silloin ja siinä määrin tehoa kuin sitä on vapaana. Auto on kuitenkin aamulla ladattu vaikka latausteho olisi lomitetttu pyykkikoneen käyntijaksojen mukaan.

3x25A sähköliittymän teho on pikkasen rapia 17kW, jos sulla on 11kw sähköauto ja 6kw kiuas, niin se liittymä on siinä. Tietysti jos talossa on öljy/kaukolämpö, tms ei sähkölämmitys, niin eihän tuo ongelmia tuota. Liesi ei käytä kovin merkittävää määrää sähköä, käytännössä ne ovat kiuas ja lämmitys johon sähköä talossa menee

Latausasemassa on talon kuormantunnistus ja sen mukaan tehonsäätö, mutta en ole käytännössä nähnyt sen pudottavan lataustehoa riippumatta mitä sisällä tekee.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3366 : 13.12.2023, 21:26:49 »
Täällä khyl kuormantunnistus rajoittaa latausvirtaa näin lämmityskaudella ihan kunnolla. Mut ei oo siltikään tarvinnu lähteä vajaalla akulla koskaan liikenteeseen. Yleensä pidän latausrajana 90%, joskus jos on paljon ajoa tiedossa niin lataan 100% asti.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3367 : 14.12.2023, 07:14:50 »
Työkaveri kurvasi samaan aikaan työpaikan pihaan Tesla Model jollain. Kyselin, mitä talvi vaikuttaa toimintasäteeseen kun autossa on sisällä lämmin eikä yhtä kylmä kuin ulkona. "Jos kesällä toimintasäde on ~500km niin talvella se on lähellä 200km".  :o  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3368 : 14.12.2023, 07:26:14 »
Työkaveri kurvasi samaan aikaan työpaikan pihaan Tesla Model jollain. Kyselin, mitä talvi vaikuttaa toimintasäteeseen kun autossa on sisällä lämmin eikä yhtä kylmä kuin ulkona. "Jos kesällä toimintasäde on ~500km niin talvella se on lähellä 200km".  :o  :idiot2:
Jos ajaa lyhyttä matkaa eikä autoa esilämmitä niin kyllä tuo on totta. XC40 sähköautossa ilman lämmitystä ekan 10km kulutus oli 41kWh/100km kun pakkasta oli -20C. Kun lämmitti niin samalla matkalla kulutus 23kWh/100km. Toisaalta oma bensa volvo vei lämmitettynäkin samoilla keleillä 21l/100km

En ole laskenut, että montako latausasemaa meidän rivitaloyhtiön syöttö kärsisi lisätä. MuTuna voisin heittää että ei montaa. Autopaikat on taloyhtiön sähkömittarin takana, ei huoneistokohtaisesti. Latausasemat vaatisi oman kaapeloinnin pääkeskukselta ja toiseen autokatokseen joutuisi kaivamaan kaapelin maahan.
Omalle autopaikalle asennettiin tällä viikolla "latausasema" eli kWh-laskurilla ja jatkuvalla virran saannilla oleva boksi. Auto lataa normaalista töpselistä 8A virralla. Tolppaan tulee tulee virta 25A sulakkeen kautta. Tällä hetkellä meillä on 2 latausautoa taloyhtiössä. Johdotuksista johtuen 4 autopaikkaa 8 onnistuu sähköistää tällä menetelmällä + 5 autotallia. Meidän taloyhtiöllä taisi olla 3x150A liittymä.


Tosi asiahan on ettei kenelläkään ole niin isoa liittymää että se riittäisi kun kaikki sähkölaitteet on päällä. Itse olen paljon ladannut työpaikalla autoa, 23cnt/kWh. Ei ole halpa mutta ei ole hirveän kallistakaan kun miettii että tuossa on kaikki kulut.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3369 : 14.12.2023, 18:39:06 »
Ei se tilanne nyt niisä rivareissakaan huono ole. Jos taloyhtiössä on joka kämpässä sauna, siellä on liittymässä sen verran löysää että autot latautuu. Paljon tiukemmalla taloyhtiön liittymä on kaukolämpökerrostalossa jossa ei ole asuntosuanoja.

Logiikkasi on rikki. Jos OK-talossa on sähköliesi ja sähkökiuas, niin sähköliittymä täytyy mitoittaa kestämään se, että on liesi ja kiuas samaan aikaan käytössä. Koska ei ole lainkaan mahdoton ajatus, että on joulukinkku uunissa samaan aikaan, kun saunotaan. Sanoohan ohjesääntökin, että ensin saunotaan ja sitten syödään vasta!

