Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Vikakoodien lukulaitteet ja ohjelmistot

  • 1433 Vastauksia
  • 712315 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6586
  • 1% Hybridi
WebOfTrust luokittelee tuon sivuston epäluotettavaksi sama oli tietty Persujen ja kokoomuksen sivujenkin kanssa  :)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa VolvoV70R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Volvo V70 R AWD 98'
Tuo elman ohjelmisto kun ei näytä toimivan kaikissa malleissa, niin onkohan kukaan katellu muita merkkejä?

Itseäni kiinnostasi tuo http://www.ecutool.com/Good-Quality-Autocom-CDP-Quality-B-for-Cars--Trucks-and-OBD2_9921.html
mutta toimiiko tuokaan sitten kaikissa vanhemmissa autoissa joissa on odb-liitin

Oma auto on v70 2.5 tdi, käyttöönotettu -99, mutta luultavasti -00 mallia.
Tarkoitus olisi löytää lukija joka käy omani lisäksi mahdollisimman moneen autoon
Mikäli elman ohjelmisto viittaa tuohon ELM327 kaapeliin ja sen ohjelmistoihin, niin voinen vuodattaa oman käsitykseni asiasta. :) Ohjelmistolla ei lienee monestikaan niin suurta vaikutusta kuin itse kaapelilla on.

Tuo ELM327 toimii moneen japanialaiseen autoon ja uudempiin Volvoihin. Vanhempi Volvo taas tuntui toimivan tuolla sinisellä tavallisella OBD kaapelilla, joka on tarkoitettu lähinnä VAG konsernin tuotteisiin (Audi, VW, Seat...yms.). Oma oletukseni on, että näissä on hieman erilainen kytkentäjärjestys kaapeleiden sisällä, vaikka päällepäin näyttävätkin pitkälti samalta. Tästä syystä en jotenkin jaksa uskoa, että vain yksi lukija riittäisi lukemaan molempia paketteja.

Korjailkoon joku viisaampi asiaa, mikäli jollakin on suurempaa tietoa ja perehtymisen tasoa asian suhteen. :) Nämä ovat ihan kokemuksen kautta saatua havainnointia ja Sherlock Holmes tasoista päättelyä sen pohjalta.

Poissa skalpel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Harmi kun on niin vaikea päästä testaamaan nuita laitteita.

Tuo Autocom vaan lupaa toimivan lähes kaikissa autoissa, ja mainostaa laitettaan korjaamotason laitteena. 2 kappaleta oisi täällä Suomessakin myytävänä, hinta vain on 400 € ja niin etäällä ettei kehtaa asiakseen ajella testaamaan.

Auton entisellä omistajalla oli 4-5 vuotta sitten biltemasta ostettu itsenäinen koodinlukija, joka kävi tähän autoon ja 3 koppaseen vr6 golffiin.
Sitä samaa koodinlukijaa vain ei ole enää myytävänä
En ole koskaan antanut koulunkäynnin haitata oppimistani

Poissa VolvoV70R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Volvo V70 R AWD 98'
Auton entisellä omistajalla oli 4-5 vuotta sitten biltemasta ostettu itsenäinen koodinlukija, joka kävi tähän autoon ja 3 koppaseen vr6 golffiin.
Sitä samaa koodinlukijaa vain ei ole enää myytävänä
Tuo toimivuus Volvon ja VW:n kanssa viittais siihen, että tarviit sen ELM kaapelin sijasta juurikin tuon VAG-konsernin vehkeisiin toimivan kaapelin. Itsekään en ELM:llä mitään saanut aikaiseksi, mutta tuolla perus VAG-kaapelilla toimii mainiosti. Tämä siis siinä tapauksessa, että et välttämättä tarvitse korjaamotason vehkeitä, vaan riittää tuollainen kymmenen euron kaapeli jonka saa auton ja tietokoneen välille. :) Mutta kuten aiemminkin mainostin, saatan hyvinkin olla väärässä. Kaikki tämä vain kokemuksen pohjalta.

http://www.obd.fi/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=126&category_id=6&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=29

Esimerkiksi tällaisen luulisi toimivan. Samaisia saa eBaysta tilattua pikku rahalla. :) Itselläni tällä hetkellä suunnilleen vastaava lainassa ja tilasin itselleni tuollaisen mitä linkitin, voin vielä varmistella senkin toimivuuden, kunhan postimies sellaisen kotiovelle kiikuttaa.

