Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 2.4D 2008 sammui ajossa.

  • 3 Vastauksia
  • 3320 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tero62

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
V70 2.4D 2008 sammui ajossa.
« : 28.07.2019, 17:41:39 »
Moi kaikille!
Nyt Volvo tempun teki sammui kesken ajon satasen
vauhdissa. Rullasin moottori sammuksissa linukkapysäkille
ja odotin n. 30sek ja auto käynnistyi normaalisti,
mittaristossa ei näkynyt mitään herjoja eikä varoituksia.
Liikkeelle ja auto tuntui toimivan normaalisti, kunnes
n.10km ja sama uudestaan. Sain kuitenkin ajettua matalilla
kierroksilla kotiin. Luin theadin jossa keskusteltiin
vastaavasta ja siellä vika oli löytynyt puhki hankautuneesta
johtonipusta. Tutkin moottorin edestä menevää johtonippua ja
ilmansuodatinkotelosta lähtevän imuputken alta löytyi kaksi
puhkihankautunutta johtoa joista toinen oli jo enää muutamalla
karvalla yhdessä. Lienekkö syyllinen?? 

« Viimeksi muokattu: 28.07.2019, 17:47:03 kirjoittanut Tero62 »
Volvo V70 2.4D 2008

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: V70 2.4D 2008 sammui ajossa.
« Vastaus #1 : 28.07.2019, 19:25:19 »
Hyvä nuo johdotkin on korjata, mutta enempi veikkaisin vikaa polttoainepuolella ja varsinkin pumppulaitosta tankissa. Kolauta nyrkillä tai kumivasaralla tankin pohjaan, niin saattaa alkaa käymään taas. Vikakoodithan tuosta pitää lukea ensitilassa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa oh6dd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D 2008 sammui ajossa.
« Vastaus #2 : 28.07.2019, 22:54:08 »
Oireet on ainakin täsmälleen samat kuin mulla oli vuosi sitten (V70 D3 vm11 160tkm). Sammui kesken ajon, lähti käyntiin mutta sammui vielä pari kertaa uudestaan. Kolmannella kerralla ei enää käynnistynyt millään (pyöritti kyllä).

Mulla vika oli PA-pumpussa. Myös vikakoodit viittasivat siihen, en kuitenkaan muista niitä enää ulkoa. Sinisen huolto-ohje on, että kaikki PA-pumppuun kuuluvat osat kuuluu vaihtaa kerralla: johtosarja, pumppu, anturi, liittimet/laipat, tiivisteet.

Kuusamossa eivät olleet vaihtaneet kaikkia, mikä selvisi myöhemmin kun puolen vuoden päästä ei kerran yllättäen enää käynnistynyt (pyöritti taas). Lähti käyntiin tuolla kumivarasakikalla. Kopautus kuuluu tehdä käynnistyksen aikana eli vaatii toisen kaverin, joka vielä tietää missä kohtaa tankki on alustassa. Tokihan sitä voi yrittää koputella yksinkin mutta ei välttämättä toimi yhtä hyvin.

Onneksi korjauksella oli vuoden takuu. Vein samantien uudestaan huoltoon, koska arvasin oireista ja kumivasarakikan toimivuudesta, että kyse on taas samasta viasta. Tällä kertaa Espoossa vaihtoivat kaikki osat ja kertoivat, että näin olisi kuulunut tehdä jo aiemmin.

Poissa joukopappa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D 2008 sammui ajossa.
« Vastaus #3 : 30.01.2020, 18:31:43 »
Ajoin täydestä tankista noin 220 km ja pysähdyin kahville. Lähtiessäni matkaan ei XC60 käynnistynyt. Aikaisemmin ei mitään ongelmia. Aikani starttattuani se käynnistyi. Toimi kotiin asti 150 km. Sammutin koneen ja yritin käyntiin, ei käynnistynyt. Seuraavana aamuna käynnistysyritys, useita käynnistyksiä ja vihdoin lähti käyntiin. Startti pyöritti joka kerta oikein hyvin. Ajoin lenkin, ei murheita.
Seuraavana aamuna taas ei käynnistynyt. Olin kelannut foorumin sivuja ja löysin vinkin lyömisestä polttoainesäiliön pohjaan nyrkillä. Käynnistyi!!
Ajoin merkkihuoltoon, siellä ei käsitystä viasta ja varasin vikakoodien lukuajan kahden viikon päähän.
Auto toimi normaalisti koko tuon kahden viikon. Mekaanikko ei löytänyt ongelmaan viittaavia vikakoodeja, ehdotti polttoainesäiliössä olevan polttoainepumpun vaihtamista. Viikon päästä löytyi aika. Pumppu vaihdettiin ja pyysin vanhan pumpun itselleni.
Purin pumpun joka näytti täysin käyttökelpoiselta. Sitten ihmettelin polttoaineen määräanturia, siis tavanomaista kohoanturia. Yleismittari johtojen päähän ja liikuttelin kohoa. Vastuslukemia näkyi ja katosi. Purin anturin ja löysin itselleni uutta tekniikkaa. Siinä oli VDO:n elektroninen magneetilla toimiva laite. En tiedä toimintaperiaatetta, mutta ainakin vikaa siinä oli, kun magneettia siirteli ei lukemia mittariin aina ilmestynyt. Magneetti on melko löysästi kohon varren päässä olevassa muovivarressa eikä ilmeisesti aina ollut riittävän lähellä piirikortin pintaa tai itse piirikortissa oli katkoksia. Tähän auttoi varmaan nyrkillä jysäyttely tankin pohjaan.

 

KL-varaosat  Race.fi