Mutta otetaan rivitalo. Jos on 30 asuntoa, niin alkaa olla hemmetin pieni todennäköisyys sille, että on kaikki 30 kiuasta ja 30 uunia täsmälleen samaan aikaan päällä! Eli kaapelointi ja sähköliittymä voidaan "alimitoittaa" sitä enemmän, mitä suurempi määrä käyttäjiä.

Sama juttu pysäköintialueilla. Jos on 2 autopaikkaa, niin aikailailla 100 % todennäköisyydellä on joskus molemmilla samanaikaisesti lämmitin käytössä. Mutta 100 auton parkkikentällä... en ole ikinä nähnyt, että olisi enemmän kuin 3/4 osalla edes kaapeli kiinni ja kaikkihan ei lähde matkaan samalla kellonlyömällä -> tolppien kaapelit on voitu mitoittaa paljon pienemmälle kuormalle kuin 100 x 2 kW.

Sattuneesta syystä ei riittänyt 2012 valmistuneen kerrostalon (jossa huoneistokohtaisia saunoja) sähköliittymä latauspömpeleille. Ei alkuunkaan. Itseasiassa ratkaisuksi tarjottiin erillisen sähköliittymän hankkimista latauspaikoille. Tosin puihin meni... tarjous pyydetty 3 vuotta sitten, hallitus istui reilun vuoden käsien päällä ja yritti laittaa homman käyntiin alkup. tarjouksen mukaisella budjetilla. Hups, uusi hinta roimasti korkeampi -> ei neuvotellut tilausvaltuudet ja lainat riittäneet -> homma jäihin.

Nämä kaapelimitoitukset kusee siitäkin syystä, että latausajat pidempiä kuin tähän asti harrastettu max. 2 h rajoitettu lämmitys. Kuormien samanaikaisuus siis kasvaa ja kaapelit voivat ylikuormittua, vaikka lataus olisi rajattuna 8 A eli samaan teholuokkaan kuin sisätilanlämppärit.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3370 : 14.12.2023, 19:43:24 »
Sanoohan ohjesääntökin, että ensin saunotaan ja sitten syödään vasta!
No mutta ku... Eihän sitä vastaa tarvitse paistaa uunissa, varmaan tuoreena parempaa.
Insinöörikin sano niin kun kysyin. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3371 : 14.12.2023, 22:48:05 »
Logiikkasi on rikki. Jos OK-talossa on sähköliesi ja sähkökiuas, niin sähköliittymä täytyy mitoittaa kestämään se, että on liesi ja kiuas samaan aikaan käytössä. Koska ei ole lainkaan mahdoton ajatus, että on joulukinkku uunissa samaan aikaan, kun saunotaan. Sanoohan ohjesääntökin, että ensin saunotaan ja sitten syödään vasta!

Mutta otetaan rivitalo. Jos on 30 asuntoa, niin alkaa olla hemmetin pieni todennäköisyys sille, että on kaikki 30 kiuasta ja 30 uunia täsmälleen samaan aikaan päällä! Eli kaapelointi ja sähköliittymä voidaan "alimitoittaa" sitä enemmän, mitä suurempi määrä käyttäjiä.

Sama juttu pysäköintialueilla. Jos on 2 autopaikkaa, niin aikailailla 100 % todennäköisyydellä on joskus molemmilla samanaikaisesti lämmitin käytössä. Mutta 100 auton parkkikentällä... en ole ikinä nähnyt, että olisi enemmän kuin 3/4 osalla edes kaapeli kiinni ja kaikkihan ei lähde matkaan samalla kellonlyömällä -> tolppien kaapelit on voitu mitoittaa paljon pienemmälle kuormalle kuin 100 x 2 kW.

Sattuneesta syystä ei riittänyt 2012 valmistuneen kerrostalon (jossa huoneistokohtaisia saunoja) sähköliittymä latauspömpeleille. Ei alkuunkaan. Itseasiassa ratkaisuksi tarjottiin erillisen sähköliittymän hankkimista latauspaikoille. Tosin puihin meni... tarjous pyydetty 3 vuotta sitten, hallitus istui reilun vuoden käsien päällä ja yritti laittaa homman käyntiin alkup. tarjouksen mukaisella budjetilla. Hups, uusi hinta roimasti korkeampi -> ei neuvotellut tilausvaltuudet ja lainat riittäneet -> homma jäihin.

Nämä kaapelimitoitukset kusee siitäkin syystä, että latausajat pidempiä kuin tähän asti harrastettu max. 2 h rajoitettu lämmitys. Kuormien samanaikaisuus siis kasvaa ja kaapelit voivat ylikuormittua, vaikka lataus olisi rajattuna 8 A eli samaan teholuokkaan kuin sisätilanlämppärit.

