KL-varaosat  Race.fi

Ohjauksen jäykkä kohta V70

  • 16 Vastauksia
  • 3340 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jopeanne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Ohjauksen jäykkä kohta V70
« : 10.06.2021, 12:35:43 »
Olisivat neuvot tarpeen. Auto on V70 2.4 -01, ajettu noin 440 000 km.

Auton ohjaukseen ilmaantui noin viikko sitten seuraavanlainen vika. Keskialueella ohjaus toimii hyvin, mutta lisää käännettäessä tulee jäykempi kohta. Sen yli päästyä ohjaus on taas normaalin oloinen. Vika on samanlainen molempiin suuntiin.

Auto oli nelipyöräsuuntauksessa kolme viikkoa sitten ja sen jälkeen ohjaus toimi erittäin hyvin. Ajan autolla erittäin harvoin ja viikko sitten huomasin edellä kuvatun vian ilmaantuneen. Ohjaus puolsi myös oikealle. Vaimo sanoi vian ilmaantuneen yhtäkkiä. Vaihdoin tuolloin ohjaustehostimen öljyt huuhtelemalla ja ohjaus parani selvästi, mutta ei kokonaan.

Eilen öljysin ristinivelen WD-40 kylvyllä ja ohjaus parani jälleen hiukan.
Autoon on huoltokirjan mukaan vaihdettu ohjausvaihde 2019 ja tehostimen öljyjäkin merkintöjen mukaan kohtuullisen säännöllisesti.

Onko ohjaustehostimen säiliön sihdin puhdistaminen millainen operaatio vai kannattaako vaihtaa säiliö - mitä mahtaa Bilialla maksaa? Ohjaustehostimen vaihdosta ainakaan huoltokirjassa ei ole merkintää, voisiko vielä olla alkuperäinen?

Vika on siis symmetrinen, joten mieleen tulee mekaaninen ongelma. Onko ristinivel tullut tiensä päähän vai onko tehostin vaihtokunnossa.
Hyviä neuvoja asian suhteen otetaan kiitollisuudella vastaan.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2021, 19:13:44 kirjoittanut jopeanne »

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjauksen jäykkä kohta V70
« Vastaus #1 : 10.06.2021, 16:09:33 »
Ristinivel oireilee neljänneskierroksen välein. Jumissa olevaan joustintuen ylälaakeriin sopii oireet, myös puoltaminen.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa jopeanne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjauksen jäykkä kohta V70
« Vastaus #2 : 27.10.2021, 19:23:45 »
Hiukan päivitystä tähän ongelmaan.

Ohjaus toimi lopun kesän melko hyvin - toki puolsi ajoittain oikealle ja ratissa oli parin sentin klappi. Syksyä kohti tultaessa ohjaukseen tuli seuraavanlainen lisäongelma.
Auton seisottua tarpeeksi pitkään (yön yli) liikkeelle lähdettäessä ohjaus on kuin jumissa. Rattia täytyy vääntää oikein kunnolla, että ohjauksen saa toimimaan. Tämän jälkeen ohjaus toimii aivan normaalisti.

Autoon vaihdettiin ohjausakselin alempi ristinivel. Ratin klappi hävisi ja ohjaus on jälleen mukavan jämäkkä. Kuitenkin tuo edellä kuvaamani alkujumitus jäi. Välillä se on vain pieni, välillä rattia saa tosiaankin vääntää kunnolla. Vika ilmenee siis vain kun auto on seisonut vähintään 10 tuntia.

Mistä moinen mahtaisi johtua? Ohjausvaihde on vaihdettu 10/19. Joustintuen ylälaakerit näyttäisivät toimivan, ne eivät ääntele ja ne vaihdettu jokunen vuosi sitten.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2021, 19:29:16 kirjoittanut jopeanne »

Poissa jopeanne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjauksen jäykkä kohta V70
« Vastaus #3 : 20.01.2022, 10:13:05 »
Vanhaan ongelmaan pientä päivitystä.
Kylmien ilmojen myötä ongelma paheni eli ohjaus on ikäänkuin jumissa pidempään - kääntyy kyllä, mutta vaatii voimaa.
Mikäli auton antaa käydä vaikkapa 15 minuuttia, ongelmaa ei ole ollenkaan.
Muutoinkin alkujäykistelyn jälkeen ohjaus toimii moitteettomasti.

