Elekma  Autoracing

Amazon ja Rover V8

  • 30 Vastauksia
  • 10541 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #15 : 17.09.2021, 17:12:13 »
En tiedä, mutta nyt selvisi moni asia minullekin (sahanpuruaivolle), kiitos -H-

Tuo tehoraja jos pitää paikkansa niin sehän avaa ovet ihan uusiin ulottuvuuksiin v8 projektin kanssa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa JVTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #16 : 19.09.2021, 12:23:52 »
Säännöistä en tiiä, mut inssi ainakin sano ettei sinne mitään bensa v8:sia keulalle laiteta (144) semmosta roverin olin jo hakemassa, mut myyjä peru puheensa..saahan ne jollain tapaa aina leimalle, omavalmiste moottorina ja tehot alemmas, jos ei muuten.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #17 : 19.09.2021, 13:03:50 »
Kunhan akselimassat pysyy kurissa saa aika pitkälle laittaa mitä vaan pellin alle (tuon tehopainosuhteen rajoissa).
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #18 : 19.09.2021, 13:14:49 »
Juuri käytin amazonin leimassa, mutta eipä jäänyt mieleen paljon vaaka näytti etuakselilla :facepalm: Painaahan tappikone jo sen n.150-160kg. Luulisi siinä olevan 100kg ylimääräistä pelivaraa kuitenkin. Roveri menee rajoihin heittämällä, jostan kuin että tehojen puolesta menisi jo tuo 3.9 v8 myös. Noiden SBC rautalohkojen osalta pitää selvittää. Ei taida noita chevyn alumiinilohkoja saada tehorajojen sisään mahtuvana ja hintakin taitaa jo karata.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #19 : 19.09.2021, 16:10:42 »
Mun vanhassa sedan Amazonissa ahdetulla 16v vinokoneella etuakselipaino katsastuksessa oli 560kg. Mitään ei ollut tehty painon siirtämiseksi.

Vastaavasti farkkuamassa oli D24T upotettu rintapeltiin niin, että koneen etupää oli vakio paikassa, lasikuituiset etuloksut ja lisäksi akku oli tavaratilassa. Punnittu etuakselipaino 580kg.

edit. Muistelisin, että Amazonissa olisi maks. etuakselipaino 600kg. Vastaavasti 145:ssa on 800kg ja luulisi sen koskevan myös muita 100-sarjan malleja.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2021, 21:05:54 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #20 : 19.09.2021, 20:05:07 »
edit. Muistelisin, että Amazonissa olisi maks. etuakselipaino 600kg. Vastaavasti 145:ssa on 800kg ja luulisi sen koskevan myös muita 100-sarjan malleja.

Tuolla vaan luki että 750kg. (sivu 28, aukeama 52-53).
Mitään muuta tietoa minulla ei siis ole asiasta, kun ei ole tarvinnut koskaan vielä perehtyä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #21 : 19.09.2021, 21:01:22 »
Tuolla vaan luki että 750kg. (sivu 28, aukeama 52-53).
Mitään muuta tietoa minulla ei siis ole asiasta, kun ei ole tarvinnut koskaan vielä perehtyä.

Katsos vaan  :) En osaa sanoa mistä noi mun muistikuvat on kotoisin, mutta tuo 750kg tarjoaa jo aika paljon mahdollisuuksia, jos vertaa noihin mun autoista mitattuihin painoihin  :o

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #22 : 19.09.2021, 21:48:25 »
Ruotissahan taitaa olla noita corveten kaseja yhdessä sun toisessa, liekö sitten justiinsa se alumiinilohko. Mutta mitä nyt kuvia yrittänyt katsella niin monessa on tuo kone tosi takana, onko se siitä syystä että saa pakosarjat edes jotenkin järkevästi sopimaan tuonne etukelkan väliin. Taitaa olla aika ahdas väli, mutta sitä ei kai paljon leveämmäksi muuteta ??? Muutenhan siellä on suunnilleen orkkiskonehuone korin osalta, poislukien tulipelti tietenkin.

