Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: Vagisti - 11.01.2011, 11:25:38

Otsikko: 340 B14 -88 lopetti liikkumisen.
Kirjoitti: Vagisti - 11.01.2011, 11:25:38
Tuli ostettua kyseinen auto "kytkinvikaisena". Auto oli lopettanut kulkemisen ja se oli kaiketi hinattu olinpaikkaansa jossa se oli seissyt muutaman viikon.

Koeajolla auto kuitenkin yllättäen liikkui ja kaikki vaikutti normaalilta. Myös ostamisen jälkeen motaria pääsimme ajamaan n. 20km kunnes eräässä ylämäessä veto taas katosi totaalisesti.

Kytkin avattu ja kaikki näyttäisi hyvältä. Ei kulumaa, eikä hajua mutta silti auto ei liiku eteen eikä taakse.
Pientä työstön ääntä kuuluu jostain kun koittaa vedättää. Kytkinpoljin tuntuu varsin normaalilta.

Vielä ei ole kokeiltu että pyöriikö kardaani vaihde päällä. Jos pyörii niin vika on tällöin laatikossa tai perässä eikä kytkimessä?
Pykälät tuntuvat menevän sisään ihan normaalin tuntuisesti.

Onko jotain tyyppivikaa joka aiheuttaisi moisen vedon häviämisen?

Mielessä kävi joidenkin boorien/rihlojen kulahtaminen niin että välillä saattaa ottaa kiinni mutta välillä ei. Esim. vetoakseli pyörii navassa tyhjää tms. Näkeekö vetarin pään jos ottaa napakupin irti jotta pystyisi tarkistamaan että pyöriikö se joutavaa?

Mitään aikaisempaa kokemusta Volvoista ei ole joten kaikki tieto otetaan riemulla vastaan!

Kiitos.
Otsikko: Vs: 340 B14 -88 lopetti liikkumisen.
Kirjoitti: Xuppo - 11.01.2011, 15:04:54
kytkimeltä vaihdelaaatikolle menevästä akselista on boorit sileänä tai sen kumivulganointi on pettänyt.
Otsikko: Vs: 340 B14 -88 lopetti liikkumisen.
Kirjoitti: Vagisti - 11.01.2011, 22:24:41
That's right.

Kardaanin toisesta päästä oli rihlaholkki irronnut vulkanoinnista.

Kokeillaan seuraavaa patenttiratkaisua:
- Holkin karhennus, katkaisulaikalla pituussuuntaisia uria sekä huolellinen rasvanpoisto.
- Kumin raspaus porakoneella ja teräsharjapäällä sekä pituussuuntaisia uria rautasahan terällä sekä myös rasvanpoisto.
- Sikaflexin elastisella polyuretaanimassalla kiinni.

Nyt sika saa kuivahtaa huomiseen jolloin koitetaan että kestääkö patentti.

Googlauksen perusteella huonot moottorin kumit aiheuttavat juurikin noita kardaanien vulkanointien irtoamisia.
Otsikko: Vs: 340 B14 -88 lopetti liikkumisen.
Kirjoitti: Xuppo - 11.01.2011, 22:49:16
That's right.

Kardaanin toisesta päästä oli rihlaholkki irronnut vulkanoinnista.

Kokeillaan seuraavaa patenttiratkaisua:
- Holkin karhennus, katkaisulaikalla pituussuuntaisia uria sekä huolellinen rasvanpoisto.
- Kumin raspaus porakoneella ja teräsharjapäällä sekä pituussuuntaisia uria rautasahan terällä sekä myös rasvanpoisto.
- Sikaflexin elastisella polyuretaanimassalla kiinni.

Nyt sika saa kuivahtaa huomiseen jolloin koitetaan että kestääkö patentti.

Googlauksen perusteella huonot moottorin kumit aiheuttavat juurikin noita kardaanien vulkanointien irtoamisia.

Juurikin näin. varsinkin taaempien tukikumien huono kunto tuhoaa hyvin lyhyessä ajassa uudenkin kardaanin.
Otsikko: Vs: 340 B14 -88 lopetti liikkumisen.
Kirjoitti: Vagisti - 12.01.2011, 20:57:44
Eipä toiminut korjaus. Irtosi melkein heti kun laittoi vetoa päälle. Luultavasti Sikaflex ei tarttunut alkuperäiseen kumiin kiinni.

Joten saa tarjota ehjää kardaania tai sitten toimivampaa korjausvinkkiä tuohon rikkinäiseen.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1600.new#new
Otsikko: Vs: 340 B14 -88 lopetti liikkumisen.
Kirjoitti: Pyssy - 15.01.2011, 18:32:50
Kumin kanssa pitää olla kumimassa, mieluummin samaa kumilaatua.  Alkuperäinen vulkanointi on ilmeisesti neopreeni- tai nitriilikumia.  Jos alkuperäinen vulkanointi on päässyt lämpiämään, se on heikentynyt, ja hajoaa pian uudestaan.  Sulanut kumi on jäähdyttyään vetelää ja haurasta, eikä kestä mitään.
Otsikko: Vs: 340 B14 -88 lopetti liikkumisen.
Kirjoitti: Vagisti - 22.01.2011, 22:22:12
Nyt löytyi vaihtokardaani tähän vehkeeseen joten asia pihvi sen osalta. Kiitos avusta!
Otsikko: Vs: 340 B14 -88 lopetti liikkumisen.
Kirjoitti: sjs - 23.01.2011, 03:59:33
Muista kohdistaa moottorin taka/etupää jotta moottori-kardaani JA vahdelaatikko ovat samassa linjassa, muuten menee taas parisataa kilometriä ja kardaanin vulkanointi on valmis.

Nimimerkillä, kokemusta on useasti tuosta. ;)

EDIT: ihan silmämääräisestikin jo näkee auton alta ovatko linjassa jos en väärin muista. Tuossa 1986-> pitäis olla moottorin takatukikumeissa "rajoittimet" jotka estävät moottorin takapään liiallisen "putoamisen", mutta jos etupään kumit tai vaihdelootan kumit ovat kulahtaneet ni ongelma on sama.