Kulkukoira  Proturbo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519835 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3405 : 08.01.2024, 18:06:59 »
Nii, eka 10km 20l/100km mutta eihän se nyt herrajjumala koko aika sitä oo kun lämpeää.
Voi voi. :facepalm:
Eihän se sähkärikään 40kwh vie kuin se lämpeää.

Matkustamon lämmön ylläpito kyllä lisää kulutusta suhteessa enemmän kuin polttiksessa.

Poissa Mustasudenkorento

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3406 : 08.01.2024, 20:16:13 »
Eihän se sähkärikään 40kwh vie kuin se lämpeää.

Matkustamon lämmön ylläpito kyllä lisää kulutusta suhteessa enemmän kuin polttiksessa.

-30 pakkasta ja kotoa 18km laturille keskikulutus 41kWh.. laturilta pohjoiseen 100km kulutus 31kWh.... kehonsiirto välineenä id4.  päivän aikana ajoa about 250km 3x laturilla päivän aikana about 2,5h. Toki ilman viimeistä latausta ois päässy perille mutta ois ollu melko kuiva viikonlopun jäljiltä.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3407 : 10.01.2024, 10:40:52 »
Ei vaikuttanut perillepääsyyn kuten ei muulloinkaan.

Ei ihan kesälukemilla liiku kiisselitkään -30 °C keleissä, jos suostuvat ylipäätään liikkumaan.

Näin varmasti joo, mutta rangeen vaikuttaa.

Nyt on 400km tripissä ja puoli tankkia dieseliä jäljellä. Webastoa on poltettu paljon ja ajo pääasiassa taajamaa. :juhau:

Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3408 : 11.01.2024, 01:54:19 »
Ironiaa maa freend, ironiaa. :)

Ironiatunnistin kaipaa siis huoltoa.

Apaut puolet pois kesärangesta

Kummeli tyylinen kysymys tuohon liittyen, onks se paljo vai vähä?
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3409 : 11.01.2024, 09:14:08 »
Kummeli tyylinen kysymys tuohon liittyen, onks se paljo vai vähä?

C: Kanada

Mielestäni vähän mutta joku muu ajattelee sen olevan paljon.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3410 : 12.01.2024, 12:52:26 »
Ei ole enää pahan hintainen käytettynä, jenkeissä
https://www.is.fi/autot/art-2000010115139.html
Mutta
Lainaus
Hertzin mukaan sen sähköautolaivaston korjauskustannukset ovat olleet perinteisiin polttomoottorisiin vuokra-autoihin nähden noin kaksinkertaiset
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3411 : 12.01.2024, 12:54:33 »
Puhuukohan nuo Teslan eeppisen hitaista ja kalliista kolarikorjauksista vai teknisten vikojen kustannuksista
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3412 : 12.01.2024, 13:43:07 »
Ei ole enää pahan hintainen käytettynä, jenkeissä
https://www.is.fi/autot/art-2000010115139.html
Mutta

Korjauskustannuksilla tuossa artikkelissa tarkoitetaan vahinkojen korjaamista. Tehokkaat teslat lähtee helposti lapasesta.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3413 : 12.01.2024, 13:49:57 »
Korjauskustannuksilla tuossa artikkelissa tarkoitetaan vahinkojen korjaamista. Tehokkaat teslat lähtee helposti lapasesta.

Enpä tuosta jutusta kyllä sellaista käsitystä saanut, olisko sulla siitä jotain konkreettisempaa tietoa?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3414 : 12.01.2024, 14:08:23 »
Enpä tuosta jutusta kyllä sellaista käsitystä saanut, olisko sulla siitä jotain konkreettisempaa tietoa?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/autovuokraamo-hertz-myy-pois-20000-sahkoautoaan-korjaaminen-liian-kallista/2a6b5c56-7f78-4998-9c93-16a024a82f7d
Lainaus
Yhtiö perustelee päätöstään sillä, että sähköautojen vaurioiden korjauskustannukset ovat noin kaksi kertaa suuremmat kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa.

