Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Jarrujen parantaminen => Aiheen aloitti: Ribbe - 16.04.2013, 15:56:49

Otsikko: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Ribbe - 16.04.2013, 15:56:49
Tuossa kun omassa autossa renkkuaa jarrut niin aloin levyjä Motonetin sivuilta katselemaan. 2006 vuosimalliin ne tarjoavat 4 kokoisia levyjä.
http://kauppa.motonet.fi/motonet/renderProductList.jsp?vehicleGroup=965&year=2006 (http://kauppa.motonet.fi/motonet/renderProductList.jsp?vehicleGroup=965&year=2006)

Eteen JÄÄHD jos 15"-vanne (levyn-ø286mm/myös AWD/yleensä ei Turbo) [2000 - 2009]
Eteen JÄÄHD jos 16"-vanne (ø305mm/myös AWD/yleensä Turbot/ei "R") [2000 - 2009]
Eteen JÄÄHD jos 17"-vanne ja ø320mm jarrulevy (myös AWD/yleensä Turbot/ei "R") [2000 - 2009]
Eteen JÄÄHD jos 17"-vanne ja ø316mm jarrulevy (myös AWD/yleensä Turbot/ei "R") [2000 - 2009]

Viimeinen oli XC90 levy, mutta sitäkin tarjosivat S60 malliin. Jos keräisi yhteen topicciin listan että missä mallissa on minkäkin kokoiset levyt :). Facelift T5:ssa taisi olla nuo 320mm levyt? 2.5T mallissa 305mm ja muissa 286mm?
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: TapioR - 16.04.2013, 16:14:43
Minulla on tuossa 2007 mallin T5:sessa 316mm etulevyt, vaihdatin Wetterillä alkuperäiset uudet muutama kuukausi sitten. Onhan autossa kilometrejä jo noin 85tkm.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Jortsi - 16.04.2013, 16:18:23
2.4T on myös 305mm.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: ¤kkk¤ - 25.04.2013, 08:26:36
S60 D5 aut. -06 (185hv), ø286mm ja ns. Suomiauto.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: V50R - 25.04.2013, 08:51:33
S60 D5 aut. -06 (185hv), ø286mm ja ns. Suomiauto.

?? Meneekö eteen muka 15" vanne ??

Minulla oli S80 tdi ja V70 D5 ja molemmissa oli toi 305 mm. Taitaa ky koko olla yleisin ... veikkaus
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: V50R - 25.04.2013, 08:53:31

 ääh ... muistinkin väärin  S80 tdi 286 ja V70 D5 305 mm
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Vollemies - 25.04.2013, 09:20:38
Itselläni 2002 mallin V70 D5. Edessä Ø 305mm tuuletettu, takana Ø288mm umpinainen. Mittailin levyt itse muta ei ollut aivan helppoa. Biltema sivulta pääsee hakemaan rekisterinumeron avulla ja ne antoivat minulle aivan oikeat mitat (varisn lähelle mitattua totuutta). Itse kysyin Mononetista paloja ja levyjä, mutta tarkka koko ei tiskillä selvinnyt. Sanoivat että pitäisi tietää tarkemmat tiedot jarruista. Onneksi asialla ei ole kovin kiire.

Mutta entäs palat. Pitääkö palat olla levyn halkaisijan (ja satulan) mukaan just jokin oikea tietty tyyppi?
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Ristus - 25.04.2013, 09:51:32
Ja XC90 on sitten myös 336mm laikkaa eteen
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: ¤kkk¤ - 03.05.2013, 21:42:38
ääh ... muistinkin väärin  S80 tdi 286 ja V70 D5 305 mm

Brembot on nyt alla... 286/288 levyillä. Vanteista en tiedä ku alla 16" pallot.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: remes - 12.08.2013, 18:44:42
Jatketaas tänne. Omassa D5:ssä 305:t edessä, mutta EBC:n vetovalikosta ihmetellessä ei tarjoa dieseliin Redstuff-paloja, mutta esim. 2,5T:hen (2001-2007) saa, sekä eteen että taakse. Eiköhän näissä samat satulat ole kuitenkin, vai missä levyn koossa muuttuu satulan malli?

Takana varmaan samat kilkkeet kaikissa? Eteen kun uskaltaisi vielä palat tilata.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: apa75 - 02.11.2013, 19:46:44
Jatketaas vielä tätä ketjua.

Eli kysymys kuuluu: Käykö V70 2.5T vm. 2004 nuo 316/320mm levyt alkuperäisten 305mm tilalle suoraan, vai pitääkö vaihtaa myös satulan kannakkeet? Palat varmaankin on hieman isommat noille 316/320 levyille vai onko?

t. apa75
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: (Miksu) - 03.11.2013, 11:34:17
320 millinen levyhän on ihan eri satulalla ja ieksellä, tuolla kuvassa näkyy
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?121369

Pitää siis vaihtaa kaikki mitä siihen jarruun saa..  siitä kannakkeesta en ihan 100-varma oo, mutta todennäköisesti sekin täytyy vaihtaa.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: donnari - 04.11.2013, 11:05:18
Jatketaas vielä tätä ketjua.

