Elekma  Autoracing

V70 04, Nivomatit --> Bilstein B6 + Einbach --> xenonien automaattinen säätö?

  • 9 Vastauksia
  • 6134 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Myle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Kuten otsikosta käy varmaan ilmi, nivot vaihtoon, tilalle bilsteinin iskarit ja einbachin jouset. Olen parhaani mukaan nettiä ja landian sivuja selaillut aiheeseen liittyen. Siniselläkin olen kolme kertaa asioinut tämän tiimoilta. Eli on käynyt selväksi, että iskarin vaihdon lisäksi vaihtoon menee myös jouset sekä mahdollisesti iskarin yläpäät.

No ONGELMA siis seuraava:
Käväsin iltasella ohimennen merkkiliikkeen pikahuollossa muilla asioilla ja satuin mainitsemaan tästä Nivojen vaihto-operaatiosta. Kävikin ilmi, että voin tietenkin vaihtaa nivomatit pois, mutta menetän Xenonien automaattisen korkeudensäädön.. Voi v....!!!! Peräkontissa nimittäin odotteli pari tuntia aiemmin ostetut bilsteinit ja einbachit. Onko kelläään kokemusta vastaavasta? Onkohan mitään mahdollisuutta saada noita valoja toimimaan oikein, vai pitääkö vaan kaivaa kuvetta ja laittaa Nivomatit tilaukseen? Katsastuksessa taitavat vaatia tuon valojen korkeuden säädön?

Nyt olisi apu tarpeen! Kiitos jo etukäteen vaivaantuneille!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Ei se säätö niissä iskareissa pitäis olla. Nivomat vain pitää auton suorassa vaikka olis lastia takana. Siellä pitäis olla vielä jotkut muutkin anturit. Tämä näin ihan MuTuillen. Meinaan itellä ei ole nivoja ja on orkkis xenonit.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Säätö ei ole iskareissa vaan anturissa siinä tukivarressa... Se on ihan sama mitkä nakkaat alle niin säätö pitäis toimia kaikesta huolimatta.
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa Myle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Kiitos vastauksista!

Kysyin tosiaan, miten korkeuden säätö toimii autoissa ilman nivoja, silloin on kuulemma eri systeemi käytössä. En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta käsitin että valot eivät näy oikein, jos auto ei ole suorassa. Eli ilman nivoja auto ei välttämättä ole suorassa.. olenkohan ymmärtänyt oikein?

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Eli ilman nivoja auto ei välttämättä ole suorassa.. olenkohan ymmärtänyt oikein?

Jos sulla on vaikka 400 kiloa romua takakontissa, niin ei varmaan ole suorassa - ei se kuormaamattoman / normaalisti
kuormatun auton kanssa ole ongelma.


JL

Poissa Myle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Jos sulla on vaikka 400 kiloa romua takakontissa, niin ei varmaan ole suorassa - ei se kuormaamattoman / normaalisti
kuormatun auton kanssa ole ongelma.


JL

Varmasti totta, näin olen myös käsittänyt. Miten sitten käy valojen perän laahatessa maata, ilmeisesti Nivoilla varustetuissa autoissa ei siis mitään moottoria säätämässä ajovalojen korkeutta, vaan säätö jää yksin nivojen vastuulle?

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Varmasti totta, näin olen myös käsittänyt. Miten sitten käy valojen perän laahatessa maata, ilmeisesti Nivoilla varustetuissa autoissa ei siis mitään moottoria säätämässä ajovalojen korkeutta, vaan säätö jää yksin nivojen vastuulle?

Kun käynnistät auton, tekevätkö ajovalot sellaisen alas-ylös liikkeen?


JL

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Rupes itseäkin kiinnostamaan, kun löytyy nivot ja orkkis tupla xenonit. Tekeekö valot tuon ylös alas liikkeen käynnistyksen yhteydessä mikäli tuo korkeuden säätö löytyy ?
Olen nimittäin ollut siinä uskossa, että xenonien kanssa jo lakikin vaatii tuon automaattisen korkeudensäädön, enkä ole ikinä sen paremmin edes ajatellut asiaa, että sitä olisi voitu jättää nivojen huoleksi.

Poissa Myle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Ei hae valot korkeutta.. Pystyyköhän noita korkeudensäätömoottoreita asentaman tuohon? Mitähän kaikkia muutoksia tarvii?

Poissa Myle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
No niin, tänään vähän selvittelin tätä asiaa tarkemmin.
Tässä asia lyhyesti tiivistettynä:

Toista tuntia puhelimessa ja parissa liikkeessä asioidessa tuli ilmi, että se anturi todella on siellä takana tukivarressa, riippumatta siitä onko nivomatit vai ei. Ja valoissa on siis moottori, joka säätää niiden korkeuden kohalleen. Toisen tahon mukaan säätövara ei riitä ilman nivoja, eli jos perä laskee liian alas niin moottori ei pysty täysin korjaamaan valon asentoa. Taas toisen tahon mukaan säätömekanismi on suurella todennäköisyydellä sama ilman nivoja tai niiden kanssa.

Noh, ainakin itselle tärkein tieto on se, että siellä on siis automaattinen korkeudensäätö xenoneille, eikä homma toimi täysini nivojen varassa. (en kylläkään huomannut ylös - alas liikettä käynnistettäessä). Eli katsastuksessa ei pitäisi tulla ongelmia ainkaan tämän suhteen.

Kiitoksia vielä vastauksista!

 

Autoracing  KL-varaosat