Elekma  Autoracing

940 Megasquirt all N/A "Myynnissä"

  • 99 Vastauksia
  • 42600 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
940 Megasquirt all N/A "Myynnissä"
« : 17.11.2010, 16:03:13 »
Siirretäänpäs tämä erittäin hitaasti edistyvä projekti tänne ::)

Elikkäs:

Projekti on ''käyttöauto'' 940 SE vuosimallia -92.

Alkuperäinen kone oli B230FB ''sportti-vapari'', sitten vaihtui FK kone joksikin aikaa kunnes siinä alkai ilmaantua ongelmia. Se sitten otettiin keulilta ja vakio kone ui takaisin. Nyt sitten FB kone on rempattu ja siinä samalla nokka, pakosarja, putkisto ja kaasuläppä saivat vaihtua. Ulkokuori tuli uusittua -08. Silloin laitoin helmat ja takapuskurin,  listat poistettiin, valoja vaihdettiin ja lopuksi koko auto ylimaalattiin alkuperäisellä harmaalla.

Moottori

-B230FB
-Kansi plaanattu ja 0,2 mm madallettu
-440cc suuttimet                             
-Megasquirt 2 V3.0
-XL peltisatsi ja 3" putki
-KG-003
-Läppärungot (asentamatta)


Alusta

-Edessä Cobran jouset -50 mm ja takana lesjöt lyhennettynä -60 mm
-Konin Sportit joka nurkassa
-Edestä kaikki puslat uusittu
-Jarrusatulat maalattu
-Takana Black Diamond jarrulevyt ja palat

Ulkokuori

-Ylimaalattu -08 kesällä
-Hällsjö styling helmat ja takapuskuri
-Listat poistettu, antennit poistettu
-Kirkkaat vilkut edessä ja takana
-960 ovenkahvat vaihdettu

Sisusta & Hifi

-Joitain paneeleita maalattu samalla värillä kuin ulkokuori
-Ovet ja kontti vaimennettu Vibroplastilla
-Kuskin penkki Sparco Corsa
-Alpinen CDA-9885 mankka
-Peerless D5 erkkasarja edessä
-Inifnity Reference 8'' koaksiaalit takana
-Spl S-2604 4-kanavainen vahvistin
-Innovaten LC-1 laajakaista

« Viimeksi muokattu: 26.01.2013, 12:25:37 kirjoittanut Jahre »

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 740 TIC und 940 TIC Megasquirt
« Vastaus #1 : 14.08.2011, 15:58:19 »
NONNIIN!!

Tämäkin projekti pärähtänyt eteenpäin nyt kun tänne suomen kamaralle on eksynyt. Viikko takaperin auto haettiin varastosta pois ja samalla alkoi vanhan ahtimen ja putken irroittaminen. Sen jälkee lähti johtosarja käveleen. Viikko tehty hommia ja tilanne alkaa olemaan jo aika hyvä ensi ajoja miettien.

Mitä tässä viikossa sai aikaiseksi. Pakosarja, uudemman mallin sarja b230ft joka tuli hommattua jo aikaisemmin, siitä plaanattiin turbon laippa jotta sai tuon vitserin siihen kiinni. Sen jälkeen sarja tuli teipattua jotta sais vähän lämpöjä kuriin. Turbosta vaihdettiin pinnapultit ja downpipe ja putki vaihtui 3''. Uus johtosarja on nyt myös valmiina ja tarvitsee vain tarkistaa että kaikki toimii.
Tällä hetkellä projekti hieman seisahti kun turbon kasaamiseen tarvittava lukkorengas pihti puuttuu ::) Huomenissa saa senkin ja sen jälkeen saa turbon ja ahtoputkiston kasaan. Pakoputken kanssa täytyy vielä vähän taistella kun ei se tahdo oikein siellä kulkea ilman että se ottaisi pohjaan kiinni >:(

Kuviakin löytyy, mutta vain puhelimesta ;D Tuossa aikaisemmin hajosi toinen kannettava jossa oli sinihammas yhteys jolla sai kuvat puhelimesta, mutta tässä kakkos koneessa moista ei ole joten toistaiseksi kuvat pysyy puhelimessa. Toinen asia mikä meni toisen koneen mukana oli kaikki megan ohjelmat ja USB-muunnospalan ajurit, joten on vielä kysymysmerkki saako tällä pikkukoneella yhteyttä tuohon megaan ollenkaan ???

