Autoracing  KL-varaosat

hydrauli käsijarrun asennus 700srj

  • 27 Vastauksia
  • 22211 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • Jee jee
Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
« Vastaus #15 : 14.09.2015, 15:43:44 »
Seisontajarrun yleiset vaatimukset

Seisontajarrun avulla auto saadaan pysymään paikallaan ylä- ja alamäessä, myös kuljettajan poissa ollessa. Seisontajarru voi vaikuttaa etu- tai takapyöriin ja se on rakenteeltaan täysin mekaaninen.

Seisontajarrun tehon tulee olla sellainen, että auto pysyy paikallaan ylä- ja alamäessä, jonka kaltevuus on 18% ja tien ja renkaan välinen kitkakerroin 0,6. Tämä vaatimus edellyttää seisontajarrulta kokonaisjarruvoimaa, joka on 16% auton kokonaispainovoimasta tai 20% auton oman massan painovoimasta.

Paikkaansapitävyydestä en sata varma ole. Mutta näin ainakin sanottiin myös, kun kyselin käsijarrun muuttamisesta hydrauliseksi. Että mekaaninen seisontajarru on aina oltava, hydraulinen ei ohivuotomahdollisuuden takia kelpaa.
Mistä tommonen lainaus on lähtöisin?
!

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
« Vastaus #16 : 14.09.2015, 16:22:18 »
Siinä vielä toisesta lähteestä.
Seisontajarrujärjestelmä
48 §
Seisontajarrun yleiset rakennevaatimukset

1. Seisontajarrun on vaikutettava yhteen tai useampaan akseliin ja sen on oltava varustettu pidätyslaitteella. Jos seisontajarru toimii käyttöjarrun hankauspintoja käyttäen, on seisontajarrua varten oltava käyttöjarrun laitteista riippumattomat voimansiirtolaitteet.

2. Auton seisontajarrun toimintatavan tulee perustua puhtaasti mekaaniseen voimanlähteeseen, kuten esimerkiksi jousijarrusylinteriin.

3. Seisontajarrua tulee voida käyttää ilman vauriovaaraa 20 km/h nopeuteen asti.

4. Seisonta- ja käyttöjarrulla saa olla yhteisiä mekaanisia suoraan jarruttavalle akselille asennettuja osia. Tällöin osat tulee mitoittaa niin, että vauriovaara niissä on epätodennäköinen silloinkin, kun käyttö- ja seisontajarrua käytetään samanaikaisesti.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900631

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • Jee jee
Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
« Vastaus #17 : 14.09.2015, 16:48:51 »
Liikenneministeriön päätös
paineilmajarruilla varustettujen autojen ja niihin kytkettävien perävaunujen jarrulaitteista


http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900631
Sitten jos vielä maltettasiin lukea mitä lainataan ja mistä.
!

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
« Vastaus #18 : 14.09.2015, 20:46:36 »
Uudemmissa autoissahan on monessa ns. sähköinen seisontajarru. Tai no, sähkömekaaninen on ehkä oikeampi termi tuolle laitteelle; itse sähköhän ei pidä mitään paikallaan.
Mutta kuitenkin, mitään mekaanista yhteyttähän sähköisestä painikkeesta ei kuitenkaan jarruihin ole. Tällöinhän myöskään ajatus "täysin mekaaninen seisontajarru" ei täyty...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
« Vastaus #19 : 14.09.2015, 21:03:18 »
Uudemmissa autoissahan on monessa ns. sähköinen seisontajarru. Tai no, sähkömekaaninen on ehkä oikeampi termi tuolle laitteelle; itse sähköhän ei pidä mitään paikallaan.
Mutta kuitenkin, mitään mekaanista yhteyttähän sähköisestä painikkeesta ei kuitenkaan jarruihin ole. Tällöinhän myöskään ajatus "täysin mekaaninen seisontajarru" ei täyty...
'

Mutta liekkö kiva kaveri varmuus muuten ko systeemissä taattu? Eli toimiiko sähkö siinä kytkevänä vai irroittavan tekijänä?
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
« Vastaus #20 : 14.09.2015, 21:42:22 »
Mutta liekkö kiva kaveri varmuus muuten ko systeemissä taattu? Eli toimiiko sähkö siinä kytkevänä vai irroittavan tekijänä?
Männän takana on periaatteessa ruuvi/vastaava mekanismi jota käytetään sähkömoottorilla. Sillä ajetaan jarru kiinni ja pysyy siinä niin pitkään kunnes avataan moottorilla. Tai kunnes otetaan moottori irti ja käsin käännetään mekanismi auki.

Näissä jarrun vapautumiseen ei riitä ainakaan Volvoissa pelkkä seisontajarrukytkimen käyttäminen, vaan jarrua pitää painaa samaan aikaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
« Vastaus #21 : 14.09.2015, 21:46:26 »
'

Mutta liekkö kiva kaveri varmuus muuten ko systeemissä taattu? Eli toimiiko sähkö siinä kytkevänä vai irroittavan tekijänä?

Sekä että. Toijotassa moottoriyksikkö, josta menee vaijerinpätkät molempiin takajarrusatuloihin, Volvossa ja Volkkarissa omat moottorinsa jarrusatulan yhteydessä.
Toki systeemi on siinä mielessä varmistettu mekaanisesti, että periaatteessa ilman sähköä seisontajarrua ei saa päältä pois. Myöskään seisontajarrua ei saa päälle jos sähköä ei ole, tai järjestelmä vikaantuu :D
Näinollen tarkoittaa myös että mitään varajarrujärjestelmää ei siis vikatilanteessa ole...
Mutta missään tapauksessa se ei siis täytä täysin mekaanisen seisontajarrun määritettä.