Eli kysymys kuuluu: Käykö V70 2.5T vm. 2004 nuo 316/320mm levyt alkuperäisten 305mm tilalle suoraan, vai pitääkö vaihtaa myös satulan kannakkeet? Palat varmaankin on hieman isommat noille 316/320 levyille vai onko?

t. apa75

Mieti nyt hyvä mies pikkusen itekkin ennen ku noin hölmöjä kysyt :2funny:
Ei ne satulat nyt aivan arpomalla oo sinne laitettu...palat on samat,pois lukien ärrän jarrut!
Ja huom.tämä on vielä tällä hetkellä arvaus,mutta luulen että 305mm suurempiin mentäessä taitaa vaihtua itse satula!Varmuus tulee pikapuoliin kun saan tehtyä muutoksen 305-320mm
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: apa75 - 04.11.2013, 14:42:36
Mieti nyt hyvä mies pikkusen itekkin ennen ku noin hölmöjä kysyt :2funny:
Ei ne satulat nyt aivan arpomalla oo sinne laitettu...palat on samat,pois lukien ärrän jarrut!
Ja huom.tämä on vielä tällä hetkellä arvaus,mutta luulen että 305mm suurempiin mentäessä taitaa vaihtua itse satula!Varmuus tulee pikapuoliin kun saan tehtyä muutoksen 305-320mm

No, kas kun en ollut tietoinen, että noissa 320mm jarruissa on ihan eri satulat. Edelliseen 850:iin kun vaihdoin isommat jarrut (302mm), niin riitti kun vaihtoi satulan kannakkeet toisenmallisiin. Jos tämä oli sinun mielestä tyhmä kysymys, niin pyydän anteeksi  :-[
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: (Miksu) - 04.11.2013, 17:13:01
No, kas kun en ollut tietoinen, että noissa 320mm jarruissa on ihan eri satulat. Edelliseen 850:iin kun vaihdoin isommat jarrut (302mm), niin riitti kun vaihtoi satulan kannakkeet toisenmallisiin. Jos tämä oli sinun mielestä tyhmä kysymys, niin pyydän anteeksi  :-[

Ei ollu tyhmä kysymys, on olemassa vain tyhmiä vastauksia/vastaajia.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: HTK-61 - 06.11.2013, 11:40:05
Ei ollu tyhmä kysymys, on olemassa vain tyhmiä vastauksia/vastaajia.

Olen samaa mieltä  :)
Aina ei ehkä tule ajatelluksi mitä kyselee  :)
Ja jollei kysele, ei opi mitään uutta :)
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: donnari - 06.11.2013, 14:56:20
Ok ok,ymmärrän kyllä sen että kiinnikkeen vaihdolla mahdollisesti saa isompaa levyä.Mutta jos kysytään MENEEKÖ PELKÄLLÄ LEVYN VAIHDOLLA VAI PITÄÄKÖ VAIHTAA MYÖS KANNAKKEET niin kyllä mun mielestä on pikkusen hölmö kysymys..vai onko mulla luetunymmärtämisessä jotain toivomisen varaa???

Ja niinku kirjoitin noista satula eroista aiemmin että VARMUUS asiasta tulee myöhemmin!!

Ehkä miksun kannattais miettiä hiukan mitä/miten kirjottaa!!!ei tarvi mennä noin henkilökohtaselle tasolle.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Timovaan - 06.11.2013, 23:11:57
Ok ok,ymmärrän kyllä sen että kiinnikkeen vaihdolla mahdollisesti saa isompaa levyä.Mutta jos kysytään MENEEKÖ PELKÄLLÄ LEVYN VAIHDOLLA VAI PITÄÄKÖ VAIHTAA MYÖS KANNAKKEET niin kyllä mun mielestä on pikkusen hölmö kysymys..vai onko mulla luetunymmärtämisessä jotain toivomisen varaa???

Ja niinku kirjoitin noista satula eroista aiemmin että VARMUUS asiasta tulee myöhemmin!!

Ehkä miksun kannattais miettiä hiukan mitä/miten kirjottaa!!!ei tarvi mennä noin henkilökohtaselle tasolle.

Tämä on volvoharrastajille suunnattu foorumi, jossa myös ei niin taitavat voivat kysyä apua ilman tuollaisia turhia kommentteja.

Kysyvä ei tieltä eksy.  :)

Jos jokin kirjoitus ärsyttää suunnattomasti, ja asiallinen vastaus on mahdotonta, niin vaihda toiseen aiheeseen.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: (Miksu) - 06.11.2013, 23:16:53
Ok ok,ymmärrän kyllä sen että kiinnikkeen vaihdolla mahdollisesti saa isompaa levyä.Mutta jos kysytään MENEEKÖ PELKÄLLÄ LEVYN VAIHDOLLA VAI PITÄÄKÖ VAIHTAA MYÖS KANNAKKEET niin kyllä mun mielestä on pikkusen hölmö kysymys..vai onko mulla luetunymmärtämisessä jotain toivomisen varaa???