Onneksi tuli oma etuakseli joskus kunnostettua/vahvistettua. Sisälle tehty kolmiotuenta/ristituenta alatukivarsien pulteille, pohjalevy 5mm plootusta tehty (ajaa panssarin virkaa), sekä kaikki pistesaumat vedetty umpeen, ja iskaritornit vahvistettu. Nyt myös nuo jarrut on päivitetty. Niiltä osin luulisi riittävän jo kasille, sekä lisäpainon tuomalle kuormitukselle.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #23 : 19.09.2021, 23:16:08 »
Akselimassa on maksimimassa akselille, eli myös mm. matkustajat pitäisi laskea kuormaan mukaan. Ettei ihan kannata kiloa pelivaraa jättää.  :)

580kg ilman henkilöitä sisällä 600kg maksimi massalla ei taida olla ihan oikein.  :P
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #24 : 20.09.2021, 10:09:07 »
Akselimassa on maksimimassa akselille, eli myös mm. matkustajat pitäisi laskea kuormaan mukaan. Ettei ihan kannata kiloa pelivaraa jättää.  :)

580kg ilman henkilöitä sisällä 600kg maksimi massalla ei taida olla ihan oikein.  :P

No tämähän sen selvensi :) Siksi mulla oli mielessä se 600kg, koska se on suurin sallittu paino, mitä vaakaa saa näyttää, niin riittää vielä kantavuus. Tapauksesta on jo 16 vuotta aikaa, niin hieman muisti pätkii.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #25 : 20.09.2021, 12:04:34 »
Mitenkäs kun mä olen siinä uskossa että näissä vanhemmissa ei matkustajia eikä polttoaineita lisäilty akselimassoja / omamassaa punnitessa. Ainakaan mun 242 akselimassat meni suoraan sellaisenaan otteeseen kun sen kesällä muutoskatsastin. Transittia kun aikanaan puuhastelin autonkuljetuskäyttöön ja kävin konttorilta kysymässä niin siinäkin oli omamassa puntarilla se mikä otteeseen laitettiin, eli ei otettu matkustajia jne. huomioon. Olikohan vasta '91 kun tuli se käytäntö...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #26 : 20.09.2021, 13:43:33 »
Kyllä mun projekteissa ainakin niihin on aina kiinnitetty huomiota. En tiedä sitten olisiko ollut pakko?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #27 : 20.09.2021, 14:09:11 »
Kuljettajan painoa ei lasketa vanhemmissa omamassaan, mutta tottakai kantavuutta pitää jäädä tarpeeksi jäljelle. Laskennallisesti 75kg/henkilö ja painojakaumahan sen ratkaisee meneekö akselimassat yli vai ei.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #28 : 20.09.2021, 14:52:19 »
Akkukin on jo kontissa minulla. Ainut enää missä säästää painoa on putkirunko ja flippikeula sitten. Mitenkä noiden laillisuus katukäytössä sitten, ei kai sille estettäkään ole.

Laittakaa kuvia v8 muutoksista tänne kellä hommasta kokemusta ::)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #29 : 19.10.2021, 21:37:40 »
Voisin luulla, kun laki on ekan kerran vuodelta 1992 niin sen jälkeen autoissa ollut omamassana tämä (en ole varma):

"Omamassa tarkoittaa massaa täydessä ajokunnossa ja tavanomaisilla varusteilla varustettuna. Varusteisiin lasketaan mm. vararengas, työkalut, voiteluaineet ja jäähdytysneste sekä 90 % polttoaineesta. Massaan on mukaan luettuna myös kuljettaja 75 kg, mikäli kyseessä ei ole L-luokan ajoneuvo (mopo, moottoripyörä, mönkijä). Matkailuautolle lisätään 90% vesi- ja kaasusäiliöiden tilavuudesta. "

Mutta sillä onko kuljettaja vai ei siinä omamassassa ei ole mitään väliä.

Lähtökohtaisesti kokonaismassa ei muutu eikä akselimassat. Eli kuski ja v8 keulille jännittämään meneekö painoihin. (Eiköhän  ;) )

Flippikeuloja ja putkirunkoja saa tehdä, uusissa säädöksissä oli vielä jotain selkeämpiä ohjeita. Ei näitä (eikä edes 90 luvun alkua) koske mitkään kummoset turvallisuuslait, kunhan ei ole järjenvastaisesti kasattu jostain vanhoista haravoiden varsista.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Carcom Oy  Ateho