Jospa ensiviikolla saisi jo postattua kokemuksi ensimmäisistä savuista ja ajoista ;)

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 740 TIC und 940 TIC Megasquirt
« Vastaus #2 : 15.08.2011, 17:40:39 »
No nyt on sitten tarjota kansalle kuvia. Tänään on tullut taas muutama tunti pyörittyä tuolla tallissa ja homma alkaa pikku hiljaa näyttään hyvältä. Pakoputki ongelmaankin löytyi ratkaisu kun päätin vetää putken akselin alta enkä yläpuolelta. Jää hyvin maavaraa eikä putki enään ota kiinni, paitsi downpipe joka täytyy vielä vähän muokata. EGR tuli tulpattua pakosarja samalla.

Tänään laittelin myös välijäähdyttimen paikalleen ja ahtoputket siinä samalla. Toistaiseksi vakio IC on paikoillaan, jahka katsastuksen jälkeen sen sitten vaihtais. Vaan liekkö sitä katsastusta koskaan läpi pääsee ::) Turbon kasasin myös ja laitoin öljyntulon paikalleen. Paluuta täytyy vielä hieman muokkailla ja samalla hukkaportin kellon tukea joka tulee hieman öljynpaluun tielle. Eiköhän ne ole huomenissa hoidettu alta pois. Aloin myös tekemään turbolle lämpökilpeä alumiinista. Ei vielä kehannut siitä kuvaa laittaa kun on niin vaiheessa :D

Mainostampahan tässä samalla:

2,5'' pakoputkisto myytävänä, suoraan T03 perään 700/900-sarja ei kattia, lambda-mutterin paikka on

3'' silikoonimutkia 90 astetta 2kpl, supiste 3''->2'' ja lisäksi 90 asteen 3'' alumiini mutka

Jos on kiinnostusta niin voi ottaa jo nyt yhteyttä, virallinen ilmoitus markkinapaikalle tulee myöhemmin.









Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 740 TIC und 940 TIC Megasquirt
« Vastaus #3 : 18.08.2011, 16:29:02 »
Nyt on sitten auto saatu pihalle vihdoin ja viimein :pupu: Vielä puuttuu pakoputki ja huohotus pitää vielä tehdä niin että se hengittää takaisin koneeseen. Ja olen tullut siihen tulokseen että kyllä sinne putkistoon pitää yksi vaimennin laittaa :D Tahtoo olla kyllä aika räyhäkät äänet kun ei ole yhtään vaimenninta.

Tänään tuli käytyä ajamassakin ensimmäistä kertaa uudella kokoonpanolla. Sitä ennen tuli väännettyä joutokäynti kuntoon ja sytkä/bensa kartatkin. Sytkäkartta seurailee aikalailla FT koneen alkuperäistä karttaa, pieniä muutoksia tuli kuitenkin tehtyä. Bensa kartta on jo samalla mantereella, mutta vielä on sen kanssa pientä säätöä. Koeajolla ei mitään suurempia vikoja tai ongelmia seurannut. Ainut mikä oli aika huomattava ero edelliseen oli se että turbo ei herännyt sitten millään ;D Suurimmat paineet mitä sai aikaan oli 0,8 bar. Kello kuiten on siellä 1,5 bar joten varaa vielä on. Konettakin tuli kierrätettyä ihan 6000 saakka. Toivottavasti siihen tulee muutosta kun saa kiihdytysrikastukset kuntoon ja muutenkin bensakartan kohdilleen.

Vielä muutama kuva lämpölevystä ( jossa on nyt pieni suunnittelu virhe ::) ) ja hukkaportin kellon letkun paikka.





Nyt vaan täytyisi saada tuo putkisto tehtyä että pääsis ajamaan noita karttoja :P

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 740 TIC und 940 TIC Megasquirt
« Vastaus #4 : 19.08.2011, 16:55:57 »
Nyt sitten ollaan taas perinteisessä eli kaikki päin pertsettä >:( Putkiston väkersin tuossa aamusella siten että se nyt yltää sinne perään asti, mutta vieläkin ilman vaimentimia kun ei koko rovaniemeltä löytynyt 3'' muhvia. Noh siitä huolimatta päätin lähteä kokeileen jos tuossa lähitiellä sais vähän logia aikaiseksi. Mutta ja mitä vielä, jostain syystä TunerStudio oli päättänyt ladata muutaman päivän vanhat kartat/asetukset ja sehän poltti ne sitten eculle. Ihmettelinkin kun ei tahtonut käydä joutoa eikä lähtenyt käyntiin kunnolla. Noh aikani siinä sylettyäni, päätin alkaa tekemään sytkä/bensakartat, joutokäynti asetukset, rikastukset jne. uusiksi. Onneksi muistin edes vähän miten ne oli.

Sitten vain ladataan eculle uudet asetukset ja auto lämpimäksi ja liikenteeseen. 5-6 vetoa otin 2. vaihteella 6000 rpm saakka. Siitä sitten logit otin myös. Huomasin siinä välillä että hieman pölläytteli, mutta seokset näytti olevan hieman rikkaalla niin en kiinnittänyt siihen suuremmin huomiota. Pääsin sitten takaisin koti pihalle ja annoin koneen jäähdytellä siinä hetken. Päätin sitten kurkata konehuoneen puolelle tarkistaakseni että kaikki on kunnossa. Konepellin avattuani harmikseni huomasin pienen yllätyksen. Öljyntarkastustikku oli lentänyt pois putkesta ja öljyä oli koko konehuone täynnä >:(

Joutuuko tässä nyt sitten vielä nostaan koko koneen pois keulilta ja käyttään auki :-\ Aikaa ei sen tekemiseen kyllä ole eikä suuremmin varaakaan alkaa remppaan koko konetta. Ei vaan voi ymmärtää miten ihmeessä tuo kone voi huohottaa noin paljon. Joutokäynnillä oli aivan normaalia huohotusta....ainakin ennen tätä. Ahtojakaan kun ei ole ollut edes 1 bar, niin ei kait se nyt senkään takia. Toki tuo huohotusjärjestelmä ei ole vakio vaan se hengittää pieneen purkkiin josta sitten ulkoilmaan. Alkaa taas usko ja aika loppuun :(

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 740 TIC und 940 TIC Megasquirt
« Vastaus #5 : 19.08.2011, 19:16:45 »
Oisko öljytikku jäänyt ylös vahingossa? Kyllä sieltä öljyä lentää polkiessa vaikka kone ois tervekin, kokeiltu on ::) Helppo tapa lisätä huohotusreikiä on laittaa B20 öljykorkki ja siitä letku purkkiin samalla tavalla. Miten paljon puhaltaa tikunreiästä koneen ollessa kunnolla lämmin?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

The moose

  • Vieras
Vs: 740 TIC und 940 TIC Megasquirt
« Vastaus #6 : 19.08.2011, 19:23:21 »
omassa kävi niin vaikkei turbo olekkaan.. vaihdoin sen liekkilukon kuoren ehjempään jossa oli 4mm reikä siellä sisällä. vanhassa se oli yhtä isoa mitä ulkokuori antaa ymmärtää.

sylki tikun mäkeen ja öljyä konehuoneeseen.

vaihdoin sen rikkinäisen nippusitein korjattuna ja tikkukin pysyy paikoillaan

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 740 TIC und 940 TIC Megasquirt
« Vastaus #7 : 19.08.2011, 23:55:57 »
Ei se tikku kyllä ylös ollut jäänyt kun oikein varmistin että se oli ihan pohjalla. Ihan huohotuksen voimasta se on tullut ylös, tuli nyt mieleen että teki se kyllä saman vanhalla ahtimellakin. Vai tulee terveestä koneestakin ;D
Kyllä sieltä tikun rei'ästä tulee siten että sen huomaa selvästi. Vähän vaikea selittää, melkein filmiä ottaa. Öljyntäyttökorkki hyppii iloisesti joutokäynnillä ja se ''catch-tank'' mikä mulla on niin senkin korkki hyppii.

Pakokaasu ei ainakaan ole enään sinistä joutokäynnillä että se on sentään positiivista. Pitäis jotenkin saada kuvaa konehuoneesta vedon aikana. Näkis että kuinka se huohottaa todella ???

Se B20 korkki ois kyllä hyvä lisä...

