Kulkukoira  Proturbo

mäntäremontti V50 bensa

  • 17 Vastauksia
  • 7179 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sääskisafari

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
mäntäremontti V50 bensa
« : 25.08.2019, 14:22:26 »
V 50 bensa 1,8 vm -06, ajettu 112 tkm , kuluttaa öljyä Castrol 0-30w kesällä vaunun kanssa 2,5 l / 1000 km, vaihdoin jäykemmät Gold 10-40w. Öljyn kulutus "enää" n. 1 l / 1000 km normiajossa. Vuotoja ei ole, pakokaasut värittömät, pakoputken päällä ei ole öljyä, välikannella pieni öljymäärä. (asvaunun keulassa ei ollut tipan tippaa öljyä reissussa)
Minkä hintainen olisi mäntäremontti , noin ?
Omamekaanikko arvio hinnaksi 10 000e !! kehotti ostamaan vaihtomoottorin Ruotsista. :-\

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: mäntäremontti V50 bensa
« Vastaus #1 : 25.08.2019, 15:34:58 »
Öljyrenkaat on noissa huonoja, ei kai se nyt ihan noin paljoa tule maksamaan sentään. Merkkiliikkeessä voi kyllä olla.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Maatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: mäntäremontti V50 bensa
« Vastaus #2 : 25.08.2019, 21:11:15 »
Kova on kulutus. Onko alkanut ihan yhtäkkiä? Halvalla jos haluaa lähteä kokeilemaan, niin öljynsyöntiä saattaa hillitä uusi pcv venttiili. Mutta tuskin noin iso öljynsyönti sillä lakkaa kokonaan. Mäntäremontin hinta on varmaan itsetehtynä 500-1000, jos mitään isompaa ei ole hajonnut. Liikkeessä ei alle 3000 taida onnistua millään. Paras olisi löytää jokin pikkupaja jolta onnistuu koneremontit tai kätevä kotimekaanikko. Ja vaihtomoottorihan on kanssa aina riski, kun aika yleistä näissä on tämä öjynsyönti. Pitäsi löytää todella pienillä metreillä oleva moottori.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2019, 21:19:50 kirjoittanut Maatti »
V70 2.4d Summum aut. -08
V50 1.8 Kinetic -06

Poissa Sääskisafari

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: mäntäremontti V50 bensa
« Vastaus #3 : 26.08.2019, 14:05:55 »
Kiitos vinkeistä. (Ostin auton vasta tänä kesänä)

Mitä mahtais tuo PCV-venttiilin vaihto maksaa?

Toisinaan puhutaan huohotinputken tukkeumasta öljyn kulutuksessa? Oisko aihetta tarkistuttaa?

Poissa Möykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: mäntäremontti V50 bensa
« Vastaus #4 : 27.08.2019, 09:52:02 »
Tukkeessa olevan huohottimen voit testata siten, että laitat kelmua taikka kumisen hanskan öljykorkin reiän päälle, jos pullistuu niin huohotin tukossa, jos imee, niin siltäosin huohotus kunnossa.

Poissa Maatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: mäntäremontti V50 bensa
« Vastaus #5 : 27.08.2019, 13:33:25 »
PCV venttiili oli wetterillä muistaakseni n. 70e lähtöhintana, fordin osien myyjältä saattaa saada jonkun euron halvemmalla. Samalla kannattaa uusia letku imusarjan ja venttilin väliltä ja mahdollisesti imusarjan ja kannen väliset tiivisteet. Eli osat reilu satasen ja osaava kaveri vaihtaa reilu tunnissa ja sen hinta riippuu missä teettää. Kannattaa toki huohotus tarkistaa edellä mainitulla tavalla, saattaa antaa suuntimia toimiiko huohotus oikein.
V70 2.4d Summum aut. -08
V50 1.8 Kinetic -06

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 946
  • www.vrcf.fi
Vs: mäntäremontti V50 bensa
« Vastaus #6 : 28.08.2019, 08:16:30 »
Omassani tein ko. venttiilinvaihdon - ei auttanut öljynkulutukseen, silloin en ollut kuullut tuosta kumihanskatestistä ;)