Poissa skalpel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
http://www.obd.fi/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=126&category_id=6&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=29

Esimerkiksi tällaisen luulisi toimivan. Samaisia saa eBaysta tilattua pikku rahalla. :) Itselläni tällä hetkellä suunnilleen vastaava lainassa ja tilasin itselleni tuollaisen mitä linkitin, voin vielä varmistella senkin toimivuuden, kunhan postimies sellaisen kotiovelle kiikuttaa.

Juuri tällaisen kaapelin tarvitsisinkin, koska tarkoitus olisi nollata turvatyynyn merkkivalo(SRS)

Sen takia vain kahtelin kallimpia testereitä että pystysi mittaamaan syöttöpumpun ajoituksenkin sekä joillakin muuttelemaan ecun karttoja.
Joskus on myytävänä käytettyjä korjaamotestereitä, mutta niilläkin on hintaa 400€ ylöspäin. Ne kyllä myös kävisi 99% kaikkiin autoihin (mitähän autoja ne 1% on, ladoja :o).
En ole koskaan antanut koulunkäynnin haitata oppimistani

Poissa VolvoV70R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • Volvo V70 R AWD 98'
Juuri tällaisen kaapelin tarvitsisinkin, koska tarkoitus olisi nollata turvatyynyn merkkivalo(SRS)

Sen takia vain kahtelin kallimpia testereitä että pystysi mittaamaan syöttöpumpun ajoituksenkin sekä joillakin muuttelemaan ecun karttoja.
Joskus on myytävänä käytettyjä korjaamotestereitä, mutta niilläkin on hintaa 400€ ylöspäin. Ne kyllä myös kävisi 99% kaikkiin autoihin (mitähän autoja ne 1% on, ladoja :o).
Juu no ihmeisiin noilla kympin kaapeleillä ei pysty, eli menee ihan perus vikakoodin lukemiseen ja valojen nollaamiseen. :) Hyvin vähän foorumilla on noista paremmista laitteista juttua, joten kuulen mielelläni kokemuksia, mikäli tulee sellaisia hankittua.

Mä koitan jeesiä näissä budjettiratkaisuissa, suurempia rahoja kun en itse toistaiseksi viitsi asiaan laittaa kiinni. On muutenkin hieman projektiluontoinen ostos tuo Volvo, edelliset omistajat kun eivät ole osanneet toista hyvänä pitää.  ;) Niinpä koitan antaa sille uuden hyvän elämän ja siihen riittää perus vikakoodit, rasvaiset kädet ja paljon viitseliäisyyttä.

Poissa Marko1478

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 215
  • www.vrcf.fi
Kokeilin pikaisesti tuommoista bilteman obd-lukijaa(scangauge-kopio) 02-vuoden V70:iin enkä saanut muuta mittaustulosta pihalle kuin volttimäärän. Onko tietoa jollain et teinkö jotain väärin vai eikö V70 vaan näytä obd:n mitään tietoja?
Volvo S60 2.4D Summum 2008
ex.Volvo V40 TD
ex.Volvo V70 T5 vm.2002

Poissa L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Mulla on sama auto, automaattina tosin, ja tilasin ELM-palikan ebaysta viime viikolla. Voin kirjoitella tänne käyttökokemuksia jahka palikka tulee ja ehdin sitä testata. Windows ja android mullakin alustoina.

