Proturbo  Autodiagnoosi

AWD toiminta

  • 131 Vastauksia
  • 77288 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jppesu2

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • XC90
AWD toiminta
« : 29.05.2014, 20:57:52 »
XC 90 -06 tuli sitten hankittua. kuukaudenpäivät on tyytyväisenä ajeltu, kunnes tänään sitten liukkaalla mökkitiellä auto jäi pidon puutteen takia mäkeen. vahvasti vaikutti siltä kuin takapyörillä ei olisi ollut minkäänlaista vetoa. ei kait tän pitäisi sillai paikalleen kiinni jäädä, että etupyörät sutii ja takan ei tapahdu mitään. ei taida olla nyt kaikki kunnossa! D5 automaatti.

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD toiminta
« Vastaus #1 : 31.05.2014, 09:12:20 »
Ei ole kunnossa.
Mahdollisuuksia ainakin:
- Moottorin kyljessä on kulmavaihde joka kääntää poikittain olevan moottorin vedon taakse kardaaniakselille. Kulmavaihteen ja moottorin välillä on Boorit (urat) akselissa, tästä saattaa mennä boorit (ruostuvat) ja pettävät voimakkaassa vedossa. Käsittääkseni voidaan tutkia akseleita pyörittämällä. Kun ei voima välity taakse ollenkaan ei takapyörätkään vedä
- Haldex pumppu ei toimi, jolloin Haldexin kytkin ei sulkeudu ja takapyörille ei mene voimaa vaikka kulmavaihde olisi kunnossa ja kardaanit pyörii. Pumpun toimintakin on helposti tarkastettavissa.
- Koko Haldex- kytkin on "tukossa" ja toimimaton, huollon puutteen takia.
 Jos kulmavaihde ok ja pumppu ok, silloin suodattimen  ja öljyn vaihto, mutta pahoin pelkään, että pelkkä öljy ei auta jos veto pois.

Kaikki yllämainitut korjaukset valitettavasti maksaa, ettei vain nelivetovika olisi syy edellisen omistajan myydää auto. jos olet ostanut liikkeestä niin mene juttelemaan, uusi Haldex taitaa olla nelisen tonnia ja pumppukin lähestyä tonnia ja kulmavaihde siinä välissä.

Ostin pari vuotta sitten XC70:n ja tutkin auton tekniikkaa, kun neliveto oli minulle uutta yllämainittu perustuu siihen. Mutta törmäsin myös merkkiliikkeessä asenteeseen "nelivetoa ei tarvitse huoltaa se kestää auton iän". Töiden vastaanottaja alkoi kyllä mököttä, kun kysyin, mikä Volvosta tekee huoltovapaan, kun Audin ja VW:n samanlaisen Haldex-kytkimen öljyt ja suodatin vaihdetaan 60 000 välein ?
Jos autosi on näitä merkkiliikkeen kestääautoniän huolto-ohjelman mukaan huollettuja on syytä huolestua.

Itse olen ymmärtänyt niin, että
- kulmavaihde voi joskus hajota, jos se ei ole hyvässä rasvassa ja boorit pääsee ruostumaan ja sitten voimakkasti kiihdytettäessä pettää (Boorien rasvaaminen vaatisi kulmavihteen irrottamisen ja itse ajattelin mennä riskillä ja anttaa olla rasvaamatta/tarkastamatta)
- Jos Haldexin öljyä ja suodatinta ei vaihdeta, vaan se Volvossa kestää, kuten merkkiliike sanoon auton iän, tarkoittaa se sitä, että öljyn likaantuessa pumppu lopettaa toimintansa ja merkkiliikehän vaihtaa sen (ja samalla varmaan öljytkin :)) jolloin mennään taas,  ainakin jonkin aikaa.
- Pahimmassa tapauksessa koko kytkin osa likaantuun niin, että ainoa korjaus on ainakin mekiiliikkeen mukaan Haldexin vaihto.


Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD toiminta
« Vastaus #2 : 31.05.2014, 11:04:03 »
Haldexille on sulake, se kannattaa tarkastaa, jos olisi syystä tai toisesta kärhtänyt.

Haldexit vaatii nopeuseroa etu- ja takapyörien välille = painoithan kaasua, että ton sukupolven haldexilla on edellytykset kytkeytyä. Toki jo kerroit, että etupyörät suti.

Kolmas ja viimeinen, onhan auto yleensä nelivetoinen awd-versio, eikä etuvetoinen fwd? melko epätodennäköinen, muttei kardaanin puute ole täysin  ainutkertainen syy vedon puutteelle.

