Kulkukoira  Proturbo

Volvo 240 -85 PRV projekti.

  • 51 Vastauksia
  • 22304 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Joni_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa.
« Vastaus #15 : 09.09.2015, 21:42:37 »
Nonii,n.3 viikkoa meni että pelti tuli. Nyt ois lattian sivu ja sisähelma paikoillaan, seuraavaksi vasen taka pyöränkotelo ja lattian reuna takapenkin alta, jonka jälkeen alkaa olla pahimmat mädät hitsattu, vänkärin etujalkatilaan pitää paikka myös laittaa. Takapaneelin valojen alle tilasin vielä, tehdastilaus tavaraa sekin ja voi vaihtaa kun akselit on paikoillaan niin sillä ei kiire. Eteen poikittaispalkit mutta sehän on yhtä juhlaa kun ei tarvi enää lahoja leikellä pois vaan saa tinata puhtaita peltejä yhteen. Onhan tuossa korissa monenmoista hipistelyä ja hitsattavaaki vielä mutta ei enää kovin pahoja. Aiemmin mollasin klokkerholmin peltejä vaan täytyy perua pahat puheet ainakin sisähelman ja lattian reunan osalta kun istui niin hyvin.

Millasta koriliimaa porukka on käyttänyt ja mitä mieltä esim. lattian reunan ja sisähelman sauman käsittelystä, koriliima juureen vai pelkkä maali? Mietityttää vähän tuollaiset kahden pellin saumakohdat että mikä niihin olisi paras vaihtoehto ruosteen ehkäisyn kannalta. Liimaa ei tarvita tässä tapauksessa kuin suojaus/saumaus/siistimis tarkoitukseen niin ei tarvitse olla kaikista paras, kunhan pysyy hyvin eikä korrosoi peltiä.

Laitetaas yks kuvakin


Mustan V70:in myin pois ja nyt oon katellut tilalle autoa, 960 ja 940 ehkä vahvimmat vaihtoehdot tällähetkellä tai S60 T5, saas nähdä mikä tulee ostettua. Kiirettä en pidä kun on tuo valkea ysi millä voi ajella siihen asti kun sopiva löytyy  :)
« Viimeksi muokattu: 09.09.2015, 21:45:26 kirjoittanut Joni_S »

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3464
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa, koriliimasta kysymys?
« Vastaus #16 : 09.09.2015, 23:53:51 »
3M 08115 liimaksi. Samoihin uittaisin koritinaa.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa, koriliimasta kysymys?
« Vastaus #17 : 10.09.2015, 01:11:32 »

Katsohan Finnscon tuotteita, yhtä hyvää tavaraa kuin 3M. Ainut ettei tartte ihteesä maksaa kipiäksi  :D
Koritina tai metalliliima saumoihin
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Joni_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa, koriliimasta kysymys?
« Vastaus #18 : 10.09.2015, 07:24:34 »
Koritina vois olla paras, mutta mietin vaan että miten se juoksee tuonne koloon ja jääkö pohjuste kolon pohjalle lillumaan, tuosta alareunasta on pistehitsattu kiinni. Alunperinkin typerän tuntuinen ratkaisu tuo peltien sauma, sisäpuolelta kosteus ja lika pääsee koloon eikä se sauma ole alareunastakaan täysin tiivis.


Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa, koriliimasta kysymys?
« Vastaus #19 : 10.09.2015, 10:23:42 »
Lattia ja helmapeltien rakenne on "volvoinsinöörin"  onneton toteutus ,suurin osa ongelmasta johtuu juuri tuosta sisäpuolen korikitistä .
Ulkopuolelta pääsee kosteus saumojen väliin , myös kondenssikosteus pysyy tuon rakenteen välissä ,ruostuminen on varmaa .

Tässä kuva 45v sitten (UUTENA) käsitellyn AMAZONIN lattia / helmasaumasta ei ole tarvinut hitsailla !


Alkuperäinen korikitti on aukastun.5 cm välein ,siellä on "tyhjä rako"  sinne on "imetetty "öljyä ,pitää pistehitsaussauman pienemmätkin kolot rasvasena , ja ennenkaikkea se ei kuiva niinkuin jotkut kotelosuojat tekee ajan kanssa .

Muutama 240 on käsitelty samoin lattia /helmasaumoista , samanlainen "miinarakenne "on kaikki kitatut saumat  joita melkein joka Volvosta joutuu hitsaamaan

Koritinan unohtaisin tuossa paikassa

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa, koriliimasta kysymys?
« Vastaus #20 : 10.09.2015, 10:27:54 »
Minä siipasin tosta lattiapellistä tuon kantin kokonaan pois ja hitsasin sen altapäin tohon sisähelman alapeltiin. Korin puolelta sitten töpöttää maalia reilusti sinne välikköön.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3464
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa, koriliimasta kysymys?
« Vastaus #21 : 10.09.2015, 16:25:14 »
Katsohan Finnscon tuotteita, yhtä hyvää tavaraa kuin 3M. Ainut ettei tartte ihteesä maksaa kipiäksi  :D
Koritina tai metalliliima saumoihin
Ei ole yhtä hyviä, molempien tuotteita tulee töissä käytettyä ja 3m kirkkaasti parempi.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Joni_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa, koriliimasta kysymys?
« Vastaus #22 : 10.09.2015, 17:27:10 »
Minä siipasin tosta lattiapellistä tuon kantin kokonaan pois ja hitsasin sen altapäin tohon sisähelman alapeltiin. Korin puolelta sitten töpöttää maalia reilusti sinne välikköön.

Tämä kävi mielessä, mutta halusin tehdä siitä sellaisen kun se on ollutkin vaikka susi systeemi onkin.  Ja samanlainen saumahan sinne tulisi myös niinkin, nykyinen on vaan pystyssä ja se vaaka-suunnassa.

Lattia ja helmapeltien rakenne on "volvoinsinöörin"  onneton toteutus ,suurin osa ongelmasta johtuu juuri tuosta sisäpuolen korikitistä .
Ulkopuolelta pääsee kosteus saumojen väliin , myös kondenssikosteus pysyy tuon rakenteen välissä ,ruostuminen on varmaa .

Tässä kuva 45v sitten (UUTENA) käsitellyn AMAZONIN lattia / helmasaumasta ei ole tarvinut hitsailla !


Alkuperäinen korikitti on aukastun.5 cm välein ,siellä on "tyhjä rako"  sinne on "imetetty "öljyä ,pitää pistehitsaussauman pienemmätkin kolot rasvasena , ja ennenkaikkea se ei kuiva niinkuin jotkut kotelosuojat tekee ajan kanssa .

Muutama 240 on käsitelty samoin lattia /helmasaumoista , samanlainen "miinarakenne "on kaikki kitatut saumat  joita melkein joka Volvosta joutuu hitsaamaan

Koritinan unohtaisin tuossa paikassa

Mä liruttaisin sinne saumaan ohutta kaksikomponenttista maalia, esim DP40 epoksia. Sitten valmiina ruiskuttaa molemmille puolille reilusti kotelosuoja-ainetta, jotta saumasta tulee tiivis. Ensin ohuempaa ja sitten paksumpaa päälle.

Tinaa en laittaisi missään nimessä, kun ei sitä tiedä meneekö se sinne kunnolla ja jos saumaan jää tinan juoksutejäämiä, niin ruostuminen alkaa alta aikayksikön.

Nuin taidan tehdä, ohuempi tavara tunkeutuu paremmin pieniinkin koloihin. Koriliimalla ei tuossa saumakohdassa taida olla edes mitään käytännön merkitystä kun on hitsattu vierestä, paremmin taitaa kosteus poistua ilman sitä. Lattian paikkojen saumoihin taidan alapuolelle liiman laittaa niin on siistimpi eikä tule sieltä ainakaan märkää saumaan.

Ei ole yhtä hyviä, molempien tuotteita tulee töissä käytettyä ja 3m kirkkaasti parempi.
Soittelen sulle joku ilta vielä niin saat perustella väitöksesi, katotaan kumpaan kallistun   :D

Poissa Joni_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa.
« Vastaus #23 : 06.12.2015, 19:57:56 »
Muutamia iltoja olen päässyt auton parissa viettämään, hitaasti on edistynyt mutta kuitenkin. Vahvikepalkit otin kaikki pois eikä notkahdellut mihinkään suuntaan. Eteen pitää poikittais tukipalkit hitsata kiinni ja penkkien kiinnityskotelot, mutta ei enää ole juurikaan mätien hitsaamista, muutamia oikeasti pieniä kohtia  :)


Pyöränkaaren ja lattian nurkat piti tehdä uusiksi. Lattian pelti löytyi valmiina Klokkerhomilta, kaaren osat askartelin itse.