Venttiilin voisi vaihtaa vaikka parkkiruudussa, mutta sähköflektin ottaisin suosiolla ensin pois, lähtee alakautta aika helposti jos joku auttaa pujottamisessa samaan aikaan yläpuolella. Imusarja ei ainakaan S40 '06 mallissa mahdu tulemaan pois jos flekti on paikoillaan. Imusarjan kiinnityspultit on sellaissa paikoissa, että oppii tekemään töitä vaikka silmät kiinni, pultteja ei helposti näe.
Kokeilin aikanaan männänrenkaiden "liotusta ja huuhtelua" mutta kyse ei ole siitä, että renkaat olisi jumissa vaan minun mielestäni ovat menettäneet "jousiefektin" ja makaavat urien pohjassa passiivisena. Ongelma saattaisi korjaantua pelkillä männänrenkaiden vaihdolla, itse jouduin tekemään kiertokankien laakereiden huoltoa koska aiemmalla omistajalla oli varmaan öljyt olleet vähissä ja laakeriliuskat parissa pytyssä vähän rohtuneet. Ebay'stä löytyy helposti Mahlen männänrengassetti eikä maksa paljoa (noin 60-75 £). Lisäksi kannentiiviste ja öljypohjaan tiivisteliimat ja työtä. Jos kiertokankien laakerikaulojen pinnoissa on ongelmia, Suomesta ei löydy varaosia, mutta Burton toimittaa UK:sta. Kannattaa etsiä aiempi kirjoitukseni tähän asiaan.

Poissa yrmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: mäntäremontti V50 bensa
« Vastaus #7 : 31.08.2019, 10:12:36 »
Näissä Mazda/Ford Duratec 1.8/2.0 moottoreissa on tyypillistä huomattava öljynkulutus. Useimmiten syynä on öljyrenkaiden jumittuminen tai kuoleutuminen.
Korjasin yhden tuollaisen huomattavasti enemmän ajetun. Sylinterin seinämien ja kiertokangen laakereiden kulumat olivat olemattomat, mutta öljyrenkaat olivat jotenkin elottomat.
Renkaiden vaihdon jälkeen öljynkulutus putosi normaalille tasolle ja öljyt ovat säilyneet melko kirkkaina.
Ohessa vähän kustannuksia:
öljy                                           25e
öljynsuodatin                             10e
jäähdytysneste                          30e
männänrenkaat                         45e
tiivistemassa                             17e
yläkerran tiivistesarja               140e
kannen pultit                             19e (vanhat voi käyttää, jos eivät ole venyneet liikaa)
kiertokangen pultit                     50e
kampiakselin pultti                     25e
lisäksi tarvitaan
ajoitus/lukitussarja nokka-akseleille            
kampiakselin lukitustyökalu (tarvitaan kampiakselin pultin kiinnityksessä)            
mahdollisesti hooni, asennusrasvaa
PCV-venttiili kannattaa tietenkin vaihtaa samalla.

Jos kiinnostaa, niin tarvikkeita ja tietoa löytyy kyseiseen hommaan.

Poissa juki65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • 2015 V70 D4 Classic
Vs: mäntäremontti V50 bensa
« Vastaus #8 : 21.11.2019, 06:47:06 »
Mistä renkaat ynm hommasit, pojan autossa edessä sama homma jos vielä auttaa. Ykköspytty jo pimeänä,tulpan kun ottaa irti on ihan öljyinen.

Poissa Snowfun

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: mäntäremontti V50 bensa
« Vastaus #9 : 25.11.2019, 11:52:04 »
Mistä renkaat ynm hommasit, pojan autossa edessä sama homma jos vielä auttaa. Ykköspytty jo pimeänä,tulpan kun ottaa irti on ihan öljyinen.

