Futurez  Kulkukoira

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1400 Vastauksia
  • 441940 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kaino Assinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vastaava mestari valvoo ja pääsuunnittelija suunnittelee. Näin niinkuin yksinkertaistettuna. Mikäli pääsuunnittelijan toimenkuvaan kuuluu oikeasti muutakin kuin lähinnä pistää nimensä talotehtaan piirustusten alle, en suosittele että ovat sama henkilö.


Miksi et suosittele?  Eihän tuossa mitään järkeä ole, että vastaava mestari ja pääsuunnittelija olisivat eri henkilö. Lisää kuluja vain pienrakentajalle tiedossa, jos noin menettelee.

Vastaava mestari tosiaan "valvoo", mutta moni ei käsitä mitä. Vastaava mestari on kunnan rakennusvalvonnan "silmä" työmaalla: siis valvoo että rakennusluvan ehtoja ja rakentamismääräyksiä noudatetaan.

Se mitä hän ei tee, jääkin monelta kertarakentajalta tai aloittelijalta tajuamatta: vastaava mestari EI valvo rakentamisesi laatua!

Siis työmaallasi voidaan rakentaa määräysten mukaan - mutta paskasti eikä vastaavan mestaajan tarvitse asiasta välittää kettujakaan koska asia ei kuulu hänelle. Jos haluat, että laatuakin valvotaan, pitäisi työmaalle olla palkattuna valvoja. Mikä on aivan älytöntä. Ehkä joku ostoskeskuksen tai suuren teollisuuslaitoksen rakentaminen on järkevää johtaa niin, että joka asialle on oma ukkelinsa vahtimassa sitä. Mutta ei omakotitalon tekeminen ole mitään kauppakeskuksen rakentamista....

Sairashan tämä Suomen systeemi pien-kertarakentajalle on. Millään tavalla ei tehdä eroa pienen omatarverakentamisen ja suuren luokan teollisuusrakentamisen välillä. Osa ammattilaisista toki rehdisti myöntää tilanteen älyttömyyden ja tuntee pientä sääliäkin pientä rakentajaa kohtaan.

Sitten on näitä, jotka kylmästi käyttävät systeemin byrokratiapykäliä hyväkseen ja kuppaavat pien-kertarakentajaa. Riskittömästi ja vähällä työnteolla...


Poissa Pekka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Taitaa tuo naapuriston talo olla alle 10 vuotta sitten rakennettu. Siis se jonneka näin palokunnan säntävän nosturiauton kanssa hätiin. En tiedä mikä oli homman nimi, mutta lunta sieltä ainakin tiputeltiin kiireen vilkkaa katolta.

Mutta silti olet varma, että vauriolta olisi vältetty käyttämällä paksumpaa puuta?

http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/lumikuorma+ei+riko+tavallista+kattoa/a26839
“Anyone who trades liberty for security deserves neither liberty nor security”
   - Benjamin Franklin

Poissa Kaino Assinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Mutta silti olet varma, että vauriolta olisi vältetty käyttämällä paksumpaa puuta?

http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/lumikuorma+ei+riko+tavallista+kattoa/a26839

Tulihan se TT:n artikkeliviittauskin sieltä.

En enää kommentoi tätä kattoasiaa, vaikka sanomista olisi. En myöskään kerro enempää rakentamisen epäkohdista pienrakentajaa kohtaan, koska joku on kuulemma tykännyt kyttyrää ja valittanut minusta. Arvasin toki senkin.

Jatkossa hymistelen vain ja jeesustelen jengin mukana olematta eri mieltä mistään. Sillä sitä konsensus Suomessa pärjää  heh heh :)

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Mikä tarkoittaa vain että varisevat hieman myöhemmin alas. Varisevat kumminkin. Vanhentumatonta teippiliimaa ei ole olemassa.
::) Kaikki vanhenee.
Jätän / jätetäänkö kinastelut vaikka http://www.rakentaja.fi/ sivuston hiekkalaatikolle, eikun keskustelu-palstalle.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
En enää kommentoi tätä kattoasiaa, vaikka sanomista olisi. En myöskään kerro enempää rakentamisen epäkohdista pienrakentajaa kohtaan, koska joku on kuulemma tykännyt kyttyrää ja valittanut minusta. Arvasin toki senkin.

Jatkossa hymistelen vain ja jeesustelen jengin mukana olematta eri mieltä mistään. Sillä sitä konsensus Suomessa pärjää  heh heh :)

Yritin ihan ystävällisesti ja yksityisesti sinua huomauttaa kirjoitustyylistäsi, mutta kun heitit marttyyrivaihteen päälle niin reagoidaan sitten sen mukaisesti.

