Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: rausku - 19.12.2010, 09:21:15
-
Eli olisin tilaamassa tuolta isonmeren takaa tuollaista kiina ahdinta volvooni, volvohan on b200et koneella vailla pientä piristystä.
Niin onko porukalla minkälaisia käyttökokemuksia kyseisitä ahtimista? Kestääkö nuo edes? Herääkö miten yläältä? Ne vaan tuntuis olevan aika pirun edullisia ahtimia.
Esim tuossa
http://viewitem.eim.ebay.fi/T3_T4_VBand_Turbocharger_Turbo_AR_50_w_Wastegate/140490410155/item
Itse ajattelin tilata tuon ko ahtimen volvooni. Tuntuu olevan muutenkin aika halpaa tuolla briteissä ja ameriikassa. Briteistä olis vaan hyvä tilata kun ei tule tuota tullia ollenkaan, kun se on eu alueella.
Ei olis hinnalla pilattu tuo vedestä ilmaan coolerikaan tuolla?
http://viewitem.eim.ebay.fi/WATER_AIR_LIQUID_ALLOY_TURBO_CHARGE_COOLER_INTERCOOLER/120654614473/item
Mahdollista kimppa tilausta onko joku tekemässä tuonne?
-
Mulla on ollut yhden kesän harrasteautossa tommonen hukkaportillinen A/R 0.60 T3/T4 kiina-ahdin, jonka hankin jenkkilän ebaysta periaatteella halvin mitä löytyy. Tähän asti toiminut ongelmitta. Kilometrejä takana muutama tuhat ahtopaineella n. 1.2 bar.
Ahtimen hukkaportin aukkoa piti vinguttaa suuremmaksi, koska ahdot eivät pysyneet aisoissa aluksi. Ei heräile kovin alhaalta, B21A+531 yhdistelmän kanssa 4000 rpm nurkilla alkaa vasta kunnolla ahtaa. Tosin tuo linkkisi ahdin on pienemmällä A/R:llä...
Tulli on se pienin raha ison veden takaa tilatessa, suurin kulu tulee toimituskuluista ja alvista, jonka joutuu maksamaan myös toimituskuluista. Silti se vaan yleensä on halvempaa. Itse maksoin ahtimesta $166, kiinalaisesta rosteripakosarjasta $89 ja toimituskuluista $244. Halvemmaksi se silti tuli kuin Suomesta tai Ruotsista noiden hommaaminen.
Periaatteellisesti kaikista eniten on hanurista noissa tullihommissa se, että maksat ensin toimituskulut kotiovelle ja siitä alvin ja silti joudut hakemaan kamat itse tullista. >:(
-
Mietin vaan, kun mulla ois yks garret T03 ahtimen imu pesä, joka ois AR 42. Mitenköhän alaalta se sitten lähtis ahtamaan jos siihen laittais sen imupesäksi? Vai käykö se edes tuohon hyrrään?
-
Itselläni on WR480 mallinen kiina puhallin. moottorina 2.3 16v vinokone+megasquirt. Ahtopaineet 1.2bar ja ahdin alkaa heräilemään 2000rpm kohdalla ja täydet 1.2bar noin 3500-3700rpm kohdalla. Käyttö kokemuksia ei ole kuin 2000km ajalta mutta ei tuo nyt aivan totaalisen huono ainakaan ole kun tuntuu että kaikilla hajonnut ekassa vedossa tai 200km sisällä mutta kukaan noista ei ole kyllä itse koskaan omistanut kiina ahdinta vaan aina se on jonkun kaverin auto.
ahtimen specsit:
Imu: 54
Pako: 57
A/R: .69
Edit. Ahtimen tiedot korjattu.
-
Mietin vaan, kun mulla ois yks garret T03 ahtimen imu pesä, joka ois AR 42. Mitenköhän alaalta se sitten lähtis ahtamaan jos siihen laittais sen imupesäksi? Vai käykö se edes tuohon hyrrään?
Imupesän AR ei juurikaan vaikuta heräämiseen, pakopuolella enemmän vaikutusta siihen. Karkeasti T3 pakopesän pienentäminen pykälällä esim 0,82->0,63->0,48->0,36->0,24 vaikuttaa 500 rpm heräämiseen, max tehon kierrosluku myös laskee saman verran.
