Huomenta
Kysyisin taas tietävimmältä asiaa. Miten on eikös nelivedon pitäs toimia kun auto nosturilla ja pyörät ilmassa?
Kardaania pyöritellessä käsin etupäästä ei eloa takapyöris. Toisesta takavetarista pyöritelles kyllä molemmat pyörii. Tartteis apua, onko mennyt kulmavaihde kokonaam, boorit tai holkki? Kiitos!
Näiden toiminnasta on kirjoitettu lukemattomia kertoja... Kirjoitetaan nyt uudestaan.
Takapää kytketään sähköisesti mukaan, eli auto virrattomana Haldex-kytkin ei ole päällä. Helppo tapa todeta kardaanin yhteys vaihdelaatikkoon, on auton eturenkaat maassa tai nosturin ajosillalla kääntää käsin kardaanista. Tällöin auton pitäisi lähteä liikkumaan tai vastaavasti kardaanin ei pitäisi pyöriä. Jos kardaani pyörii eikä mikään laita vastaan, pääsee irrottamaan kulmavaihdetta.
Käytännössä homma menee niin, että jos kulmavaihde on pelistä pois, on kulmavaihteen tai vaihdelaatikon akselilta mennyt boorit. Kulmavaihde on todennäköisempi koska siinä on lyhyempi boori. Kun holkki sutaisee tyhjää, menee 99,9% varmuudella sekä holkista että kulmavaihteen akselilta boorit.
Jos on nosturi käytössä, ei kulmavaihteen irroittaminen nyt niin mahdottoman iso homma ole. Siitäkin löytyy juttua kun selailee topiceja läpi.