Saat asiattomasta ja riidanhakuisesta kirjoittelusta tässä ja useassa muussa topicissa 15% varoituksen. Tästä päätöksestä ei voi valittaa, sellainen oikeus on vain yhdistyksen jäsenillä.

MUOK: palautetta ja kysymyksiä moderoinnista voit toki esittää täällä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2736.0
« Viimeksi muokattu: 08.08.2012, 11:13:45 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kaino Assinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
::) Kaikki vanhenee.
Jätän / jätetäänkö kinastelut vaikka http://www.rakentaja.fi/ sivuston hiekkalaatikolle, eikun keskustelu-palstalle.

Onko erimieltä oleminen tai faktan kertominen aina automaattisesti kinastelua?  (Vastaan itselleni: kaippa se konsensus-jeeppareiden valtakunnassa sit on...turpa kii siellä takarivillä)

Syntyykö mielenkiintoinen keskustelu siitä, että kaikki hymistelee samaan suuntaan: "jees jees"?

Fysikaalis-kemiallinen fakta on PE-muovia ei pysty pysyvästi liittämään yhteen ainakaan nykysenlaisilla teipeillä, joten miksi teeskennellä, että teippi mukamas on ratkaisu rakentamiseen, jossa toivotaan rakenteilta >50 vuotta kestäviä ratkaisuja?

Mun pointti oli, että kannattaa ottaa kylmä fakta huomioon ja pohtia ne höyrynsulun rakenteet niin, ettei asia haittaa.  Hankalaahan se on, en kiellä sitä. Mutta ratkaistavissa, jos asian tajuaa ja haluaa ratkaista. Noin itse menettelin aikoinani. Vielä tässä talossa on pysytty asumaan, vaikka höyrynsuluissa ei ole ainuttakaan teippiä.

Tätäkö ei olisi saanut kertoa??

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Nykypäivän PEL- muoveja pystytään liimaamaan ja teippaamaan ilman corona-käsittelyäkin pitävästi ja pitkäikäisesti.
SFS 4225-normin höyrynsukumuovit ovat kyseistä muovilaatua.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK


Vastapallo: Kuinka monta täysin, 100% VIRHEETÖNTÄ kattorakennetta tähän maahan on kasattu?




No eikai virheetöntä olekkaan..  Ja itse olen ollut siinä käsityksessä että nämä kattovahingot jotka ovat lumesta johtuneet, ovat sulamisvesien sisäänvalumia läpivienneistä ym leikkauksista.

Voin lyödä vaikka vetoa että nykymittapuulla tehty katto ei painu tai elä yhtäpaljon kun minun 40luvulla tehdyn rintamamiestalon katto. Täällä kattotuolit ovat karkeasti tollasella metrin jaolla , ja materiaali on vajaakanttista, osin jopa kuoripäällistä.

Nykyaikana noita kattotuoleja sentään mätetään aika tiuhaan ja ne valmistetaan mitallistetusta tai muuten lujuusluokitellusta tavarasta.
Nykyään on naulalevyt ym. Ennen lyötiin tukipuuta ja naulaa vain niin vähän kun mahdollista.


Vakuutusyhtiö pesee kädet jo kättelyssä, jos jotain sattuu niin oma vika.



Kannattaa vaihtaa vakuutusyhtiötä, jos meinaat että tollasella asenteella ovat liikkeellä. Mulla on ihan kivoja kokemuksia noista muutamasta joiden asiakas olen ollut.


Kuka sellaisen tilaston tietäisi? Vahinko kun menee isännälle itselleen (jos jää henkiin :)))

http://www.lahivakuutus.fi/FI/uutiset/2010/Sivut/Ehkaiselumenaiheuttamiavahinkoja.aspx


Vastapallo: Kuinka monta täysin, 100% VIRHEETÖNTÄ kattorakennetta tähän maahan on kasattu?

V: ei varmaan yhtään....


Katonmitoitusinsinööri pesee kätensä joka käänteessä keissistä. Jokaisesta katosta Suomessa löytyy taatusti joku pikku rakennusvirhe (esim. naula väärässä paikassa, tukipuu lohjennut tms). Jolloin hän ei vastaa mistään.



Tästä sulla on varmaan joku esimerkki, kun tunnut tietävän? Sen takiahan mm. kattorakenteet tarkistetaan, että ne on pystytetty määräysten ja ohjeiden mukaan?