Edit. omani on siis 170hv versio, eli ei kuitenkaan ihan täysin vastaava

Jokos olet pääsyt testaamaan?
Volvo V70 2.4 mkI, -00
(Ex-Volvot:940 2.3i "kartano" -91,940 GL TD -92, V40 1.8 -97)

Poissa pimiz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Jokos olet pääsyt testaamaan?

En, mokkula on vielä matkalla. Julmetun kauan kyllä kestää toimitus  >:(

Poissa L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
En, mokkula on vielä matkalla. Julmetun kauan kyllä kestää toimitus  >:(

Toivotaan että odottaminen palkitsee...
Volvo V70 2.4 mkI, -00
(Ex-Volvot:940 2.3i "kartano" -91,940 GL TD -92, V40 1.8 -97)

Poissa rain

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
XC70 III -08 D5

ELM 327 bluetooth (13€ ebay) + Torque android (free)

Hienosti toimii!

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6586
  • 1% Hybridi
Torqueen tuli perjantaina päivitys, pitää kokeilla. Mun käsityksen mukaan JuiceDefender häiritseen kovin tuota bluetooth-palikkaa, ainakin GPS on tiltissä.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Vartsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • Jeppistä..
Tuossapa omasta tapletista screenshotti, Torque on ohjelmana ja se ELM 327 bluutuuth pulikka OBD portissa.

Tuosta nyt vähän näkee mitä kaikkea se -02 S60:sestä saa luettua. Mitä enemmän lyö ruutuun noita näyttöjä, sitä hitaampi on päivitysväli.

Kuva klikkaamalla isommaksi

« Viimeksi muokattu: 19.08.2012, 14:36:23 kirjoittanut Vartsi »
Volvo S60 T5 -02

Poissa Marko1478

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 215
  • www.vrcf.fi
Tuossapa omasta tapletista screenshotti, Torque on ohjelmana ja se ELM 327 bluutuuth pulikka OBD portissa.

Tuosta nyt vähän näkee mitä kaikkea se -02 S60:sestä saa luettua. Mitä enemmän lyö ruutuun noita näyttöjä, sitä hitaampi on päivitysväli.


Mikäs tässä nyt voi olla jos 02 S60 näyttää noin paljon tietoja mutta itse kun kokeilin tuota bilteman mittaria niin pelkät voltit näkyy? Eihän noiden mittarien asennus vaadi muuta kun töpseli seinään vai onko niissä vielä jotain muuta millä saa tiedot pihalle?
Volvo S60 2.4D Summum 2008
ex.Volvo V40 TD
ex.Volvo V70 T5 vm.2002

Poissa Vartsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • Jeppistä..
Mikäs tässä nyt voi olla jos 02 S60 näyttää noin paljon tietoja mutta itse kun kokeilin tuota bilteman mittaria niin pelkät voltit näkyy? Eihän noiden mittarien asennus vaadi muuta kun töpseli seinään vai onko niissä vielä jotain muuta millä saa tiedot pihalle?

No en siitä bilteman mittarista tiedä, enkä ole varma onko volvosta mahdollista saada vielä enemmän noita tietoja. Jos oikein ymmärsin niin tuo Torque toimii jokseenkin niin, että se lukee OBD-portista vapaasti saatavia tietoja. Jotkut tiedot (joistakin autoista) saa vain niin, että lähettää ECU:lle jonkin sortin komennon johon auto antaa vastauksen. Näihin vielä tarvitsee lisäksi määrittää matiikka jotta tiedon (esim. voltit) saa näyttämään järjellistä arvoa (esim. lämpötila, paineet, jne...)

Noita PID:ejä voisi vielä itse lisäillä tuohon ohjelmaan mikäli vain tietäisi mikä on mikäkin, ja osaisi siihe määrittää sen laskukaavan..

Voi olla että puhun täyttä, tai ainakin lähes täyttä potaskaa, mutta TUOLTA voisi asia selvitä tarkemmin :)
Volvo S60 T5 -02

 

Elekma  Autoracing