Tuommoiset minä laitoin.

https://www.ebay.com/itm/MAZDA-FORD-VOLVO-MONDEO-MK3-1-8-16V-DURATEC-L8-PISTON-RINGS-SET-GOETZE/282826773132?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Poissa JesseHa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: mäntäremontti V50 bensa
« Vastaus #10 : 03.10.2023, 13:46:17 »
Tervehdys ja kokeillaan jos täältä saisi neuvoja osien ja työn suhteen.
Potilaana emännän V50 2.0 koneella (B4204S3) ja ajettu 120tkm jolle maistuu öljy. Auto muuten erittäin hyvässä kunnossa ja 10tkm välin vaihdettu öljyjä alusta saakka.
Vaihdettu PCV-venttiili, mutta sillä ei ollut vaikutusta öljyn syöntiin. Todennäköisesti edessä olisi A moottorin kunnostus tai B vaihtokone tilalle.

Vaihtoehto A:
Päällisin puolin ei vaikuta kauhean vaikealta hommalta. Löytyisi tilat ja apuja hommaan, mutta mitä kaikkea joutuu/kannattaa vaihtaa? Kiertokangen laakerit ja pultit, männänrenkaat, yläkerran tiivisteet, kannen pultit, kampiakselin pultti + tiiviste. Pelkästään jakoketjunkiristintä ja kampuran "timanttialuslevyä" en löytänyt mistään vai onko tekijät hakeneet volvo/ford tiskiltä osia?

Vaihtoehto B:
Vaihtokone ei innostele koska onko siinä samaa ongelmaa ja todennäköisesti olisi enemmän ajettu.

https://www.hemimotors.fi/p1920-kiertokangenlaakeri-duratec-1820-fi.html
https://www.hemimotors.fi/p2940-kiertokangenpultti-duratec-he-fi.html
https://www.hemimotors.fi/p2898-mannanrenkaat-8750-12-12-25-1-syl-fi.html
Nämä ilmeisesti oikeat osat alakertaan?

Kaikki apu ja neuvot erittäin tervetulleita. Kuvassa vähän hintoja ja paikkoja josta löytyisi osia.


Poissa yrmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: mäntäremontti V50 bensa
« Vastaus #11 : 14.10.2023, 13:16:32 »
Timanttialuslevy ja muitakin osia pitäisi löytyä tuolta: https://www.burtonpower.com/
Tuossa listallasi näyttäisi olevan kaikki osat. Lisäksi tarvitsee tietysti työkaluja.
Kampiakselin ja kiertokankien laakereiden vaihdossa pitää olla tarkkana. Duratec moottoreiden laakeroinnista on saatu edullinen koneistamalla pesät ja kaulat vähän reilummilla toleransseulla ja lopullinen tarkka sovite on saavutettu käyttämällä eri paksuisia laakereita. Koneremonttehin juuri alkuperäisen paksuisia laakereita ei välttämärrä löydy, joten välykset pitää tarkistaa huolella tai käyttää alkuperäisiä laakereita.
Omassa remontissa (170tkm) laakeripinnat ja välykset olivat alkuperäisessä kunnossa. Jakoketjunkiristin oli myös ok.
Jos lisätiedot kiinnostaa, niin yv.

Poissa ratia69

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: mäntäremontti V50 bensa
« Vastaus #12 : 25.10.2023, 21:22:19 »
Tietääkö täällä kukaan voiko V50:een vaihtaa männän renkaita alakautta? Siis mahtuuko mäntä runkopukkien välistä ulos ja takaisin sisään (työkaluineen)? Välttyisi sillä tavalla ehkä jakopään aukaisun.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5106
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: mäntäremontti V50 bensa
« Vastaus #13 : 25.10.2023, 22:13:14 »
En ole kyseistä konetta avannut mutta uskaltaisin väittää että ei onnistu.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Kernwaffe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: mäntäremontti V50 bensa
« Vastaus #14 : 26.10.2023, 07:18:55 »
Voishan sitä kokeilla tämmöistäkin? https://youtu.be/K8ZFBrOl-Mo?si=wJ05Wo--WsZuD4J9


 

KL-varaosat  Race.fi