Käytännössä ongelmana ei varmaankaan, etteikö masiinaa saa päästöjen osalta kohdilleen, vaan se maksaa vaan kohtuullisen paljon.
Tästä aiheesta oli Volvolandiassa aikanaan topic, joka oli "960 2.5 koneen vaihto t5 mottiin" Keskustelussa oli yksi selventävä vastaus nimimerkiltä Dera:
"Suomessa on TODISTETTAVASTI katsastettu YKSI vähäpäästöinen auto ahdettuna, se on juurikin tuo M3 (M3, ei M5 Vt, sama projekti...). Tämä olisi maksanut aivan törkeästi, mutta kuulin jostain kautta rantain, että siinä olisi ollut "työsuhde-etuja" mukana.
Tuo M3 esim ylitti yli tuplasti sallitut raja-arvot vakiona.
Mulla on jonkun verran noita mittausdokumentteja eri vakio-autoista, ja ne ylitykset on oikeasti aika tökeröitä. Esim. V70 D5 '08, ilmoitettu CO2 167gr/km, mitattu 240gr/km. Vakiona auto EI täyttänyt vaadittuja päästönormeja. Esimerkkejä on useita.
Kylmäkäynnistyspäästöt jne on TODELLA vaikea saada kohdalleen, hatusta arpomalla se ei onnistu ikinä. Lottovoitto lienee todennäköisempää.
Nyt työn alla huhujen mukaan on eräs ToyotaMersu, jossa tuo leima on tavoitteena, ja tekijöillä resursseja onnistuakin siinä.
Puheet siitä että "onnistuu ja saa kun ottaa sitä ja tätä täältä ja tuolta" on ihan puppua. Yhtäkään VähäpäästötakavetoVolvoa ei saa katsastettua ahdettuna millään tekniikalla ilman VTT/TNO/A-Test mittauksia. Vaikka moottoreita olisi jonossa miljoona.
Tuo aiemmin mainittu 960-projekti hyytyi siihen, että Volvo kirjoittaa päästötodistuksen vain, mikäli tekniikka, eli moottori+voimansiirto+pakoputkisto on koskematon.
Tälläistä ahdettua ei tokikaan ole tarjolla...
Ja loppuun vielä vauhdikas loppukaneetti. Se, että esim. remmiahdinsarja on "TÜV-hyväksytty" EI tarkoita, että se täyttää lain kirjaimen. Käytönaikainen päästömittaus on AUTOKOHTAINEN. Eli nämä Tüv-todistuksilla leimatut remmiahdetut autot eivät ole laillisia, noin ihan lain kirjaimen mukaan. Olen minä yhden Volvonkin leimannut softattuna Tüv-paperilla, mitä ei todellakaan olisi saanut hyväksyä, tuo rikos on tosin jo vanhentunut "