Autoracing  KL-varaosat

Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?

  • 99 Vastauksia
  • 137808 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3195
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Jotta saadaan Ribbe tyytyväiseksi :) niin soittelin vielä Trafille tästä asiasta.

Eli se luovuttaja-auton rekisteri ote riittää, mutta ei olisi pahitteeksi saada sellaista paperia, mistä selviää luovuttaja-auton Euro-päästönormiluokitus, eli tässä tapauksessa Euro2. Katsastusmies saattaa vaatia selvityksen, että kaikki päästöihin vaikuttavat osat on vaihdettu ja tämä selviää esim. käymällä konttorilla "kanta-autotarkastuskessa" ennen projektin aloittamista.

Voimansiirto vaikuttaa periaatteessa, mutta jos kokonaisvälitysuhde on lähellekään luovuttaja-autoa, niin sekin on ok. Trafin ukko otti puheeksi sen, että jos moottori otetaan etuvetoisesta ja laitetaan takavetoon, niin silloinhan moottorin asento muuttuu poikittaisesta pitkittäiseksi. Tämäkin vaatii ainoastaan vain sen, että pitää saada katalysaattori yhtä lähelle moottoria, mitä se on ollut etuvetoasennuksessakin.

Eli antavat Trafilla paljon valtaa katsastusmiehelle tehdä päätöksiä siitä, miten tulkita kaikkia vaatimuksia.

Loistavaa :) (tosin samantyyppisesti soveltaen eräs projekti jossa olen mukana tulee täyttämään euro 4 päästönormin)
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Olisiko sitten tästä kyse 900-sarjan kohdalla? Vai onko tässä kyse vaan tyyppihyväksytyn auton ensirekisteröinnistä Suomeen?

edit. Jos esim. tuo mainitsemasi jousisarjan vaihto vaatii todistuksen, että täyttää tyyppihyväksyntävaatimukset, niin eikö sitten sen uuden vaihdettavan moottorin luovuttaja-auton hyväksytyt päästönormit kelpaa tähän samaan tarkoitukseen, jotta muutos saadaan hyväksyttyä?

Uskoisin että ongelmia saattaa tulla korkeintaan viimeisimpien vuosimallien 900-sarjan autojen kanssa. Ainakin tietokantoja selaamalla tulin siihen tulokseen ettei niissä ole tyyppihyväksyntää aiemmin kuin on ollut pakollista.

Tietty tämän voi todeta autokohtaisesti tarkastamalla valmistajan kilven moottoritilasta.

Jos ei lausuntoja saa Volvolta enää nykyisin, niin ehkä Tüv-nord voi auttaa, sieltä kun saa vaatimustenmukaisuustodistuksia ainakin tuontiautoihin.

http://www.tuv.fi/34722.asp
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Katsoimpa omaa rekisteriotetta, eli 945 vm 95. Tyyppihyväksyntä kohta on tyhjä ja erikoisehdoissa  LTJ-tyyppikoodi on 55602415

Lisätiedoissa kakkossivulla LTJ-mallimerkintä 5D STW 940-94581/277

Tyyppikilvessä ABE NR F518

Osaako HP sanoa jotain? Kilven näet vaikka SVK:n löytöjä topicista, jos tarttet.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2011, 14:28:50 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Katsoimpa omaa rekisteriotetta, eli 945 vm 95. Tyyppihyväksyntä kohta on tyhjä ja erikoisehdoissa  LTJ-tyyppikoodi on 55602415

Lisätiedoissa kakkossivulla LTJ-mallimerkintä 5D STW 940-94581/277

Tyyppikilvessä ABE NR F518

Osaako HP sanoa jotain? Kilven näet vaikka SVK:n löytöjä topicista, jos tarttet.

Ei tuosta autosta ainakaan löydy mitään tyyppihyväksyntään vittaavaa.