Poissa Timo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
Vs: AWD toiminta
« Vastaus #3 : 31.05.2014, 12:44:55 »
Tässä on nyt samaa ihmetelty jokunen viikko. Kaupoilla myyjä kävi märällä nurmikolla kenkimässä auton sen verran sivuluisuun että nähtiin takapyörienkin sutivan. Itse en tietenkään ole peltorallia lähtenyt ajamaan mutta soralta liikkeelle lähtiessä oon ihmetellyt kun etuset ehtii sutia. Tänään oli sitten mahdollisuus kokeilla jyrkemmissä mäissä ja kolmesta kahteen jäätiin kiinni, eturenkaat lyö tyhjää ja eikä takapää ainakaan sutinut missään vaiheessa. Luistonesto oli pois ja manuaalipuolelta ykkönen päällä. Toisessa mäessä etupyörät kaivoi soraan sen verran kuoppaa että pohja alkoi ottaa kiinni, tähän menin kävelyvauhtia. Subarulla tästä lähdettiin talvella paikaltaan ilman mitään ongelmia.. Toisessa loivemmassa yritin lähteä paikaltaan märällä nurmikolla, taaskaan ei takapäässä pahemmin mitään tapahtunut ja eteenpäin ei päästy. AWD-sulake takakontissa on ehjä. Kuinka iso tuon nopeuseron pitää olla että takapää kytkeytyy? Pitäisi päästä johonkin isolle märälle nurmikentälle antamaan kunnolla leipää että näkisi tapahtuuko mitään. Entä mikä tuon rikkoo, tai mikä noista yllä luetelluista yleensä ensimmäisenä menee? Miten tuo korjaamolla lähdetään testaamaan ja todetaan? Turha tieten kertoa kuin pahasti vi*uttaa tällä hetkellä, olihan tämä heikkous tiedossa, mutta silti.
Mazda CX-5 2,2D AWD -18
Ex: V70 D5 AWD -07 Classic

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD toiminta
« Vastaus #4 : 31.05.2014, 13:27:30 »
Kyllä sen takapään pitäisi olla melkein heti mukana, itse ajelin toissapäivänä laskettelukeskuksen rinteitä ylös-alas ja normaalilla etuvedolla ei olisi ollut toivoakaan kun meinasi tuokin jauhaa neljällä tyhjää...

Itse kokeilisin ensin lukea vikakoodit, pyörittää kardaania auton renkaat maassa(ei saa pyöriä jos auto ei liiku) ja sitten vaihtaisin suodattimen ja öljyt.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2014, 13:29:57 kirjoittanut Juh44 »
xc70 D5AWD -06

Poissa Timo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
Vs: AWD toiminta
« Vastaus #5 : 31.05.2014, 14:28:54 »
Hyvin sanottu siellä takana! Kardaani ei paljoa pyöri töppöset maassa mutta koodejahan sieltä kyllä löytyi, mm. DEM 0006 Feed pump, faulty signal joka pikaisen googletuksen perusteella taitaa vahvasti liittyä tähän. Koodejahan tässä on pukannut koko ajan tuon ratin asentotunnistimen takia joten ei oo tullu suhtauduttua ajonvakautuksen vikavaloon sen kummemmin. Mutta ei tuota vielä pari viikkoa sitten ollut kun viimeksi tyhjentelin koodeja. Pistämme seurantaan. Ei kellään sattuisi olemaan Oulun suunnalla kokemusta ja kiinnostusta haldexin öljyjen ja suodattimen tarkastamiseen? Mulla loppuu taidot.  ??? Ja niin, laskettelurinteeseen en uskaltanut edes suunnitella kun hyvä että vaunualueelta pääsi tuolla fwd:llä pois. :D
Mazda CX-5 2,2D AWD -18
Ex: V70 D5 AWD -07 Classic

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD toiminta
« Vastaus #6 : 31.05.2014, 16:33:25 »
Mie oon Torniosta mut aikaa ei meinaa löytyä edes omalle autolle... Ei se nyt niin mahdoton työ ole itsekkään tehdä kun noita mun ohjeita noudattaa?