Ja niinku kirjoitin noista satula eroista aiemmin että VARMUUS asiasta tulee myöhemmin!!

Ehkä miksun kannattais miettiä hiukan mitä/miten kirjottaa!!!ei tarvi mennä noin henkilökohtaselle tasolle.

Kyllä se sun vastaus apa75:n asialliseen kysymykseen oli asiaton.
Jos kaikki vastaisivat kysymyksiin kuten sinä tuohon, niin meinaatko, että kukaan enää viitsii täällä kysyä enää yhtään mitään.
Jos on epätietoinen jostain asiasta, niin kysymys asiasta on silloin ihan paikallaan, täysin syyttä leimasit kysymyksen hölmöksi (ja sen myötä siis myös kysyjän)
Täällä saa kysyä aivan perus asioitakin ja niihin pitäisi pyrkiä vastaamaan asiallisesti, jos tämä ei toteudu, ihan varmasti asian hoksatessaan moderaattorit ottavat asiaan kantaa, kuten nytkin kävi.

Mikäli kuitenkin on niin, että tunnet apa75:n ja tiedät sen perusteella hänellä olevan riittävät tekniset kyvyt/tiedot itsenäisesti päätellä/arvella palojen pitimen olevan liian pieni suuremmalle jarrulevylle, niin siinä tapauksessa ymmärrän vastauksesi ja voisin sen tulkita olevan vain pieni näpäytys tutulle kaverille, joka nyt kysyikin hölmön kysymyksen johon hänen tietojesi perusteella olisi pitänyt tietää vastaus.

Vastauksesi apa75:lle oli tyhmä ja sellaisen on tyhmää.
Ei pidä ottaa itseensä, jos ensin itse nälvii toista.

Mikäli tuntuu siltä, että tässä ohi aiheen keskustelun pätkässä ei tullut vielä riittävästi keskusteltua, niin voi ottaa yhteyttä yksityisviestillä.
Tähän aiheeseen jatketaan taas tästä eteenpäin aiheesta: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Varoitus tulee profiiliin näkyviin, jos tässä aiheessa vielä jatkaa muusta kuin asiasta.

T: Moderaattori (Miksu)
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: JuHaU - 06.11.2013, 23:37:05
Tähän väliin sopiikin sitten yksi asiapostaus.

V70 D5 -05 Summun Suomiauto - edessä oli 286 mm levyt ja paikoilleen sopi 15" tarvikevanteet.

Vaihdoin autoon -04 mallisesta Saksantuonti V70 D5:sta 305 mm levyt ja satuloiden kannatinraudat satulat itsessään pysyivät auton alkuperäisinä.

Menivät paikoilleen ilman säätämistä.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Timovaan - 06.11.2013, 23:44:02
Onkohan nuo kannakeraudat 305 jarruille kuinka kalliit volvolla.( jos jollain olisi varaosanumero, allekirjoituksen autoon)

Mitä hyötyä on isommista jarrulevyistä, jos jarrupalat on saman kokoiset 286-305?
Liittyykö se jotenkin lämmön luovutukseen isommalta pinnalta?

Levyt joudun uusimaan kuitenkin, niin siinähän se samassa menisi.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Sami K. - 07.11.2013, 00:14:20
Jarrutusteho paranee suuremman halkaisijan vuoksi. Minulla on vielä edessä 286mm mutta 305:set on hankittu. Menevät alle ison huollon yhteydessä joskus.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: virkpe - 07.11.2013, 10:14:11
Onkohan nuo kannakeraudat 305 jarruille kuinka kalliit volvolla.( jos jollain olisi varaosanumero, allekirjoituksen autoon)

Mitä hyötyä on isommista jarrulevyistä, jos jarrupalat on saman kokoiset 286-305?
Liittyykö se jotenkin lämmön luovutukseen isommalta pinnalta?

Levyt joudun uusimaan kuitenkin, niin siinähän se samassa menisi.
Kysele purkaamoilta, itse sain sen sieltä tilattua.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Leo - 07.11.2013, 10:30:46
Jarruihin tulee enemmän voimaa kun momenttivarsi eli jarrupalan etäisyys navan keskipisteestä kasvaa.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Sami K. - 07.11.2013, 10:32:48
Kysele purkaamoilta, itse sain sen sieltä tilattua.

Purkaamoiden varaan ei kannata laskea mitään tässä asiassa. Kun itse kysyin niin satulat olisi pitänyt ostaa samalla. Sain raudat kaverin purkuautosta.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: virkpe - 07.11.2013, 10:53:03
Purkaamoiden varaan ei kannata laskea mitään tässä asiassa. Kun itse kysyin niin satulat olisi pitänyt ostaa samalla. Sain raudat kaverin purkuautosta.
En ymmärrä miksi ei voi myydä erikseen, Jos tarvitsen jarrusatulan viallisen tilalle niin en siihen kiinnitysrautoja tarvitse mukaan, nehän on autossa valmiina.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Sami K. - 07.11.2013, 11:19:09
Noin minäkin ajattelin ja kerroin heille puhelimessa. No, sama minulle mutta ei heille joilta jäi eurot saamatta.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Timovaan - 07.11.2013, 11:19:19
Jarruihin tulee enemmän voimaa kun momenttivarsi eli jarrupalan etäisyys navan keskipisteestä kasvaa.