Minullakin on useita kiina-ahtimia, myös viallisia. Noitten viat (romua läpi imu- tai pakopuolelta tai hiekkaa yms epäpuhtautaa öljylinjassa) ovat johtuneet käyttäjien virheistä ei valmistajan laatu yms ongelmista. Vastaan on tullut pari hukkaportillista mallia, joiden kanavat on mirrattu isommaksi. Toisessa näissä pakoputken vaarnapultti esti hukkaportin läppää aukeamasta 5 mm enempää eli en tiedä oliko tuo kanavan ahtaus ongelma todellinen vai käyttäjän aiheuttama...
-
Lisätään vielä oman ahtimen speksejä, että pakopesä on 0.63.
Tosiaan jäi vielä kommentoimatta tuota laatuasiaa. Oman ahtimen pistin uutena osiksi ja imupuolella oli metallimujua kompurakotelon koneistuksista. Kiinnityspulttien kiertetytyksestä aikanaan sinne ilmeisesti jäänyttä, joten kannattaa olla tarkkana noitten kanssa.
-
Mites nuo kiinalaiset on ollu tasapainossa? Kun jossain vaiheessa oon lukenu, et ne olis hyvä käyttää tasapainotuksessa ennen käyttöö....
-
Kyllä nuo kiinalaiset tänä päivänä on ihan tasapainossa. Nuo ekat kappaleet muutama vuosi sitten oli skeidaa, joku suomalainen firma testautti ekoja kiinareita 200SX nissanissa, ja se ei kestänyt edes 500m, puhumattakaan että olisi saatu ahtopainetta. :o
Mulla oli 2,5L 16v vinokoneessa ekana 54/58mm siivillä ja AR70/82 arvoilla oleva kiinalainen kiinni, siinä tuli ahtoa about 1800rpm, ja kunnolla potkua siinä 3300rpm nurkilla. Imusiivet oli ottanu vähän osumaa siinä, mutta ei se uutenakaan sen paremmin herännyt. Tällä mitattiin 408hv@4949rpm/664Nm@4400rpm.
Laitoin tilalle isomman hyrrän 65/70mm siivillä, AR en ole varma, mutta ainakin yhtä isot AR luvut oli, ahtamaan rupeaa about 1500rpm, ja täys hönkä on päällä siinä about 3300rpm. Penkissä ei ole käyty tämän kanssa vielä, mutta tuntuu paljon mukavammalta ahtimelta kun tuo vanha.
Kummatkin hukkaportittomia versioita, mulla on erilinen 45mm hukkis, tosin se on tukittuna, ahdin herää paremmin ja polttoaineena E85, maksimiahdot jotain 1,6bar luokkaa uudella ahtimella, 1,45 vanhalla, sitten bensapumppu ei enää pysy pelissä mukana. ;D
Eli ihan hyviä värkkejä nuo on, ja hinta-laatu suhde ERINOMAINEN, etenkin harrasteautoon hyviä, kun kilsoja ei tule paljoa, ja luotettavuus ei tarvitse olla täysin 100% kuten jossain firman kuorma-autossa, jossa ahtimen hajoaminen = katastrofi. :)
-
Itse voisin kanssa nostaa ääneni kiinanahtimien puolesta.
Ystäväni nissan pickupissa on tuollainen kiinan t03/04 Ahdin. Autossa ei ole hukkaporttia käytössä ollenkaan ja ahtomittari loppuu 2bariin. Ahdin on ollut nyt käytössä 2kk ja noin 4000km. Välykset eivät ole suurentuneet vaikka ahdin pääseekin sakkaamaan välillä täydellä kaasulla kenkiessä. Eli noin 100Euron ahtimeksi todella onnistunut tekele.
