Samppasport  Futurez

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519835 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3420 : 18.01.2024, 14:39:29 »
Reaalimaailmassa emme ole läheskään omavaraisia sähkön tuotannossa

Katsopa uudestaan. Jo vuoden 2023 osalta Suomen sähkön nettotuonti romahti lähes nollaan, vaikka OL3 aloitti jatkuvan tuotannon vasta keväällä. Sen jälkeen on vielä rakennettu roimasti lisää tuotantokapasiteettia ja rakentaminen jatkuu edelleen vilkkaana.

Jos nyt ei erityisempiä käänteitä tule, niin näyttäisi että vuonna 2024 Suomi on jo sähkön nettoviejä.

https://www.stat.fi/julkaisu/cl8n57n2p06sg0cupg4sxn1bw

Lainaus
Sähkön nettotuonti väheni 95 % vuodentakaisesta. Ydinvoiman lisäksi myös uusiutuvaa sähköä tuotettiin viime vuotta enemmän. Eniten kasvoi aurinkovoiman tuotanto, 63 %. Tuulivoiman ja vesivoiman tuotannot kasvoivat 31 % ja 1 %.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3421 : 18.01.2024, 17:11:45 »
Katsopa uudestaan. Jo vuoden 2023 osalta Suomen sähkön nettotuonti romahti lähes nollaan, vaikka OL3 aloitti jatkuvan tuotannon vasta keväällä. Sen jälkeen on vielä rakennettu roimasti lisää tuotantokapasiteettia ja rakentaminen jatkuu edelleen vilkkaana.

Saa rakentaa vielä puolentusinaa Meri-Porin kokoista voimalaitosta ennen kuin Oy Suomi Ab pystyy omavaraisuuteen myös kulutushuippujen aikana. Sekä kestää vikatilanteita talviaikaan.

Se ei just nyt lämmitä paljoakaan, että vuositasolla pystytään tuottamaan yhtä paljon kuin kulutetaan. Syystä että meillä ei ole lainkaan kykyä energian varastointiin. Kesällä tulee tuulivoiman ansiosta ylituotantoa, joka myydään halvalla ulos. Eli tarttis rakentaa tätä varastointikykyäkin (mm. suunniteltuja metanointilaitoksia), mutta ilmaiseksi sekään ei tapahdu. Nyt maksetaan hintaa menneiden vuosikymmenien virheestä eli ripustautumisesta venäläisen tuontisähkön varaan. Onneksi Meri-Poria ei ehditty poistaa käytöstä/purkaa.... sehän oli jo päätetty poistaa lopullisesti käytöstä, koska hiilen polttaminen ei ollut kannattavaa eikä turhuuteen nimeltä huoltovarmuus haluttu uhrata senttiäkään.

Muutama vuosi sitten oma tuotantokapasitetti oli vähän vajaa 11 GW ja tähänastinen kulutusennätys 15 GW. Vajausta reilu 4 GW, mikä katettiin sähköntuonnilla. Kun tuonti Venäjältä loppui, ei vajausta pystytty korvaamaan tuonnilla Ruotsista, Norjasta ja Virosta. Tulee linjojen kapasiteetti vastaan.

OL3 tietysti kavensi vajausta hieman ja tuulivoimaa on muutaman viime vuoden aikana rakennettu niin paljon, että tuulisina päivinä Oy Suomi Ab pystyy täyteen omavaraisuuteen. Mutta tyyninä päivinä on edelleen pakko turvautua useamman tuhannen megawartin tuontiin, kuten on nähty, ja voimalaitosten vikaantuessa olemme oitis kusessa. Tammikuun ennätyshinnat saatiin aikaan, kun oli useammassa lämpövoimalaitoksessa (mm. Meri-Porissa) vikaa ja tuotannossa tästä syystä 1,5 GW vajaus. Aika sama vaikutus tulee myös OL3 sippaamisesta ja tälle vuodellekin on vielä huoltoseisokki luvassa maaliskuulle, jolloin voi vielä olla kunnon pakkasiakin.

Jos olisi vuotta aiemmin tullut tällaiset pakkaset ja kaupan päälle muutamaan voimalaitokseen vika, niin olisi joko pitänyt turvautua kiertäviin sähkökatkoihin tai sähköverkko olisi romahtanut. Ihan tuurilla selvittiin.

OL3 on myös osa ongelmaa. Sähköverkon ptää kestää minkä tahansa yksittäisen voimalan yllättävä vikaantuminen. OL3 on tähän maahan liian suuri laitos ja sen vuoksi täytyy siirtolinjojakin käyttää vajaateholla, jotta on varaa nostaa tehoja, jos OL3 yllättäen sippaa.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3422 : 19.01.2024, 09:25:09 »
Jo vuoden 2023 osalta Suomen sähkön nettotuonti romahti lähes nollaan, vaikka OL3 aloitti jatkuvan tuotannon vasta keväällä. Sen jälkeen on vielä rakennettu roimasti lisää tuotantokapasiteettia ja rakentaminen jatkuu edelleen vilkkaana.

Jos nyt ei erityisempiä käänteitä tule, niin näyttäisi että vuonna 2024 Suomi on jo sähkön nettoviejä.

Olkiluodon naapurissa tehdään kokeita:
https://ls24.fi/uutiset/sahkopatterit-kylmenivat-yllattaen-rauman-energian-sahkoverkko-testasi-alkuviikosta-tehon-rajoitusta-tietyissa-talouksissa

Tiivistettynä:
"– Viime talvena puhuttiin paljon näistä kiertävistä sähkökatkoista, joita ei lopulta tullut. Tänä talvena asiasta ei juuri ole puhuttu. Sähkön riittävyys, varsinkin pääkaupunkiseudulla, on kuitenkin edelleen ongelma. Nyt halusimme testata, millaisia vaikutuksia tehon rajoituksella on ja miten se toimii."