Kiitos. Kas kun ei itte tollasta tajunnu :)
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Timovaan - 08.11.2013, 11:04:25
http://www.backfalt.fi/

Tänne lähetin eilen sähköpostia satuloiden kannakkeista, ja tänään oli jo postissa.

Loistavaa palvelua sanoisin. :)

Hinta kannakeraudoille oli 40 euroa.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Timovaan - 15.11.2013, 20:18:55
Brembolla näyttäis olevan kahta eri kokoista jarrupalaa 305mm jarruille.

1.P86 016.
2.p86 020.

Kannattaako noita isompia paloja tilata vai mennäänkö vanhoilla uusilla :)

Brembon levyt tuli tänään tilattua fixus liikkeestä.

305mm etulevyt 70€ kpl

288 takalevyt 45 € kpl
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: volles60 - 01.12.2013, 20:50:05
Onko noilla s60/v70 jarrusatuloiden kiinnikkeillä (286-> 305) suurta eroa? Poikkeaako miten toisistaan, oon katellu noita kun pitäis jarruja päivittää tohon 305mm levyyn. Mistä tunnistaa onko kiinnike 286mm vai 305mm jarruista peräisin?
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: TaTsi - 28.08.2014, 08:56:33
Laitetaans tänne, kun tuli juuri itsekin etsittyä pitkin maita ja mantuja, levyjä.

Eli S80 T6 -02 ja 320mm jarrulevyt, sekä halusin vielä Brembot, joten jokapaikastapa ei löydykkään heti.
Ylläri oli, että Varaosamaailmasta sain ne seuraavana päivänä (tilasivat Hyvinkään varastolta).

Koodit:
-levyt: 09.A757.10
-palat: 6113882 Girling

Ja sitten se hinta;

177,39€ (sain jostain syystä -20%).
Volvolla jotain +500€.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: JuHaU - 17.01.2015, 16:53:09
Tänään asentui mun V70 AWD D5 -05 autoon 305 mm edessä V70R mallin jarrut 330 mm. Jarrut sopivat aivan suoraan entisten tilalle. Tässä konversiosa ei tarvittu mitään lisäkiinnikkeitä.
Takajarrukilvistä leikattiin peltisaksilla kantti pois.

(https://lh4.googleusercontent.com/-DLT7s0rkUNs/VLpvONUbTGI/AAAAAAAAMrs/GxIRkc-AI5Y/w1532-h862-no/20150117_153718.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-9dVg5Wrvsg4/VLpvOPp0Z7I/AAAAAAAAMrs/w9lRpg4EEB0/w1532-h862-no/20150117_142629.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-T2da8JDIz1E/VLpvOOsoKjI/AAAAAAAAMrs/xP5UFJDZgRw/w1532-h862-no/20150117_142635.jpg)

Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: jm-team - 07.05.2015, 15:26:17
mistä ostit nuo satulat ja paljonko kustansivat?  mahtuvatko volvon origina 16 tuumaiset alut enää pyörimään?
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Lankku - 07.05.2015, 16:58:25
  mahtuvatko volvon origina 16 tuumaiset alut enää pyörimään?
Ei mahdu noin ison levyn kanssa.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: JuHaU - 07.05.2015, 22:43:15
mistä ostit nuo satulat ja paljonko kustansivat?  mahtuvatko volvon origina 16 tuumaiset alut enää pyörimään?

Käytettynä ostin tuon sarjan. Levyt ostin uutena KL-Racingiltä Ruotsista.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: sjos - 08.05.2015, 08:37:52
Sen sanon noista R jarruista.
Jos meinaa päivittää uritetut levyt, kannattaa kaksi kertaa miettiä, jos enemmän ajaa hiekkateitä.

Menee meinaan kiviä enemmän kuin usein, levyn ja suojapellin väliin  >:(
Ja ne ei sieltä lähde, kuin rengas aina pois ja peltiä raottamalla.

En ole edes laskenut, kuinka monta kertaa olen ko operaation tehnyt  >:(
Takapää on ongelmallisin.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: jm-team - 11.05.2015, 23:28:09
Tekis mieli päivittää mutta on kustannus kysymys kun käytetyt v70r:n kaikki satulat maksaa yhteensä 1000euroa. Sitä vaan mietin että saisko mistään edullisemmin nuo satulat? Sen lisäks menee talvirenkaat ja vanteet vaihtoon Kun ovat 16 tuumaset
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: jiivee666 - 25.10.2015, 13:26:43
Moi.