-
kyseisiä kiinan poikien ahdinta olen metsästämässä omaan biiliini.. auto siis 850 t5 -94. mikä laippa kyseisessä autossa? ahtimessa saisi olla yhteydessä hukkis. pistäkää ehtootuksia :buck2: :buck2: :buck2:
-
kyseisiä kiinan poikien ahdinta olen metsästämässä omaan biiliini.. auto siis 850 t5 -94. mikä laippa kyseisessä autossa? ahtimessa saisi olla yhteydessä hukkis. pistäkää ehtootuksia :buck2: :buck2: :buck2:
Kuten taisin YV:llä kertoa, ahtimessa Mitsun "oma" volvo laippa, eli jakamattomalla lähdöllä oleva, ei ole mikään "T" alkuinen lähtö, eli T25, T3 eikä T4 käy, myöskään kolmiomaiset lähdöt eivät käy joita japsiautojen mitsuahtimiss aon.
"Ainoa" bolt-on vaihtoehto on joko aito mitsubishi tai mitsubishi kopioahdin volvoon tarkoitettuna, TD04 tuoteperheeseen kuuluva sellainen siis, esin TD03 ja TD05 ja TD06 on erilaiset laipat.
EBAY:stä kun tein hakua, ei löytynyt yhtään volvoon bolt-on sopivaa "kiinamitsua" myynnissä, kaikki sopivat olivat uusia tai käytettyjä aitoja mitsu ahtimia.
-
Ainakin garretin kuulalaakeriahtimiin on tehty volvoon sopivaa bolt-on pakopesää. Ja jossain nettikaupoissa on näkynyt olevan ~15mm paksuja adaptereita jotka muuttaa pyöreänieluisen mitsureiän T3 -tasoksi.
-
Nostanpa vanhaa aihetta.
Onkos täällä nyt käytännön kokemuksia miten nuo kiinalaiset t3/t04e kopioahtimet kestää?
Ja miten sellainen vinokoneessa herää/pelaa muutenkin?
Itellä on käyttämätön ZY-xxxx merkitty, eli sellanen perus merkitön t04e kopio odottamassa ja kiinnostaisi tietää jos moisista on käyttökokemuksia, että onko turvallisempaa vain jättää se hyllynkoristeeksi :D
-
mikä on paras kiina ahdin bensa koneille? gt35? (kyseessä on b23)
-
mikä on paras kiina ahdin bensa koneille? gt35? (kyseessä on b23)
Halvin
-
Entäs t70 t3
-
Nostanpa vanhaa aihetta.
Onkos täällä nyt käytännön kokemuksia miten nuo kiinalaiset t3/t04e kopioahtimet kestää?
Ja miten sellainen vinokoneessa herää/pelaa muutenkin?
Itellä on käyttämätön ZY-xxxx merkitty, eli sellanen perus merkitön t04e kopio odottamassa ja kiinnostaisi tietää jos moisista on käyttökokemuksia, että onko turvallisempaa vain jättää se hyllynkoristeeksi :D
Mulla oli b230f kanssa tommonen yhen kesän,väljisty noin 10tkm aikana ihan horoksi ja alko syömään öljyä.
Muuten iha jees,1 bar ahoilla ajelin ja heräsi jossain vajaan 3000 kohalla
-
Onkohan kukaan tutkinut mikä niissä kuluu, liian pehmeät laakerit, epätasapaino tms. että voisiko kestoon jotenkin itse vaikuttaa?
Jostain olen kuullut myös että niissä saattaa olla koneistusjäysteitä sisällä, eli kannattasko moinen purkaa ja tutkia/putsailla ennen käyttöä?
Tiedän ettei moni viitsi alkaa tutkimaan tuon hintaluokan ahtimia, mutta ihan mielenkiinnon vuoksi mietin ja kyselen ... :)
-
Itse ostin omani, gt45 t66 ahtimen maxxspeedinrodsilta ja lupasivat 2v takuun ja on varmana tasapainossa yms...
-
Itsekin yhden kiinahyrrän kokeilleena niin elkää nyt oikeasti niihin rahojanne laita...muutama tuhat km ja väljänä...itteäni ei paljoa monen vuoden takuut paina kun on sen verran perse projekti aina purkaa kaikki pois edestä että saa hyrrän irti.
-
ENtäs, minkälaiset siipikoot tässä ois.
Ainakin pakopesä on mallia t3 twin.
Mietin oisko tämä holsetin hx-40 kokoinen, joka sopisi tavoitteisiini.