Mä en tiedä mikä on suunnitteluohje rivarin liittymälle, mutta pakko siinäkin on lähteä oletuksesta että vähintään luokkaa puolet saunoista on perjantai iltana yhtäaikaa päällä.

Tuota liettä tosin ei tarvise pahemmin laskea, sen sähkön käyttö on niin pientä. Toetysti jos tarkoituksella yrittää sen saa käyttämään paljon sähköä, mutta ruuanlaitolla se ei onnistu.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3372 : 16.12.2023, 09:53:14 »
Mä en tiedä mikä on suunnitteluohje rivarin liittymälle, mutta pakko siinäkin on lähteä oletuksesta että vähintään luokkaa puolet saunoista on perjantai iltana yhtäaikaa päällä.
Mutuilu on toki helpompaa kuin käyttää 30 s elämästään googlen parissa
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiUlrLovJODAxWMFxAIHUzbAbMQFnoECA0QAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.theseus.fi%2Fbitstream%2F10024%2F166084%2F2%2FHenri%2520Luomanen.pdf&usg=AOvVaw1V1_mvNvzcfHplwFNTJH-z&opi=89978449

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3373 : 16.12.2023, 13:18:23 »
Mutuilu on toki helpompaa kuin käyttää 30 s elämästään googlen parissa
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiUlrLovJODAxWMFxAIHUzbAbMQFnoECA0QAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.theseus.fi%2Fbitstream%2F10024%2F166084%2F2%2FHenri%2520Luomanen.pdf&usg=AOvVaw1V1_mvNvzcfHplwFNTJH-z&opi=89978449

Kyllä tuon lukemiseen menee ainakin mulla yli 30 sekuntia, mutta kyllähän tuon nyt nopeastikin näkee että mitoitus on isompi jos on sähkökiukaat.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3374 : 18.12.2023, 20:54:43 »
Omalle autopaikalle asennettiin tällä viikolla "latausasema" eli kWh-laskurilla ja jatkuvalla virran saannilla oleva boksi. Auto lataa normaalista töpselistä 8A virralla. Tolppaan tulee tulee virta 25A sulakkeen kautta.

Onkohan noissa schuko-pistorasioissa kaikki sisuskalut tosiaan ihan normi schuko-kamaa? Olen kyllä nähnyt mm. työpaikalla 8A rajoitettavia schuko-latauspaikkoja, jotka näytttää kyllä ulkoisesti ihan normi schukoilta, eikä edes kovin uusilta. Mutta toisaalta taas kuullut huhuja, että itse pistorasia ei välttämättä kestä jatkuvasti edes 8A virtaa. En tiedä, miksi ei kestäisi, mutta voi toki jotkut metallijousikynnet lämmetessään väsähtää tms.? Johdotuksen keston ymmärrän taloyhtiöissä ongelmaksi jatkuvalla kuormalla, kun mitoitettu isolle porukalle, mutta ok-talossa en. Johan oma 1,9kW sisätilan lämppäri + moottorinlämmitin vie yli 8A, eikä ongelmia ole ollut.

Ärsyttäisi vaan aloittaa sähköautoilu tuhansien eurojen latausinvestoinnilla, joka käytännössä söisi parin seuraavan vuoden säästöt polttoainekuluissa. En nyt ihan niin kiinnostunut ole sähköautoilusta itsestään, että haluaisin siitä vielä maksaakin extraa. Lievä harrastelu ei haittaa. Ja meidän ajoprofiililla voisi ehkä kotilataus riittää 8A virrallakin, tosin johtoruokinta olisi silloin ihan jatkuvaa. Erikoistilanteissa sitten nöyrryttävä dc-laturille 10 kilsan päähän kahvia lipittämään.

11kW kotilataus on myös epäilyttänyt, kun en tasan ala ryöstöhinnoiteltua pääsulakekokoa auton takia kasvattamaan ja meilläkin jo lämpökeskuksen sähkövastuksen maksimiteho on muistaakseni 9kW, jonka kiuas potkaisee pois päältä. Kyllä sen auton olisi tarvittaessa oltava suunnitellusti 100% latingissa seuraavana aamuna, vaikka olisi saunottu illalla ja olisi reilu 20 pakkasta. Vaikka sitten se kinkkukin uunissa. Mutta ymmärsin täältä kommenteista, että käytännössä ei olisi ongelma? Ja jos miettii, että käytettävissä oleva maksimiteho on 17kW luokkaa, sekä 12h aikaa latailla, niin eiköhän siihen noilta talon kuormilta aika monta kWh jää yli, jos laturi vaan ne osaa käyttää.

 

Futurez  Kulkukoira