Asu toki siellä äärirajoille viritetyssä torpassasi ja toivo, että katto kestää. Jos ei kestä, niin sinun persekkään sitä ei kestä.



Totanoin, mistä sä edes arvasit millasessa talossa mä asun ennen tätä mun viestiä??  Sinulla on ihana tyyli hyökäten kommentoida ja nuijia muiden mielipiteet maanrakoon ilman sen kummempia selityksiä.  Mutta sä olet kai ainakin rakennus, tai ainakin avaruustieteen yli-insinööri, kun tunnut asioista olevan perillä?  :-* S* :-*
« Viimeksi muokattu: 08.08.2012, 11:22:39 kirjoittanut tomimikael »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
  Mutta sä olet kai ainakin rakennus, tai ainakin avaruustieteen yli-insinööri, kun tunnut asioista olevan perillä?  :-* S* :-*

Kyseinen kirjoittelija on nyt hiljennetty omasta pyynnöstään. Joten voimme jatkaa asiallista keskustelua rakentamisesta ainakin seuraavan altterin tekoon asti. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Sisko ja hänen miesystävänsä asuvat puurunkoisessa rivitalossa, jossa lumia ei viimetalvena kukaan käynyt pudottamassa kertaakaan. Kattotuolien alapuolella on ulkovuorauslaudat haljenneet, takapihan oven karmi vääntyi niin paljon säteeltään että ovi ei enää pysynyt lukossa, sekä myös ikkunoiden karmien yläosaan on tullut parinsentin rakoa toiseen laitaan.

Tämä on isännöitsijän mukaan ihan normaalia, eikä tarvitse tehdä mitään.  :idiot2: Oven olivat käyneet säätämässä ja vasaroimassa karmeiltaan suorempaan että pysyy edes jotenkin kinni (vaikka oikea toimenpide olisi ollut koko oven vaihto karmeineen, kun karmin salvokset ovat auenneet kulmista ja sivupuut vääntyneet kaarelle, ei tuollaisesta ovesta enää hyvää tee).  ASO-asunto, niin ei noihin pahemmin itse voi vaikuttaa mitä tehdään.

Jossain on kyllä säästetty rakentamisessa, jos kattotuolien alta alkaa vuorauslaudat ja ovet hajoilemaan.. Tosin voi olla seinärakenteessa ja kattotuolien tuennassa vika, eikä itse kattotuoleissa. Mutta jokatapauksessa vastaavia tapauksia on muitakin, joissa lumikuorma on rikkonut talon rakenteita.

Kyllä Suomessa pitäisi rakentaa niin, että ne lumet saa olla siellä katolla vaikka koko talven ilman pudotusta. Aivan yhtä tyhmää touhua rakentaa lumen suhteen alimitoitettuja rakenteita, kuin rakentaa hurrikaanialueille niitä lastulevytaloja mitkä hajoavat ensimmäisessä puhurissa.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2012, 14:35:26 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Sisko ja hänen miesystävänsä asuvat puurunkoisessa rivitalossa, jossa lumia ei viimetalvena kukaan käynyt pudottamassa kertaakaan. Kattotuolien alapuolella on ulkovuorauslaudat haljenneet, takapihan oven karmi vääntyi niin paljon säteeltään että ovi ei enää pysynyt lukossa, sekä myös ikkunoiden karmien yläosaan on tullut parinsentin rakoa toiseen laitaan.

Tämä on isännöitsijän mukaan ihan normaalia, eikä tarvitse tehdä mitään.  :idiot2: Oven olivat käyneet säätämässä ja vasaroimassa karmeiltaan suorempaan että pysyy edes jotenkin kinni (vaikka oikea toimenpide olisi ollut koko oven vaihto karmeineen, kun karmin salvokset ovat auenneet kulmista ja sivupuut vääntyneet kaarelle, ei tuollaisesta ovesta enää hyvää tee).  ASO-asunto, niin ei noihin pahemmin itse voi vaikuttaa mitä tehdään.

Jossain on kyllä säästetty rakentamisessa, jos kattotuolien alta alkaa vuorauslaudat ja ovet hajoilemaan.. Tosin voi olla seinärakenteessa ja kattotuolien tuennassa vika, eikä itse kattotuoleissa. Mutta jokatapauksessa vastaavia tapauksia on muitakin, joissa lumikuorma on rikkonut talon rakenteita.

Kyllä Suomessa pitäisi rakentaa niin, että ne lumet saa olla siellä katolla vaikka koko talven ilman pudotusta. Aivan yhtä tyhmää touhua rakentaa lumen suhteen alimitoitettuja rakenteita, kuin rakentaa hurrikaanialueille niitä lastulevytaloja mitkä hajoavat ensimmäisessä puhurissa.

