Futurez  Kulkukoira

B230F+Turbo&Väläri

  • 12 Vastauksia
  • 5449 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Special

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
B230F+Turbo&Väläri
« : 13.06.2011, 18:56:44 »
 Otsikonmukaiseen moottoriin olisi tarkoitus lisätä turbo+välijäähdytin. Ongelmana on se, että penkityslappu ei saisi näyttää yli 134 heppaa. Kuinka toimia, vai onko mahdoton yhtälö?

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F+Turbo&Väläri
« Vastaus #1 : 13.06.2011, 19:16:25 »
Otsikonmukaiseen moottoriin olisi tarkoitus lisätä turbo+välijäähdytin. Ongelmana on se, että penkityslappu ei saisi näyttää yli 134 heppaa. Kuinka toimia, vai onko mahdoton yhtälö?
ei onnaa moottorin vähäpäästöisyyden takia, ellei tuo kone tule sitten johonkin -88 vanhempaan saaste vehkeeseen

Poissa Special

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F+Turbo&Väläri
« Vastaus #2 : 13.06.2011, 19:20:59 »
Kone tulisi 70-lukuiseen kinneriin.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B230F+Turbo&Väläri
« Vastaus #3 : 18.06.2011, 00:42:44 »
Otsikonmukaiseen moottoriin olisi tarkoitus lisätä turbo+välijäähdytin. Ongelmana on se, että penkityslappu ei saisi näyttää yli 134 heppaa. Kuinka toimia, vai onko mahdoton yhtälö?
Jos onnistuin katsastamaan 2,5L 16v TURBO vinokoneekin 135hv penkkilapulla, ni eiköhän tuo 173 kuutiota pienempi vajaa venttiilinenkin mene sitten läpi. Omassa 0,2bar ahdot ja kelpaa vaikka täällä foorumilla huudellaan että pitäis olla vaikka kuin paljon ahtoa. Laki ei edellytä mitään tiettyä painetta, ja 0,25bar ahtopaineellakin on tehdasautoja!

Sytkäennakot päin pläsiä, seokset pikkulaihalla (niin ettei kuiteskin nakuta) ja turbon ilmanottoon kuristus, itellä oli 2x tyynyliinat ilmanputsarin putken klemmarien välissä kuristamassa ja löysä hukkaportti.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: B230F+Turbo&Väläri
« Vastaus #4 : 05.07.2011, 09:28:12 »
Luulisi tuon 2.5 16v olevan jo ilman turboakin yli 135 hevosvoimainen!


Jos onnistuin katsastamaan 2,5L 16v TURBO vinokoneekin 135hv penkkilapulla, ni eiköhän tuo 173 kuutiota pienempi vajaa venttiilinenkin mene sitten läpi. Omassa 0,2bar ahdot ja kelpaa vaikka täällä foorumilla huudellaan että pitäis olla vaikka kuin paljon ahtoa. Laki ei edellytä mitään tiettyä painetta, ja 0,25bar ahtopaineellakin on tehdasautoja!

Sytkäennakot päin pläsiä, seokset pikkulaihalla (niin ettei kuiteskin nakuta) ja turbon ilmanottoon kuristus, itellä oli 2x tyynyliinat ilmanputsarin putken klemmarien välissä kuristamassa ja löysä hukkaportti.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F+Turbo&Väläri
« Vastaus #5 : 05.07.2011, 09:37:18 »
Sytkäennakot päin pläsiä, seokset pikkulaihalla (niin ettei kuiteskin nakuta) ja turbon ilmanottoon kuristus, itellä oli 2x tyynyliinat ilmanputsarin putken klemmarien välissä kuristamassa ja löysä hukkaportti.

Niinhän se ilmeisesti onkin.

B230FK koneessahan on vakiona 99kw eli 135 heppaa.. Siitä osat ton koneen kupeeseen niin sehän on siinä.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2011, 09:40:57 kirjoittanut Laakeririkko »

Poissa Chutul

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F+Turbo&Väläri
« Vastaus #6 : 11.08.2011, 09:50:34 »
Niinhän se ilmeisesti onkin.

B230FK koneessahan on vakiona 99kw eli 135 heppaa.. Siitä osat ton koneen kupeeseen niin sehän on siinä.

eikös b230f on jo vakiona 116 vakiona, ni eikös siihen pitäs vähä enemmän saada laittaa ku 135?
ja eikös se mee malli sarjan tehokkaimman mukaa?
740Gl B230F 1991

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: B230F+Turbo&Väläri
« Vastaus #7 : 11.08.2011, 10:38:44 »
eikös b230f on jo vakiona 116 vakiona, ni eikös siihen pitäs vähä enemmän saada laittaa ku 135?
ja eikös se mee malli sarjan tehokkaimman mukaa?

Onkos 70-luvun kinnereissä ollut tehokkaampiakin volvon vinokoneita pellin alla?

Poissa Chutul

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F+Turbo&Väläri
« Vastaus #8 : 11.08.2011, 10:52:45 »
Onkos 70-luvun kinnereissä ollut tehokkaampiakin volvon vinokoneita pellin alla?

jaa mun moka, en huomannu et puhuttii sen ikäluokan menijöistä  :idiot2:
740Gl B230F 1991

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: B230F+Turbo&Väläri
« Vastaus #9 : 11.08.2011, 10:54:44 »
jaa mun moka, en huomannu et puhuttii sen ikäluokan menijöistä  :idiot2:

Juu kaippa tässä puhuttiin tuon kanta-auton suurimmasta mahdollisesta tehosta.  :arkkupakastin:

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B230F+Turbo&Väläri
« Vastaus #10 : 14.08.2011, 11:26:01 »
Koska lähtökohta on B230F eli tuon 116hv, voidaan siitä turbottamalla penkittää sallittu maks 134hv katutehoiksi. Ihan sama mikä turbo on koneen kyljessä kunhan ahtopainelukemat ovat "uskottavat".
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: B230F+Turbo&Väläri
« Vastaus #11 : 03.09.2011, 17:33:32 »
Tunnen tapauksen jossa eri merkkisestä noin 2,3 litrasesta 16v dohc +700hv koneesta penkitettiin noin 90hv katsastusta varten. Ahdot oli joko tässä, tai sitten edellisessä kokoonpanossa 0,1bar.

Tosiaan ahdot alas, esim hukkaportti lukitsemalla johonkin asentoon tai jousi pois, tms, seokset reippaasti rikkaalla (ei niin suurta riskiä särkeä konetta kuin liian laihalla seoksella), sytty myöhäselle ja jos ei vieläkään tule tarpeeksi pieniä tehoja niin kuristus jonkunlaisella laipalla.


Itse laittaisin kuristuksen mieluiten ahtimen ja moottorin välille. Turbon imupuolella kuristus rasittaa ahdinta, eikä ahtopaineita tahdo saada ylös. Pakopuolella taas tekee pakopainetta ja lämpöä, eikä tee hyvää moottorille. Ahtimen ja moottorin välillä ahdin rajoittaa moottoriin menevää ilmaa mutta ahtopainetta voidaan silti pitää "uskottavasti".
Nämä kaikki koska kadullahan ne kuristukset täytyy kuitenkin olla aina paikallaan ;)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F+Turbo&Väläri
« Vastaus #12 : 03.09.2011, 17:46:53 »
Riippuu vähän katsastajasta miten pienet ahtopaineet hyväksyy. Yhden kanssa juttelin niin hän piti alarajana 0,3bar mutta hyvin katsastaja kohtaista hän myönti itsekkin.. ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

RallyBaron  Samppasport