Viimeisimmät 945-mallisarjan autot tuolla moottorilla oli varustettu tyyppihyväksyntänumerolla, mutta se tieto oli tallennettu syyskuussa 1996, eli vaikuttaisi siltä ettei noita ole tyyppihyväksytty ennenkuin on ollut pakko. 
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Terveisiä katsastuskonttorilta :)

22.10.1996 rekisteröityyn autoon saa laittaa moottorin 8.10.1996 rekisteröidystä autosta. Eli vanhemmastakin saa moottorin ottaa, jos päästörajat ovat samoja.

Tyyppihyväksyttyyn autoon saa myös vaihtaa moottorin, mutta yksinkertaisesti hyväksyntä ei ole sitten enää voimassa.

Poissa kapteeni-kopelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
kulmamies: voinko olettaa tuosta sun viimme vastauksesta että kun minulla on volvo 940 2,3turbo vm97 vähäpäästöinen niin voisin ottaa tekniikan esim volvo 850 2,4 t5 vm 94? kun itse olen näiden pykälien kans melko urpo niin saako joku selville näistä ne päästö-arvot.?? kun ois luovuttaja jo tossa naapurissa.. :)

Poissa kapteeni-kopelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
mutta miten nuo tehorajat menee? kun mulla on 121kw eli 165hv merkitty otteeseen ja tossa t5 motissa on 225hv

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
kulmamies: voinko olettaa tuosta sun viimme vastauksesta että kun minulla on volvo 940 2,3turbo vm97 vähäpäästöinen niin voisin ottaa tekniikan esim volvo 850 2,4 t5 vm 94? kun itse olen näiden pykälien kans melko urpo niin saako joku selville näistä ne päästö-arvot.?? kun ois luovuttaja jo tossa naapurissa.. :)
Varmaan helpoin ottaa saman ikäisestä autosta tekniikka, mutta periaatteessa pitäisi sinun pystyä ottaa jos päästörajat samat.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
mutta miten nuo tehorajat menee? kun mulla on 121kw eli 165hv merkitty otteeseen ja tossa t5 motissa on 225hv
Teho saa kasvaa 25%. Se estää T5 koneen laittamisen. Tuohon saat salittaa 206hv tehoisen koneen.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa kapteeni-kopelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
miten jos lasken vakio ahtoja vielä matalemmaksi ja hommaan penkki paperit? vaikka 200hv.

Poissa kapteeni-kopelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
mutta sit sallittua ois laittaa esim 2,5 turbo siinä on 193hv mutta nouseeko moottorin tilavuus liikaa?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
kulmamies: voinko olettaa tuosta sun viimme vastauksesta että kun minulla on volvo 940 2,3turbo vm97 vähäpäästöinen niin voisin ottaa tekniikan esim volvo 850 2,4 t5 vm 94? kun itse olen näiden pykälien kans melko urpo niin saako joku selville näistä ne päästö-arvot.?? kun ois luovuttaja jo tossa naapurissa.. :)

Minun tietojeni mukaan -94 on ollut samat päästövaatimukset, mitä -97, mutta kannataa varmistus asiasta katsastuskonttorilta.

miten jos lasken vakio ahtoja vielä matalemmaksi ja hommaan penkki paperit? vaikka 200hv.

Tämä ei käy, koska sitten  se vaihdettava moottori ei ole enää valmistajan määräysten mukainen, eikä siis täytyä enää valmistajan ilmottamia päästöjä.

mutta sit sallittua ois laittaa esim 2,5 turbo siinä on 193hv mutta nouseeko moottorin tilavuus liikaa?

Jos vakio moottori on 2,3L, niin tuo 2,5L menee helposti rajojen sisään. Suurin sallittu muutos +25%.

Poissa kapteeni-kopelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
ok. eli maanantaina konttorille ja sit etsimään 2,5 turbo mottia..

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Mutta onko vaivan arvoista vaihtaa 2.3 litrainen nelonen 2.5-litraiseen vitoseen? Sama työmäärä niin saa ihan mukavasti potkua vakiokoneestakin :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa kapteeni-kopelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
menee hermot ton 4 kans. en saa kestään sitä.. niin ei kiinnosta enään tapella.

 

RallyBaron  Samppasport