Onko mahdollista päivittää jarruja isommaksi (305mm->316mm/320mm) että mahtuu vielä 16"
vanteeseen vai onko tuo jo maksimi? Että missä kohtaa se vannekoko suurenee 17".
Toisekseen meneekö samalla satulalla, vai vaihtaako satulan
johonkin muuhun ja sitten vielä se kiinnitysrauta? Ja jos menee, niin  onko iloa laittaa pelkästään isompi levy samaan satulaan?
Mistä mallista olisi suht pulttaa kiinni parempi satula? Noi powerbrakes jarrusarjat maksaa ihan hunajaa että jos jostain
"vakio" mallista löytyisi isompaa.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: TapioR - 25.10.2015, 13:42:29
Ei mahu enää kuustoistanen.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: jiivee666 - 26.10.2015, 21:31:47
Jos laittas 17" vanteen kanssa
(http://ows-cdn.tecdoc.net/cis/documents/DvG-n7JqFxxNvqodd/1218541/0)
Ja
(http://www.startax.net/thumb.php?imgname=82-2068-000)
Malli: S60
Merkki: Volvo
Mitat: Ø 1/60, jarrulevy -, 28/30/32mm
Moottori: 2.5
Tyyppi: ATE
Vuosimalli: 04-10

Mallisesta autosta ja mitenköhän satulan sopivuus? Eri näköinen mutta ehkä sopivalla raudalla jos senkin ottais kyseistä mallista?

Mites tossa kun levy kasvaa mutta mäntä pienenee, onko vaikuttavin tekijä se että levy on isompi ja satula sen myötä kauempana levyn keskustasta?
Ettei niinkään männän koko vaan se "vipuvarsivoima" tms kasvaa?

(http://autodbase.ru/415_2014_4q_rubbly82/images/33/2321142.jpg)

Malli: S60
Merkki: Volvo
Mitat: Ø 1/57, jarrulevy 320, 28/mm
Moottori: 2.4
Tyyppi: ATE
Viite: Akselin edessä, 17" Renkailla
Vuosimalli: 00-
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: bertti - 27.10.2015, 15:25:54
Jos laittas 17" vanteen kanssa
(http://ows-cdn.tecdoc.net/cis/documents/DvG-n7JqFxxNvqodd/1218541/0)
Ja
(http://www.startax.net/thumb.php?imgname=82-2068-000)
Malli: S60
Merkki: Volvo
Mitat: Ø 1/60, jarrulevy -, 28/30/32mm
Moottori: 2.5
Tyyppi: ATE
Vuosimalli: 04-10

Mallisesta autosta ja mitenköhän satulan sopivuus? Eri näköinen mutta ehkä sopivalla raudalla jos senkin ottais kyseistä mallista?

Mites tossa kun levy kasvaa mutta mäntä pienenee, onko vaikuttavin tekijä se että levy on isompi ja satula sen myötä kauempana levyn keskustasta?
Ettei niinkään männän koko vaan se "vipuvarsivoima" tms kasvaa?

(http://autodbase.ru/415_2014_4q_rubbly82/images/33/2321142.jpg)

Malli: S60
Merkki: Volvo
Mitat: Ø 1/57, jarrulevy 320, 28/mm
Moottori: 2.4
Tyyppi: ATE
Viite: Akselin edessä, 17" Renkailla
Vuosimalli: 00-
nämä menee pikku modilla!!
http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Volvo_xc90_uudet_jarrusatulat_ja_palat_22185950.htm?ma=1
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: jiivee666 - 27.10.2015, 18:55:07
nämä menee pikku modilla!!
http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Volvo_xc90_uudet_jarrusatulat_ja_palat_22185950.htm?ma=1

Minkälaisista modeista on kyse? Olisiko hyvä idea, jos joku haluaa päivittää jarruja ja varmaa faktatietoa joillain on niin
olisi joku lista että mihin autoon ja mistä mallista sopivat osat ja millä modein saadaan sopimaan?
Kuten vaikka että S60 305mm -> 320mm, satulat tästä mallista ja kannake tästä tms..
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: ToniJH - 16.11.2015, 20:06:59
Onko Febin valmistamista levyistä kokemusta, arvelin tuossa jos ennen katsastusta tilaisin tuolta autonvaraosat24.fi sivulta kun saisi edullisesti, nimenomaan etujarrut pitäs vaan uusia paloineen.

Levyt:
http://www.autonvaraosat24.fi/febi-bilstein/1876900

Palat:
http://www.autonvaraosat24.fi/febi-bilstein/1875786
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: janne81 - 16.11.2015, 20:20:48
Febi on laatu kamaa.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: ToniJH - 16.11.2015, 20:21:49
Febi on laatu kamaa.
Hyvä tietää, tulee halvemmaks tuolta hankkia kun Biltemasta.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: jiivee666 - 22.11.2015, 20:34:27
(http://i118.photobucket.com/albums/o118/Jiivee217/Mobile%20Uploads/WP_20151121_21_46_04_Pro_zpspceqe0fs.jpg) (http://s118.photobucket.com/user/Jiivee217/media/Mobile%20Uploads/WP_20151121_21_46_04_Pro_zpspceqe0fs.jpg.html)
Siellä ne 320mm kamat nyt on. 5mm speiserin joutu laittaa kun satula ottin vanteen puoliin kiinni.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: o_j - 01.12.2015, 09:52:01
Onko 286 ja 305 levyisen satula sama, 60mm männällä? Biltema ja motonet antaa hieman ristiriitaista tietoa. Toisen etusatulan joskus jo vaihdoin, mutta ei tullut kummemmin mittailtua...
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: JuHaU - 01.12.2015, 10:00:23
Onko 286 ja 305 levyisen satula sama, 60mm männällä? Biltema ja motonet antaa hieman ristiriitaista tietoa. Toisen etusatulan joskus jo vaihdoin, mutta ei tullut kummemmin mittailtua...