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 740 TIC und 940 TIC Megasquirt
« Vastaus #8 : 20.08.2011, 14:14:39 »
Aika paljon hönkii kyllä jos öljykorkkikin hyppii joutokäynnillä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 740 TIC und 940 TIC Megasquirt
« Vastaus #9 : 21.08.2011, 10:58:31 »
Nytten sitten päädyin remppaan sen vanhan koneen ja vaihdan sen sitten takaisin.....jos tässä nyt sitten enään kerkeää ??? Sitten ei tarvitse kuin normaali katsastus niin sais sen ajoon sentään. Purkaa sitten tuon b230fk ja katsoo mikä siellä on hätänä. Hiukan harmittaa nyt mutta ei oikein auta muu. Auto täytyy saada ajoon ei kestä enään vuotta seisottaa sitä turhaan.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 740 TIC und 940 TIC Megasquirt
« Vastaus #10 : 24.08.2011, 10:51:15 »
Nyt on kone vaihdettu ja tänään ois sitten suunta leijonan kitaan :-\ Saa nähä tuleeko huomautuksia. Joutokäynti on vieläkin hieman ongelmallinen, kun tuo lisäilmaluisti ei pelitä niin piti tehdä vanhanaikaiset ja jättää kaasuläppää vähän auki. Vielä vois aukaista hieman kun tahtoo jouto olla 600 rpm. Pitää myös hakea turvavyön lukko että saa kuskin vyön käyttöön ;D Sitten koululle hakemaan säätöjä päästöjä ajatellen.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 740 TIC und 940 Megasquirt * Katsastettu*
« Vastaus #11 : 24.08.2011, 16:43:40 »
Onnellinen uuden leiman omistaja ilmoittautuu :hello: Saa sen vähäpäästöisen autonkin megalla päästöistä läpi ja vielä 444cm suuttimilla ;D Joutokäynti oli vain ainut ongelma, pitää nyt ilmeisesti vaihtaa tuo motronicin kaasuläppä jossa on se joutokäynti ruuvi. Sais nostettua ne kierrokset sinne 900 rpm tuntumaan.

Mutta kylläpäs se vain helpotutti kun vihdoin auto on liikenteessä. Tosin oishan se mukavampi jos se turbo majailis siellä pellin alla :'(

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 740 TIC und 940 Megasquirt
« Vastaus #12 : 28.08.2011, 14:07:55 »
Ensimmäinen pitkä ajoreissu tehtynä. Eilen tuli ajettua näppi 700km ja aika moitteettomasti kone toimi. Vielä tietenkin on hieman karttojen rukkaamista, kun cruisella seokset pyöri siellä 16-17 välillä ja siitä kun lähti kiihdyttämään niin seokset painu 12 tuntumaan ja välillä vähän allekin. Pientä nykimistä olis havaittavissa tasakaasulla ajellessa ja heti kun vähän antoi lisää soppaa niin pelitti paljon paremmin. Mutta tästä on hyvä lähteä karttoja parantamaan ja vielä kun saisi rikastukset kohilleen niin avot.

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: 740 TIC und 940 Megasquirt
« Vastaus #13 : 01.09.2011, 17:28:31 »
Nyt on karttoja tullut näppäiltyä paremmiksi ja tasakaasulla ajellessa nykiminen on hävinnyt. Vetojakin on nyt paremmin ja kone vetää hyvin alakierroksilla. Suurimman väännön kohdalla seokset pyörii siellä 13 tuntumassa ja siitä eteenpäin sitten laskee sinne 12.5 tuntumaan. Kiihdytysrikastuksetkin ovat nyt jo vähän sinne päin.
Ainut mikä hieman vielä ihmetyttää on se kuinka vetoloppuu 6000 rpm kohdalle ??? Itsellä on rajoitin säädetty sinne 6800 hujakoille ja sinne kait sen vakionakin pitäisi kiertää. Alkaako siellä nokka rajoittaan vai onko katalysaattori rajoittava tekijä pakopuolella.... ? Vaikka eihän tuo volvon kone mikään kierroskone ole mutta silti. Tässä vielä kuvat sytkä ja polttoaine kartoista:




Oli melkein unohtua onko kukaan kokeillut että jättää ASE kokonaan käytöstä ja käyttää vain WUE?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7593
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 740 TIC und 940 Megasquirt
« Vastaus #14 : 01.09.2011, 22:17:24 »
ASE:ahan käytetään vain esim. 10-11s ajan käynnistyksen jälkeen. WUE taas on sitten koko sen ajan käytössä kun kone lämpiää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Samppasport  Futurez