Eräs tuttuni asensi 1.6 litraisella Fordin ecoboost-bensaturbolla varustettuun Volvoon K&N 57S-4000N -kittiin kuuluvan ilmansuodattimen (http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=57s-4000). Ei siis asentanut koko intake-settiä vaan ainoastaan tuon kitin ilmansuodattimen auton vakioboksiin. Auton moottorin toimintaa on aina seurattu Androidilla Torque Appin avulla, joten yllätyttiin todella paljon, kun heti testiajossa huomattiin, että uudella ilmansuodattimella ahtopaine nousi useamman PSI:n verran (aikaisemmin moottoritienopeuksissa 4. vaihteella enimmillään noin 14 psi, nyt meni heittämällä rikki 17 psi). Ahtopaine nousee muutoinkin kaikilla vaihteilla todella paljon agressiivisemmin kuin aikaisemmin ja myös korkeammalle. Polttoaineena käytetään pelkästään 98. Mistä tässä on kysymys? Ahdistaako vakiosuodatin todella noin paljon vai miten tätä asiaa tulisi tulkita? Tuleeko vaikutus todennäköisesti lakkaamaan ajan myötä kun ECU oppii uuden ilmavirtauksen? Kun näiden vapaavirtaussuodattimien tehonlisäyksille pitäisi normaalisti nauraa, niin miten tähän sitten tulisi suhtautua?
Oletteko kokeilleet uudella vakiosuodattimella?
Jos ette, niin kokeilkaas. Kyllähän se tukkoon pölyyntynyt ahdistaa enemmän kuin uusi...
Tullut huomattua, että yleensä jos vapaavirtaus-suodattimen (tai koko intake-kitin) asennus parantaa suorituskykyä, on vakio ilmansuodatin/imuputkisto joko ahdas tai suunniteltu päin persettä (esimerkiksi imuäänien vaimentamista varten ahdas/kuristettu putkisto).