Satula ainakin sopii molempiin kiinnikerautoihin, eli kiinnikeraudalla ja levyllä voi päivittää jarrut isommiksi käyttäen samaa satulaa.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Jorma - 25.03.2016, 08:30:16
Itsellä '02 D5 on 305 jäähd. levyt edessä. Mietin tässä, että mihin tarkoitukseen porukat parantelee jarruja? Ymmärrän hyvin esim. autot jolla käydään radalla ja jarrut hehkuu punaisena muutaman kierroksen jälkeen. Toisaalta jos on tietynlaiset vanteet, niin näyttäähän isommat levyt paremmilta.
Vaihdoin omaani vuosia sitten ihan vakiopaketin ja auto pysähtyy tiukassa jarrutuksessa ihan abs rajoilla niin nopsaan, että takahattuhyllyn tavarat lentää tuulilasiin  8). Jarruvoima on isommassa levyssä suurempi ihan fysikaalisista syistä mutta onko joku löytänyt ihan konkreettisen hyödyn isommista levyistä.
Minusta on mielenkiintoista jos T5:ssa on 320mm levyt ja 2.5T on 305mm levyt niin syy tähän on kai puhtaasti että kalliimmassa autossa on muitakin kalliimpia osia kuin moottori..
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: mulugren - 23.05.2016, 18:26:26
Itse ainakin toivoisin enemmän herkkyyttä taajamanopeuksiin. Auto on 2006 v70 ja minusta turhan lujaa joutuu polkemaan. Palat on volvo oem palat. Voipi olla että systeemi jo ikääntynyt mutta nesteitä olen kyllä tiuhaan vaihdellut ja satuloita herkistellyt siinä toivossa että paranisi mutta eipä ole auttanut. Isommat levyt saattais parantaa tilannetta(?)
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: o_j - 23.05.2016, 18:41:02
Minusta on mielenkiintoista jos T5:ssa on 320mm levyt ja 2.5T on 305mm levyt niin syy tähän on kai puhtaasti että kalliimmassa autossa on muitakin kalliimpia osia kuin moottori..

Tai sitten "safety must be equal to the power." (https://www.youtube.com/watch?v=XNb4HQDfwFc)  ::)
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: J2K - 23.05.2016, 19:16:50
Itse ainakin toivoisin enemmän herkkyyttä taajamanopeuksiin. Auto on 2006 v70 ja minusta turhan lujaa joutuu polkemaan. Palat on volvo oem palat. Voipi olla että systeemi jo ikääntynyt mutta nesteitä olen kyllä tiuhaan vaihdellut ja satuloita herkistellyt siinä toivossa että paranisi mutta eipä ole auttanut. Isommat levyt saattais parantaa tilannetta(?)
Laita teräspunos letkut niin ehkäpä loppuu se joustaminen. Mulla olleet noin pari vuotta ja olen tyytyväinen nykyisiin jarruihin.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: mulugren - 23.05.2016, 19:23:47
Laita teräspunos letkut niin ehkäpä loppuu se joustaminen. Mulla olleet noin pari vuotta ja olen tyytyväinen nykyisiin jarruihin.

Eronko huomasi ihan selvästi? Olen aina luullut että ero olisi muussa kuin rata-ajossa hyvin marginaalinen
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Jortsi - 23.05.2016, 19:32:39
Vuoden ollu teräspunokset, enkä mitään eroa oo huomannu normaaliajossa.  Siksi laitoin, ettei tarvi hapertuneita letkuja toista kertaa korjata katsastukseen  :)
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: mulugren - 23.05.2016, 19:57:04
Eikö teräspunosten kestävyys ole huonompi kuin normiletkujen?
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Jortsi - 24.05.2016, 18:21:10
En tiiä vielä ;D viksuna ajattelin että ei ois...
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: mikkeee - 31.07.2017, 14:11:08
Löyty tämmönen niin enpäs alotakkaan uutta ketjua.

Aiheena s80 2.5T AWD jarrut, ilmeisesti nyt ovat nämä 305mm. Toinen levy hieman kahnuttaa kokoajan, eli kieroksi on mennyt.

R-mallin "bigbrakes" jarrut(satulat)tekis mieli tähän laittaa, mutta uutena melko suolasen hintaset, näille kaveriksi tietysti ostaisin uudet uritetut 320mm(???) levyt.

Budjetti 500-800€,  mitä pitäis ottaa huomioon vaihtaess, ja mistä lähtis osia kattelemaan?
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Ribbe - 01.08.2017, 07:45:06
R-mallin "bigbrakes" jarrut(satulat)tekis mieli tähän laittaa, mutta uutena melko suolasen hintaset, näille kaveriksi tietysti ostaisin uudet uritetut 320mm(???) levyt.