Autoon vaihdettiin ohjaustehostimen säiliö, mutta tällä ei ollut vaikutusta. Kylmänä ohjausta käännettäessä molemmilta puolilta kuuluu naksahdus eturenkaiden takaosan kohdalta. Voisivatko alapallonivelet jumittaa niin paljon, että ohjaus käyttäytyisi em. tavalla?
Entisen omistajan mukaan alapallonivelet on vaihdettu viime keväänä, mutta kuittia asiasta ei ollut.

Poissa Rautakopra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjauksen jäykkä kohta V70
« Vastaus #4 : 20.01.2022, 14:01:36 »
Jos siellä on hammastanko ja ohjausakselin ristikkonivel jo vaihdettu, iskunvaimentimien kääntölaakerit ok, niin nuo alapallot itse tsekkaisin juurikin seuraavaksi - varsinkin jos sieltä pauketta kuuluu. Mutta tuo että auton lämmettyä ohjaus kevenee, viittaisi kyllä enemmän sinne hammastangon tai pumpun suunnalle. Tuo ohjausvaihteen vaihto ei ilmeisesti ole sinun omistusaikana tehty? Onko tietoa onko silloin vaihdettu täysin uutta/kunnostettua tankoa vaiko jotain purkuosaa tilalle?

Mutta noista alapallothan on helppo tsekata. Saatko keulaa tukevasti pukkien varaan/nosturille siten, että kumpikin etutassu olisi ilmassa. Saisi sitten kylmänä kokeiltua suoraan renkaista käsin ohjausta käännellen kokeiltua, että mistä kanittaa vastaan.

Osan kokemusten mukaan ainakin noita tarvike alapalloja on suht tiheään saanut vaihdella, painava keulahan näissä on mikä niiden varassa makaa.

Poissa jopeanne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjauksen jäykkä kohta V70
« Vastaus #5 : 21.01.2022, 12:20:47 »
Autoon on vaihdettu kunnostettu ohjausvaihde.
Loppusyksystä auto nostettiin ennen käynnistystä etupäästään ylös ja tuolloin ohjaus toimii kylmiltäänkin moitteetta.

Pitäisikö ohjaustehostimen säiliössä näkyä kuinka paljon liikettä, kun moottori käy? Entisessä autossa (Chrysler) säiliössä kävi melkoinen pyörre, Volvon säiliössä ei tapahdu juuri mitään. Pumppu on ollut epäilyn kohteena, mutta ohjaus toimii alkujäykkyyden jälkeen loistavasti.

Juuri tällä hetkellä en saa autoa ylös, jotta pyöriä pääsisi kääntelemään.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Ohjauksen jäykkä kohta V70
« Vastaus #6 : 21.01.2022, 20:16:10 »
Kyl siellä säiliössä virtaus näkyy.

Jos etupää on ilmassa niin alapallojen ahdistus ei välttämättä tunnu.
Kokeile jollain injektioruiskulla lykätä pallonivelen takareunalta suojakumin sisään jotain öljyä.
Noin sain joskus takkuavan nivelen nöyrtymään kun piti aika narinaa kääntäessä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjauksen jäykkä kohta V70
« Vastaus #7 : 28.01.2022, 09:50:49 »
"kääntyy kyllä, mutta vaatii voimaa. Mikäli auton antaa käydä vaikkapa 15 minuuttia, ongelmaa ei ole ollenkaan."

Tämähän ei mielestäni voi johtua muusta kuin, että tehostajassa ei ole painetta. Joko pumppu ei nosta, ilmaa pääsee jonnekin tai ohjausakselin venttiilissä on "jotain".

Pitäisi ehkä selvittää, ettei tehottomuus jonain päivänä yllätä ajossa.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Ohjauksen jäykkä kohta V70
« Vastaus #8 : 28.01.2022, 10:09:35 »
Oli myös nostettu etupää kylmiltään ylös ja käyntiin niin toimi heti.
Kyllä tuo mielestäni viittaa ihan mekaaniseen jumiin???
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • O.V.L.O.V.
Vs: Ohjauksen jäykkä kohta V70
« Vastaus #9 : 28.01.2022, 15:25:41 »
Mekaaninen vika varmasti juu mutta jos auto käy vartin paikallaan ja ohjaus toimii silloin, niin mikäs kummajainen se sillon lämmittää ne alapallot siinä paikallaan seisoessa niin hyvin että alkaa toimiin... ;D

Letkuvikaa tehostimessa tai väärät öljyt taas sisällä? Minkä värinen korkki alunperin säiliössä? Ja mitkä litkut sisällä?