Pohjaa aloitin putsaamaan maaleista, tosi kätevä tuo kuvissa näkyvä nylon laikka, rälläkkään ja pirraan ostin nuita. Maalit ja massaliimat lähtee paljon paremmin kuin vanhan ajan teräspunoslaikalla.


Ulkopuolelta


Takakaaria leikkasin samalla ja kavensin kanttia, että mahtuu leveämpää vannetta tarvittaessa alle.

Lattian reunaa


Kuskin puolen takatukivarren korvakko piti tehdä uusi



Paljon on vielä puuhaa ennen kuin pääsee maalaamaan pohjan ja lattian.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2015, 20:00:00 kirjoittanut Joni_S »

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa. Projekti etenee.
« Vastaus #24 : 07.12.2015, 08:11:38 »
On kyllä perusteellista kunnostamista! Saisi moni ottaa mallia  ;)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8954
  • Teiden tukko
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa. Projekti etenee.
« Vastaus #25 : 07.12.2015, 10:29:01 »
Olikos tuon tallin laajennus käynnissä silloin, kun mun ysisatkuun vaihdettiin kytkimen pääsylinteri? ??? Elikkäs vuosi sitten kesällä. Ei tahdo muistaa niin kauas. :facepalm:  :D Sen muistan, että tämän jutun sininen 240 oli jo tallissa silloin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Joni_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa. Projekti etenee.
« Vastaus #26 : 07.12.2015, 17:52:05 »
Olikos tuon tallin laajennus käynnissä silloin, kun mun ysisatkuun vaihdettiin kytkimen pääsylinteri? ??? Elikkäs vuosi sitten kesällä. Ei tahdo muistaa niin kauas. :facepalm:  :D Sen muistan, että tämän jutun sininen 240 oli jo tallissa silloin.

Laajennusta tehtiin viime syksynä, eli on voinut hyvinkin olla joskus loppukesästä. Joulukuussa muistaakseni valmistui, ei tahdo itsekkään muistaa  :) Tuon volvon hankin kesäkuussa -14 eikä sille tehty juuri mitään ennen kevättä kun purin osiksi, vähän sähköjä taisin käydä läpi. Nyt mahtuu joku projektikin olemaan kun on tilaa vähän enemmän. Tavoite olisi saada suht nopeasti akselit alle ja pois pukista, koko talvea en haluaisi pukissa pitää ja hoppu taitaa tulla muutenkin jos mielii ensi kesänä ajella.  :D

Poissa Joni_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa. Projekti etenee.
« Vastaus #27 : 17.12.2015, 18:56:42 »
Vänkärin puolella olisi kotelo paikoillaan, runkopalkkiin piti vaihtaa vielä pätkä tuon kotelon kohdalle, oli mutterin ympäriltä vähän hapantunut. Hitsausta edeltävänä iltana piirsin jäljet mihin kotelo tulee, teippasin ja laitoin tuonne sisäpuolelle hammerliteä ettei ruostuisi. Ostin motonetistä ja vaikutti pätevältä aineelta  :) Kuskin puolta aloitin sen verran että muokkasin palkista paremmin istuvan. Viikonloppuna olis tarkoitus mennä kotona käymään ja viettää aikaa auton parissa.

Tässä vielä perunalla otettu kuva, vapisevin käsin ilman siistimisiä niin sanotusti tuoreeltaan. Jännästi kuvassa näyttää tuo helman pääty ihan mutkalle hakatulta, on kylläkin valmiina tuon muotoinen.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3473
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa. Projekti etenee.
« Vastaus #28 : 18.12.2015, 16:24:07 »
Eikös toi helman mutkakohta ole se vesireijän paikka?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Veljesten Volvot. 240 Korihommaa. Projekti etenee.
« Vastaus #29 : 18.12.2015, 17:24:37 »
Eikös toi helman mutkakohta ole se vesireijän paikka?
Puhui vissiin ton palkin helman puoleisesta päädystä. Mutta joo, sisähelmassa on pokkauksia vedenpoistoreikinä.
No kun halvalla sai.

 

KL-varaosat  Race.fi