Aamun ajankohtaislähetyksessä LUT:n professori ehdotti valtion rakentamaa säätövoimaa kuormituspiikkien hallintaan "kotimaisen valmistajan moottoreilla", vain 20 miljoonan hintaluokan satsaus. No, rahalle on parempaa käyttöä, kyllä kansa sähkönsä maksaa :).

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3423 : 19.01.2024, 09:34:49 »
Luultavasti seuraava auto on täyssähkö, mutta aikalisä on menossa. Naapurin EQE on kulkenut viimeisen kuukauden 40 kWh:n keskikulutuksella maantieajossa. Tällä sähkön hinnalla D4 on huomattavasti kokonaistaloudellisesti.

Siis, millä matematiikalla D4 tulee taloudellisemmaksi?

Tietysti jos d4 on jokin ilmainen vanha lintta, mutta jos vertaa jotenkin samanmoisia autoja keskenään.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3424 : 19.01.2024, 11:33:41 »
Siis, millä matematiikalla D4 tulee taloudellisemmaksi?

Tietysti jos d4 on jokin ilmainen vanha lintta, mutta jos vertaa jotenkin samanmoisia autoja keskenään.
Kun sähkö maksaa enemmän kuin 30 c/kwh, niin diesel tulee kilpailukykyiseksi, aikakin talvikelissä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3425 : 19.01.2024, 15:58:13 »
Kun sähkö maksaa enemmän kuin 30 c/kwh, niin diesel tulee kilpailukykyiseksi, aikakin talvikelissä.

Talvikelejä on toki se muutama viikko ja nytkin talvikeleillä tällä hetkellä on sähkön 7 vrk keskihinta 11,69 snt/kWh. Ja muista se dieselin vuotuinen vero  :)

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3426 : 19.01.2024, 16:00:04 »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3427 : 19.01.2024, 16:17:48 »
Talvikelejä on toki se muutama viikko ja nytkin talvikeleillä tällä hetkellä on sähkön 7 vrk keskihinta 11,69 snt/kWh. Ja muista se dieselin vuotuinen vero  :)
Kysyttiin, että millä matematiikalla D4 on edullisempi. Jossain tilanteessa diesel voi olla edullisempi, esim. jos ei ole kotilatausmahdollisuutta lainkaan.

Tammikuun pörssisähkön keskihinta on ollut tähän mennessä 17,87 snt/kwh. Siihen päälle marginaali ja siirtomaksut, niin riippuen asuinpaikasta menee jo heilahtaen yli 30 snt/kwh. Harva toisaalta latasi sähköautoa niinä tunteina, kun sähköenergian hinta oli yli 2 eur/kwh. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3428 : 21.01.2024, 11:24:42 »
Polestaria kuopataan https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede-biler/polestar/polestar-konkurs/ ja kehotetaan mahdollisia autonomistajia lukemaan tarkkaan mahdollisia liisari sopimuksiaan mutta todetaan että liisarisoppari on parempi vaihtoehto kuin suoraosto jos firma kaatuu
« Viimeksi muokattu: 21.01.2024, 11:29:23 kirjoittanut Kaide »

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3431 : 02.02.2024, 09:38:12 »
Polestaria kuopataan https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede-biler/polestar/polestar-konkurs/ ja kehotetaan mahdollisia autonomistajia lukemaan tarkkaan mahdollisia liisari sopimuksiaan mutta todetaan että liisarisoppari on parempi vaihtoehto kuin suoraosto jos firma kaatuu
Volvo päästää Polestarin menemään https://www.reuters.com/business/autos-transportation/automaker-volvo-cars-stop-funding-polestar-quarterly-earnings-above-estimates-2024-02-01/?fbclid=IwAR2r0o0qdVwg2mtemDrwe2AWJV4tjjDZ78-5Ar_rhlZaTo48n9_9wlHse4A

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3432 : 11.02.2024, 19:24:15 »
Ruotsin puolella Zeekr:in myyntihintaan on leivottu 10 vuoden takuu, 10 vuoden huollot ja nettipalvelut. https://www.zeekr.eu/sv-se/press

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4084
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3433 : 29.02.2024, 08:20:03 »
Kun kaikki pitää kovassa kiimassa hoitaa ja vielä saatananmoisella kiireellä niin systeemi putoaa kelkasta. Luulisi ettei näitä paristoautoja nyt ihan polven päällä ole piirusteltu mutta nyt ammutaan varmuuden vuoksi tykillä kärpästä kun kukaan ei tiedä mistään mitään :idiot2:

Pohjalevyongelma ;D

https://www.is.fi/autot/art-2000010254029.html

« Viimeksi muokattu: 29.02.2024, 09:21:05 kirjoittanut Slowman »
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3434 : 29.02.2024, 09:12:54 »
En tiedä onko porukka miten instassa mutta Kokkolan Autohuollon Jesse Haapalan profiilissa oli tänään D6 akun eristevika tutkimuksessa https://www.instagram.com/jessehaapala/ Olivat saaneet paikannettu moduulin.

Alkaa olla aika tunnettu tämä Kokkolan Autohuolto. Ruotsalaisessa Carup lehdessäkin oli artikkeli kyseisestä korjaamosta.

https://svenska.yle.fi/a/7-10050631

 

Autoracing  KL-varaosat