Hertz on rajoittanut sähköautojensa tehoa ja nopeutta vähentääkseen asiakkaiden ajamia kolareita, kertoo uutistoimisto Reuters.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3415 : 12.01.2024, 16:01:27 »
Enpä tuosta jutusta kyllä sellaista käsitystä saanut, olisko sulla siitä jotain konkreettisempaa tietoa?
Ribbe jo laittoikin. Mun olisi pitänyt kirjoittaa että tuossa artikkelin tapauksessa tjsp.. Tuossa iltiksen varsinaisessa artikkelissa oli tosiaan jätetty tuo tieto pois

Herzin kokoinen lafka toiminee itse omana vakuutusyhtiönään, joten nuo kolhut ovat tosiaan kuluja.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2024, 16:03:18 kirjoittanut Jule »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3416 : 15.01.2024, 16:40:32 »
Miten kävisi jos Suomen autokanta muuttuisi yhtäkkiä pelkiksi sähköautoiksi? Katso yllättävä tulos!

https://yle.fi/a/74-20068837

Eli: sähkönkulutus kasvaa 10%, ei näy juurikaan missään valtakunnanverkon tasolla.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3417 : 16.01.2024, 16:23:51 »
Valtakunnanverkon tasolla tosiaan ei olisi isompi ongelma, paitsi kovimpien pakkasten aikaan, kun nytkin ollaan rajoilla ja sähköautojenkin kulutuslisä silloin myös suurimmillaan. Mutta ihan tehtävissä oleva juttu.

Sähköautojen latauskuorma varmaan painottuu myös yöaikaan, joten ei edes pahenna tilannetta sitä 10%, vaikka kulutuslisä vuositasolla olisikin sen verran. Eli tasoittaa sähkönkulutuksen vuorokausivaihtelua.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3418 : 18.01.2024, 10:45:47 »
Joo, ainakin jos ei muuta niin hieman keppiä ja porkkanaa, niin saadaan se sähköauton lataus siirrettyä pois huipputunneilta, niin sähköverkko kyllä hanskaisi 100% sähköautokannan.

Nykyinen tuotantokapasiteetti olisi kyllä muutaman hetkenä ongelmissa, mutta käytännössä kapaa rakennetaan aktiivisesti lisää (muuhunkin tarkoitukseen kuin autoille), niin että reaalimaailmassa jossa autot ei yön aikana muutu sähköisiksi ei tuokaan tuota ongelmia.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3419 : 18.01.2024, 13:44:24 »
Nykyinen tuotantokapasiteetti olisi kyllä muutaman hetkenä ongelmissa, mutta käytännössä kapaa rakennetaan aktiivisesti lisää (muuhunkin tarkoitukseen kuin autoille), niin että reaalimaailmassa jossa autot ei yön aikana muutu sähköisiksi ei tuokaan tuota ongelmia.

En lukenut väitöskirjaa, mutta ymmärtääkseni se käsitteli verkkoa, eikä tuotantoa? Reaalimaailmassa emme ole läheskään omavaraisia sähkön tuotannossa ja tämän hetken investoinnit kohdistuvat epävarmaan tuotantoon, ilman säätövoimaa. Jopa ympäristöaktivisti pohti hiljattain, onko maakunnasta muodostumassa energiatuotannon Kongo. Ulkomaalaiset käyttävät sumeilematta resurssejamme, ja suurella todennäköisyydellä jäljet jäävät vastuullamme.

Neljä viidestä ydinvoimalasta on jatkoajalla, ja loppu lähestyy vääjäämättä. Uutta pitäisi rakentaa kiireellä lisää, mutta niukat pääomat on menetetty niin Venäjän seikkailuihin kuin saksalaisillekin.

Vesivoimaa ei hyvällä katsota, fossiilisista puhumattakaan. Kunnon kehitysmaan tapaan poltetaan märkää jätettä, biovoimaa pitkällä piipulla.

Poliittinen ohjaus ei tähän mennessä ole yleensä onnistunut kaksisesti, miksi se nyt onnistuisi?

Taloyhtiöistä melkoinen osa on jo nyt luottokelvottomia. Mittavat latausinvestoinnit pitäisi siis maksaa suoraan osakkaiden pussista. Eduskunnassa ratkaisu on helppo, taantuvan alueen taloyhtiössä ei niinkään.

Luultavasti seuraava auto on täyssähkö, mutta aikalisä on menossa. Naapurin EQE on kulkenut viimeisen kuukauden 40 kWh:n keskikulutuksella maantieajossa. Tällä sähkön hinnalla D4 on huomattavasti kokonaistaloudellisesti. Suosittujen autojen alusta on pääosin suojaamatonta peltiä, ei taida akun loppuminen olla suurin ongelma, jos autoilua katselee leasingin ulkopuolelta? Somepersoona myy halvalla Polestaria, arvon alenema on ollut 38,- päivässä.

Latausinfraa rakennetaan yhteiskunnan tuella, velkarahalla. Silti joulun tienoilla tunteet vähän kuumenivat lastauspaikoilla. Entä, jos sähköautojen määrä tosiaankin jatkaisi vuosittaista kaksinkertaistumista? Kantaverkko tuskin on se heikoin lenkki!

 

Ateho  Elekma