Menee jo nyt aika kovin OT:ksi, MUTTA:

Volvo/VAG -tyyppiset sähkömoottoreilla varustetut takajarrusatulat johonkin takavetokiuluun, niille ohjain/rele, releelle nappi rattiin, vaikka torven painikkeeseen JA BÄNG! sähköpilkki suoraan ratista napilla, käsiä irrottamatta......
Liekö niissä sähkökäkkäreissä kuitenkaan niin paljoa tehoa että vauhdista saa renkaat lukkoon pitävällä pinnalla, en oo VIELÄ päässy kokeilemaan :D
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
« Vastaus #22 : 14.09.2015, 21:48:43 »

Näissä jarrun vapautumiseen ei riitä ainakaan Volvoissa pelkkä seisontajarrukytkimen käyttäminen, vaan jarrua pitää painaa samaan aikaan.

VAG:ssa sama, Toijjotassa ei tarvi koskea polkimeen. Ja vauhdissa saa takapyörät ainakin liukkaalla lukkoon, kun pitää nappia painettuna alas.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
« Vastaus #23 : 20.09.2015, 04:47:03 »
Liekö niissä sähkökäkkäreissä kuitenkaan niin paljoa tehoa että vauhdista saa renkaat lukkoon pitävällä pinnalla, en oo VIELÄ päässy kokeilemaan :D
Joku rapakon takainen oli testannu XC60:ssä ja kuulema meinas lyödä pään tuulilaiin kun pääs lukkojarrutus yllättämään.
Jäitä housuun!

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1610
Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
« Vastaus #24 : 20.09.2015, 07:49:34 »
Vauhdissa kun painaa Volvon sähköisen käsijarrun kytkintä, niin myös etujarrut jarruttavat, joten ei ihme, jos meinaa pää kolista johonkin.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
« Vastaus #25 : 27.01.2016, 01:01:28 »
Itellä just hydr käppärin asennus 7srj menossa tänä talvena. Tuohon katu/kilpa-autoon. Helpointa on laittaa omat satulat. En vielä ite tiedä kummalla toteutuksella teen. Asiasta paikallisen katsurin (harrastajaystävällinen) jutellu ja siis.. Noh perjaattees mikään ei oo laillinen asennus. Meinaan sitä ei sais mun tietääkseen liittää tohon poljinjarrun linjaan ja sitten mistään ei saa tyyppihyväksyttyjä koneenkorvakkeita toisille takasatuloille. Eli näin. Kokeilemalla se selvii... 

Ite tilasin käppärin 2:lla sylinterillä. Onpahan voimaa tarjolla takasatuloille. Mun on pakko saada pyörät lukkoon just sillon ku haluan tai sit tulee kabiinissa käsillä ja jaloilla kiire :D
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa kumimuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
« Vastaus #26 : 11.04.2016, 15:45:41 »
Mä näin joskus jossain päin intternettiä hydraulikäppärin kahvan jossa oli paikat vaijereille. Sellaisen kanssa saisi varmaankin pidettyä katsastusvarusteet ainakin nimellisesti käytössä?
turbotettu ooppeli ja deeku.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: hydrauli käsijarrun asennus 700srj
« Vastaus #27 : 12.04.2016, 09:47:07 »
On leimattu takajarrupiirin väliin laitetulla hydraulikäppärillä, alkuperäinen mekaaninenkin on toiminnassa.

TRAFI/17674/03.04.03.02/2011
Antopäivä:
28.10.2011
Voimaantulopäivä:
29.10.2011
Voimassa:
toistaiseksi

13 § Jarrujen muutokset
Mikäli vaihdettavat jarrujen osat (esim. jarrusatulat ja jarrulevyt) ovat peräisin automalleista, joille on sallittu erilaiset akselimassat, voidaan jarruiltaan muutetulle akselistolle sallia enintään pienin alkuperäiselle akselistolle ja muutoksessa käytettyjen osien alkuperäakselistoille sallituista akselimassoista.
Alun perin hitsausliitoksia sisältävään akseliputkeen asianmukaisesti hitsaamalla kiinnitettävät jarrusatuloiden tai -kilpien kiinnikkeet ovat mahdollisia.
Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen hydraulisella voimanvälityksellä toimiva seisontajarru saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa nopeuskilpailuun käytettävään autoon. Mikäli autossa ei tällöin ole myös tehdasvalmisteista mekaanisesti toimivaa seisontajarrua, tulee rekisteritietoihin merkitä rajoitus auton käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa.
Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns. pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varustetun auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa.
Autossa lisävarusteena oleva jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmä voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin muuttaa tavanomaiseksi jarrujärjestelmäksi käyttämällä tavanomaiseen jarrujärjestelmään tarkoitettuja osia. Rekisteritietoihin tulee tällöin tehdä merkintä lukkiutumattoman jarrujärjestelmän poistamisesta. Lukkiutumisenestojärjestelmää ei voida pelkästään kytkeä pois toiminnasta ilman auton valmistajan ohjetta.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

Carcom Oy  Ateho