Futurez  Kulkukoira

Farkku-Volvoa hankkimassa

  • 41 Vastauksia
  • 6520 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ipeteus

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Farkku-Volvoa hankkimassa
« : 14.07.2020, 14:13:29 »
Morjesta.
Oma tietämys autoista on vähäistä ja merkkikohtaisista asioista vielä vähäisempää. Googletustaitoihini en täysin luota, joten päätin tulla asiantuntijaryhmän pakeille.

Tarve olisi isolle farmarille, joka toimisi perheen autona mieluummin lähemmäs kymmenen vuotta. Volvon malleista V70 vaikuttaa oikein passelilta, mutta minkälaisia asioita sitä pitäisi ostaessa osata ottaa huomioon? Onko esimerkiksi jotkin tietyt vuosimallit tai tietyn moottorin vehkeet joko parempia tai huonompia kuin toiset?
Taustatidoksi, että pelkästään työmatka-ajoa tulee n. 150 km päivässä, josta 2/3 motarilla ja loput maantiellä eli diesel auto on tarkoitus hankkia. Lisäksi isofix-kiinnitys pitää löytyä, mikä saattaa rajata vuosimalleja pois (en tiedä). Budjetti pyörii tällä hetkellä noin 15 tonnissa, mutta sitä voi erinomaisin perustein hieman kasvattaa. 20 kiloon ei tässä vaiheessa kuitenkaan riitä eväät (eli vaimon ympäripuhumistaidot).

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6030
Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
« Vastaus #1 : 14.07.2020, 18:00:22 »
Isofixin saa laitettua kaikkiin 2000-luvun V70 ainakin. Kakkoskoppaista jos ajattelee, mistä eniten tiedän, niin 2005 on viimeiset dieselit ilman hiukkassuodatinta ja sen tuomaa hyötyä/lisävaivaa, mutta kuitenkin jo uusilla sähköllä joissa vähemmän vikoja. Lisäksi on vielä 5v laatikko, myöhemmissä enemmän vaihteita. Kori parhaita volvoja vastustamaan ruostetta.

Itse olen kyllä pärjännyt hyvin 2003-mallillani. Uudempi on toki turvallisempi aina.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
« Vastaus #2 : 14.07.2020, 20:29:24 »
Noin suurilla kilometrimäärillä hiukkassuodatin tuskin muodostuu ongelmaksi. Semminkin kun ne on ainakin 5sylinterisissä muutenkin pitkäikäisiä. Jos budgetti 15Keur niin siirtäisin katseet jo kolmoskorisiin. Nekin on vanhimmat jo 13v ikäisiä.

Suosittelen et etsit auton jonka omistajalla ollut ”harrastuneisuutta”. Volvoissa on tiettyjä öljynvaihtoja jotka ei kuulu normihuoltoihin mutta silti tärkeitä tehdä. Etenkin automaattilaatikko. Huolimattomasti pidetystä 10v ikäisestä 200tkm ajetusta voit saada itsellesi riesan

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
« Vastaus #3 : 14.07.2020, 20:42:59 »
2015-16 vuosien V70 Classic-malleja D3- tai D4-koneella, näyttäisi järkevillä kilometreillä olevia saavan noin 17 000 eurolla, niin itse ottaisin niistä kiinni.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D5 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa Ipeteus

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
« Vastaus #4 : 14.07.2020, 23:06:17 »
2015-16 vuosien V70 Classic-malleja D3- tai D4-koneella, näyttäisi järkevillä kilometreillä olevia saavan noin 17 000 eurolla, niin itse ottaisin niistä kiinni.

Löytyykö jotain erityistä syytä miksi näissä on mielestäsi hinta/laatu -suhde kohdallaan? Uusia ja kauniita toki.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
« Vastaus #5 : 15.07.2020, 09:18:24 »
P2 V 70 facelift (2005-2007) bensaturbona olisi aika passeli, omasta ajomäärästä riippumatta. Ehkä joku 2004 voisi myös kelpuuttaa, jos siisti yksilö. Dieselissä tosiaan hiukkasuodatin ei ollut vielä 2005 kiusana mutta pääsisi jo päivitettyyn autoon käsiksi. Enemmän tehoa ja uusi automaatti tulivat tuon jälkeen. Parin kaverin mukaan faceliftin ainoa huononnus on muoviset umpiot, joita saa olla aina hiomassa. Tuo on edessä itse kullakin uudempiin autoihin siirtyessä, eikä voi ostoa yksistään määrittää.

Onhan tuollainen kokonaisuutena turvallinen ja kestävä auto Volvolta pitkäksi aikaa, joka ei liikenteestä katoa vuosikymmeniin.

Kori parhaita volvoja vastustamaan ruostetta.
Tuo on kyllä totta. Usein näkee ekoja kasikymppejä 90-luvun lopulta, jotka ovat yhä ryhdissä ruosteettomina. Samanikäinen Mersu on joutunut jo luovuttamaan puolet ovistaan tälle ruskealle syövälle... Ja V 70 takaluukku alumiinia, hyvä.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2020, 09:25:40 kirjoittanut Dave »
a car you can believe in

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
« Vastaus #6 : 15.07.2020, 11:52:20 »
Löytyykö jotain erityistä syytä miksi näissä on mielestäsi hinta/laatu -suhde kohdallaan? Uusia ja kauniita toki.