Vaikuttaisi enemmän routavauriolta. Meidän kerhohuoneella on ikkunat ja ovet mutkalla kun routa on vääntänyt sokkelia ylöspäin (kivi sokkelin alla).

Kyllä ne nykyisetkin kattotuolit mitoitetaan niin, että kestävät yhden talven lumet. Järkeä toki pitää käyttää ja käydä luomassa esim. jiirit tyhjiksi jos sitä lunta rupeaa toista metriä olemaan tai lumi on hyvin märkää, muuten tulee arvaamattomia pistekuormia ja niistä aiheutuvia vaurioita. Ja rakentamisvaiheessa pitää tuuli- ja nurjahdussiteet laittaa niinkuin suunnitelmissa on. Monet vaan lätkii vanhoja betonilautoja tai muuta ylijäämälautaa vähän sinnepäin ja sitten ihmetellään kun katto on linkullaan. Ei ne vanhat tuvat ole yhtään sen enempää ylimitoitettu, jokaisessa remppakohteessa mitä olen tehnyt on harja ja lappeet olleet keskeltä enemmän tai vähemmän notkollaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Kiinteistöhuolto sopimuksiin pitäisi kuulua myös lumen pudotus, joten huoltoyhtiön olisi pitänyt käydä pudottamassa lumet. Tämä jää vain niin usein monilta tekemättä.

Nimimerkillä itse huoltoyhtiössä töissä.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2012, 16:40:45 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
....ja muuttaa  ominpäin suunnitelmia niin, että itse hyötyy siitä jollakin tapaa (urakka helpottuu / homma poikii lisätienestiä tai paremman katteen per tunti)

Sääntö nro 4: Kertarakennuttajan parasta ajatteleva timpuri (tai muu rakentamisen ammattilainen) on yhtä todellinen satuhenkilö kuin itse Joulupukki!

Yli kymmenen vuotta olen tehnyt välillä töitä saman timpurin kanssa ja usko tai älä. Hän omaa suoran selkärangan, eli pyrkii tekemään työnsä mahdollisimman hyvin tilaajaa kusettamatta.

Ikävää että olet itse törmännyt vain gryndereihin yms. ryssiin.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Eihän tuo mökin kattohomma nyt taas mennyt ihan niin kuin Strömsössä.  ;D Eli hieman lisähommia suunniteltuun tuli, mutta mitäs näistä.

Alaräystäiden huopaa lähdin leikkaamaan aamulla auki ja oli "kohtalaisen" pehmeää tavaraa vastassa.

http://www.elisanet.fi/mtn/images/2012/katto/1.JPG

Mutta mitäpäs siitä, käsisirkkeli laulamaan ja ei tarvinnut mennä kuin pari-kolme lautaa katolle päin ja alkoi löytymään ihan ehjää tavaraa.

http://www.elisanet.fi/mtn/images/2012/katto/2.JPG

Uutta puutahan saa onneksi kaupasta. Harmi kun S90:ssä ei ole vielä koukkua, mutta hienostihan nuo kattotelineilläkin kulki.

http://www.elisanet.fi/mtn/images/2012/katto/3.JPG
http://www.elisanet.fi/mtn/images/2012/katto/4.JPG

Huomenna pääsee vetämään uutta huopaa, täytyy harjata vaan sammaleesta ja irtoavasta sirotteesta tuo vanha kate puhtaaksi ja poistaa kolmiorimakaistat ja naulat. Ihan ok tahtia edennyt näin yhden miehen työmaaksi ilman tellinkejä, kun ei tässä ole vasta kuin kaksi päivää touhuttu ja eilenkin nuo perhanan sadekuurot koittivat sekoittaa pakkaa (tuloksetta). Huomenna pitäisi olla onneksi täysin poutaa.

Hyvällä tuurilla on huomenna uusi kate paikallaan, niin tässähän jää vielä aikaa tuon piipun yläosan nistoon. Täytyy vaan tiiliä ja muurauslaastia käydä ostamassa. :P Pääsee samalla harjoittelemaan muurausta. ;D

« Viimeksi muokattu: 14.08.2012, 00:08:36 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Aika tyypillinen vika kun on laitettu pärekaton päälle huopa. Huopa on vuotanut ja pärekaton päällä alaspäin valunut vesi on topannut räystäälle ja mätäähän siitä seuraa. Mutta hyvin on pärekatto toiminut aluskatteena kun ei ole päästänyt vettä tupaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy