Onhan nuita ruvennut tipahtelemaan...
Nyt alkavat palaset loksahdella paikalleen auton tekniikan osalta. Aikaisemmissa viesteissä ihmettelin tuota MYE:4 merkintää. Ruotsissa classicci on tuotu markkinoille 2012 mallivuoden autoihin. Joten 2012 tekniikan sisältävä auto eroteltiin tällä merkinnällä mallivuotta 2011 oleviin aikaisempiin (tavallaan 2011 A ja B). Erohan on se D4162T kone joka on uudempiin tullut (115hp, 99g, 8venttiiliä). Mutuna heitän, että huoltovapaa hiukkasansa kuuluu tähän pakettiin. Tämä pitäisi vielä varmistaa. Tietääkö joku missä se lisäainesäiliö on ollut ennen? Jos tätä säiliötä ei ole niin asia on sen myötä varmaa. Ainakaan itse suodattimeen ei mene lisäaineputkia (mikäli ne siihen menisivätkään?). 2012 mallisisssa on sitten erotuksena spider-vanteet ja paikkapullo 1.6D yhteydessä (perseestä! toim.huom.).
Auton mittarissa on muutama sata kilometriä ja kulutus on asettunut 4.8l/100km. Tähän lukemaan en ole ajanut motarilla, mutta muuten sisänajolle sopivaan tahtiin kuormalla ja ilman. Olen erittäin tyytyväinen. 2-litranen ei mennyt kirveelläkään pitemmällä jaksolla tähän lukemaan. 3.8l/100km tuntuu kyllä vaikealta, mutta 4:n litran kulutukset eivät ole mahdottomia. Pitää rengaspaineet tarkistaa. Saa nähdä mikä on liikkeen mielestä oikeat paineet ... (EDIT: Oli liikkeen jäljiltä 2.8bar. Yllätti tämä. Vanhassa S40:ssä kyllä nuo paineet hakkasi autoa jo selvästi).
Auto on hiljaisempi vanhaan verraten taustamelultaan kuin tekniikan osalta. Moottori on selvästi luonteikkaampi ja muutaman kerran on tullut tilanne, että tukehtuu risteyksessä lähdössä. 2-litrainen lähtee 3. vaihteella kiltisti - tässä pitää pudottaa vaihdetta (ei sinänsä ongelma kun tottuu). Liikkeelle lähdöissä pitää käyttää kaasua kuten bensa autolle. Muuten kyllä kulkee makoisasti vauhdissa. Ei mikään älytön ero ole aiempaan, mutta alakierrokset 800-1300rpm on aika tuhnu, 3000 rpm jälkeinen repäisy puuttuu mikä 2-litrasessa oli. Sitten huomasin aivan uuden jutun mitä ei vanhassa ollut. Auto käyttää itse välikaasua vaihdoissa! Jos vaihto myöhästyy se pitää kierroksia ylhäällä n.1500rpm (ettei nykäise kun vaihde kytketään). Vahvistakaas joku tämä, luulen että se on tarkoituksellinen toiminto. En usko että poljin jää kantamaan..
Kääntyvät xenonit kyllä todella huomaa. Valot yrittää karata alta pois. DRL-valot on aika herkät hämärälle. Avo talli riittää laukaisemaan normivalot. Start/stop-sammutus on aika huomaamaton. Kerran kävi niin etten edes tajunnut asiaa ja takapenkkiläinen ihmetteli, että mikä tähän tuli. sitten välähti, että sehän se. Ja kyllä sille on oma akku (tuli oma drive-lappunen papereissa jossa kerrotaan toiminta). Nuo latauksen kytkennät ja kevennykset kyllä huomaa ajossa, muttei liiemmin häiritse. Toivottavasti toimii vanhempanakin kilometrien jälkeen... Hiukkassuodattimen regenerointia ei ole vielä ainakaan tullut. Saa nähdä miten san kanssa kykenee elämään.
Seuraava vertailu on sitten pre-facelift vs. facelift, 2.0D vs 1.6D, Sedan vs wagon. Molemmat autot ovat olleet, voi sanoa uudesta, asti minulla. Molemmissa on uudehkot renkaat. Molemmat perustuu momentumiin. Toki voi olla yksilö eroja...
Uudessa:
+Vaihteensiirto on todella soljuva. 2.0D oli karmea rohjo (nyt sanoin sen ääneen ennen en kehdannut)
+Moottoriäänet on eri planeetalta. 1.6D on kylmänäkin vain juuri ja juuri kuultavissa dieseliksi.
+Hiljaisempi selvästi (faceliftin ääniäristeet?)
+High perfomance popit - rahansa arvoiset - ottakaa, jos varustelette
+Kulutus!
+Ohjaustuntuma ehkä hitusen tarkempi ja pienempi "R"-look ratti on aivan mahtava. ohjaustehostus muuttunut ja rengastus myös.
+Keskikonsoli on silmään herkumpi ja parempi käyttää
-Ohituksessa tarvittava viimeinen sana jää sanomatta.
-Vaatii määrätietoista ajamista. Kaasulla empiminen saa nylkytystä aikaiseksi (ekohässäkät leikkaa syötöt melko jyrkästi)
-Ratin alumiini koristus. Nahka on pokattu keskilinjaa pitkin ja jos on sormuksia tai tykkää urakkatappi pyörittämisestä niin tulee kulumaan nopeasti - komia se kyllä on.
-Kytkimen tuntuma on jotenki heppoinen ja se ottaa ylhäällä. Vanhassa oli tömäkämpi vaikka muuten klonksuikin... (olikohan kaksoismassa jo hajoamassa)
-Auton valikot/näyttö. Suhteellisen työläs käyttää tuo ristikkonappi ja erillinen enteri. MP3 hakemistojen selaus ja puhelimen käyttö on melko tuskaista tuolla 8bit nintendo näytöllä/näppäimillä.. Ehkä mallin ikä jo hieman paistaa joissain asioissa
Kertokaas muuten miksi auto kertoo minulle joka käynnistyksessä ettei takavyöt ole käytössä ja polttonestelämmitin on päällä? Rupeaa hermot menemään, kun joka kertaa pitää kuitata että näkee normaalit ajotietokoneen tiedot.