Kuiva hammastanko? Vai onko joku onnistunut taas laittaan oikean puolen raidetangonpään vasemmalle, ja päinvastoin, kun kerran naksahtaa ääriasentoon kääntäessä?
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Ohjauksen jäykkä kohta V70
« Vastaus #10 : 28.01.2022, 19:02:59 »
Toi raidepää väärälle puolelle vois olla looginen heitto, se kaari taaksepäin ettei menis liian lähelle koiranluuta. :2funny:
No ei.
Ei kai sekään seisomisen jälkeen tekis sitä lukkojumia.
Se on vaan se korjattu h-tanko huonosti tehty, liian tiukka sovite. Jos se siis on korjattu eikä uusi tanko.

01 mallisessa pitäis olla vihreä teh.korkin tiiviste ja hydraulinesteet sisässä.
Toimii se kyllä atf öljylläkin, kokemusta on.

S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • O.V.L.O.V.
Vs: Ohjauksen jäykkä kohta V70
« Vastaus #11 : 29.01.2022, 09:24:34 »
Juu kyllä noita "korjattuja" raileja on tullu vaihdettua uusiin aika monasti ja monissa merkeissä.

Tässäkin varmaan SMI-tanko? Eli ei minkäänlaista matoruuvin ulkoista säätöö joka yleensä vedetään liian kireelle.

Ja toimii ATF.llä kyllä mutta monasti kylmänä jäykähkö. Ja riippuu mitä ATähvää sinne on kaajettu.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa jopeanne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjauksen jäykkä kohta V70
« Vastaus #12 : 08.02.2022, 15:46:22 »
Öljy ohjaustehostimessa on vihreää ja kunnoltaan hyvää eikä tehostin hukkaa öljyä.
Kuitin varaosanumeron mukaan autoon on vaihdettu kunnostettu ZF-ohjausvaihde. Ohjaustehostimen vaihdosta ei tosiaan ole mitään merkintää, vaikka varsinkin viimeisen kymmenen vuoden ajalta on korjauksista kattavasti kuitteja ja sitä edeltävältä ajalta huoltokirja on ilmeisen hyvin täytetty.
Ohjaus tosiaankin toimii tuon alkujäykkyyden jälkeen loistavasti ja sen jumiutuminen vaatii vähintään kahdeksan tunnin seisomisen - kesällä jumiutuminen oli huomattavasti vähäisempää. Eli joko kylmä pahentaa vikaa tai sitten vika on ajan myötä pahentunut.
Edellisen omistajan mukaan viime keväänä auton etupäähän olisi vaihdettu mm. alapallonivelet, mutta tästä ei ole olemassa kuittia.

Jos autolla lähtee ajamaan kylmiltään, ohjaus on tosiaankin jäykkä. Se kylläkin toimii - vaihtoehtoina on joko lisätty voima (jos rattia haluaa pyörittää nopeasti) tai hitaasti kääntäminen, jolloin ohjaus toimii pienemmällä voimalla, mutta on toki melko hidas.
Noin 5-10 minuutin ajon jälkeen ohjaus "naksahtaa" käännettäessä ja alkaa toimia normaalisti. Tämän saman "naksauttamisen" voi suorittaa ohjausta paikallaan pyörittelemällä. Molempien eturenkaiden takaosien kohdalta kuuluu tällöin rattia käännettäessä naksahtava ääni. Ohjauksen lämmettyä ylimääräisiä ääniä ei kuulu.

Mitä kaikkea ohjaustehostimen pumppua vaihdettaessa kannattaa vaihtaa pumpun lisäksi?
« Viimeksi muokattu: 08.02.2022, 16:03:12 kirjoittanut jopeanne »

Poissa ratkori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjauksen jäykkä kohta V70
« Vastaus #13 : 08.02.2022, 22:49:18 »
Omassa n 450tkm ajetussa V 70ni kävi siten, että ohjaus rupesi aika ajoin takkuamaan paikallaan. Rattia aikani tempoiltuani sain autolla taas vähän aikaa ajettua, kunnes ratti ei enää liikkunut mihinkään. Hain purkunetistä korjatun pumpun. Vaihdoin pumpun ja öljyt niin hyvin kun taisin, ja ohjauksesta tuli kevyempi kuin uutena.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Ohjauksen jäykkä kohta V70
« Vastaus #14 : 09.02.2022, 09:24:29 »
Mitä kaikkea ohjaustehostimen pumppua vaihdettaessa kannattaa vaihtaa pumpun lisäksi?
Ei kait mitään ihmeitä.
Kato ettei putken o-rengas huku jos ei ole uutta, moniura uusiks ellei ole tuore.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Ateho  Elekma