Budjetti 500-800€,  mitä pitäis ottaa huomioon vaihtaess, ja mistä lähtis osia kattelemaan?
Tuolla budjetilla voi olla vaikea löytää. Tuntuu olevan käytettynä osat luokkaa 1000€.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: remes - 01.08.2017, 09:46:51
Jos tarkoitus ei ole ulkonäön takia niin tuolla budjetilla kannattaa lähteä tsekkaamaan esim. EBC:n uritettuja levyjä ja sporttipaloja. Teräspunosletkut ja kunnon nesteet niin säilyy jarrut radallakin.

Just vkl:na tuli Botnialla todettua että 2 "rauhallista" kierrosta ja alkoi poljin pehmenemään V60:stä jossa vakiojarrut. Ei ole paljon luottoa alkaa rankaisemaan isommin.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: TOK - 01.08.2017, 11:09:50
Jos tarkoitus ei ole ulkonäön takia niin tuolla budjetilla kannattaa lähteä tsekkaamaan esim. EBC:n uritettuja levyjä ja sporttipaloja. Teräspunosletkut ja kunnon nesteet niin säilyy jarrut radallakin.

Tuollaisen setin tulin laittaneeksi omaan V70:een, tosin sillä ei ole tullut radalla käytyä, mutta toimi katuajossa(kin) hyvin redstuffit paloina. Jotkut pelottelee ettei ratajarrut toimi kadulla kylmänä, mutta nuo kyllä aivan hyvin.

Noitahan saa foorumin sponsoreiltakin suht edullisesti.

Just vkl:na tuli Botnialla todettua että 2 "rauhallista" kierrosta ja alkoi poljin pehmenemään V60:stä jossa vakiojarrut. Ei ole paljon luottoa alkaa rankaisemaan isommin.

Ai se olit sinä  :)  Suht haipakkaa hävisit horisonttiin  :D  XC90 T8 vakiojarruissa ei muuttunut tuntuma mitenkään kun ajoin lämmittelykiekan + 2 "kuumaa" melko mummotyylillä + jäähdyttelykierros. Levyt otti vähän väriä mutta kuulunee lajiin. Sen 2300kg sotanorsun kun hidastaa 160 -> 80 niin kyllä jarrut tarkenee.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Maxxxed - 01.08.2017, 12:43:58
Löyty tämmönen niin enpäs alotakkaan uutta ketjua.

Aiheena s80 2.5T AWD jarrut, ilmeisesti nyt ovat nämä 305mm. Toinen levy hieman kahnuttaa kokoajan, eli kieroksi on mennyt.

R-mallin "bigbrakes" jarrut(satulat)tekis mieli tähän laittaa, mutta uutena melko suolasen hintaset, näille kaveriksi tietysti ostaisin uudet uritetut 320mm(???) levyt.

Budjetti 500-800€,  mitä pitäis ottaa huomioon vaihtaess, ja mistä lähtis osia kattelemaan?

Omaan V70seen ostin juuri R jarrut. Tuli Liettuasta, 2päivässä! En oo pitkään aikaan oikeen Suomesta tykännyt ostaa kun ei se vaan toimi, useammin tavara on paskaa ja kaikenlisäksi liian kallista. Tässä taannoin täällä foorumilla myytiin pelkkiä satuloita ilman suurempaa infoa 800€ ja itse ostin toimituskuluineen kaikki R jarruosat himpun alle tonnilla!

Jos R osien perään janoat niin netti auki. Samassa paikassa on yksi srj ainakin vielä.

Ps. Omassa etupään levyt ja palat kuin uudet ja takapäässäkään ole sanomista!
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Orlov - 01.08.2017, 12:51:03
citroen 4401f5 ja f4

Pistää tuon vaikka ebayGER niin maksavat alle 160 kipale, toimitettuna

Ja ovat 44/40 männillä eli ihan samat satulat

Delco remy merkkisenä 130€ kipale
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: remes - 01.08.2017, 13:03:28
Tuollaisen setin tulin laittaneeksi omaan V70:een, tosin sillä ei ole tullut radalla käytyä, mutta toimi katuajossa(kin) hyvin redstuffit paloina. Jotkut pelottelee ettei ratajarrut toimi kadulla kylmänä, mutta nuo kyllä aivan hyvin.

Noitahan saa foorumin sponsoreiltakin suht edullisesti.

Ai se olit sinä  :)  Suht haipakkaa hävisit horisonttiin  :D  XC90 T8 vakiojarruissa ei muuttunut tuntuma mitenkään kun ajoin lämmittelykiekan + 2 "kuumaa" melko mummotyylillä + jäähdyttelykierros. Levyt otti vähän väriä mutta kuulunee lajiin. Sen 2300kg sotanorsun kun hidastaa 160 -> 80 niin kyllä jarrut tarkenee.
Mulla oli myös mk2:ssa Turbogroove levyt ja Redstuff palat. Noilla ja Motulin 660 nesteillä pärjäsi ratapäivillä jo aika hyvin. Levyillä ajoin muistaakseni yli 100tkm ja kolmet ratapäivät, autoa vaihtaessa uritukset tuntui enää just ja just kynnellä. Paloja meni 2 tai 3 sarjaa. Noi on tosiaan hyvä kompromissi kun toimivat kadullakin kylmänä.