Technische Daten:
Zustand:100% Nagelneu
PS:500 PS
Kühltyp:Ölgekühlt
Abgaseingang Flansch:T3 Flansch
Abgasausgang Flansch:V-Band Flansch
Lager Typ:Gleitlager
Für:1.8L - 3.0L Motor
Verdichterrad:
-Durchmesser Lufteinlass: 56,6 mm
-Durchmesser Luftaustritt: 75 mm
-A/R: 0.7
-Trim: 57
Turbinenrad:
-Durchmesser Lufteinlass: 74,4 mm
-Durchmesser Luftaustritt: 58,4 mm
-A/R: 0.82
-Trim: 62
-
Minkä takia et vaan osta suoraan aitoa holsettia? Uutena ei ihan hirveitä maksa, ja käytettynä saa vielä halvemmalla.
-
Eikö tämä ahdin ole moneenkin kertaan vaihtunut.
-
Mikäs kyseisellä hepulla ei olis vaihtunut :D Mitään ei saa aikaseksi mutta uho ja päteminen on kova
-
Kiitos!
-
Tämä t70 on just sopivan kokoinen.
Pakopuolta piti vähän portata.
Tässä kuvat ennen ja jälkeen.
Tein siis sisääntulon tiivisteen kokoiseksi.
(https://i.ibb.co/WD4HBkT/IMG-20200428-113326.jpg) (https://ibb.co/WD4HBkT)
Ja jälkeen
Irrotin siis pakopesän ennen porttausta, kun se oli valmis puhalsin kompouralla sen puhtaaksi.
Sen jälkeen käytin sitä vielä astianpesukoneessa ja kuivuttuaan päällystin sen sisältä ja päältä crc:llä ettei pääse ruostumaan, ja hyvä tuli.
(https://i.ibb.co/SPjfj6R/IMG-20200429-160605.jpg) (https://ibb.co/SPjfj6R)
-
Nyt yritin v-pannalla tiivistää siihen downpipeä, niin sehän vuosi kuin mikäkin. piti sitten ostaa 3" -> 3.5" kartio jonka hitsasin sisältä ja päältä ahtimeen ja siihen downpipen tynkään sitten oikean v-pannan marteliukselta.
Samalla hitsasin downpipen alkuun nipan pakolämpöjä varten.
(https://i.ibb.co/QJ7v6HZ/IMG-20200508-134605.jpg) (https://ibb.co/QJ7v6HZ)
-
oon kuullu että noille turboille kannattas olla öljypainetta 6-7bar takana ja öljyä pitäs mennä läpi +6mm reiästä
-
Nyt on maxspeedingrodsilla uus mielenkiintoinen ahdin myynnissä:
S300SX3 Turbocharger, Up to 320-800hp.
Turbine Inducer: 80mm/3.14in
Turbine Exducer: 73mm/2.9in
Turbine Trim: 85
Turbine A/R: 0.91
Turbine Wheel: 10 blades
Turbine Inlet Flange Type: T4
Turbine Outlet Flange Type: V-Band
Compressor Inducer Diameter: 66mm/2.6in
Compressor Exducer: 96mm/3.8in
Compressor Trim: 47
Compressor Wheel: 7+7 blades
Scroll Type: Twin
Replacement & Part Number
177272, 177275, 177281
Ite hankkiuduin eroon omista kiinalaisistani, mutta tämä vaikutti mielenkiintoiselta joten nostin sen esiin.
Tällä ahtimella on voitettu italiassa jopa drifting kisoja by Matteo Schierano.
Voisi olla ihan hyvä hx40 superin korvike.
Tosiaan ite hankin 500km ajetun hx40 superin 18# pesällä.
-
S300SX3 Turbocharger, Up to 320-800hp.
Turbine Exducer: 73mm/2.9in
Compressor Inducer Diameter: 66mm/2.6in
177272, 177275, 177281
Voisi olla ihan hyvä hx40 superin korvike.
Ennemmin hx50 korvike siipikoon mukaan.
-
minkä kokosta öljy letkua teil on ollu noitte ahtimie kanssa. lds turbo suosittelee isommille ahtimille 6mm+ öljyletkua ja kunnon öljy painetta + 20w-50 öljyä.