Kyllähän Volvon Classic-malleista löytyy perinteisesti aika kattavasti varusteita ja "tekniikka" yms. on vuosien saatossa hiottu kohdalleen, joten varmasti on hinta-/laatusuhde kohdallaan. Lisäksi noissa loppupään (15-16 vuoden) malleissa on vähän enemmän nykyajan toimintoja, kun esim. mallisarjan alkupään (07-09) vuosimalleissa. Ja tietysti käyttövuosista johtuvaa kuluvien osien vaihtoa olisi tässä vaiheessa vähemmän kuin 5-8 vuotta vanhemmassa mallisarjan autossa.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D5 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
« Vastaus #7 : 15.07.2020, 12:11:52 »
P2 V 70 facelift (2005-2007) bensaturbona olisi aika passeli, omasta ajomäärästä riippumatta. Ehkä joku 2004 voisi myös kelpuuttaa, jos siisti yksilö.

Aloittajan budgetti 15Keur. Sillä saa nykyaikaisen auton jossa on jopa bluetooth ::) Webaston käynnistys kännykällä ei ole tavatonta tuonkaan hintaluokan autossa

Ps. Mun Volvoissa takaluukut ollu muovia (V70, XC60)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
« Vastaus #8 : 15.07.2020, 14:02:43 »
Aloittajan budgetti 15Keur. Sillä saa nykyaikaisen auton jossa on jopa bluetooth ::) Webaston käynnistys kännykällä ei ole tavatonta tuonkaan hintaluokan autossa on

Ps. Mun Volvoissa takaluukut ollu muovia (V70, XC60)

Eli saa ainakin varmasti siistin yksilön, jolloin loput rahat säästöön, sijoituksiin tai vaikka bensaan. No aloittajan tapauksessa dieseliin.
a car you can believe in

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
« Vastaus #9 : 15.07.2020, 14:21:22 »
Onko esimerkiksi jotkin tietyt vuosimallit tai tietyn moottorin vehkeet joko parempia tai huonompia kuin toiset?

15k€:n budjetilla katse ehdottomasti näihin kolmoskorisiin eli 2008 ja uudemmat. Tuohon hintaan saa jo sieltä malliston uudemmalta puolelta kelpo autoa.

Itse jättäisin pois sen 1.6D / D2 / DrivE -mallin, alitehoinen pieni kone isoon autoon.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2020, 14:23:21 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
« Vastaus #10 : 15.07.2020, 16:20:49 »

Itse jättäisin pois sen 1.6D / D2 / DrivE -mallin, alitehoinen pieni kone isoon autoon.

Tämä, kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa myös moottoritiellä/maantiellä miten tuommoisen pikkukoneen menohalut sopii omiin mieltymyksiin. Omat kokemukset 1,6D:stä on V50:ssä jossa suorastaan yllätyin miten se "voima" loppui jo ennen satasta.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13546
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
« Vastaus #11 : 16.07.2020, 12:25:18 »
V40 D2 ja ei loppunut voima edes 120km/h alueella liekkö sitten kaikki omat niin lussuja että ei erota voimaa ja sen puutetta. ei se enää ohitukseen kiihdy siitä vauhdista kuten XC90 itelä hyökkää mutta kyllä tuolla rekan ohi ajaa... ko. auto oli 6-vaihteinen manuaali.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
« Vastaus #12 : 19.07.2020, 07:12:29 »
15k€:n budjetilla katse ehdottomasti näihin kolmoskorisiin eli 2008 ja uudemmat. Tuohon hintaan saa jo sieltä malliston uudemmalta puolelta kelpo autoa.

Itse jättäisin pois sen 1.6D / D2 / DrivE -mallin, alitehoinen pieni kone isoon autoon.

Entä D3? Vaikuttaa ajolleen oikein hyvältä: tosi vääntävä ja jopa ärhäkkä kone asfalttiajossa.

Mutta miten huollot tai korjaukset? Onko jo turhan moderni ja pitkälle viety, jotta tee-itse-mies pääsisi pitämään autoa kunnossa? Onko aina mentävä Siniselle?  >:( >:(

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
« Vastaus #13 : 19.07.2020, 07:23:49 »
D3 eli 2.0 5-sylinterinen. Kyllä toimii.
Ei huolloissa ole mitään erikoista verrattuna kakkoskoriseen. Jopa helpompaa ja varmempaa. Täältä saa kyllä apua ja hyvä vikakoodinlukija on omistajan tärkein työkalu.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Farkku-Volvoa hankkimassa
« Vastaus #14 : 19.07.2020, 07:43:09 »
D3 eli 2.0 5-sylinterinen. Kyllä toimii.
Ei huolloissa ole mitään erikoista verrattuna kakkoskoriseen. Jopa helpompaa ja varmempaa. Täältä saa kyllä apua ja hyvä vikakoodinlukija on omistajan tärkein työkalu.

Ahaa.

Meinasi usko loppua, kun eilen tutkin tällaista, ajolleen todella hyvää, rivakkaa ja napakkaa vehjettä konepellin alta. Autossa kun ei ole öljyn mittatikkua!

Onnistuvatko öljynvaihdot, suodattimien vaihdot ja erityisesti automaattilaatikon öljynvaihdot kaverini pikkupajalla? En ole uskaltanut vielä kaverille (tulevaa?) saalistani näyttää...  :( :(  Hän kun on huoltanut ja korjannut Volvomme pian 15 vuotta. Ja toverihintaan!

 

Proturbo  Autodiagnoosi