Minä olen ollut noihin sen verran tyytyväinen että tilaan jossain vaiheessa saman setin v60:iin ja 240:iin onkin jo paketti odottamassa Yellowstuff paloilla.

Jossain siellä takalenkillä mentiin tosiaan teistä ohi, olitte ilmeisesti jäähdyttelykierroksella. Sävyä tuli hieman v60:n levyihin myös vaikka yritin jarrutella kevyesti pitkän matkan päästä. Josko ensi vuonna uskaltais jo jarrujen puolesta vähän paremmin kokeilla  :)
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Kaziganth - 01.08.2017, 13:07:39
Mulla oli myös mk2:ssa Turbogroove levyt ja Redstuff palat. Noilla ja Motulin 660 nesteillä pärjäsi ratapäivillä jo aika hyvin. Levyillä ajoin muistaakseni yli 100tkm ja kolmet ratapäivät, autoa vaihtaessa uritukset tuntui enää just ja just kynnellä. Paloja meni 2 tai 3 sarjaa. Noi on tosiaan hyvä kompromissi kun toimivat kadullakin kylmänä.

Minä olen ollut noihin sen verran tyytyväinen että tilaan jossain vaiheessa saman setin v60:iin ja 240:iin onkin jo paketti odottamassa Yellowstuff paloilla.

Jossain siellä takalenkillä mentiin tosiaan teistä ohi, olitte ilmeisesti jäähdyttelykierroksella. Sävyä tuli hieman v60:n levyihin myös vaikka yritin jarrutella kevyesti pitkän matkan päästä. Josko ensi vuonna uskaltais jo jarrujen puolesta vähän paremmin kokeilla  :)
Eikös tuo ole juurikin se millä saa jarruja kuumaksi ja nestettä kiehumaan? Mulla normi 5.1 motoxin nesteet, eikä ollut ongelmia usean "nopean"(hyvinkin suhteellinen käsite ;D) peräkkäisen kierroksen aikana.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Maxxxed - 01.08.2017, 13:23:41
Itselläni noissa r jarruissa nyt ihan tavis nesteet ja rauhallisia pitkiä jarrutuksia tuli tehtyä. Ei lainkaan problemia.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: TOK - 01.08.2017, 13:41:57
Eikös tuo ole juurikin se millä saa jarruja kuumaksi ja nestettä kiehumaan? Mulla normi 5.1 motoxin nesteet, eikä ollut ongelmia usean "nopean"(hyvinkin suhteellinen käsite ;D) peräkkäisen kierroksen aikana.

Lämpöenergian määrähän on sama jos samaa massaa hidastetaan sama nopeudenpudotus. Erona pitkä vs. terävä jarrutus on se että vapautuuko se lämpö jarruihin nopeasti vai pitemmän ajan kuluessa. Kuvittelisin että hitaampi lämmitys loiventaa jarrujen kärsimystä, ainakin lämpögradientit on loivempia ja ajoviimalla pitempi aika viedä lämpöä pois.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: Kaziganth - 01.08.2017, 14:09:56
Lämpöenergian määrähän on sama jos samaa massaa hidastetaan sama nopeudenpudotus. Erona pitkä vs. terävä jarrutus on se että vapautuuko se lämpö jarruihin nopeasti vai pitemmän ajan kuluessa. Kuvittelisin että hitaampi lämmitys loiventaa jarrujen kärsimystä, ainakin lämpögradientit on loivempia ja ajoviimalla pitempi aika viedä lämpöä pois.
Tätä samaa ajattelin, ja itse järkeilin että kuitenkin lämpöä johtuu paloista suoraan satulaan vähemmän aikaa, ja loput säteilynä. Jolloinka satula&nesteet voisi lämmitä vähemmän nopealla, voimakkaalla jarrutuksella. Ja ajoviima pääsee myöskin nopeammin jäähdyttämään jarruja kun sitä lämpöä syntyy lyhyemmän aikaa. Ehkä. Taitaa kuitenkin suurin osa jarrujen häipymisestä johtua nesteen kiehumisesta? Varsinkin näissä harrastelijanopeuksissa.
Otsikko: Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
Kirjoitti: remes - 01.08.2017, 16:08:54
Eikös tuo ole juurikin se millä saa jarruja kuumaksi ja nestettä kiehumaan? Mulla normi 5.1 motoxin nesteet, eikä ollut ongelmia usean "nopean"(hyvinkin suhteellinen käsite ;D) peräkkäisen kierroksen aikana.
No joo, pitkän ja pitkän mutta kun luottoa ei ollut niin piti jo pidemmältä testata että siellä vielä jotain tapahtuukin. Botniallakin on monta mutkaa missä jarrujen hävitessä suattaa kalsonkiosasto joutua vaihtoon  :D