Ja toi sun vikakoodis ohjaa sen haldexin pumpun suuntaan....
xc70 D5AWD -06

Poissa Timo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
Vs: AWD toiminta
« Vastaus #7 : 31.05.2014, 17:32:22 »
Kävin ajamassa uuden lenkin vaan eipähän tilanne muuttunu mihinkään. Samaa koodia pukkaa koko ajan uudelleen, onnistuu kyllä nollata mutta tulee heti takaisin. Perseestä.
Mazda CX-5 2,2D AWD -18
Ex: V70 D5 AWD -07 Classic

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: AWD toiminta
« Vastaus #8 : 31.05.2014, 17:59:20 »
Takapyörien pitäis olla mukana niin nopeasti ettet huomaa edes etusten ruopasevan. Haldexin öljynvaihto ei ole iso homma itsekään tehdä, mutta ei myöskään kovin kallista korjaamollakaan. Jos pumppu on hajalla niin mulla on yksi pumppu hyllyssä, josta en voi mennä takuuseen, mut jos jaksat koittaa, toimiiko nii saat edukkaasti. Jos ei niin ei tartte maksaa mitään. Toivottavasti ei mitään vakavaa ole, mutta lohdutuksena voin sanoo, tuskin itse kytkin on rikki, se ei hajoa juuri ikinä
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Timo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
Vs: AWD toiminta
« Vastaus #9 : 31.05.2014, 18:08:52 »
Kiitoksia tarjouksesta, pitää tutustua aiheeseen. Yksi vaihtoehto tässä on se että teetän Wetterillä homman kun vielä maksavat puolet. Toisaalta sinne ei huvittaisi viedä kun eivät näy onnistuvan yksinkertaisimmasakaan hommassa.
Mazda CX-5 2,2D AWD -18
Ex: V70 D5 AWD -07 Classic

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1918
  • S60 T6 AWD -11
Vs: AWD toiminta
« Vastaus #10 : 31.05.2014, 19:06:43 »
Kiitoksia tarjouksesta, pitää tutustua aiheeseen. Yksi vaihtoehto tässä on se että teetän Wetterillä homman kun vielä maksavat puolet. Toisaalta sinne ei huvittaisi viedä kun eivät näy onnistuvan yksinkertaisimmasakaan hommassa.
Kyllä ne onnistuu kun menet koko työn ajaksi seisomaan selän taakse hiljaa, niin minä olen tehnyt jo monta vuotta  huonojen kokemusten takia. Joskus rutisevat että huoltohalliin ei saa mennä, eipä ole poliisit tulleet pois hakemaan. Jos maksan Wetterin ryöstöhinnat työstä niin työt myös tehdään, ja oppii siinä samalla itsekkin jotain. Kerran viereisessä nosturipaikassa XC90:stä huolsi monimerkkikorjaamon BMW-asentaja, eihän se ressukka mitään osannut Volvolle tehdä.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Volmanni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: AWD toiminta
« Vastaus #11 : 31.05.2014, 22:36:27 »
Kiitoksia tarjouksesta, pitää tutustua aiheeseen. Yksi vaihtoehto tässä on se että teetän Wetterillä homman kun vielä maksavat puolet. Toisaalta sinne ei huvittaisi viedä kun eivät näy onnistuvan yksinkertaisimmasakaan hommassa.

Kannattaa kysästä haaparannalta,halvemmalla varmasti saat.
V70 D5 AWD

donnari

  • Vieras
Vs: AWD toiminta
« Vastaus #12 : 02.06.2014, 00:48:37 »
Kyllä sen takapään pitäisi olla melkein heti mukana, itse ajelin toissapäivänä laskettelukeskuksen rinteitä ylös-alas ja normaalilla etuvedolla ei olisi ollut toivoakaan kun meinasi tuokin jauhaa neljällä tyhjää...

Itse kokeilisin ensin lukea vikakoodit, pyörittää kardaania auton renkaat maassa(ei saa pyöriä jos auto ei liiku) ja sitten vaihtaisin suodattimen ja öljyt.

Miten saat sen "jauhamaan" neljällä??

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD toiminta
« Vastaus #13 : 02.06.2014, 01:39:40 »
Miten saat sen "jauhamaan" neljällä??
No 2-3 renkaalla ainakin lyö tyhjää kun dstc on "pois" kytketty jyrkkiä soratien liukkaita kohtia pakko1 kiipeää...

Ja talvella kyllä saa aivan varmasti kaikki 4 jauhamaan tyhjää: Volvo xc70 in snow: http://youtu.be/P_CRVGmAYmg
xc70 D5AWD -06

Poissa Timo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
Vs: AWD toiminta
« Vastaus #14 : 03.06.2014, 16:47:53 »
Kannattaa kysästä haaparannalta,halvemmalla varmasti saat.

Aloittelijan kysymys, Haaparannalta mistä?
Mazda CX-5 2,2D AWD -18
Ex: V70 D5 AWD -07 Classic

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy